Sita, Elly en Darwin vrijspringen en Darwin met neckrope

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Sita, Elly en Darwin vrijspringen en Darwin met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 14:37

Gisteren Sita laten vrijspringen en vandaag Elly en Darwin. Met Darwin heb ik daarna nog even zonder zadel en met neckrope rondgehobbeld...Hij zit niet zo comfortabel, vandaar dat ik op sommige foto's nogal raar zit. Als ik mn benen iets naar voor doe kan ik toch nog enigzins zn schoft wat ontwijken Verdrietig . Normaal rij ik met hem dus echt wel met zadel, gewoon omdat ik het zonder niet langer dan 10 min volhou Bloos (en ik rij nochtans met Sita ook meestal zonder zadel, dus ik ben het echt wel gewend)

Eerst Sita:
Dubbelsprong om op dreef te komen
1...
Afbeelding
en 2...
Afbeelding
uiteraard in 2 richtingen enz gedaan en stilaan wat opgehoogd
http://i72.photobucket.com/albums/i184/ ... C02158.jpg
en zo hoog zijn we geraakt (wat ik erg netjes vind; ze is tenslotte zelf maar 1.40)
Afbeelding

Elly heeft uiteraard ook eerst even mogen loswerken en heeft ook eerst wat lage huppeltjes gedaan, maar daar heb ik geen foto's van
Afbeelding

en dan springen op zn Darwins:
altijd rustig beginnen en nooit op een sprong afvliegen; desnoods ga je eerst maar een keertje rustig in stap erover...
Afbeelding
eens je de sprong kent, probeer je wat vlotter:
http://i72.photobucket.com/albums/i184/ ... C02182.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i184/ ... C02184.jpg
en eens we op dreef zijn, gaan we er volledig voor
Afbeelding
woepie!
Afbeelding

en nog even rijden:
ff een goed plekje zoeken om te zitten Clown
Afbeelding
Afbeelding
in draf
Afbeelding
en in galop
Afbeelding
Afbeelding

en na het werk...
Afbeelding

daaag
Afbeelding
Doei, doei

_fenna_

Re: Sita, Elly en Darwin vrijspringen en Darwin met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:40

Leuke foto's!! Ziet er gezellig uit!! Lijkt me wel fijn als je zo kan rijden zonder zadel ook al is het maar 10 minuten Knipoog hihi

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:13

Ja tis echt jammer dat hij zo'n scherpe schoft heeft, anders zou ik er zo uren mee rijden...
en Sita zit dan weer lekker, maar is soms nog iets te druk om enkel met neckrope te rijden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:14

Ziet er goed uit hoor, heerlijk he dat rijden zonder zadel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:20

Ik vraag me af of je de hindernissen expres zo dicht op elkaar hebt gezet, je hebt namelijk geen dubbel maar een in-uitje.

De eerste pony moet zo te zien behoorlijk moeten rekken om erover te kunnen komen en de laatste heeft het wat krap. Heb je dat met een reden gedaan?

Dat schimmeltje kan overigens wel lekker springen hoor!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:24

Ziet er wel leuk uit,vooral dat schimmeltje.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:27

sita neemt uit zichzelf erg ruime galopsprongen. Het oogt inderdaad wat ruim voor haar, maar als ik het korter zet, lukt het haar niet. Misschien dat de sprongen na verloop van tijd wel iets dichter bij mekaar kunnen, als ze iets geoefender is in het springen...

Voor Darwin zou het inderdaad een tikje ruimer mogen, maar ik heb de eerste sprong dan ook afgebroken toen ik hem heb opgehoogd.

wij noemden dit trouwens altijd een dubbel, maar ik kan kan best dat dat een in-uitje is Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:29

hoe bedoel je sita neemt ruime galopsprongen?
Bij een in-uit zit er GEEN galopsprong tussen de hindernissen maar land het paard en zet meteen weer af voor de volgende hindernis.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:36

ziet er wel leuk uit,

maar vind je pony (vooral de donkere) wel wat aan de magere (en onbespierde) kant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:39

dat vond ik ook maar komt waarschijnlijk ook voor een groot deel doordat TS voornamelijk recreatief rijd Knipoog

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:41

anneliesdj schreef:
hoe bedoel je sita neemt ruime galopsprongen?
Bij een in-uit zit er GEEN galopsprong tussen de hindernissen maar land het paard en zet meteen weer af voor de volgende hindernis.

als je ze een gewone galopsprong ziet maken, is dat ook heel langgerekt bedoelde ik en met het springen doet ze net hetzelfde.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:45

Shanedow schreef:
ziet er wel leuk uit,

maar vind je pony (vooral de donkere) wel wat aan de magere (en onbespierde) kant.

je bedoelt Darwin, het paard neem ik aan? De ponies zijn in mijn ogen nu toch echt niet te mager hoor Nors opkijken

Dat had ik er misschien best ineens bijgeschreven, maar Darwin heeft een paar maanden stil gestaan met een hoefblessure en daarna enkel rustig wat gewandeld omdat het weer het niet toeliet om echt te rijden. daarom dat hij er zo iel uitziet... Verder ziet hij er wat dof uit omdat hij nog half in zn winterhaar zit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:52

Hij moet wat meer vet op zijn ribben en wat meer spieren op zijn billen maar dat komt vast wel goed, ga ik me verder ook niet mee bemoeien Knipoog

Wbt het springen, voor de eerste pony zou je dan beter de hindernissen wat dichter op elkaar kunnen zetten, dan leert ze juist goed omhoog spring ipv eroverheen te duiken.

Overigens is een goede afstand voor een dubbel;

D-pony; 6,2-6,5 meter
Paard; 7-7,5 meter

Afhankelijk van je paard kun je iets varieren, als je oxers bouwt moet je er iets bij optellen (0,5-1m).

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:17

anneliesdj schreef:
Hij moet wat meer vet op zijn ribben en wat meer spieren op zijn billen maar dat komt vast wel goed, ga ik me verder ook niet mee bemoeien Knipoog

Wbt het springen, voor de eerste pony zou je dan beter de hindernissen wat dichter op elkaar kunnen zetten, dan leert ze juist goed omhoog spring ipv eroverheen te duiken.

Overigens is een goede afstand voor een dubbel;

D-pony; 6,2-6,5 meter
Paard; 7-7,5 meter

Afhankelijk van je paard kun je iets varieren, als je oxers bouwt moet je er iets bij optellen (0,5-1m).

zal volgende keer al eens proberen met ze iets dichter te zetten, maar als ik ze op de zogezegde 'juiste' afstand zet voor een pony van haar grootte, springt ze dus telkens de tweede sprong omver... ach ja, misschien gaat het na een paar keer oefenen ook al veel beter. Ze heeft tenslotte nog maar vorige zomer haar eerste sprongetje gemaakt en heel de winter door kon ik niet springen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:42

Ik zou ze eerder wat ruimer zetten dan wat dichter op elkaar, kan ze er een galopsprong tussen maken, leert ze ook van schakelen. Maar ja, het is natuurlijk ook wat je ermee wilt bereiken, als je alleen af en toe voor de gein eens wil springen maakt het ook niet uit.
Het viel mij alleen op dat ze nogal moet rekken.