Paard gallopeert constant aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Paard gallopeert constant aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 12:20

Hallo,

Dit is tegenwoordig toch wel een van de grootste problemen..
Als ik aan het draven ben wilt mijn pony constant aangalloperen zonder dat ik aandrijf, als ik een los teugeltje geef draaft hij wel lekker maar zodra ik de teugel op pak wilt hij weer aangalloperen..
Ook gaat hij dan extreem nageefelijk lopen en krijg dan met moeite zijn hoofd gewoon op normale hoogte, ik heb dan namelijk liever dat ie met de kop in de lucht loopt dan dat hij nageefelijk loopt, omdat hij met de hoofd in de lucht veel een veel beter loopt..

Wie heeft er tips voor mij ? ik heb 1x in de week priveles en werken hier ook aan maar toch wil ik andermans ervarigen horen.. Haha!

Dav

Re: Paard gallopeert constant aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:01

Als dit een spelletje van hem is,zou ik hem gewoon weet ik veel hoeveel rondje's laten galoperen.
Net zolang totdat hij zelf niet meer wil en juist dan nog 2 rondje's doorgaan.
9vd 10 paarden bedenken de volg x wel.
Veel volte's maken,sluiten openen en niet aan de teugels gaan hangen om hem weer omhoog te krijgen.
je mag wel's je handen ff iets optillen ;zo van joh,loop eens iets hoger maar zou me niet de hele rijd mee bezig houden

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:04

even een stipje, mijn paard doet dit namelijk ook, maar puur als pesterij

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:13

Niet heel de tijd op losse teugels gaan rijden! Je paard heeft geassocieerd: teugels aangenomen = galop. Dat kan je enkel afleren als je je paard met contact laat draven. Volgende keer dus direct beginnen met contact. Elke keer dat hij in galop overgaat, zet je hem gewoon rustig terug naar draf. Elke, élke keer opnieuw. Belonen wanneer het ook maar even goed gaat. Gaat hij op het moment dat je beloont naar galop? Niets aan de hand, gewoon terugnemen naar draf en verder rijden. Sommige paarden zijn serieuze doorzetters en kunnen erg lang volhouden, maar bedenk dat de aanhouder wint, en ook al moet je hem 1 000 x opnieuw terugnemen: blijven volhouden is de boodschap. Anders leert hij het nooit af.

Je zegt dat hij extreem nageeflijk gaat lopen, en dat je met moeite zijn hoofd omhoog krijgt. En dat hij beter loopt met zijn hoofd in de lucht. Dan klopt er toch wat niet, dan wil dat zeggen dat dat "extreem nageeflijk" eigenlijk geen nageeflijkheid is... Een paard zou immers, als het echt nageeflijk is, beter moeten lopen dan met zijn hoofd in de lucht. Probeer eens wat meer schakelwerk te doen, meer op de achterhand gaan rijden. Overgangen dus, schijnovergangen, tempowisselingen, SV & SB, balkjes, mooie voltes rijden, etc. En als hij met z'n hoofd niet naar boven wilt komen, en op de voorhand wil blijven hangen, mag je best even (niet constant trekken dus) je handen serieus omhoog brengen. Oftewel eens kort en krachtig goed been geven, dat wil ook nog eens helpen. Succes ermee en denk erom: consequent blijven! Lachen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 13:27

De meeste dingen wat jij aangeeft FIEKHE doe ik dus al.. maar hij kan heel erg tegenstrijdig gaan worden als je hem constant terug haalt en opnieuw iets laat doen omdat hij dan niet meer snapt of het hem te moeilijk wordt dit gaat hij dan uitte in een flinke bokpartij.. mijn pony is erg slim en bij hem moet je constant op de hoede zijn als je hem te veel bedenk tijd geeft voert hij zijn eigen plannen uit..
Als hij aan wilt galloperen moet ik altijd terug naar de stap omdat hij anders op de plek blijft galloperen of dus gaat bokken.. van mijn instructrice moet ik hem juist door laten galloperen en weer terug nemen om hem zo duidelijk te maken dat hij dan alsnog moet werken.. veel overgangen rijd ik omdat hij actief moet worden al doet hij dit nu prima.. voltes rijden doe ik ook veel behalve op de rechterhand omdat hij dit heel moeilijk vind en rijd ook veel diogonalen om hem recht te krijgen en constant bezig blijf op alle bij de handen..
Toen ik hem net had liep hij nooit nageefelijk op dit punt heb ik hem nu zo ver dat hij na een tijdje de ontspanning gaat zoeken maar af en toe onspant hij zo erg dat hij dus extreem in e krul gaat lopen en extreem op zijn bit gaat knauwen dan geef je een lange teugel en hij blijft nog zo lopen.. met losse teugel rijd ik bijna nooit alleen met inrijden en als die even de hals mag strekken maar rijd hem dus ook niet erg kort omdat hij dan juist vervelend wordt.. hij is daarin erg moeilijk hij weet altijd wel iets vinden.. en hoe lief en mak die eingelijk is hoe een draakje het kan zijn met vooral dressuur..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:41

Ho, mijn bokt-naam hoeft niet zo groot en vet. *LOL* Mijn paard is anders ook héél erg slim en ze heeft enorm veel bloed... Dus relax, ik weet hoe lastig een slim paard kan zijn. Haha!

Mijn paard kan ook lastig doen als het ietsje moeilijker wordt, maar ik rijd daar gewoon doorheen. Bokt ze? Geen probleem, even flink been geven en duidelijk maken dat zij niet hoeft te beslissen wat we gaan doen. Ze draait dan meestal direct bij. Clown Weet je, mijn paard wil na het galopperen niet meer deftig draven. Maar ga ik daarom stappen? Neen. Ze moet het maar leren. Ik zet haar in contrastelling, in draf, en vanaf ze kalmeert (want ze kan zichzelf zo opjutten), mag ze naar stap. Als ik haar direct naar stap zou laten gaan, zou ze helemaal niet meer willen draven, ook niet in het begin. En dat is niet de bedoeling uiteraard...
En het is niet omdat hij terug naar draf moet, dat hij daarom niet moet werken. Meer nog, hij moet het juist wel. Hij moet nl. doen wat jij vraagt en hij bepaalt niet dat jullie even gaan galopperen.
Als je hem altijd terugneemt, dan lijkt me dat hij wel snapt dat hij niet sneller mag gaan. Volgens mij begint hij dus niet te bokken omdat hij er niets van snapt, maar wel omdat hij zijn zin niet krijgt en niet mag galopperen. Logisch, iedereen krijgt graag zijn zin, toch? Maar op dat moment moet je volgens mij nét even door de zure appel heen en proberen blijven draven...

Je kan altijd eens proberen wat Dav zegt. Het is alleen, er zijn ook paarden waarbij dit niet werkt... Mijn paard bijvoorbeeld. Die galoppeert dolgraag en is daar alleen maar mee geplezierd als je haar bij wijze van spreke een halfuur laat galopperen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:52

Als hij er weer gaat galloperen moet je proberen juist niet terug te gaan naar stap. Probeer alles voorwaarts op te lossen, liever dat hij dan een paar rondes apart en hard draaft als dat hij iedere keer na de galop op de rem en naar stap of halthouden gaat. Als hij bokt gewoon been geven en je er verder niets van aan trekken. Hoe meer je erop gaat reageren hoe vaker hij het zal doen. Vroeger vond ik het ook eng als het paard ging bokken en ik ging dan het liefst zo snel mogelijk terug naar stap. Maar nu samen met mijn instructrice heb ik geleerd om dan door te rijden. Ze bokt nu eigenlijk nooit meer (of ze moet een hele slechte dag hebben)..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:00

Tja mijn pony bokt niet als even een kontje mijn pony bokt met vier benen maakt zich bol en dan springt die en geeft hij een kont van 2 meter hoog en dan weer 4 benen etc etc.. en meestal gaat hij net zo lang door tot je er naast zit en als je het kan uitzitten heb je geluk want dan loopt hij wel door.. maar met die bokkesprongen van hem schop je hem niet even voorwaarts maar ben je bezig met blijven zitten Haha!

En inderdaad mijn instructrice zegt ook gewoon doorgaan zelfs als die aanspringt dan maar even 1 rondje galop en dan weer draven wilt hij weer aanspringen dan maar weer even 1 rondje galop etc. etc. en als hij dan gewoon zijn rondje draf doet belonen..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:07

pony vindt waarschijnlijk galopperen makkelijker dan draven en kiest dus voor galop als ie draf wat lastiger vindt worden.
Als je ongewenst aangaloppeert teruggaan naar draf door gelop lastig te maken door "traver" ofwel kont naar binnen te gaan rijden.
De galop wordt daardoor lastig en dan gaat ie vanzelf weer in draf.
NIET terug gaan rijden.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:18

ik zou als ik jou was je paard eens laten aangaloperen. laat hem goed hard veel rondjes lopen. en dan maar zien wat ie doet. als ie terug wil laat je hem nog eventjes doorgaan. en laat hem weten: dit wilde je toch zo graag?
het aan de teugel lopen kan ook komen door het hoofdstel. door een fout bit?
of de teugels.
geef het geen druk en pak de teugels telkens een heeeel klein beetje bij.

hoop dat het lukt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:20

Ik heb dit ook gehad.
Van die instructeur moest ik altijd flink doordraven.
Toen ik naar een nieuwe instructrice ging en niet zo snel hoefde te draven, was het over.
Silence werd dus over zijn tempo gereden en daarom deed hij dat continu.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:23

terug nemen en op jou hulp aangalloperen....
als hij toch uit zich zelf aangaloppeerd galoppeer je gewoon door op een grote volte en maak je hem kleiner.. (zo word het moeilijker Knipoog )
en zorg dat hij veel afwisseling heeft (maak tijdens het aandraven een gebrokenlijn/volte/went af.. oid.)
succes

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:05

fiekhe schreef:
Ho, mijn bokt-naam hoeft niet zo groot en vet. *LOL* Mijn paard is anders ook héél erg slim en ze heeft enorm veel bloed... Dus relax, ik weet hoe lastig een slim paard kan zijn. Haha!

Mijn paard kan ook lastig doen als het ietsje moeilijker wordt, maar ik rijd daar gewoon doorheen. Bokt ze? Geen probleem, even flink been geven en duidelijk maken dat zij niet hoeft te beslissen wat we gaan doen. Ze draait dan meestal direct bij. Clown Weet je, mijn paard wil na het galopperen niet meer deftig draven. Maar ga ik daarom stappen? Neen. Ze moet het maar leren. Ik zet haar in contrastelling, in draf, en vanaf ze kalmeert (want ze kan zichzelf zo opjutten), mag ze naar stap. Als ik haar direct naar stap zou laten gaan, zou ze helemaal niet meer willen draven, ook niet in het begin. En dat is niet de bedoeling uiteraard...
En het is niet omdat hij terug naar draf moet, dat hij daarom niet moet werken. Meer nog, hij moet het juist wel. Hij moet nl. doen wat jij vraagt en hij bepaalt niet dat jullie even gaan galopperen.
Als je hem altijd terugneemt, dan lijkt me dat hij wel snapt dat hij niet sneller mag gaan. Volgens mij begint hij dus niet te bokken omdat hij er niets van snapt, maar wel omdat hij zijn zin niet krijgt en niet mag galopperen. Logisch, iedereen krijgt graag zijn zin, toch? Maar op dat moment moet je volgens mij nét even door de zure appel heen en proberen blijven draven...

Je kan altijd eens proberen wat Dav zegt. Het is alleen, er zijn ook paarden waarbij dit niet werkt... Mijn paard bijvoorbeeld. Die galoppeert dolgraag en is daar alleen maar mee geplezierd als je haar bij wijze van spreke een halfuur laat galopperen.

helemaal mee eens... niets aan toe te voegen!
Elke keer terug nemen naar de draf. Aangaloperen mag niet alleen als jij dat wil. Ze moet naar jou luisteren en niet zomaar harder gaan. Als je haar terug neemt zal ze zich inderdaad gaan verzetten. Mijn pony word dan super heet. Consequent blijven! succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:15

vind hij het niet moeilijk op dat moment om op eigen benen te draven ? of juist wel dat is dan ook mischien de reden dat hij in galop aanspringt.
als mijn paard iets moeilijk vind gaat hij galoperen dat omdat dat makkelijker is
zoals ik dat lees probeert hij weg te lopen voor de druk op het bit ?
mischien eens een tandarts laten kijken of die geen pijn heeft
en anders hem toch echt gaan leren dat die moet wachten op jouw galop hulp
en anders eens even op een kleine volte zetten en terug pakken naar stap

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:17

En dat extreem nageeflijk lopen, is dat niet gewoon achter het bit kruipen zodat je eigenlijk niets meer te vertellen hebt?

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:32

Hij is je zwaar in de maling aan het nemen en probeert overal onderuit te komen. Je moet het gewoon veel oefenen en anders laat je hem maar eens een tijdje galloperen om het af te leren!!

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:25

Je zegt dat je nog veel bezig bent met diagonalen rijden ivm recht richten.
Kan het dan ook een balans probleem zijn van jou pony dat hij aangalopeerd ipv gewoon klieren??

Die van mij heeft het juist als ik links om rijd heeft ze nog wat moeite met recht gesteld zijn als ik dan iets meer doorvraag of het tempo verander, wisselingen e.d. dat kan ze het soms niet meer bij benen en springt ze aan.
Dit wordt wel steeds minder maar heeft gewoon nog even tijd nodig.

Als ze dit doet dan kan je het voorwaards oplossen omdat ze wel correct aangalopeerd (= goed) je kan ook na een volte / halve volte je paard terug nemen en gewoon door gaan waar je mee bezig was, doen net als of er niks gebeurd is en gewoon doorgaan waar je was gebleven op het moment dat zij ging aangaloperen.
Dan heeft ze in de gaten na een paar keer dat aangeloperen geen uit weg is en als ze gewoon normaal blijft draven het veel simpeler wordt voor haar.

Zo doe ik het dus in dit soort situaties, weet niet of het voor jou ook kan werken...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:27

doet de mijne ook. Gewoon elke keer terugnemen en belonen als ze het niet doet. (ze heeft vaak dezelfde plek dat ze het doet).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:32

Als ik je verhaal zo lees denk ik: stijfheid. Tenminste, dat was bij die van mij aan de hand. Die kwam beter weg met galop, en warmde beter op als we eerst een tijdje hadden gegaloppeerd. Probeer eens of het scheelt als je dus eerst een aantal rondjes galoppeert, en hem dan in draf oppakt?
Aan een lang teugeltje draven zal gemakkelijker zijn, omdat hij dan zelf zijn balans kan bepalen en dus vermoedelijk meer op de voorhand loopt.
Dat geldt ook voor het 'extreem nageeflijk zijn', ik lees dat als achter de teugel kruipen, wat ook kan worden veroorzaakt omdat je pony het gevraagde lichamelijk niet kan bijbenen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:21

Tegenwoordig gaat het al een stuk beter Lachen We zijn eerst begonnen dus met het voorwaarts rijden wat hij nu goed op pakt en daarna zijn we begonnen met het constant blijven draven dit pakt hij tegenwoordig ook erg goed op, ook krult hij zich niet meer extreem op maar kan na een tijdje netjes nageefelijk lopen waarbij hij contact houd met de teugels.. dus het gaat de goede kant op, hij is vroeger verkeerd aangereden en dat moet er nu allemaal uit en hij is al 12 jaar maar hij pakt alles heel snel en goed op daar ben ik blij mee..

Stijfheid is het niet paard word 5 dagen per week gereden een uur lang en staat de gehele dag door buiten..

Tanden hij heeft een moeilijk gebit hij heeft van boven een overbite waardoor hij geen sperriempje om mag omdat hij dit erg vervelend vind maar hij is niet de makkelijkste bij de tandarts en verdoving wilt ook niet echt helpen.. meneer slaat nog spontaan om zich heen..
Ook rijd ik met een dubbel gebroken bitje hier is hij altijd mee gereden en heb zeker niet het gevoel dat hij dit geen fijn bit vind hij neemt hem makkelijk in de mond en met afzadelen wilt ie maar al te graag het bit is zijn mond houden..

Ik heb mijn instructrice er over gehad waarom hij af en toe zo reageerde zij zei ook het is een deel drammerigheid een deel moeilijkheid en een deel aan hoe ik hem rijd..

Maar ik ben blij met hoe het gaat de laatste tijd hij bokt niet meer en ik krijg steeds meer vertrouwen in hem om hem ook flink aan te pakken waardoor het rijden dus goed gaat.. heb hem nu een klein jaartje en ze zeggen ook altijd een paard heeft altijd ene jaar nodig om aan zijn ruiter te wennen..

Wel bedankt iedereen voor hun tips en mee denken