paard zelf beleren of laten doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

paard zelf beleren of laten doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:10

hallo

ik zit op het moment een beetje in dubio.

ik heb een 3 jarig paard van 1.75. we zijn begonnen met beleren.

aan de ene kant gaat het super. je kan er op zitten, stap, draf gallop. ik heb al een stukje buiten gereden als iemand anders hem vast houd. hij vind het geen probleem dat je er op zit. en hij gooit je er ook niet af of zo.

er is alleen een klein probleempje. hij wil nog niet sturen en longeren is niet zijn hobby.
rechtsom gaat het goed, linksom draait hij steeds om aan de longe.
de ene dag gaat het goed en ben ik super blij, de andere dag doet hij vervelend en dan is gelijk mijn hele dag verpest.
ik heb van de week gewoon los in de bak gereden zeg maar. dan staat er iemand in de bak om hem een beetje te sturen zeg maar. dat gaat niet verkeerd.. maar ja sturen wil nog niet en dan zit je daar.

het is dus niet dat het al fout is zeker niet, maar omdat het deze keer om mijn eigen paard gaat ligt het toch heel anders dan ik had gedacht. hiervoor meerdere malen samen met iemand anders paarden beleerd en ging eigenlijk altijd goed. nu weer met dezelfde persoon bezig. gaat ook niet verkeerd...maar heb er geen perfect gevoel bij.

mijn vraag is dus.. wat kan ik het beste doen. met veel geduld doorgaan of hem weg brengen.
aan de ene kant denk ik. ik ben al zo ver.. dat laatste moet met veel tijd en geduld ook wel komen.

aan de andere kant heeft het zoveel invloed op mij. als het niet goed gaat dat voel ik me zo slecht.. zo van kan het dus niet.. maar als het wel goed gaat.. dat is zo geweldig.. dan ben ik zo trots op mijn paard.

verder als jullie goede stallen weten in (noord)friesland of noord-west groningen dan hoor ik het graag.
verder tips voor het longeren en sturen ook graag.

alvast bedankt.

mariska32

Re: paard zelf beleren of laten doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:50

is het geen idee om er een tijdje begeleiding [prof] bij in te huren?
kunnen je het samen doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:54

Linda29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:55

ik denk dat je met de juiste begeleiding ook wel verder komt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:58

zoek gewoon een goede instructeur, de meeste kunnen je hier wel mee helpen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:00

jolentinus schreef:
mijn vraag is dus.. wat kan ik het beste doen. met veel geduld doorgaan of hem weg brengen.
aan de ene kant denk ik. ik ben al zo ver.. dat laatste moet met veel tijd en geduld ook wel komen.

En dat is dus niet per definitie zo. Bedenk, verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd als goede dingen, maar de verkeerde dingen afleren is niet zo makkelijk. Een paard is een levend wezen, en geen computer die je - als je een fout hebt gemaakt - opnieuw kunt opstarten of kunt resetten. Een goede basisopleiding is de beste garantie voor de rest van het leven van dat paard. Nogmaals: ik zou hem uit handen geven. Leg je oor te luisteren om adressen te weten te komen van mensen die in jouw ogen goed met paarden omgaan, maar durf toe te geven dat dit een stapje te ver voor je is. In geval van twijfel: niet doen, niet zelf doorgaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:03

Zoek een goede instructeur en laat je van begin tot eind begeleiden. Dit doe ik ook met mijn 3 jarige, ik doe alles zelf, maar onder begeleiding! Dubbele lijnen werk zijn we mee begonnen, sturen kent [naam] dus al. Daarna begonnen we met dubbele lijnen en zadel en inmiddels heb ik er 5x opgezeten. Ik heb elke week les en zit dus 1x per week op [naam], de rest van de tijd doe ik dubbele lijnenwerk, neem hem mee naar buiten als handpaard naast mn merrie of doe wat grondwerk. Hij is nog zo jong dat ik elke dag aan de bak en meer dan 1x per week rijden helemaal niet nodig vind.

Met goede hulp kom je een heel eind! Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:31

Ik zou het lekker zelf doen, stapje voor stapje , je weet het beste wat goed voor je paard is en hoe zijn karakter is, wel af en toe hulp krijgen is wel fijn zodat er idd geen fouten insluipen.

Ik ben heel huivirig voor professioneel te laten beleren, heb al een aantal erg verziekte paardjes er vandaan zien komen en denk dat de eigenaren het zelf 10x beter hadden kunnen doen.
Gewoon stapje voor stapje en soms een stapje terug .
Lekker veel grondwerk en aan de hand werken, dubbelen lijntje om het stuur erop te zetten en veel op stem werken.
En hoeveel tijd heb je , ik ben zelf ook met een jong paardje bezig en heb alle tijd van de wereld om een sterke basis neer te zetten, waar we altijd op terug kunnen vallen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:33

dat je paard aan de longe op een kant zich omdraaid kan ook een lichamelijk probleem zijn of aan het gebit ( kon een paard met een heel slecht gebit en draaide rechtsom ook steeds om)
zou toch eens met een dubbele longe gaan proberen te longeren beetje stuur maken.
maar als het niet vertrouwd zoek dan snel iemand ervaring heeft met zadelmak maken en beleren, geef dan liever wat geld uit en dat het goed gedaan wordt dan dat je dadelijk een "verknoeit" paard hebt
succes

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:34

midgie schreef:
Ik zou het lekker zelf doen, stapje voor stapje , je weet het beste wat goed voor je paard is en hoe zijn karakter is, wel af en toe hulp krijgen is wel fijn zodat er idd geen fouten insluipen.

Ik ben heel huivirig voor professioneel te laten beleren, heb al een aantal erg verziekte paardjes er vandaan zien komen en denk dat de eigenaren het zelf 10x beter hadden kunnen doen.
Lekker veel grondwerk en aan de hand werken, dubbelen lijntje om het stuur erop te zetten en veel op stem werken.
En hoeveel tijd heb je , ik ben zelf ook met een jong paardje bezig en heb alle tijd van de wereld om een sterke basis neer te zetten, waar we altijd op terug kunnen vallen.

ik zie het eigenlijk meer andersom eerlijk gezegd, en die verziekte paarden komen dan bij een profesional terecht die de boel dat even moet herstellen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:36

Nog een kleine opmerking: een africhter heeft liever een paard wat zo groen mogelijk is, en zich geen rare dingen heeft kunnen aanleren. Als je te lang dingen toestaat of het paard met dingen weg kan komen, worden dit soort ongewenste gedragingen alleen maar bevestigd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:37

absoluut, je wil niet weten hoevaak ik eerst andermans ellende op mocht lossen voordat ik uberhaupt aan beleren toekwam

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:42

KiWiKo schreef:
absoluut, je wil niet weten hoevaak ik eerst andermans ellende op mocht lossen voordat ik uberhaupt aan beleren toekwam

komt zo vaak voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:03

Ik ben echt een voorstander van onder professionele begeleiding beleren! Ja

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:50

dank jullie voor de reacties.

gelukkig veel verschillende. dan is mijn gedachte dus niet heel vreemd.

de paarden van de pensionstal die weg zijn geweest te beleren zijn eigenlijk voor mijn gevoel veelal fout gegaan. 1 paard is echt als onhandelbaar betiteld. is verkocht aan een handelaar en daar meerdere malen terug gekomen.

het grootste nadeel aan wegbrengen is dat je niet weet hoe ze het gedaan hebben. natuurlijk vertellen ze wel wat. maar als het echt met geweld gebeurt is.. dat vertellen ze vaak niet.

wat kiwiko zegt ben ik het helemaal eens.. er zijn veel paarden die later nog maar eens weer goed gemaakt moeten worden.
ik sta nu op het punt dat ik moet beslissen voor mijzelf. het is nog niet fout. ik weet zeker dat als ik hem nu weg breng dat er nog niet echt iets in is geslopen wat echt super fout is.

het liefst zou ik er zo op stappen en achter een ander paard aan rijden. voor mijn gevoel is het dan goed..dan gewoon samen sturen en het hele longeren vergeten.. maar ik weet niet wat hij doet als hij achter een ander paard aan moet.

eigenlijk zou ik hem gewoon weg moeten brengen om te longeren en dan zelf er weer op stappen.
mijn vorige paard heb ik gereden toen kon hij stap draf gallop en sturen.. dus vanaf dat punt ben ik denk ik ook zekerder van mijzelf.

daarnaast heb ik wel ongeveer 8 paarden of zo het eerste stuk gedaan. dus vanaf opstappen tot het punt van sturen etc.

eigenlijk weet ik denk ik inmiddels het probleem.. ik heb de schurft aan longeren.. de andere paarden deed de staleigenaresse altijd en hoeft ik alleen maar te rijden. nu moest ik longeren en ben bang dat daar het probleem zit. dat is niet mijn ding. heb na 10 minuten geen zin meer. hij loopt lekker dan is dat wel weer klaar..

oftewel.. ben er nog niet over uit..
ik zal zowieso ff rondvragen welke stallen in de buurt een beetje te doen zijn. maar ik ben bang dat als het dan mis gaat ik denk. had ik het maar wel zelf gedaan..

lang verhaal.. misschien wat vaag. mijn excuses daarvoor.
maar nogmaals bedacht voor jullie reacties

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:58

ik vind het niet vaag....
de mijne breng ik om de zelfde reden ook niet weg Knipoog
er gebeurd te veel wat je niet ziet,verer thuis laten beleren anders er zijn er een aantal die dat ook doen [hier wel]

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:03

Je moet een paard eerst leren sturen en stoppen voordat je erop stapt!
Ga er eerst een keer met lange teugels achter lopen, kun je hem leren sturen en stoppen enz.

Als dat goed gaat, ga je er pas op zitten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:03

ik vraag ff een rondje voor goede stallen.. maar bedenk me nu dat er 2 stallen in de buurt zijn. waarvan ik weet dat die het zeker niet beter zouden doen als onze stal zeg maar.. dus dat is het niet. hij moet dan echt naar een profesional..

ik zal inderdaad weer ff proberen met dubbele longe.
stap draf gallop en stoppen doet hij wel. dat is geen probleem.

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:07

Lieve Jolentinus, laat je paard daar staan waar je hem heb! Bloos
Als iemand je paard moet inreiden, dan laat hem naar de stall toe kommen waar je bent, of zelfs je eigen trainer???
Als je denk dat je het zelf kunt doen, dan heb vertrauen in jezelf, en probeer het zo te doen, alsof het een ander paard is, die jij moet inrijden. Dus ga ervoor.
Het longeren kan je jezelf aanleren. Is er geen mogelijkheid een stage bij jullie in de buurt te organizeren? Pling
Dubbel-longe is het beste voor een jong paard. OK dan!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:18

heb braaf 2 diploma's voor het longeren zelfs nog haha.
maar morgen ga ik ff met de dubbele longe in de gehele bak. kijken wat het brengt..

1 ding is wel goed vooruitgegaan bij mijzelf.. dat is mijn geduld haha.. dat gaat zeker goed..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:27

juudje84 schreef:
midgie schreef:

ik zie het eigenlijk meer andersom eerlijk gezegd, en die verziekte paarden komen dan bij een profesional terecht die de boel dat even moet herstellen

En wie knapt de paardjes op die door een prof zijn verziekt??
Gebeurt helaas echt best vaak.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:11

gaat ie naar een andere "prof" weet je hoeveel verziekte paarden wij hier hebben gehad, veel met met geduld en consequent zijn opgelost..... er is maar 1 paard wat nooit gelukt is, dit paard was te ver heen, wat er mee gebeurd is kan niemand vertellen maar dat was gewoon te ver.
maar ja goed ik geloof best dat er mensen zich voor prof beleerder uitgeven en er niks van klaarmaken.
Maar dan geef je eigen ogen de tijd en kijk rond naar die personen hoe bv zijn eigen paarden het er op concours vanaf brengen bijvoorbeeld. kun je al veel aan zien.
Als ik bij zo'n persoon het paard op concours al omhoog zie gaan of stoppen valt deze bij mij buiten profesioneel, meer in het gebied van knudde Tong uitsteken

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 07:15

ja inderdaad.. er zijn wel een paar mensen waar van ik denk.. daar wil ik mijn paard wel heen hebben. maar die ruiters beleren niet.. helaas. misschien idee om te vragen waar zij hun paard laten beleren natuurlijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:39

juudje84 schreef:
gaat ie naar een andere "prof" weet je hoeveel verziekte paarden wij hier hebben gehad, veel met met geduld en consequent zijn opgelost..... er is maar 1 paard wat nooit gelukt is, dit paard was te ver heen, wat er mee gebeurd is kan niemand vertellen maar dat was gewoon te ver.
maar ja goed ik geloof best dat er mensen zich voor prof beleerder uitgeven en er niks van klaarmaken.
Maar dan geef je eigen ogen de tijd en kijk rond naar die personen hoe bv zijn eigen paarden het er op concours vanaf brengen bijvoorbeeld. kun je al veel aan zien.
Als ik bij zo'n persoon het paard op concours al omhoog zie gaan of stoppen valt deze bij mij buiten profesioneel, meer in het gebied van knudde Tong uitsteken

Ja maar als je nu helemaal geen verstand heb van hoe beleren of van paarden , dan weet je toch niet wat goed of slecht is,
zolang er nog mensen zijn die denken dat paarden ijzers nodig hebben om te lopen word er ook misbruik van gemaakt, ook door profs.
Dan kun je hem beter naar iemand brengen met gevoel , dan naar een prof die het doet voor een hoop geld , die moet in 1 mnd vaak een paard beleren in stap, draf en galop, dat vind ik te snel gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:44

KiWiKo schreef:

Om dat soort dingen te voorkomen begin ik er zelf helemaal niet aan en breng ik jonge dieren weg.
Een goede start vind ik heel belangrijk.