Hoe het best spieren kweken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Hoe het best spieren kweken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:45

Doei!

Ik rijd nu sinds een paar maanden Feline bij, een arabiertje van 6 jaar. Sinds kort loopt ze super, helemaal ontspannen en dan zoekt ze je hand ook echt op en kun je dr hoog en laag instellen. Lachen

Maar ze is dus al 6 en bespiering heeft ze nog maar heel weinig. Wat hebben jullie gedaan om je jonge paard lekker bespierd te krijgen? Wat is dan het beste? Laag/hoog? Afwisseling steeds?

Hoe lang/vaak rijden jullie? Dus de vraag is echt: hoe zag de training van jouw paard eruit vanaf dat ie nog onbespierd was, maar wel goed kon lopen?

Lachen Ben benieuwd. Ja

Marchador

Re: Hoe het best spieren kweken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:24

Mijn paard was mager en onbespierd.
Ik ben nog steeds bezig met spiertraining, dit doe ik door middel van longeren en rijden.
Lekker over de rug laten lopen, lang laag.
Daarnaast veel tempowisselingen om de achterhand te activeren, veel diverse voltes.
Merk je al wel dat ze meer bespiering heeft gekregen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:29

Veel galopwerk(wel opbouwen natuurlijk), rond ritmisch en rustig op de volte galopperen, lekker rond en laag, en dat opbouwen tot je een half uur achter elkaar kunt galopperen. reken maar dat de buikspieren en kont lekker bespierd raken(tevens uiteraard de hals etc.)

In het begin stap je los, dan galoppeer je aan en steeds stop je met de galop voordat ze moe wordt. Dat kun je dan steeds meer opbouwen.

In draf ontwikkelen de spieren zich veel langzamer, en wordt ze ook veel minder snel los. In galop draait nl het hele bekken en de rug vanzelf los door de ronddraaiende beweging In draf is de bewgeing veel rechter en in draf worden paarden sneller moe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:51

Combinatie van met beleid trainen, lekker vrij bewegen in wei/paddock, en goed voer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:00

Paard op een vrij langzaam tempo, gedragen laten draven en galopperen. En alles waarbij hij meer door moet sluiten en extra op het achterbeen moet komen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:05

Even een stipje hoor, vind het ook wel interessant. Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:17

En een pessoa? Mensen daar goede ervaringen mee qua spieropbouw? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem; alleen is mijn vzpony (1/2haf) pas bijna 4. Of zouden voedingssuplementen helpen? He hebt er speciaal voor spieropbouw...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:54

De pessoateugel werkt goed voor de mijne om zijn achterhand eronder te krijgen, maar de eerste keren was hij het er niet mee eens, dus voorzichtig proberen.
Van balkjes draven worden ze ook lekker sterk en vinden ze vaak nog leuk ook. Dit kan je ook aan de longe doen.

Snadder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:06

Miisschien kun je ook balkjes gebruiken.
En idd gewoon goed opbouwen en goed voer geven.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:23

Mijn paard was te mager en had geen spieren toen ik haar kocht Huilen

Nu na 2 maanden komt ze steeds beter op gewicht (zeker nu het weide seizoen er weer is Haha! )
En met de spieren gaat het ook steeds beter.

Wat ik gedaan heb (en dus nog doe):
- Regelmatig longeren (met en zonder balkjes)
- Veel overgangen rijden
- Idd veel op galop trainen (met name het aanspringen)
- Balkjes rijden (stap - draf - middendraf - galop) ook in waaier vorm of op volte

Als ik zie wat dit in 2 maanden al heeft opgeleverd aan spieren, ben ik zeeer tevreden!
We zijn er nog lang niet, maar heb graag dat het goed gebeurd (en dan misschien langzaam)
Haha!
Ipv snel maar dat m'n paard die het niet trekt oid

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:12

Wat ik zou doen is een schema maken..
Bijvoorbeeld in Excel of Word, whatever.

Je bouwt het heel rustig op, en doet er steeds moeilijkere oefeningen bij. Ook ga je steeds langer rijden en steeds intensiever. Zorg voor een goede Warming-Up. Oefen de stellingen, maak tempowisselingen en varieer veel. Ook kan je erbij longeren met pessoa of andere bijzet. Let op, bouw het extra rustig op, zo voorkom je blessures. Als je het dressuur onder de knie heb, kan je na een tijdje ook 1x in de week (en echt niet vaker), gaan springen, en dan bedoel ik niet alleen balkjes lopen, want dat kan je al bij de dressuur doen, nee, ik bedoel echt springen.
En een schema maken is heel handig, maak tijden voor iedere training. Zodat je goede overzicht erover heb en hang het schema aan je staldeur. Dan ook goed klokken. Zorg er ook voor dat je goed uitstap.

Je bent wel een tijdje bezig, maar je paard word steeds gespierder. Lachen

Groetjes,

Carmen.

Edit: spelfouten eruit halen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:15

Ojah..

Bij het schema kan je ook het voer erbij zetten. Zodat het goed aanvult op elkaar. Je kan een voedertest doen op Pavo.nl als ik me niet vergis.

Zorg ervoor dat ze goed te eten krijgt!

Edit;

Met opbouwen bedoel ik per (2/3) we(e)k(en) bijvoorbeeld 10 minuutjes langer.

Je begint met 4x in de week rijden en 3x in de week longeren (bijvoorbeeld). Je bouwt het op met steeds meer rijden en steeds intensiever.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:05

Safiera schreef:
En een pessoa? Mensen daar goede ervaringen mee qua spieropbouw? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem; alleen is mijn vzpony (1/2haf) pas bijna 4. Of zouden voedingssuplementen helpen? He hebt er speciaal voor spieropbouw...

De Pessoa loopt van de mond naar achter de achterbenen en dus elke pas trekt de pessoa aan de mond, links rechts, links rechts. Niet echt prettig voor het paard dus. Verder heb ik er nog nooit een paard beter op de achterhand van zien gaan. Ze kruipen eerder nog achter de teugel vanwege die constante rukjes in de mond waardoor ze juist de rug vastzetten en helemaal niks meer doen met de achterhand.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:37

Om een paard mooi bespierd te krijgen moet je hem op een juiste manier trainen. Dus heel goed dressuurmatig rijden. Om er extra bespiering op te krijgen, daar is geen trucje voor, geen pilletje en geen op zichzelfstaand oefeningetje of hulpteugeltje. Geen quick fix dus.

Je hebt dan over jarenlange (juiste) training, afgestemd op de aanleg en het exterieur van je paard. Alleen dat leidt tot een goed getraind paard met bijbehorende bespiering.

Men kan hier 101 oefeningen opsommen, maar een oefening heeft alleen nut als hij op de juiste manier, in de juiste frequentie en op het juiste moment wordt uitgevoerd.

De enige remedie is les nemen bij een hele goede instructeur (en er ook naar luisteren Knipoog ) en geduld hebben. Daarnaast goede voeding en voldoende weidegang (dus gewoon een goede verzorging van je paard)

De oplossing is heel simpel, de uitvoering helaas niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:44

Paarden zwaren tussen de 6 en de 8 jaar uit en krijgen dan wat meer massa en spieren.
Hou er wel rekening mee dat een arabier als lange afstandsloper nooit een mega bonk spieren wordt, Dat zit nl niet in de bouw en de spiersamenstelling.
De oefeningen zijn verder al gegeven.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:56

Dit is zeker een goed oefening, allerlij tempo wisslingen en overgangen veel figuren groot klein nog kleiner.
Balkjes draven aan de longe of erop krijgen ze een sterke achterhand van. en veel aan ritme denken en dat hij dragender in zijn lijf wordt.

En spieren op bouw kost tijd en geduld gaat niet in één keer. Dat duurt wel een paar maanden.

succes Knipoog
Urielle schreef:
Paard op een vrij langzaam tempo, gedragen laten draven en galopperen. En alles waarbij hij meer door moet sluiten en extra op het achterbeen moet komen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:02

Staan wel handige dingen bij, handig voor later.
Pony die ik ga kopen is nog jong, dus vooral eerst de basis maar staan zeker handige tips bij.
En een Excel bestand bij houden is ook goed, ga ik ook doen. Ja

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:45

Mijn paard is nu ook nog steeds modder vet, en kon helemaal niet in de bak lopen toen ik hem kocht.
Maar nu ben ik steed meer bezig met intensief rijden ook aan de teugel enzo heel veel logeren met zo'nn longeerhulptouw en met 2 dubbele lijnen lopen en soms ga ik oefenen met de kar. Maar hij begint nu al een harde nek en kont te krijgen :P dus gaat steeds beter. Maar om ook aftewisselen soms ook ff wat leuks doen bijv. Spelen enzo. Dus sinds die bij mij is is hij gelukkig al heeel veel afgevallen.

Xx

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:58

Dit is een heel oud topic uit 2008 :-) Ik denk dat het paard in kwestie inmiddels al wat spieren heeft gekweekt :-). Ik zet een slotje.