Knappe Lusitano @ work met gelegenheidsruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Knappe Lusitano @ work met gelegenheidsruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:02

Dankzij bokt maak je nog eens wat mee! Wij, ruiter 1 (hestejente) en ruiter 2 (Hilli) kregen onlangs een uitnodiging van een medebokker om kennis te komen maken met haar knappe Lusitanohengst Marialva! Dat lieten we ons geen twee keer zeggen natuurlijk en samen reisden we af naar Brabant. Van Marialva hadden we al foto’s gezien ( Kwijl ) en zijn trotse eigenaresse had ons ook al wat over hem verteld. Een Lusitano is het, en een hengst dus. Op zoiets hadden wij nog nooit gezeten. Ze vertelde ook dat Marialva tot grand prix-niveau is opgeleid, hoe zou zo’n paard aanvoelen? We waren heel benieuwd!

Omdat wij normaal gesproken op heel andere paarden rijden (IJslanders resp. Arabier) moesten we even wennen aan ons rijdier maar een heel ander paard dan we gewend zijn leek ons wel een uitgelezen mogelijkheid om te kijken hoe we nou echt rijden. We houden ons aanbevolen voor niet-combinatiespecifiek commentaar, mits opbouwend en onderbouwd.

Enkele punten hebben we zelf ook al gevonden:
Ruiter 1/hestejente: houdt hoofd scheef, voeten steken uit en handen zijn soms plat.
Ruiter 2/Hilli: neiging om de armen te weinig te buigen, niet altijd rechtop zitten (bovenrug krom) en ook uitstekende tenen. Verder commentaar leveren we per foto. O ja, voor de “hogere” ruiters: we zijn er achter gekomen dat je stang- en trensteugels niet hoort vast te houden zoals wij op de foto doen. We hadden er allebei nog nooit mee gereden en hebben ze vastgehouden zoals ons ter plekke verteld is.
Genoeg verteld, hier zijn de foto’s!

Afbeelding
Wennen aan de drieganger…

Afbeelding
drafje…

Afbeelding
…en een galopje… die voeten! Bloos!

Afbeelding
Een drafje Lachen Toch wel wennen, zo'n hoog opgeleid paard onder je kont en ook nog eens met S&T. Stelling is wat teveel naar buiten.

Afbeelding
En een lekker galopje heeft 'ie ook. Kennelijk was ik bang dat 'ie zou verdwijnen, dat ik telkens naar beneden kijk Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
En de andere kant op. Ik mag zelf wat meer rechtop zitten en mijn handen wat minder op mijn bovenbenen leggen/vastzetten.

En? Wat vinden jullie van onze capriolen op dit supergave paard?
Cynthia en Marialva, heel erg bedankt voor de gezellige dag!

Amaretto27

Re: Knappe Lusitano @ work met gelegenheidsruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:14

Leuk paard. Commentaar is door jullie zelf al gegeven.
Als eigenaar had ik jullie niet met de stang en trens laten rijden, maar dat is mijn mening Lachen

joycekuif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:17

leeuk paard! loopt ook erg netjes.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:20

Leuke foto's Pauline Lachen
Zal wel even wennen zijn geweest inderdaad.. Moesten jullie per se met S&T rijden?? Ik had het persoonlijk niet gedaan, maar zo te zien zitten jullie hem er niet heel erg mee in de weg..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:21

zeer leuk paard met een mooie kleur.
waar ik me persoonlijk erg aan stoor is het feit dat jullie er met stang en trens op rijden Bloos

wel leuk om een mee gamaakt te hebben he!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:21

JacLoVesGer schreef:
Als eigenaar had ik jullie niet met de stang en trens laten rijden, maar dat is mijn mening Lachen

Het was de keuze van de eigenaresse om dit wel te doen vanwege de aanleuning. Het is me wel duidelijk geworden dat het aboluut niet eenvoudig is om met een dubbele teugel te rijden en te zorgen dat beide teugels goed op maat/voldoende druk hebben, maar niet te strak staan.

(Ik zou er in elk geval niet zonder begeleiding aan beginnen en de eigenaresse heeft ook goed uitgelegd wat we ermee moesten doen, maar volleerd ben je pas na heel lang oefenen lijkt me)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:22

JacLoVesGer schreef:
Leuk paard. Commentaar is door jullie zelf al gegeven.

Daar ga ik helemaal in mee.
Zeker op de derde foto is het gebruik helemaal niet netjes. Ruiter twee vind ik dat iets beter. En inderdaad heel hard werken aan je houding, eventueel longelessen

Verder heel mooi dier en echt toppie van de eigenaar

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:23

Bedankt voor de leuke reacties!
Wat de s&t betreft: we hebben natuurlijk heeel voorzichtig gedaan, 't is ook een paard dat je bij wijze van spreken met 2 pinken kunt rijden Afgod En zoals Hilli al schrijft: er was iemand bij die het paard heel goed kent om ons te helpen.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:42

hey meidens Haha!
leuk dat jullie zn topic gemaakt hebben over onze hengst Knipoog ik heb het die dag erg graag gedaan, hopende jullie nog eens te zien op onze nieuwe stal Doei!

ps over de s&t ik stond erbij en is het paard aleen op s&t te rijden gezien hij al jaren ermee rijdt Knipoog ik heb ze uitgelegt dat ze zoveel als mogelijk op de trens moesten rijden, tja en als je dat nog nooit gedaan hebt is dat erg wennen en vrij moeilijk Knipoog

lieve groetjes cynthia

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:45

hij is prachtig!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:36

@ geerke: en dit is nog maar zijn wintervachtje *LOL*

@ Cynthia: en aangezien we 'm ook best eens in de zomer willen bewonderen... Schijnheilig

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:36

kom maar hoor meidens Haha! we hebben nu een stal met een bar en hebben we koffie thee en frsidrank, jullie zijn dus van harte welkom Doei!

en dit is zijn zomervacht, neem een zonnebril mee Cool

Afbeelding
groetjes cynthia

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:38

Hee daar is me ventje!

Ziet er goed uit dames, hij is leuk he Lovers

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:00

Leuk paard Pauline! Leuk dat jullie daar op mochten rijden.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:56

Wat goed Pauline en Nienke, gaaf om eens mee te maken he? En enorm leerzaam!

Trouwens, omdat dit wel HAW is:
Pauline je mag wat meer op je kont gaan zitten, je gaat nu te veel staan in je beugels.

Hilli,je valt iets voorover, probeer voor je gevoel iets naar achter te zitten.

Beiden mogen de teugels meer op maat houden (handen voor je) en de handen meer dragen.

Natuurlijk begrijp ik dat dit soort dingen nu eenmaal gebeuren op een vreemd paard, maar bovenstaande zaken vallen me zo 123 op.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:00

wat ontzettend gaaf, en het is heel onwennig op een ander paard maar jullie doen het goed hoor ,

echt een prachtig dier, ben er voor gevallen haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 21:06

Hey Wendy! Doei! bedankt voor de tips, omdat de teugels aan het "enge" bit zitten vonden we het een beetje griezelig om ze meer op maat te houden. Het was idd heel leuk en leerzaam, en vooral ook heeeel erg anders dan wat we gewend zijn, was jij al op de hoogte dat ik tegenwoordig (sinds een maand of drie) IJslander rijd? Dan gebruik je je beugels juist meer in draf en galop en kennelijk ben ik er inmiddels aan gewend om in verlichte zit aan te draven enzo Clown Misschien moest ik maar vaker op een drieganger klimmen Tong uitsteken

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:07

met stang en trens rijden vergt ook oefening hoor, de eerste keren zat ik er ook verschrikkelijk mee te stoeien en nu nog wel eens,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 21:08

asfact schreef:
wat ontzettend gaaf, en het is heel onwennig op een ander paard maar jullie doen het goed hoor ,

echt een prachtig dier, ben er voor gevallen haha

Dank je wel Haha! Hij geeft zijn kleur ook vaak door heb ik begrepen, hier op bokt circuleren foto's van een veulen van hem van dit jaar dat in bezit is van zijn eigenaresse (Cynthia/"marialva") en dat is valkbont als ik me niet vergis. Erg knap veulie Ja

Edit: ik had al eens met een bit met scharen gereden maar dit was toch wel heel anders, al dat leer in je handen Clown Gelukkig was er begeleiding bij en reageerde Marialva heel goed op onze hulpen Haha!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:12

nou hij is erg mooi , ja die dubbele teugel hé haha ik weet er alles van,

maar het ziet er goed uit hoor, op een vreemd paard stappen is toch al moeilijk genoeg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 21:13

Gelukkig is het een heel braaf paard, ik vond hem vooral HOOG! Clown

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:13

Ik lees het ja, wat leuk voor je joh, dat je nu op een ijslander rijd... Ik houd het voorlopig wel even bij een tinker (in de sport) en een trekpaard (om te beleren) en in de toekomst misschien een friesje (in de maak). Haha! Vind ik al speciaal zat... Knipoog

Hoe dan ook, ik vind het stoer dat jullie hier zo op stapten.

Zowel jij als Nienke weten het he, als jullie het leuk vinden om een keertje bij Lisje te komen kijken (en rijden) ben je welkom...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 21:14

WenK schreef:
Zowel jij als Nienke weten het he, als jullie het leuk vinden om een keertje bij Lisje te komen kijken (en rijden) ben je welkom...

Ehm... nu wel Clown Mag jij me leren op mijn gat te zitten Vork

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:17

Haha! Leert Lisje je wel, anders trekt ze zich er zo uit... Knipoog Maar komt goed hoor... Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:23

Wat grappig om het verschil te zien tussen een Ijslander-ruiter en een Arabier-ruiter. Een verschil wat ik tijdens het eerste verhaaltje al verwachtte en op de foto's inderdaad ook blijkt. De halshouding van het paard is heel anders.
Wel een heel leuke mogelijkheid!!