Paard zit vast aan 1 kant..wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimberliie4

Paard zit vast aan 1 kant..wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 08:22

Ik heb sinds kort een verzorgpony(halfinger)
Erg leuk paardje, maar is een tijdje niet gereden en zit erg vast aan zijn linker kant.
Hoe rijden jullie dat eruit? Of met longeren?
Zover ik weer zou dat met veel oefenen en stellingen rijden meoten kunnen,
hebben jullie misschien nog andere betere tips??
Alsvast bedankt!!! Groetjes Kimberley!

ladyisabelle

Re: Paard zit vast aan 1 kant..wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:23

Ik heb mijn pony eens laten kraken. Daarna stukken beter!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:25

ik zou eerst kijken naar de oorzaak, een kraker is leuk maar als het bv aan het zadel ligt dan zal je pony over een tijdje weer vast zitten... zoek de oorzaak probeer het zo op te lossen, lukt dat niet laat dan een kraker komen Lachen
pony is waarschijnlijk scheef gereden of heeft een niet passend zadel, of last van tanden?
rechrichten, voorwaards neerwaarts.. en een '8' rijden?
ga niet extra extreem werken aan die linker kant, wissel de kanten gewoon af.
(zadel moet passen bedoel ik mee: niet een dik dek en nog een gelpad en al die rommel dr onder, een zadel moet kaal goed passen op de rug, met rijden zou dan een dun dekje eronder voldoende moeten zijn.
trek zelf maar eens goed passende schoenen aan met een panty kous, doe daarna dikke sokken aan en pas de schoenen nog eens? knelt he, zit niet lekker Knipoog )
je ziet het nogal veel bij mensen.. paarden met rugproblemen waar ze (zeggen ze zelf) een goed passend zadel op hebben liggen, maar onder dat zadel zit dan wel een dik dek en nog een bondje of gelpat.. dan lijkt mij dat het zadel niet goed past!

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:05

Mijn paard zat vast aan haar rechterkant. Bij mij heeft het ontzettend veel geholpen door in het begin aan allebei de kanten stelling te vragen en veel voltes rijden en dan aan de kant waar hij vast zit de binnenteugel ietsjes losser te laten. Misschien helpt longeren bij jou paardje ook wel , de mijne ging alleen maar recht de lucht in dus dat werd niks..
Maar succes ermee in ieder geval! Vork

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 16:53

Owkej bedankt!!
heb vandaag met een thiedeman(zoiets:P) gereden. Ging erg goed, hij kwam al wat losser aan beide kanten!! ja idd dat bontje zou ook kunnen, hij wordt altijd gereden met dekje en bontje. Ik ga maar gewoon zonder bontje rijden.
En idd nee stelling rijden.
Longeren gaat het denk niet worden, maar de binneteugel iets losser laten helpt idd;)

Bedankt voor de reacties!!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:53

je hoeft nog niet meteen de kraker er bij te halen .
mijn paard zat ook een tijdje vast , maar dan aan aan de linker kant .
ik heb toen op advies van mijn instructrice veel gelongeert
en dat doe ik nu nog steeds Lachen zet hem ff naar buiten en naar binnen ( met bijzet ) zodat ze spiertjes wat oprekken .
en het heeft goed geholpen Lachen

suc 6

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:54

Veel inbuigen, inbuigen, en inbuigen Tong uitsteken

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:57

een thiedeman om los te maken als je paard scheefzit?
Daar is deze hulpteugel toch niet voor...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:57

Ik vraag me dan weer af of hij nu aan de linkerkant, of de rechterkant vasthoud. Als hij links zwaarder voelt dan rechts, zit het probleem meestal juist aan de kant waar hij NIET vast pakt en in dit geval dus...rechts.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:59

Wat ik heb geleerd van mijn instructeur is dat als een paard aan bijv. de linkerkant vast zit, eigenlijk aan de rechterkant vast zit.
Dus goed aan de rechterkant inbuigen, en als hij dat soepel doet, dan de andere kant. Bij mij liep hij gelijk stuk fijner op die kant. Lachen

Sowieso je paard goed voorwaarts neerwaars laten lopen, zodat hij lekker ontspant, en zijn rug goed gebruikt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:04

MMMM....nee...je moet juist de rechterkant oprekken, dus inbuigen naar rechts heeft weinig zin in dat geval.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:08

Nou, dit heeft mijn instructeur mij verteld, en dit heeft bij mij heel erg goed geholpen, dus er zal vast wel een kern van waarheid in zitten Knipoog.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:10

Als het bij jou helpt dan is het toch prima??

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:14

Hoe laat je je paard dan extra inbuigen? Alleen met longeren of ook gewoon tijdens het rijden? Ik rij nu ook net op een paard wat compleet vast zit en dan met name op de rechterhand. Heeft 2 jr lang vrijwel alleen maar stil gestaan. Ik kan hem nog niet normaal laten draven, dus moet hem in de stap loswerken. Als iemand nog extra tips heeft.... Graag!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:19

als hij rechts vastzit, moet je heb inbuigen naar linkt, inprincipe met zijn neus naar je linker laars laten komen, alleen dan niet zo extreem, hij moet z'n rechterkant leren oprekken.
ook al zit je op de rechterhand gewoon links inbuigen, dit vaak en veel doen, komt alles goeD:P

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:23

Ga het morgen meteen proberen, dan zal hij daarna wel lekker spierpijn hebben. Ik heb met ons andere paard weleens een les contrastellingen gereden, dat had ze ook nog nooit gedaan en daarna was ze ook helemaal stijf en onregelmatig... Niet te lang doen dus Knipoog

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:12

Inderdaad niet te lang doen, je zou het ook eens kunnen proberen op een kleine volte

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:21

Hm, probleem is dan weer dat hij zo vast zit dat voltes sowieso al niet al te makkelijk gaan en kleine voltes al helemaal niet. Ben al bezig met voltes sluiten en openen, maar dat vindt hij heel lastig. De nagevelijkheid is ook nog ver te zoeken. Maar ja, daar moet hij natuurlijk wel weer los voor zijn Knipoog Ga het gewoon voorzichtig proberen en dan zien we wel hoe ver we komen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:42

als je niet helemaal zeker weet welke kant nou echt vast zit, is daar best een simpele oplossing voor: Beide kanten om even veel loswerken.
Dat zou je eigleijk zowieso moeten doen, alleen laat je hem nu beide kanten om meer inbuigen dan normaal, om alle spieren goed op te rekken. Daarmee voorkom je dat je de goede kant vergeet en die vast komt te zitten.
Probeer hem in stap al heel veel te laten buigen, en misschien kun je proberen om voor het rijden, hem een paar wortels aan beide kanten van zijn rug weg te laten eten? dan buigen ze vrijwillig heel ver door om bij de wortel te komen, en dat kan soms net dat kleine beetje helpen dat ze makkelijker loskomen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:00

de mijne heeft dit ook wel eens. komt bij haar vaak ook door spanningen ed. ze maakt zich erg snel druk om dingetjes. meestal rij ik haar adn een paar dagen extreen lang en laag dat ze ff een beetje tot rust kan komen. maar dan moet dat wel echt de oorzaak zijn.
een lange buitenrit en ff lekker los gooien doet ook vaak wonderen

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:29

mijn instructrice zegt altijd je linker hand naar links brengen en met je linkerbeen drukken en zorgen dat je hem zo recht houdt, niet gaan trekken alleen je hand wat naar links verplaatsen ong 10 a 15 cm.
het heeft bij mij wel geholpen! het is even heel lastig om hem de doorheen te krijgen en het duurt ook even maar als je paard recht gesteld is dan kan alles!!
succes!
xx