Handen nou wel of niet hoog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Handen nou wel of niet hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:26

Hoi hoi!

Ik rijd nu op een manege,
En daar word de hele tijd gezegd dat ik mn teugels veel te strak heb,en mijn handen veel te hoog,
Nu heb ik van een vriendin van mij gehoord dat ze in de hogere dressuur ook met handen iets hoger rijden,
En dit vind ik zelf ook wat mooier staan nu ik het geprobeerd heb,
Maar blijkbaar mag dit dus niet op de manege (?)
Wat is hier nou van waar?

Met hoog bedoel ik zoals dit; (Geen zorgen,foto is van vriendin,heb ik tevens ook nog gemaakt dus copyright schending is er niet bij Knipoog)
Afbeelding

xxx

Cyruss_

Re: Handen nou wel of niet hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:30

Volges mij moet je ze wel ietsje lager houden...
En iig goed rechtop.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:33

imo moet je rijden wat jij het prettigst vindt. In de hogere dressuur hebben ruiters hun handen hoger omdat ze vaak met S&T rijden, dan moet je ook met je handen hoger rijden. Als je paard op een gewoon trensje loopt of op iets anders (dus geen gecombineerd bit) hoef je je handen niet hoger dan 'normaal' te dragen. Normaal is dus ongeveer in 1 lijn van schouder, elleboog, mond van het paard. Verder moet het er ontspannen uit zien, dus niet gespannen je schouders optrekken om die handen maar hoog te houden, maar bij jou zie ik niet echt spanning, dus zou ik je er niet zo druk om maken Knipoog
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 22-04-08 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

chrissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:33

lastige foto om te zien.Heb je geen andere?Ja in hogere dressuur doen ze dat,maar Nuno oliveira een klassieke ruiter houdt zijn handen altijd bij zijn buik laag wel.Maar philippe Karl weer hoog,en Anky ook wel hoog dacht ik.In iedergeval zou ik wel een knikje erin houden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:36

Veel mensen die nog niet genoeg feeling hebben, hebben teveel spanning in de armen als de handen te hoog worden gehouden, en daarbij ook nog eens teveel spanning op de teugel staat.

Wss word bedoeld dat je teveel je evenwicht bewaard door aan de teugels te zitten.
Probeer je handen goed voor je uit te houden, en zelf te dragen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:45

De meid op de foto van ik zelf NIET Lachen

En ja,
Paarden lopen waar allemaal op trens,
In ieder geval niet dubbel bit Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:59

Handen moeten net boven de schoft, voor het zadel gehouden worden, rechtop, polsen iets naar buiten gedraaid.

Van een lagere hand wordt vaak gedacht dat paard daardoor makkelijker aan de teugel gaat.
Een hogere hand vindt men er soms deftiger uitzien.
Beide is niet wenselijk maar liever een hogere/lagere maar stille hand dan een op de juiste plek onrustige hand.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:31

Volgens mij ligt het ook wel een beetje aan het paard. Ik kan mijn paardje lekker ontspannen en rond rijden als ik mijn handen wat lager plaats. Als ze eenmaal daar loopt zet ik mijn handen wat hoger omdat dat dan weer fijner aanvoelt. Maar als ik gelijk begin met mijn handen wat hoger te zetten dan komt ze juist in protest en gaat ze niet ontspannen lopen.
Ik denk dat je instructie ook wel weet wat het beste is dus ik denk dat je daar het beste naar kunt luisteren. Als die zegt dat je ze wat lager moet doen zou ik dat gewoon proberen. Het gaat er in eerste instantie niet om of het er mooi uitziet maar of je zo je paard lekker kunt rijden volgens mij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:44

Je handhouding moet zo zijn dat er een rechte lijn is van het bit, je hand naar je elleboog.

KusFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:09

Rijden zoals je zelf het lekkerste vind rijden en hoe jepaard het lekkerst loopt.

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:26

Veel mensen denken dat het indd mooier is met je handen hoger, maar lager is ook prima! Mijn zus heeft het probleempje dat ze nogal korte armen heeft en als ze dan haar handen doet waar iedereen denkt dat het zou moeten dan heeft ze totaal geen contact meer, dus je moet kijken wat goed voor jou is en je paard.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:31

Mijn paard loopt het fijnst als ik mijn teugels wat langer en daardoor wat hoger heb. Toch moet ik mijn teugels korter en hand lager houden.

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:21

Als jij je handen liever zo houdt is dat jouw zaak. Het hangt ook een beetje van het paard af. Als een paard de neiging heeft te diep te gaan lopen is het ook wel ahndiger dat je handen een beetje hoger zijn. En het is zeker niet overdreven zoals op de foto.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:28

KarinvdM schreef:
Je handhouding moet zo zijn dat er een rechte lijn is van het bit, je hand naar je elleboog.

Idd dit is zoals het moet zijn Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:01

Ben even creatief aan het tekenen zodat ik mn uitleg toe kan lichten.

Komt er dus zo aan...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:22

Nou daar gaattie dan hoop dat ik er iets duidelijks van kan maken...

Bij de handhouding moet erop gelet worden dat de hand en arm zo gehouden worden dat deze een rechte lijn vormen van elleboog, via de hand naar het bit. Op die manier heb je een rechte lijn waarin soepel meegegaan kan worden in de mond.
Wanneer de hand hoger of lager gehouden wordt zijn de ophoudingen of hulpen vaker minder vloeiend.
Ook wordt het paard constant naar boven of beneden "getrokken".

Op deze tekening zie je dat wanneer de hand net boven de manenkam wordt gehouden de onderarm en de teugel in een lijn zijn.
Dit is dus de correcte handhouding.
Afbeelding

Op deze tekening zie je dat de hand te laag gehouden wordt. Hierdoor zit er een knik in de lijn wat een negatief effect heeft.
Afbeelding

En op de laatste te veel de andere kant op.
Afbeelding

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen..

Verder vind ik altijd dat je moet doen waar jij je het beste bij voelt en nog belangrijker waar je paard zich het beste bij voelt. Iedere instructeur rijdt weer net anders en het is belangrijk daar de goede punten uit te pikken. Als iets voor je gevoel goed is laat je dat dan niet verbieden door anderen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:49

tekeningen zijn heel duidelijk
hier een poging met foto's...

In fjorden gehouden....

Afbeelding
te laag dus.... en zo rij je je handen kapot aan de rand van het zadel.. ahum....

Afbeelding
hier dus hoger... (te)
dat staat dus "mooier" even de knappolsjes ( Haha! )
en andere fouten ( Bloos ) buiten beschouwing gelaten..

Afbeelding
en dit is met stang en trens.. weer die rotpolsjes...
en dus te hoog... vandaar knik...

Niet de ruiter afslachten aub.. die is zich bewust van de op de foto's aanwezige fouten......

Iemand betere foto's?

Belangrijkste is dus dat je wel een hand hebt die mee gaat indien nodig..
Waar je hem ook hebt.. hoog of laag.....
Het is ook nog zo, dat als je je handen echt te laag hebt..
je vaak ook weinig speling hebt om eventueel een ophouding te maken..
Aangezien je dan al zowat "op" je handen zit..

edit:
Afbeelding
vond deze net nog... wel aardig.. handen in 1 lijn.. met elleboog en mond..
en ja weer fjorden...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 28-04-08 15:56, in het totaal 3 keer bewerkt

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:52

Ik vind eigenlijk die met stang en trens ook nog te hoog. Vind het sowieso op fjorden moeilijker omdat je dan met die manen in de weg zit. Ik heb altijd geleerd: pinken bij de manen maarja dan kan je bij een fjord wel heeeeel hoog je handen houden haha (dus eerder bij de manenkam)