Ho, mijn bokt-naam hoeft niet zo groot en vet.

Mijn paard is anders ook héél erg slim en ze heeft enorm veel bloed... Dus relax, ik weet hoe lastig een slim paard kan zijn.
Mijn paard kan ook lastig doen als het ietsje moeilijker wordt, maar ik rijd daar gewoon doorheen. Bokt ze? Geen probleem, even flink been geven en duidelijk maken dat zij niet hoeft te beslissen wat we gaan doen. Ze draait dan meestal direct bij.

Weet je, mijn paard wil na het galopperen niet meer deftig draven. Maar ga ik daarom stappen? Neen. Ze moet het maar leren. Ik zet haar in contrastelling, in draf, en vanaf ze kalmeert (want ze kan zichzelf zo opjutten), mag ze naar stap. Als ik haar direct naar stap zou laten gaan, zou ze helemaal niet meer willen draven, ook niet in het begin. En dat is niet de bedoeling uiteraard...
En het is niet omdat hij terug naar draf moet, dat hij daarom niet moet werken. Meer nog, hij moet het juist wel. Hij moet nl. doen wat jij vraagt en hij bepaalt niet dat jullie even gaan galopperen.
Als je hem altijd terugneemt, dan lijkt me dat hij wel snapt dat hij niet sneller mag gaan. Volgens mij begint hij dus niet te bokken omdat hij er niets van snapt, maar wel omdat hij zijn zin niet krijgt en niet mag galopperen. Logisch, iedereen krijgt graag zijn zin, toch? Maar op dat moment moet je volgens mij nét even door de zure appel heen en proberen blijven draven...
Je kan altijd eens proberen wat Dav zegt. Het is alleen, er zijn ook paarden waarbij dit niet werkt... Mijn paard bijvoorbeeld. Die galoppeert dolgraag en is daar alleen maar mee geplezierd als je haar bij wijze van spreke een halfuur laat galopperen.