Doorzitten is loslaten van de rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Doorzitten is loslaten van de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 21:07

Hallo,

Vraagje die onlangs tijdens het rijden in me opkwam Knipoog

Eerder kon ik nooit op mijn merrie doorzitten, daar de aanleuning niet constant was en zij zich er steeds uitdrukte zeg maar. Nu sinds kort, kan ik de draf heerlijk doorzittend uitrijden. Betekent dit dat ik op de goede weg ben met rijden? Dat mijn paard haar rug nou loslaat en ontspant zodat ik kan doorzitten?

Groetjes!

kadansjee

Re: Doorzitten is loslaten van de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:55

Als je paard de rug ontspant en haar lijf lang maakt dan zit je inderdaad een stuk relaxer, daar kan het dus ook aan liggen.
Bij mijn paard werkt het ook wel eens andersom, als hij gespannen is en ik ga doorzitten dan maakt hij zijn rug helemaal los en is hij veel makkelijker in de mond en word ontspannen, dit komt denk ik als je doorzit je meer druk geeft op de rug en vanuit daar kun je dan veel beter je paard aansturen

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:02

maximiliaan schreef:
dit komt denk ik als je doorzit je meer druk geeft op de rug en vanuit daar kun je dan veel beter je paard aansturen

Doorzitten heeft niks met druk op de rug te maken. Het is voor een paard comfortabeler als de ruiter stil zit (dus doorzit) dan als de ruiter steeds gaat staan en in weer het zadel ploft. Iedere keer dat je afzet om te gaan staan en als je weer neerkomt op het zadel is een klap in de rug. Om de pijn van die klappen op de vangen spant een paard zijn rug.

Lichrijden heeft alleen zin als je met doorzitten nog harder zou gaan stuiteren (dus als je het niet uit kunt zitten).

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:21

Ja dat is ook zo maar als je doorzit kun je ook veel meer druk geven, ik kan me paard beter aansturen qua snelheid als ik doorzit dan dat ik lichtrij, ik vind dat je veel meer gevoel kan uitoefenen tijdens het doorzitten.

edit: niet iedereen ploft neer als je aan het lichtrijden bent, als het goed is kom je nauwelijks uit het zadel en ga je alleen maar mee met het ritme van je paard, ik zie mensen eerder met doorzitten stuiteren als het paard bijvoorbeeld niet ontspannen is

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:35

Sommige mensen stuiteren sowieso, sommige stuiteren helemaal niet.

Ik ben de laatste tijd meer aan het doorzitten ivm mijn knieën, en ik moet zeggen dat het af en toe vies tegenvalt. Op het moment dat hij ontspannen zn rondje loopt, zit hij heerlijk. Op het moment dat ik hem meer aan het werk zet (met meer impuls laten lopen, meer veerkracht in de beweging, meer activiteit van de (met name achter)benen) zit ik helemaal niet lekker meer, en wordt het echt moeilijk.

Maar, hoe meer je het doet, hoe makkelijker het wordt. Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:29

Idd. doorzitten word een heel stuk fijner als je paard door zijn lijf/ rug gaat lopen!

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:33

Citaat:
Doorzitten heeft niks met druk op de rug te maken. Het is voor een paard comfortabeler als de ruiter stil zit (dus doorzit) dan als de ruiter steeds gaat staan en in weer het zadel ploft. Iedere keer dat je afzet om te gaan staan en als je weer neerkomt op het zadel is een klap in de rug. Om de pijn van die klappen op de vangen spant een paard zijn rug.

En als je nu niet kan doorzitten op hem, omdat het echt onmogelijk is. Ik ben namelijk nu met Rechtrichten aan het lessen en ik kan op Duke echt nog niet blijven doorzitten.

mo en duke

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:52

Maakt niet uit, als je gewoon normaal lichtrijdt kom je er ook wel hoor, bij mijn paard duurt dat wat langer omdat hij ontspannender loopt met doorzitten.

Je kan ook zonder zadel gaan rijden, dan moet je wel meegaan in het ritme van je paard, zo heb ik goed leren doorzitten (paard gooit soms wat hoog op)

Wat ook helpt is een briefje van 50 euro tussen je kont en het zadel leggen Tong uitsteken , reken maar dat je dan blijft zitten, maar dit is niet de meest relaxe manier.

Zou gewoon een keertje zonder zadel proberen

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:25

leuk idee dat briefje van 50 euro. Maar ik ga eerst maar oefenen met zonder zadel te rijden. Thanks Mo en DUKE

Almeralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:33

ik denk het wel

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 21:09

maximiliaan schreef:
Maakt niet uit, als je gewoon normaal lichtrijdt kom je er ook wel hoor, bij mijn paard duurt dat wat langer omdat hij ontspannender loopt met doorzitten.

Ik merk idd ook dat als ik eerder ga doorzitten op me paard dat íe dan sneller lekkerder los door zijn lijf gaat lopen. Als ik tegen het einde van de training kom, ga ik wel weer lichtrijden, om te relaxen zeg maar en dan merk ik dat zij ook met lichtrijden heerlijk ontspannen blijft. Kortom kroontje op me werk Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:17

mijn merrie is nogal gevoelig op de rug zij spant juist zodra ik ga doorzitten omdat ze een evt overgang naar galop moeilijk vind, dat maakt het voor mij lastig zitten, als ze uiteindelijk ontspant zit ze wel fijner natuurlijk.

wat betreft het lichtrijden, als je goed lichtrijd met een goede onafhankelijke zit klap je niet uit het zadel en komt er ook echt geen extreme extra druk bij het afzetten. zowieso zet ik niet af met lichtrijden? ik laat me iets opwippen door mijn paard waarna mijn bips heel even het zadel aanraakt. goede oefening zonder beugels lichtrijden! jaja die beugels zijn niet zo belangrijk als sommige mensen denken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:04

Don_Marcello schreef:
Doorzitten heeft niks met druk op de rug te maken. Het is voor een paard comfortabeler als de ruiter stil zit (dus doorzit) dan als de ruiter steeds gaat staan en in weer het zadel ploft. Iedere keer dat je afzet om te gaan staan en als je weer neerkomt op het zadel is een klap in de rug.

Als dat de manier is waarop je lichtrijdt lijkt het me inderdaad niet erg comfortabel voor paard of ruiter. Gelukkig kan het ook anders Lachen