Hoi,
Ik heb een jong paard (5) met hoefkatrolontsteking 4. Op de foto's is het straalbeentje erg slecht, maar onder het rijden loopt hij niet kreupel, af en toe struikelt hij wel.
Nu had hij vanwege een verkeerde bekapping zeer dunne zolen, en hij kon absoluut niet meer op zijn hoeven staan. We wisten niet wat het was, hoefbevangen, dunne zolen, of toch zijn hoefkatrolontsteking!? Hij was zo vreselijk kreupel, het was echt heel naar om te zien.
Hij heeft een paar dagen op zware pijnstillers gestaan, en toen zijn moesten we naar de kliniek voor foto's. Je zag gewoon een slecht straalbeen, maar hij leek niet last te hebben van hoefbevangenheid. Hij ging met een hamertje tikken op zijn zolen en het begon te bloeden.. Dat had hij in 20 jaar nog nooit gezien, extreem dun dus. Hij moest meteen op ijzers en nu staat hij inmiddels op balkijzers, met siliconen en leren zolen.
Ik denk dus zelf dat het met de dunne zolen had te maken, en niet met zijn hoefkatrolontsteking..
Nu loopt hij weer perfect zonder pijnstillers, hij vliegt werkelijk door de wei heen. Hij staat nu al erg lang stil en heeft gewoon geen conditie, maar ik zou dus erg graag tips willen hebben zodat ik het op een goede manier weer kan opbouwen.
Ik wil niét met hem trainen. Ik wil alleen dat ik langzaam zijn conditie weer opbouw zodat we af en toe weer een buitenrit kunnen maken. Maar wat is een goede en veilige manier!? Want ik wil hem niet overbelasten.. Iets van veel stappen en dan een paar rondjes draven ofzo?
Longeren doen we niet.
Graag hoor ik goed advies..