wegrennen na sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

wegrennen na sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:58

Sinds november heb ik een nieuw paard: ibis.
De handelaar vertelde mij dat hij een springpaard was, en dat is ook zo, maar nu zit ik met grote problemen met hem voor het springen.

Ik heb er toen ik hem ging uittesten ook een beetje mee gesprongen, maar dat was uit draf en toen schoot hij ook al in galop. Maar omdat daar vooral dressuurruiters waren en er maar 1 piste is, heb ik daarna niet meer gevraagd om een sprong te zetten, omdat dit de andere ruiters hinderde.
..
In het begin wou hij zelfs niet met grondwerk over een balk zonder een sprong te nemen of in draf te gaan, nu is dat door veel geduld al beter. Ik moet wel eerst over de balk gaan en dan pas volgt hij mij. Maar zodra ik erop zit, en ik rij naar een balk op de grond, gooit hij dus voor de balk zijn hoofd omhoog en ik krijg hem er dan maar met moeite over. en als hij er dan over gaat, springt hij en gaat in een snelle draf of zelfs galop.
En als ik dan een sprong zet, weigert hij die meestal een keer en gaat er dan wel over, maar na de sprong gaat hij in zo een vaart dat ik hem bijna niet gedraaid krijg. Hij schiet echt weg.

Iemand zei tegen mij dat het kon dat het zo een getraumatiseerd wedstrijdspringpaard is, waarop ze waarschijnlijk eens geslagen hadden toen hij mis sprong ofzo. Ik merk ook wel dat hij bang heeft van balken, heb eens getest door in een vierkant van balken hooi te leggen , mijn 2 andere pony's kwamen onmiddelijk af, maar hij weigerde een voet over de balk te zetten.

Omdat het mijn bedoeling was om met hem wedstrijden te rijden, is dit niet echt wat ik gehoopt had.
Les nemen ofzo is niet echt een optie, want mijn ouders willen niet betalen.

Hij is wel een beetje wantrouwig enzo, maar als ik dressuur rij met hem luistert hij onmiddelijk.

Ik ben echt ten einde raad, en heb geen zin om hem te verkopen, maar er moet iets gebeuren! iemand tips, oefeningen,.. ?
heb het echt dringend nodig !
ik weet dat het een lang verhaal is, maar ik wist niet hoe ik het uit moest leggen..

Conquesta

Re: wegrennen na sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:01

Over het springprobleem durf/kan ik helaas niets over zeggen aangezien ik niet zoveel ervaring met zoiets heb. Maar verder denk ik dat je sowieso moet beginnen met het opbouwen van vertrouwen tussen je paard en jezelf aangezien je zelf al aangeeft dat hij een beetje wantrouwig is. Zoiets heeft veel tijd nodig maar je bent er al aardig op weg aangezien je toch lekker met hem bezig bent met dressuur rijden. Hopelijk heb je hier toch iets aan ook al kan ik je niet veel verder helpen, maar in ieder geval veel succes met het oplossen van je probleem!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:40

paard hoeft niet bang voor de balk te zijn maar voorzichtig.
ik weet niet wat de leeftijd van je paard is en wat deze gelopen zou hebben dus oordelen is moeilijk.

rennen voor en na de sprong in vluchtgedrag. kan angst zijn , kan onervaren zijn maar kan ook pijn zijn.
misschien heeft je paard wel last aan voeten, mond of rug.
zou deze dingen eens goed laten nakijken.
verder zou ik rustig proberen, als ie erg hard gaat voor de sprong even stil zetten ,en ook na de sprong stil zetten.
maar ik verwacht lichamelijke problemen
succes

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:17

Als je zeker bent dat je paard lichaamlijk niets mankeert dan is het vluchtgedrag voor en na de sprong een rijtechnisch probleem...
Het kan zijn dat je paard met zijn vorige ruiter mocht gaan lopen voor en na de sprong...
Dan is het nu aan jou om het er terug uit te krijgen. Haha!

Ik zou veel springen met een drafbalkje ervoor en een balkje erna...wel zien dat de balk achter de sprong op een goede afstand ligt zodat je paard niet op de balk landt...
In en uitjes springen,lijntjes,...zeker in't begin niet te hoog willen springen.

Je kan ook proberen om zo snel mogelijk na de sprong halt te houden.Als hij stilstaan goed belonen en terug aangaloperen.

Was dat jou paard ook dat na de sprong de bocht probeerde af te snijden?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:21

Als wij op de manege springles hebben en als een pony na de hindernis harder gaat, leggen we vaak een balkje na de hindernis. Waarom weet ik ook niet en ik weet niet op het helpt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:22

wat zegt je instructeur hiervan?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:27

giotto schreef:
Als je zeker bent dat je paard lichaamlijk niets mankeert dan is het vluchtgedrag voor en na de sprong een rijtechnisch probleem...
Het kan zijn dat je paard met zijn vorige ruiter mocht gaan lopen voor en na de sprong...
Dan is het nu aan jou om het er terug uit te krijgen. Haha!

Ik zou veel springen met een drafbalkje ervoor en een balkje erna...wel zien dat de balk achter de sprong op een goede afstand ligt zodat je paard niet op de balk landt...
In en uitjes springen,lijntjes,...zeker in't begin niet te hoog willen springen.

Je kan ook proberen om zo snel mogelijk na de sprong halt te houden.Als hij stilstaan goed belonen en terug aangaloperen.

al lichamelijk absoluut niks is kun je rijtechnisch oplossen zoals je zegt, maar helaas moeilijk te oordelen vanaf de computer en misschien voor TS ook. als is het paard bv vorige week nog beslagen wil nog niet zeggen dat het goed gedaan is. ben er ook achter gekomen dat niet iedere smid een goede smid is. stand van de hoef tov lichaam is heel belangrijk. een ijzertje alleen is niet altijd genoeg.

maar ik zou het dus ook rijtechnisch zo gaan oplossen, balk er voor en erachter, stil zetten na sprong, weer terug erover en daarna weer stil, en vanuit draf.
mocht het niet baten zou ik de hindernis een stukje hoger zetten zodat hij wel terug moet komen anders krijgt ie een fout, maar die fout is op dat moment niet zo heel erg, hij zal daardoor gaan opletten en door een paar keer een fout te krijgen komt hij vanzelf wel terug.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:48

OK,maar zoals TS al aangeeft heeft het paard blijkbaar schrik van balken...

Als je de sprong gaat verhogen en TS krijgt een slechte afstand door de snelheid waarmee ze naar een sprong rijdt en paard maakt een serieurse fout dan krijgt hij misschien nog meer schrik en zelfs weigeringen tot gevolg...Dan ben je nog veel verder van huis...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:02

Ik heb gisteren geprobeerd met een balk voor de sprong en een balk achter de sprong. de sprong zelf was 20 cm hoog. ik reed in draf aan, de eerste balk deed hij in draf, hij sprong, schoot in galop en nam onmiddelijk na de sprong de drafbalk erachter ook met een sprong. het heeft dus niet veel geholpen.
oja hij is 11 jaar.

hij is pas nagekeken dus fysiek is hij ok

hem voor de sprong stilzetten lukt niet, daar reageert ie niet op.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:05

Ga eerst eens gewoon met hem aan het werk, dressuurmatig, probeer hier af en toe een balkje in mee te nemen! En hoe oud ben je? aangezien je ouders geen lessen willen betalen? Kun je dat niet zelf betalen? Niet alle instucteurs zijn onwijs duur en les heb je gewoon nodig!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:06

giotto schreef:

neen, dat was een paard van de manege die ik reed voor het halen van mijn rijbrevetten verleden zondag.
het is goed gegaan , ik heb ze allebei Haha!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:06

Denk dat de sprong wel een beetje hoger mag zijn dan 20cm.
Die hoogte is eigenlijk geen sprong maar een verhoogde galopsprong...

En wat voor de sprong stilzetten betreft,wat bedoel je met " daar reageert hij niet op" ?
Krijg je hem niet stil?

Het beste zou zijn dat je les kan nemen natuurlijk...Of misschien iemand in je buurt die je kan komen helpen?

En profitiat met je A ne B brevet hé ! Haha!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:08

nogal moeilijk uit te leggen, maar als ik hem stilzet, probeert hij toch te springen en meestal raakt hij dan de balk en wordt ie echt nerveus.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:22

Probeer hem niet vlak voor de sprong stil te zetten maar enkele galopsprongen ervoor.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:14

giotto schreef:
OK,maar zoals TS al aangeeft heeft het paard blijkbaar schrik van balken...

Als je de sprong gaat verhogen en TS krijgt een slechte afstand door de snelheid waarmee ze naar een sprong rijdt en paard maakt een serieurse fout dan krijgt hij misschien nog meer schrik en zelfs weigeringen tot gevolg...Dan ben je nog veel verder van huis...

schrik voor balken?? voorzichtig waarschijnlijk.
uit draf met een draf balk krijg je geen slechte afstand, als je dat gaat lukken kun je beter bij de hindernissen uit de buurt blijven

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:47

Dorienn schreef:
hem voor de sprong stilzetten lukt niet, daar reageert ie niet op.

dan zou ik eens een paar passen terug doen en eerst heel veel dressuurwerk doen, en hele hard werken aan je tempocontrole. Gooi maar een zooi balken in de bak en ga maar gewoon dressuren, zodat hij eraan gewend raakt.

Wat zegt je instructuer?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:47

Wie weet hoe ze hem hebben geleerd te springen, kan best wat minder vriendelijk geweest zijn. Verder vind ik de meeste tips hierboven al gegeven.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:55

zoals lille zegt, balken in de bak en daar dressuurmatig over trainen, en met dat werk je tempo onder controle gaan krijgen, halt , passen terug die dingen en dan weer verder met een laag hindernisje

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:53

Je kan balkjes ook gebruiken tijdens het longeren. Dan ziet hij jou en leert hij op jou te vertrouwen. En natuurlijk de hemel in prijzen als hij ze rustig neemt he...
Veel succes ermee