bij middendraf gelijk gallop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

bij middendraf gelijk gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:21

hallo! Haha!
ik heb een verzorgpony (haflinger) die maar 3 dingen kent: stap draf en gallop. middendraf zit er bijvoorbeeld niet tussen. als ik ook maar een klein beetje meer been geef in de draf springt hij gelijk aan in gallop. ik weet niet of ik dit moet 'afstraffen' omdat hij wel snel op mijn been reageert. opvangen van voor werkt trouwens ook niet om m in de draf te houden.. tips? Knipoog

surcas_amber

Re: bij middendraf gelijk gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:23

Misschien moet je eerst heel veel overgangen gaan rijden vlug achter elkaar. Zodat je paard super aan je been is en daar bedoel ik dus mee dat hij vertrekt bij je eerste hulp. als je dit goed kan. kan je meer gaan schakelen in stap en galop. gewoon telkens een beetje meer. ook bij de middendraf kan je proberen om overdreven te gaan lichtrijden. je paard moet eerst meer de aandracg naar voren krijgen zeg maar door middel van de overgangen en daarna kan je hem de middendraf leren

hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes sabine

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:25

Ik zou met hem wat schakelen, tempowisselingen rijden.
Hem proberen op te vangen alvorens hij in galop zou aanspringen.
Dus overgangen maken snel na mekaar en korte stukjes,niet teveel ineens willen.
Mijn paard deed dat vroeger ook en nu soms nog als mijn voorbereiding niet goed is.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:25

drafbalkjes?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:13

bedankt voor de reactie's! dat van het schakelen ga ik proberen. met drafbalkjes is niet mogelijk omdat we geen balken hebben. hij is trouwens misschien wel té goed aan het been. ik heb namelijk ook moeite met het gelijk overgaan naar stap vanuit de draf.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:15

Dit probleem heb ik ook met mijn paard, maar tegen mij word gezegd dat het komt doordat ze nog zo jong is, dat middendraf nog moeilijk is voor jonge paarden.
Drafbalkjes helpen bij mij trouwens ook niet, dan galopeerd ze er gewoon overheen. ik volg dit even Lachen

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:17

mijn verzorgpony is nu geloof ik 8. dus zo heel erg jong is hij niet. bij mij is dat denk ik dus niet het probleem. ik denk indd dat balkjes bij hem ook niet zouden helpen.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:18

als hij te goed aan het been is moet je des te meer met je been aan hem rijden; hoe heet die ook wordt, je moet gewoon aan je paard kunnen rijden met je been

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:33

Charlottte schreef:
als hij te goed aan het been is moet je des te meer met je been aan hem rijden; hoe heet die ook wordt, je moet gewoon aan je paard kunnen rijden met je been

bedankt voor je reactie. ik kan ook wel gewoon steeds met mijn benen eraan rijden, maar het is net een buldozer. Clown een echte haflinger. hij loopt gewoon door je hand heen. (en nee, ik stop niet door te trekken, maar op druk en op mijn zit.) dit heb ik ook al proberen op te lossen met longeren, maar dat was geen suc6. ik heb gister toen ik aan het rijden was in plaats van 'hooooooooooooooooooooooooo' te zeggen om terug te gaan naar stap 'ho' gezegd. en toen strenger met mijn hand geweest. dit heb ik vaak geherhaald en ik moet zeggen dat ik steeds minder streng hoefde te zijn. van galop naar draf hetzelfde en als ik na een half rondje nog niett terug was naar draf dan zette ik hem op halt tegen het schot. na 2 keer ging hij gewoon terug naar een rustig drafje. ik ben blijkbaar te lief voor hem. (hoor ik op de manege ook best veel: je mag hem ook wel een keertje aanpakken als hij zo doet Tong uitsteken ) ik hou deze methode denk ik aan. en ik hoop dat als 'de rem' er wat beter op zit de middendraf ook wat beter gaat. nog meer tips?

ps. misschien ook handig om te weten: voordat ik hem verzorgde werd hij altijd gereden met martingaal. nu alleen nog op buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:36

Middendraf is vaak geen heel sterk punt van een haf. Op zich krijg je een voorwaartse reactie op je been, dus is 'ie braaf.
Wat gebeurt er als jij zelf iets 'groter' gaat lichtrijden? Kun je 'm daarmee ietsjes langere passen laten maken? Want dan kun je daar mooi mee gaan spelen. Iets verkorten, en dan wat verruimen door jouw manier van lichtrijden, en dat heel rustig proberen uit te bouwen. Het gaat er om dat hij gaat snappen dat er ook binnen 1 gang meerdere tempo's kunnen zijn. Of dat nou van wat verzamelder terug naar arbeidsdraf is of van arbeidsdraf naar iets verruimd, is in eerste instantie nog niet eens zo héél belangrijk.
Verder heel goed op letten dat je je pony niet 'overvalt' met je hulp voor de middendraf, en ook niet je teugels losgooien.

Werken met balkjes zou ook mijn voorkeur hebben, maar je geeft aan die niet te hebben. Tip: Haal bij de Gamma vierkante latjes van 4x4 centimeter, kwastje verf eroverheen en je hebt hartstikke goede drafbalkjes voor weinig geld Knipoog
Rustig beginnen op wat voor jouw paardje een normale arbeidsdraf-maat is, en dat langzaam uitbouwen. Wel op letten dat je duidelijke hulpen aan de ruimere balken verbindt.

Succes!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:21

@sonja bedankt voor je tips! bij andere pony's pas ik dat inderdaad ook wel toe dat van zelf langzamer gaan lichtrijden enzo. maar ik was er nog niet opgekomen om dat bij hem te doen. ik za lhet eens gaan proberen. dat van de balkjes doe ik op dit moment in iedergeval nog niet, ga net beginnen een nieuw caviahok aan het maken dus voorlopig klus ik wel weer genoeg Tong uitsteken .

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 18:36

jaaaaaaaa! Haha! het gaat steeds iets beter! en niet alleen met overgangen, maar ook met het rijden in het algemeen. hij loopt heerlijk ontspannen en zakt ook mooi van voor. de galop is een stuk beheerster/rustiger geworden en ik kan al een klein beetje tempo-verschillen maken in de draf. (mede dankzij de tip van sonja over het langzamer lichtrijden) bedankt allemaal voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:01

Dat is leuk om te horen, fijn!