Angst om te rijden, hoe te verhelpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollsteiner

Angst om te rijden, hoe te verhelpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:34

Ik ben bang geworden om te rijden en ik vroeg me af of iemand tips heeft om hier vanaf te komen.

Had een hele mooie Farrington merrie waar ik erg gek op was. Helaas was ze op het einde voor mij nauwlijks meer te rijden, omdat ze zo eigenwijs was en je vreselijk sterk in je schoenen moest staan om dingen voor elkaar te krijgen. Na 5 jaar heb ik haar uiteindelijk verkocht en een nieuw paard aangeschaft. Dat paard ( 4 jarige holsteiner ruin ) heb ik nu een maand in mijn bezit. Door een niet goed liggend zadel (wat ik dus niet door gehad heb) kreeg hij last van zijn rug en ben ik er uiteindelijk afgevallen wat resulteerde in een enkeltje ziekenhuis. Achteraf bleek dus dat het (hopelijk!) aan het zadel lag en dus geen kwade bedoeling van het paard was. Nu het lastige gedeelte....ik durf niet meer.
Krijg de kriebels als ik de bak inloop en het idee dat ik er weer op moet doet ook niet veel goeds.
HOE KOM IK HIER VAN AF?! Haha!

JulienSVU

Re: Angst om te rijden, hoe te verhelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:37

Ik zou zeggen, ga voor een ervaren paard en niet een jong paard.. Dat het door het zadel ligt zou kunnen maar vaak zit er in een jong paard toch altijd wat jeugdigheid wat kan leiden tot een bokkesprong.
Je moet bij een jong paard concequent zijn, wanneer jij angst heb leidt dit straks alleen maar tot geklier..
Ik denk dat je geen goede keus hebt gemaakt om aan een 4 jarige te beginnen. Vertrouwen kan je alleen winnen wanneer je paard je dat geeft.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:38

Misschien helpt een bodyprotector voor een gevoel van veiligheid?

En/of iemand die vanaf de grond vertelt wat je moet doen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:39

Ik zou eerst zorgen dat de rugproblemen zeker weten over zijn. Daarna kun je iemand anders vragen je paard voor je te rijden, zodat je je eerst met je ogen ervan kunt overtuigen dat het echt wel goed kan gaan.
Vervolgens zou je je door iemand aan de longe kunnen laten begeleiden, en vandaaruit alles stapsgewijs uitbreiden.
Dat je geschrokken bent, lijkt mij niet meer dan logisch. Dus gun jezelf en je paard de tijd om hier overheen te komen. En zoek goede begeleiding.

@ditchie, ik ken genoeg jonge paarden die vele malen braver waren dan de wat ervarener exemplaren. En een ervaren paard gaat ook bokken als 'ie rugpijn heeft. Ik zou het eerst proberen met dit paard op te lossen, mocht dat niet lukken, kun je verkoop natuurlijk altijd nog overwegen.

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:40

ditchie schreef:
Ik zou zeggen, ga voor een ervaren paard en niet een jong paard.. Dat het door het zadel ligt zou kunnen maar vaak zit er in een jong paard toch altijd wat jeugdigheid wat kan leiden tot een bokkesprong.
Je moet bij een jong paard concequent zijn, wanneer jij angst heb leidt dit straks alleen maar tot geklier..
Ik denk dat je geen goede keus hebt gemaakt om aan een 4 jarige te beginnen. Vertrouwen kan je alleen winnen wanneer je paard je dat geeft.

kan heel zeker zijn in het feit dat hij last van zijn zadel moet hebben gehad. hij had een schuurplek op zijn schoft, maar omdat hij zo groot is (1.80) zag ik dat niet. heel slecht ik weet het....
en in principe is het verder que karakter een heel braaf paard. punt is alleen dat ik de eerste 5 min niet durf...daarna is het weg.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:41

ik ken je gevoel... ik ben een keer goed hard van mijn paard gevallen en sindsdien heb ik erge angst om te rijden. Bietje bij beetje gaat het beter en ben nu zo ver dat het me lukt om binnen alleen te rijden.. Maar blijf spanningen houden helaas.. van het weekend voor het eerst buitenop mijn paardje gezeten.. beetje stappen en meer lukte ook niet door mijn angst..

Mijn tip voor jou is neem er de tijd voor en neem mensen mee die je kunnen ondersteunen Lachen

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:42

Misschien les nemen van iemand die je vertrouwd. En niks forceren, maakt niet uit hoe lang het duurt. Probeer gewoon steeds een klein stapje verder te gaan. Gewoon van de grond beginnen en daar helemaal je veilig voelen, daarop verder bouwen, je hoeft echt niet meteen te rijden. Zou wel hulp zoeken, het is wel fijn om iemand te hebben die je kan helpen en je paard kan vasthouden e.d. Succes!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:44

Ksnap helemaal wat je bedoelt.
Ik heb de angst tussen mijn merrie en mij al drie maal overwonnen maar nu lukt het egt niet meer.
Dus heb ik besloten om haar te verkopen.

Hier een paar tips:
*Laat iemand je aan de longe nemen en begin vanaf nul
*Zing een liedje, zo ben je bezig met zingen en ontspan je je en denk je niet aan bang zijn
Plingoe een tok aan, of slof aan je paard ofzo, de dingen die jou veiligheid geven en je op je gemak laten voelen
*Zorg dat er iemand in de buurt is, of desnoods in het midden van de piste staat

en het belangrijkste wat bij mij zeer geholpen heeft
*Longeer je paard eens een week zonder erop te kruipen, zo zie je wat hij doet en krijg je vertrouwen in elkaar
Na een week longeer je nog maar stap je gwn uit.
En dan terug na een week probeer je lichtjes te draven
Zo kan je opbouwen, heeft bij mij enorm geholpen

Succes

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:44

Het klopt ook wel. een ervaren paard betekend niet dat hij bij een angstige ruiter ook braaf is. juist dan is het risico groot dat de verveling toe slaat. ik kan nu 3 weken niet rijden omdat mijn zadel naar duitsland moest om verbouwd te worden. Longeer hem 2 dagen en dan een dag een uur in de molen. dat wissel ik zo af. heb geregeld dat mijn instructrice er de eerste paar keer op gaat straks zodat ik de kat uit de boom kan kijken. daarna begeleid ze me verder vanaf de grond. Alleen de echte angst zit gewoon diep in me. Heb het niet alleen voor mijn eigen paard, maar voor alle paarden. zal nooooit zomaar ergens op durfen. Zijn er mensen die ervaring hebben met therapieën in het alternatieve gebeuren, hypnose, iets??!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:45

Ik heb dit ook, maar zoals andere al zeggen ga eerst op een braaf paard rijden.
Ik ga eerst kijken hoe het paard is onder zijn eigenaar en dan durf ik er wel op. als ik gegallopeerd heb dan voel ik me meteen al stukke beter en zekerder!

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:46

Sfietje schreef:
Ksnap helemaal wat je bedoelt.
Ik heb de angst tussen mijn merrie en mij al drie maal overwonnen maar nu lukt het egt niet meer.
Dus heb ik besloten om haar te verkopen.

Hier een paar tips:
*Laat iemand je aan de longe nemen en begin vanaf nul
*Zing een liedje, zo ben je bezig met zingen en ontspan je je en denk je niet aan bang zijn
Plingoe een tok aan, of slof aan je paard ofzo, de dingen die jou veiligheid geven en je op je gemak laten voelen
*Zorg dat er iemand in de buurt is, of desnoods in het midden van de piste staat

en het belangrijkste wat bij mij zeer geholpen heeft
*Longeer je paard eens een week zonder erop te kruipen, zo zie je wat hij doet en krijg je vertrouwen in elkaar
Na een week longeer je nog maar stap je gwn uit.
En dan terug na een week probeer je lichtjes te draven
Zo kan je opbouwen, heeft bij mij enorm geholpen

Succes

zo leuk dat je over zingen begint!! zal eerlijk bekennen dat ik het ook doe...en HET HELPT!
vervolgens viel ik er alsnog af;)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:47

De enige manier om van je angst af te komen is doordat je zelf bedenkt hoe jij van die angst af denkt te kunnen komen, hoe graag je van je angst afwil en hoe hard de schop nodig is die je onder je kont moet hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen held, maar wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Honderden adviezen heb ik gehad totdat ik zelf een omslagpunt in mijn hoofd had en zelf had bedacht hoe ik het op kon lossen.

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:49

klopt moet het toch echt zelf doen, maar elke keer als ik weer wat vertouwen heb gebeurd er weer iets. heb ook echt besloten dat als het met deze niet werkt ik de hele boel op markplaats gooi. maar ik wil zo graag verder

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:58

En met deze gedachte gaat het al de mist in.
A. Je zegt van tevoren al te weten dat als er weer iets gebeurd, het mis gaat
B. Je zet de boel op marktplaats als het misgaat.

Je moet zelf gaan bedenken dat het gewoon niet misgaat. Wat gaat er mis en waarom? Dat is de eerste vraag waar je antwoord op moet geven en dat antwoord heb je zelf.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:03

Ik zou een wat ouder ervaren paard nemen.
Al neemt dit niet weg dat hiermee geen ongelukken gebeuren(dat hoor ik namelijk vaak bij mijn 24 jarige oma).
Maar ga op zoek naar een rustig paard of een pony.

Als je het paard wat je nu heb niet kwijt wil raad ik je aan hem door een ervaren ruiter te laten rijden.
Zodat jij intussen op een ander paard je vertrouwen terug kunt winnen.

Succes

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 12:05

ben echt heel blij met mijn paard. heb hem natuurlijk niet voor niets gekocht. moet alleen een manier vinden om de rust terug te vinden. ben nogal een piekeraar en kan heftig reageren op dingen. vindt het moeilijk om rustig te blijven en niet alleen als het om paarden gaat.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:10

Hollsteiner schreef:
ben echt heel blij met mijn paard. heb hem natuurlijk niet voor niets gekocht. moet alleen een manier vinden om de rust terug te vinden. ben nogal een piekeraar en kan heftig reageren op dingen. vindt het moeilijk om rustig te blijven en niet alleen als het om paarden gaat.

Daar herken ik egt helemaal mezelf in Pling
Kben ook een piekeraar en mijn reacties op en naast het paard zijn niet altijd van de minste.

majolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:19

Zoek iemand met ervaring met angstige ruiters die jou les kan geven EN je paard kan rijden.
Deze persoon kan aanvoelen of het paard inderdaad braaf is, en het paard voorrijden zodat
jij kan zien dat hij braaf is en na verloop van tijd kan je zelf aan de longe rijden.
Iedere keer als het goed gaat (dus hele kleine stapjes nemen) krijg je weer zelfvertrouwen
en voordat je het weet rijd je weer zelf rond! En mocht je je veiliger voelen eerst je paard
te longeren of eerst iemand anders te laten rijden dan moet je dat gewoon zo volhouden.
Veel succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:25

Ik heb na een nare val heel veel hulp gehad van een 3-daagse cursus, samen met mijn paard, bij
www.equixantos.nl
Ook http://www.murchin.com/nederlands/index.html kan je heel goed helpen.

Ze helpen je samen met je paard een band op te bouwen. na 3 dagen zat ik zonder zadel en hoofdstel en reed ik onder vliegengordijnen, vlaggen etc. door. Echt heel fijn. Heb er dagelijks plezier van.

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:38

ik ben na 12 jaar weer op het paard gegaan, eigenlijk ook na een goede val, waar ik het goed van in mijn rug heb gekregen, ik had ook de schrik er wel effe goed in.
heb toen ook besloten om zelf geen paarden meer in te rijden.
ik ben weer begonnen met een paard dat al goed aan de hulpen lag en zo weer opbouwend begonnen. eerste tijd alleen maar gereden onder begeleiding en dan iedere keer niet meer dan een half uur.
nu heb ik mijn vertrouwen weer terug en heb zelf weer een paardje, een arabieren merrie van 5 jaar, niet het gemakkelijkste maar daar ligt mijn hart gewoon.
ik laat haar nu de eerste maand goed inrijden en verder alleen onder begeleiding rijden.
ik doe ook grondwerk met haar.
ik merk aan haar dat ze juist ook dat vertrouwen nodig heeft als je er niet op zit.
rijd nu weer op 2 paarden en uiteindelijk wint de paardenliefde het toch van de angst om te vallen.
zelf ga ik niet meer de wedstrijd sport in, dat gaat mijn rug niet goed vinden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:17

Gewoon even in de zoekfunctie kijken.
Er zijn helaas genoeg anderen, die ook de angst kennen en de mogelijkheden zijn dan ook al meerdere malen genoemd in diverse topics.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:21

zoek je angsten op, blijf dat doen, je overwint dingen en zo kom je verder! ik heb het ook heel erg gehad!!

veel succes verder!

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:58

Als je er in het dagelijks leven ook last van hebt, zou je er misschien over kunnen denken om naar een psycholoog te gaan. Gewoon een idee van mij hoor, niet aanvallend bedoelt. Sterkte Ach gut

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:59

Ik heb nog niet zoveel ervaring met paardrijden... maar dit klinkt meer alsof het om de angst zelf gaat en daar ben ik expert in... Ik heb de eerste 6 jaar niks met mijn autorijbewijs gedaan en heb uiteindelijk toch de stap aangedurft weer te gaan autorijden... En ik kan je vertellen ik was echt heel erg bang! Wat tips die bij mij heel erg hebben geholpen:
- weten dat angst tussen je oren zit, dat je jezelf aanleert en dat je dat kunt veranderen/afleren (ik kan je wel uitleggen hoe angst werkt, dat helpt maar is wel erg uitgebreid)
- ga niet meteen voor het ultieme, maar begin met iets kleins (bijv. gewoon op je paard gaan zitten, zonder te rijden en terwijl iemand anders hem vasthoud). Als je dat niet meer heel eng vindt ga je een stapje verder. Bouw zo je vertrouwen weer op.
- Als er situaties zijn die je eng vindt moet je gaan nadenken... Als je bang wordt duwt dat alles weg! Om het uit te leggen een autorijvoorbeeld: Ik durfde niet in te voegen op de snelweg en doordat ik half in paniek raakte ging dat ook altijd niet zo lekker. Maar als ik al vóór het punt dat ik bang werd, heel staps gewijs ging nadenken en heel bewust bezig was met wat ik moest doen (inschatten hoe hard er werd gereden, zelf iets harder gaan rijden, een mooi gaatje uitzoeken, kijken, knipperlicht en gaan), dan had ik het al gedaan voor ik kans kreeg bang te worden. Dit kan dus ook door heel bewust een liedje te zingen bijv., dan heb je ook minder tijd om bang te worden
- zorg dat je bewust rustig ademhaalt (adem in 3 sec. in, adem 1 sec. vasthouden en in 3 sec. uitademen. Dan 1 sec. wachten voor je weer in ademt), zo boots je de ontspannen ademhaling van je slaap na en relax je vanzelf

Het zal niet de eerste keer goed gaan! Maar als je het een tijdje volhoud wordt het steeds makkelijker. Ik spreek uit eigen ervaring!

Heel erg veel succes! En ik beloof dat je er geen spijt van krijgt als je eraan gaat werken.

Als je er meer over wilt weten dan PB me maar.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:46

RUI -> RT-P