stoppen en stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhinoooow

stoppen en stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:43

Hey!

laatst merkte een vriendin op dat zij voor vertrekken uit stilstand haar bekken naar voor beweegt (om zo te zeggen het paard met de kont naar voor te duwen). stilstaan doet ze dan juist weer door gewicht naar voor te brengen.

Op de manege leer je toch dat je, om te stoppen, je wat achterover (ok, mss beetje cru omschreven) moet leunen.

wie weet hier wat meer over?
groetjes!

Anoniem

Re: stoppen en stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:07

Interessante vraag. In principe kun je je paard ook gewoon leren te stoppen als jij heel hard "Sinterklaas!!" roept. Het ligt er dus een beetje aan wat het paard waar jij op rijdt, geleerd heeft.

In principe is dieper zitten (dus bekken iets kantelen) remmen. Maar.... als je paard voorwaarts stapt, dan is het goed om het paard jou 'mee te laten nemen' in de beweging voorwaarts. En ik kan me voorstellen dat een ruiter dat óók omschrijft als 'bekken naar voren' bewegen Haha!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:10

idd interesant.
Ga het even volgen, gezien mijn VZ wel goed halt houd met stemhulp erbij, maar alleen op zit vind ze moeilijk. Even kijken wat de opties zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:16

Loeckie, dan heb je deel 1 al fijn voor elkaar. Hartstikke goed juist dat het met stemhulp erbij al lukt. Dat betekent dat je zithulp en stemhulp kunt gaan koppelen.
Voortaan dus éérst je zithulp geven, en pas daarná je stemhulp. Binnen de kortste keren valt dat kwartje dat als hij jouw verzwaring voelt in combi met lijf opstrekken en hand sluiten, dat daarna dat commando 'hooooo' komt.
Prima start dus!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:32

Sonja schreef:
In principe kun je je paard ook gewoon leren te stoppen als jij heel hard "Sinterklaas!!" roept.

Ik lag bijna van mijn stoel af .. ROFL
Okee , sorry , teveel verbeelding ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:33

Tja klinkt stom, maar is wel realiteit. In principe kun je een paard leren rechtaf te gaan als je 'm links aan z'n oor trekt...
Haha!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:39

Sonja schreef:
Loeckie, dan heb je deel 1 al fijn voor elkaar. Hartstikke goed juist dat het met stemhulp erbij al lukt. Dat betekent dat je zithulp en stemhulp kunt gaan koppelen.
Voortaan dus éérst je zithulp geven, en pas daarná je stemhulp. Binnen de kortste keren valt dat kwartje dat als hij jouw verzwaring voelt in combi met lijf opstrekken en hand sluiten, dat daarna dat commando 'hooooo' komt.
Prima start dus!

Hetzelfde met de gangen. Draf en gallop gaan op stem zoveel makkelijker dan met hulpen. Terug schakelen ook. Opzich prima, maar denk dat ze daar in de ring minder blij mee zijn als ik complete dialogen met het beestje voer (heeft vroeger voor de kar gestaan, heeft haar veel goed gedaan!) (even rijmen, om dan toch in de sint stijl te blijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:41

Tja op wedstrijd heb je nog niet veel te zoeken in dit stadium van de africhting. Maar om te beginnen is dit een fijne basis hoor!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:45

Sonja schreef:
Tja op wedstrijd heb je nog niet veel te zoeken in dit stadium van de africhting. Maar om te beginnen is dit een fijne basis hoor!

Ow, nee, absoluut, klopt, maar moet ergens beginnen Haha! Ik heb ook nergens haast mee. Verder geen ambities.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 22:05

hoe zetten jullie aan tot stap? mss zijn er meerdere manieren tot... heel verwarrend eigenlijk... maar ja.

(heel tof idee om sinterklaas te zeggen maar ben niet van plan om via stem te rijden met m'n paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:31

Middels kuit aanspannen aan beide kanten. Meer doe ik niet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:17

En als jullie stilstaan, houden jullie been er dan aan? (op druk) op gewoon helemaal los??

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:28

ff denken naar halthouden toe ga ik iets zwaarder zitten, eigenlijk het gevoel dat je hebt wanneer je op je fiets achteruit gaat trappen, is een heel subtiele verschuiving van gewicht.
om weg te stappen leg ik iets mijn kuit tegen mijn pony aan, die stapt op minimale hulp weg.

in halt hangt mijn been gewoon ontspannen naar beneden, ik geef alleen druk wanneer mijn pony dingen wil gaan doen die niet de bedoeling zijn, zoals opeens hoofd omhoog steken om te gaan rondkijken

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:27

trustHim schreef:
ff denken naar halthouden toe ga ik iets zwaarder zitten, eigenlijk het gevoel dat je hebt wanneer je op je fiets achteruit gaat trappen, is een heel subtiele verschuiving van gewicht.
om weg te stappen leg ik iets mijn kuit tegen mijn pony aan, die stapt op minimale hulp weg.

in halt hangt mijn been gewoon ontspannen naar beneden, ik geef alleen druk wanneer mijn pony dingen wil gaan doen die niet de bedoeling zijn, zoals opeens hoofd omhoog steken om te gaan rondkijken

ja, je gaat dan toch je gewicht wat naar achter verplaatsen om te stoppen? achteruit trappen, jezelf dus wegduwen. Het vreemde is, rij nu op een pony, en toen die vriendin die tip gaf (die totaal omgekeerd is aan wat ik normaal doen) reageerde hij verdomd veel beter.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:35

Als je wil halthouden, moet je juist niet zwaarder gaan zitten. Tenminste, als je wil dat het halthouden actief en goed gebeurt. Om te remmen moet je juist een beetje van de rug af om te zorgen dat je paard lekker over de rug op het achterbeen kan terugkomen. Dus: knieen aan, gewicht van de rug en dan komt die mooie overgang vanzelf.

Als je achterover gaat zitten (al is het maar met je bekken), 'duw' je je paard als het ware naar voren. Dus als je naar voren duwt terwijl je wil stoppen, geef je gemengde signalen.

je vriendin had het dus juist. En volgens mij leer je idd op de meeste maneges achterover hangen en trekken (even kort door de bocht) = remmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:49

FloortjeM schreef:
Als je wil halthouden, moet je juist niet zwaarder gaan zitten. Tenminste, als je wil dat het halthouden actief en goed gebeurt. Om te remmen moet je juist een beetje van de rug af om te zorgen dat je paard lekker over de rug op het achterbeen kan terugkomen. Dus: knieen aan, gewicht van de rug en dan komt die mooie overgang vanzelf.

Als je achterover gaat zitten (al is het maar met je bekken), 'duw' je je paard als het ware naar voren. Dus als je naar voren duwt terwijl je wil stoppen, geef je gemengde signalen.

Juist wel Knipoog
Ik schuif met mijn zit de achterhand van mijn paard onder z'n lijf. Met een beetje mazzel een metertje of wat vanuit galop Nagelbijten / Gniffelen

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:58

en waar rem je dan op? Volgens mij namelijk alleen nog op je hand, want niet op je zit en niet op je been. En daar zou ik dan weer niet voor kiezen. Maar goed, iedereen moet het op zijn eigen manier doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:51

Nope, want ik heb geen contact met de mond, mijn teugels hangen door. Zonder verlies van verzameling overigens.
Dus uitsluitend op zit en druk op de stijgbeugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:53

OK ik zal even eerlijk zijn Haha! ik rij western met mijn paarden. Maar het grappige is dat ik de dressuurpaarden op stal exact op mijn eigen hulpen kan rijden. Wordt uitstekend op gereageerd.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:22

mijn pony houd puur op mijn zit halt, ik rijd haar ook vaak zonder hoofdstel en dan stopt ze ook op de manier zoals ik beschreef. netjes met het achterbeen onder de massa. ik rijd zowieso op zit en been hulpen. wanneer ik zwaarder ga zitten komt mijn pony terug in tempo of verzameld (ligt aan hoeveelheid been die ik erbij geef) wanneer ik juist wat lichter ga zitten verruimt ze of maakt overgang naar snellere gang

wat ik mij afvraag, hoeveel been geven jullie tijdens het stappen/draven/galoperen? drijf je echt iedere pas of alleen wanneer je paard/pony terugvalt in tempo of wanneer je echt iets specifieks wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:30

Dat laatste. Elke pas drijven stompt je paard af.
Drijven zonder reactie van het paard bevestigt aan het paard dat drijven niets betekent, dat je daar geen actie op hoeft te ondernemen.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 19:45

FloortjeM schreef:

je vriendin had het dus juist. En volgens mij leer je idd op de meeste maneges achterover hangen en trekken (even kort door de bocht) = remmen.

ja, khad zelfs in priveles geleerd dat stoppen= bekken naar onderen kantelen, gewicht naar achter verplaatsen en beetje duwen met de benen. maar dit is een heel ander ding. het lukt wel goed. moet af en toe opletten dat ik de juiste signalen geef maar het is echt totaal anders. zo raar dat je dat ?verkeerd? leert op de manege en bij sommigen.

trustHim schreef:
mijn pony houd puur op mijn zit halt, ik rijd haar ook vaak zonder hoofdstel en dan stopt ze ook op de manier zoals ik beschreef. netjes met het achterbeen onder de massa. ik rijd zowieso op zit en been hulpen. wanneer ik zwaarder ga zitten komt mijn pony terug in tempo of verzameld (ligt aan hoeveelheid been die ik erbij geef) wanneer ik juist wat lichter ga zitten verruimt ze of maakt overgang naar snellere gang

wat ik mij afvraag, hoeveel been geven jullie tijdens het stappen/draven/galoperen? drijf je echt iedere pas of alleen wanneer je paard/pony terugvalt in tempo of wanneer je echt iets specifieks wilt

1 keer, bij het vertrekken. telkens herhalen is niet nodig. misschien wat aansporen als ze wat trager gaan, maar om constant met die benen te drijven... nee, ocharme het paard.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:17

ik drijf alleen al ik iets wil, dus als ze terugvalt of iets dergelijks, maar ik zie toch regelmatig ruiters die elke pas drijven

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:33

Ik drijf mijn paard wel bijna elke pas maar weet dat dat niet goed is. Ze is manegepaard geweest en valt snel terug in tempo als ik haar niet veel aandrijf. Ik ben nu aan het proberen minder te drijven om haar meer aan het been te krijgen maar vind het erg lastig. Sowieso moet ik mezelf steeds herinneren aan niet elke pas drijven (het is zo'n automatisme) en als ze dan daarbij ook nog eens terugkomt in tempo ben ik zo bezig met haar weer naar voren rijden dat ik dus weer elke pas drijf...
Weet iemand goede oefeningen om mijn paard meer aan mijn been te laten worden?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:57

vooral heel veel schakelen, stap, halt, stap , halt, stap, halt, stap, draf, stap, draf , halt etc. probeer daarbij te zorgen dat je paard op een minimale hulp reageert en direct reageert. reageert ze niet op de lichte hulp dan iets duidelijker en evt een tikje erbij, vooral belonen met stem als ze het goed doet, meestal hebben ze vrij snel door wat je bedoelt. door veel overgangen te rijden/schakelen maak je ze oplettend en actief voor je been