actie&reactie!? ruiter moet werken ipv paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

actie&reactie!? ruiter moet werken ipv paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:28

Hallo!

Ik rijd een bijna 4-jarige ruin, Eros. (zijn vader is Vito) Het is echt een slim beestje. bv bij het aanspringen in de rechtergalop daar vertikte hij het gwn juist aan te springen (express foute been naar voren Clown ) nu gaat het al beter. Maar het is nogal moeilijk om hem actief te houden en reactie te krijgen op mijn benen. (tussenhaakjes ik heb les eh en ik ga ook nog geregeld terug naar de mensen die hem hebben opgeleerd..) Vrijdag nog was ik aan het afzien, verschikkelijk! Ik moest dus van de instructrice hem actief maken, moeilijk om te doen! Maar Eros vertikt het gewoon! Echt pure koppigheid! Ik geef benen (doe wat ze mij zegt) en moet zijn hoofdje niet te laag laten komen zodat hij niet kiepert en zijn achterhand onder proberen te krijgen (nog zo ene probleem). Maar als ik hem dus benen geef, dan vertikt hij het gewoon om vooruit te gaan! Ik weet dat hij het begrijpt want ik voel dat hij zich expres inhoudt. Als ik dan op zo een moment een tik met de zweep geef dan kan je al een bok verwachten. Echt koppig ook in galop (hem erin houden is ook moeilijk) krijgen is moeilijk, maar het hangt ook echt af van hoe hij op de dag van het rijden zelf is. Plooien is ook zeer moeilijk. Maar toch wil ik hem goed actief aan het been krijgen. Ook zeggen ze dat ik te zacht ben Clown Duivel .
Ik weet dat het nog en jong paardje is maar ik vind het een heel belangrijke basis en wil graag wat nuttige tips van jullie!

Graag tips! Ik wil zoo graag een actief paardje!
Dankuu! Bloos

Alicia2u

Re: actie&reactie!? ruiter moet werken ipv paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:52

Lijkt me een lichamelijk probleem, of een ruiter die hem erg belemmert. Is hij aan de longeerlijn ook zo traag op de hulpen? Laat dan eerst z'n rug enzo checken. Als daar alles in orde is, moet je aan grondwerken gaan denken, want dan heb je waarschijnlijk een erg dominant paard.
Als alles aan de longeerlijn wel in orde is, kijk dan eens kritisch naar je eigen houding. Zeker op een jong paard wat nog niet in balans is, is de invloed van je houding en zit erg groot! Wat doet hij onder een professionele ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:49

Een paard springt niet uit koppigheid in de verkeerde galop aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:55

idd sonja
bij het lezen van zulke berichten gaan mijn haren overeind staan zeg
En dat bij zo'n jonkie...

andere les gaan halen? als tip?
Kijken wat je zelf fout doet ipv het paard?
Kijken of hij wel sterk genoeg is recht genoeg is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 07:19

Hij vindt het waarschijnlijk ook gewoon nog moeilijk. Dingen als express verkeerde been naar voren geloof ik niet in, wel dat hij rechts heel veel moeilijker vindt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 07:35

Mijn haren gaan hier idd ook van overeind staan.

Het paard doet alles fout ...
Meid, neem een nieuwe instructie en verdiep je eens in het fenomeen "paard"

Een paard doet niet expres dingen fout. Tuurlijk kunnen ze een keertje dollen met je of lastig zijn. Maar expres steeds alles fout doen, NEE ! Dat ligt of aan lichamelijke ongemakken, of in de meeste gevallen : Aan de ruiter !!!!

Dus ga eerder aan jezelf werken dan aan je paard.
Ben je wel toe aan zo'n jong paard?
Laat anders eens een keer per week een goede ruiter erop, die voor jou de knopjes wat bijschaafd.

Maar geef in hemelsnaam jezelf een schop onder je kont... paard een beetje de schuld gaan geven van alles wat je zelf misschien fout doet

SoYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 07:39

Mijn pony (16) Sprong ook de hele tijd verkeert aan.. Toen moest ik het zweepje altijd bij het aanspringen in de binnenhand nemen en dan doet ie het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:51

ik wilde t net zeggen, aparte manier van denken.
Gezien zijn leeftijd zou het niet begrijpen en moeilijk vinden het eerste bij mij opkomen. Ik zou hem eens na laten kijken door een osteopaat, al is het maar om dingen uit te sluiten.
& daarbij zou ik ook op zoek gaan naa een andere instructrice!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:54

Eens naar zijn rug laten krijgen, het lijkt me niet dat hij het expres doet. HIJ IS NOG JONG ! Misschien vind hij het oprecht moeilijk.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:56

Helemaal al het zo'n jong paard is ligt het niet aan het paard, maar aan de hulpen die hij krijgt. Dus het ligt waarschijnlijk aan jou. Ga eerst met de basis aan het werk en laat hem opnspannen lopen, op eigen benen draven en dan eens kijken of ie misschien in galop valt. Dan belonen, je moet het opbouwen. Het is geen grand-prix waar je op stapt. Hij moet alles nog leren! Andere instructrice is een aanrader, want deze vraagt teveel! Knipoog

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:55

Waarschijnlijk geef jij inderdaad tegenstrijdige hulpen. En het kan heel goed zijn dat hij gewoon zijn balans nog niet heeft gevonden en daardoor verkeerd aanspringt. Hij heeft gewoon de kracht niet om het op de goede kant te doen. Daarbij kan jij ook nog eens scheef gaan zitten. Ik zou inderdaad andere instructie nemen en eens verdiepen in het paard (zoals cross monster al zei).
Een jong paard rijden is absoluut moeilijk. Jij moet alles zelf goed doen en je paard niet hinderen. Ik heb ook een poos een jong paard gereden en mocht in het begin niet eens aangalopperen, omdat we eerst in draf bezig waren het paard sterker en meer in balans te krijgen. Behalve als ze zelf de galop aanbood. Ook al kan een paard na een paar maanden netjes lopen, betekent dat nog niet dat hij al heel sterk is.
Ik zou zelf een klassiek instructeur aanbevelen, of vraag in de buurt naar een goede instructeur. Je betaalt vaak wat meer (hoeft niet eens), maar het is het geld dubbel en dwars waard.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:33

Ok, ik begrijp jullie reacties.
De instructrice is pas nieuw sinds vorige week Lachen en ze vindt het een erg koppig paard. Hij heeft ook zo zijn dagen, dat is normaal voor een jong paard dat hij nog niet constant is. Ik vraag totaal niets onmogelijks van hem. De galop gaat ondertussen al beter. In het begin had hij het er moeilijk mee, ja, daar is geen twijfel aan. We deden er dan ook niet moeilijk over dat hij fout aansprong, gewoon een goede manier vinden om hem juist laten aan te springen. En dat hebben we gevonden. Alleen hebben mijn papa en nog andere er eens opgelet wat hij doet bij het aanspringen rechts, en ze zeggen dat hij net voor het aanspringen zijn linkervoet echt nog eens naar voor doet ofzoiets, hij doet een huppelpas en dan in de verkeerde galop, maarja dan proberen we gewoon opnieuw. Ik vind het totaal niet erg dat Eros het nog moeilijk heeft dat begrijp ik totaal. Maar je moet soms het verschil echt eens zien met aan de longe en in de wei, daar kan hij crossen zoals een zot! (hij is in de grote vakantie een jaar onder het zadel) Maar hij heeft echt zijn dagen, dan gaat hij goed, dan is hij koppig. Wat ik wel doe is dat ik te veel ga drijven met de zit, maar ik probeer er op te letten en moet hem dan dus eerst mijn beenhulpen geven (ingalp ben k effe bezig eh Lachen ) en geen reactie effe een tik van de zweep. Maar daar heeft hij een hekel aan. Een tijdje terug was het constant bokken in de galop, dit is gelukkig al veel minder. In galop probeer ik hem ook echt zo min mogelijk te hinderen, niet te fel hinderen met de teugels een licht contact.
Met mijn hulpen, ik doe wat ze mij zeggen. Ze zeggen ook vaak dat ik te zacht ben.. Lachen Als hij niet reageert moet ik hem een tikje geven.
Ook de vrijdag bij het rijden, links is zijn kant waar hij goed op plooit en ineens ging het links plooien in stap niet meer, in draf wel..

Ik ga zo vlug mogelijk weer eens naar de mensen die hem opgeleerd hebben terug voor een drillesje voor mij!(eig 2de keer dat hij opgeleerd werd omdat hij ziek was geworden) Bij hun als ik daar van de man les krijg gaat het op het einde altijd zeer goed! Ze kennen Eros en weten wat hij aankan en wat niet. En ze zijn echt super goede hulp, jammer dat ze niet zoveel tijd hebben..

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:04

Vergeet niet dat hij in de wei geen ruiter op zijn rug heeft die hem niet hindert. Voor een jong paard is dat helemaal moeilijk en ze worden niet met ruiter op hun rug geboren. Dus hij heeft echt een tijd nodig om zijn balans te vinden met een ruiter erbij. En als jij dan ook nog veel gaat drijven, haal je hem telkens uit de balans. Ik zou toch wel minstens, maar misschien zelfs twee keer per week gaan lessen met je paardje. En dan je instructeur met een zweep of zijn stem hem in de galop laten vragen. Met een drillesje zal je er helaas niet gaan komen.

En uit je verhaal blijkt ook dat je niet erg consequent bent. Dan weet Eros ook niet meer wat je nou eigenlijk bedoelt. Je geeft iedere keer al andere hulpen, daarbij hinder je hem door hem uit balans te halen en dan verwacht je dat hij het goed doet. Met geduld en tijd nemen komt het goed. Maar geef hem nou niet de schuld hiervan. Het is al moeilijk genoeg voor hem.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 18:09

Neenee. Ik geef hem niet de schuld hoor! Lachen
Ik ben vandaag nog gaan rijden en vandaag was hij goed actief, wel kijkerig maar dat was niet meer dan normaal want er was zoveel te zien.
We proberen zo vaak mogelijk naar de man te gaan die hem heeft opgeleerd, want bij hem gaat het altijd goed. Ja een met drilles bedoelde ik voor mij eh.
In galop merk ik het dat hij het moeilijk heeft maar het gaat al beter. Vooral rechts gaat goed. Links valt hij wat naar binnen. Ik werk er aan om consequent te zijn maar je kan toch moeilijk iedere keer met je zweep slaan vindk...Enfin ja wel op momenten als het echt nodig is als ik geen reactie krijg of als hij met mijn voeten speelt.
Galop aanspringen gaat al goed zonder al te veel moeite erin blijven is anders maar we galopperen niet lang aan een stuk das te moeilijk voor hem.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:26

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn jonge paard!
Moeilijk voorwaarts te krijgen en terugkomen op de hulpen i.p.v. vooruit, moeilijk in galop te houden en idd veel bokken op de hulpen.

Als ik je verhaal zo lees doe jij precies hetzelfde fout als wat ik heb gedaan nl.:
Je geeft veel te veel hulpen om hem aan het lopen te krijgen d.m.v. te druk met je zit en te veel been, hierdoor blokkeerd je paard.

Als jij je erop concentreerd dat je heel stil gaat zitten (dus niet jagen) en benen heel erg stil houden, zal je zien dat het veeeeel beter gaat. Dus 1 hulp MET reactie en weer stil.
Hij leert dan nl. op zijn eigen benen te lopen i.p.v. dat jij elke stap ondersteunt met een hulp!
(Als je nl. elke stap ondersteund met een hulp leert hij daar niet zoveel van en je zit hem in de weg zodat hij geen balans kan vinden.)

Sinds ik dit door heb, heb ik nu een ontzettend fijn paard met impuls!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:51

Ik heb ook geleerd dat je het paard eerst een fout moet laten maken voor je hem coorigeert. Dus pas een gang terug en dan weer drijven. Zo schijnen ze het veel beter te leren en worden ze gevoeliger op je hulpen. Ik ben daar ook geen meester in hoor Knipoog.

En je hoeft niet iedere keer met je zweep te slaan. Maar als jij bijvoorbeeld een overgang of een actievere gang wil, moet je wel iedere keer hetzelfde verlangen. EN niet dat hij de ene keer als een gek vooruit moet en de andere keer het toch maar niet hoeft te doen of maar een sukkelgangetje.
Ik weet dat het heel moeilijk is en is in het begin best moeilijk, vooral voor jezelf. Maar het wordt voor je paard zoveel makkelijker en dus voor jou ook.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:54

spokie79 schreef:
Ik heb ook geleerd dat je het paard eerst een fout moet laten maken voor je hem coorigeert. Dus pas een gang terug en dan weer drijven. Zo schijnen ze het veel beter te leren en worden ze gevoeliger op je hulpen. Ik ben daar ook geen meester in hoor Knipoog.

Dat lijkt me nou juist geen goed plan. Juist 'fouten' altijd zo klein mogelijk houden, dan zijn ze ook makkelijker opgelost. Als je je paard een beetje voelt afremmen, hoef je maar een beetje bij te drijven. Als je hem eerst laat stoppen ( bij wijze van spreken ), heb je er zelf veel meer werk van en leer je je paard ook nog eens dat hij dat kan maken. Nee hoor, juist heel kort houden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 06:51

erleyne schreef:
spokie79 schreef:

Dat lijkt me nou juist geen goed plan. Juist 'fouten' altijd zo klein mogelijk houden, dan zijn ze ook makkelijker opgelost. Als je je paard een beetje voelt afremmen, hoef je maar een beetje bij te drijven. Als je hem eerst laat stoppen ( bij wijze van spreken ), heb je er zelf veel meer werk van en leer je je paard ook nog eens dat hij dat kan maken. Nee hoor, juist heel kort houden.

Ben ik niet met je eens, zeker niet met een jong paard. Als je wilt dat het paard draaft en hij valt na een paar passen in stap, kun je beter die overgang terug naar stap laten maken en dan weer aandraven dan elke vijf meter drijven om te voorkomen dat hij in stap valt. Je wilt dat het paard draaft, het maakt even niet uit hoe hard of zacht, dat komt later wel. Als je elke keer dat het paard in stap gaat drijf, dan denkt dat paard al snel; ohw, ik kan beter draven, dan blijft dat mens tenminste rustig. Terwijl als je elke vijf meter drijft, komt dat rust-moment, die beloning, niet. Later kun je dat dan weer uitbouwen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 06:55

ohja uiteraard, het is allemaal het paard zijn fout Rolleyes

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:05

je moet waarschijnlijk echt strenger worden,
gaat hij bokken bij een tik geef je hem er gewoon
nog een(niet harder!) tot hij stopt met bokken,
je wil namelijk reactie krijgen!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 18:19

Bedankt voor de reacties!

Jezzi: je hebt gelijk, dat hebben ze mij ook gezegd.. Ik probeer me eraan te houden, maar dat is soms moeilijk Lachen

Pepelien: ze hebben mij idd al gezegd dat ik teveel moeite doe, ik drijf te veel, maar ik vind dat ik het nu al minder doe. Ik maak mezelf te moe eig als ik het zo kan zeggen. Lachen

spokie79: dat van die fout maken begrijp ik niet echt..

In draf in stap vallen heb ik eigenlijk nooit aan de hand. Hij is gewoon niet actief genoeg. Maar wat mij wel opvalt bij hem, als hij een gekke dag heeft bv niet buiten geweest ofzo dan is hij (na het uitleven Lachen ) veel handelbaarder en veel leuker om te rijden. Is hij buiten geweest of vaker gereden is (is niet altijd zo eh) dan heeft hij ja de neiging wat lui te zijn, maar dan merk ik goed dat hij koppiger is dan als hij fris is.. Maarja hij is jong! Als ik heb teveel rij in de week (meestal in de vakantie) merk ik het ook hij heeft de fut nog niet genoeg. Ik ben al blij dat het soms een engeltje kan zijn Schijnheilig

Met zijn moeder Otte (13/14jaar) die ik de zondag sinds lang nog eens gereden heb, is mij opgevallen dat ze soms ook niet op mijn benen wil reageren.. En ik hou haar met een heel licht contact omdat ze het daar niet op heeft en zij houdt zich echt expres in, je voelt dat, dan kropt ze zich helemaal op en dan geef ik genoeg teugel effe moeilijk en dan is ze erdoor. (zij is echt wel een koppig diertje! ze is een beetje naar de vaantjes gereden... Wij proberen ze rustig te rijden, maarja Ze aanvaard ook niet zomaar iedereen op haar rug..) Kan het soms zijn dat het jonge paard hetzelfde doet? Gewoon een vraagje eh! Ik weet dat hij nog jong is enzo, vraag mij dat gewoon af. Erfelijk ofzo Clown ? Tzou mij eigenlijk wel fel verwonderen moest t zo zijn.

Alvast bedankt voor jullie info! Ga zeker kordater moeten worden!

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:03

Kan NIET met erfelijkheid te maken hebben, geen enkel paard is lui geboren, ligt puur aan de africhting!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:25

Dit verhaal klinkt mij heel bekend. Mijn pony kon het allemaal ondertussen wel ook met iemand erop liep ze braaf haar rondjes, maar stapte ik er weer op. Liep ze niet meer netjes (dat maakte mij niet veel uit) maar ook niet meer voorwaarts, daardoor ging ze kijken en had ze tijd om ergens anders op te letten en sprong ze hele tijd weg. Toen ben ik eerst gewoon echt terug naar de basis gegaan.
Het was toen gewoon actief voorwaarts lopen, en direct reageren anders duidelijkere hulp. Eerst moest dit opgelost worden zonder zweep, maar dit ging niet. Ze negeerde mij gewoon compleet. En ik wil haar ook niet verrot trappen. Dus toen maar een zweepje erbij gepakt, dit vond ze niet altijd even leuk. Maar heb haar nooit een harde mep verkocht, altijd eerst been geen reactie, nog een keer een beenhulp en dan een tikje achter de kuit. Want als je haar op de kont tikt, loopt ze teveel weg en wordt druk.
Toen ze gewoon reageerde op mijn benen, iets meer aan de echte dressuur gaan werken, dus meer stelling en wat meer oppakken eerst liep ze gewoon helemaal met de neus eruit, maar eerst de basis en daarna pas verder vind ik. Dit probleem is nu eigenlijk weg. Vooral aan het begin als je er net op zit, moet ik even duidelijk zijn en dan is het verder goed.
Ook heeft ze echt moeite gehad met de rechtergalop, ik ben er uiteindelijk achter gekomen. Dat het ook voor een belangrijk deel aan mijzelf ligt! Zij vind het ook moeilijk, maar ik versterk dit.
Ik hang namelijk een beetje naar binnen als ik aanwil springen, terwijl als ik recht blijf zitten ze veel vaker goed aanspringt. En ook gewoon duidelijk goede hulpen geven. Een klein beetje stelling, maar ook niet te veel. Buitenbeen naar achter binnen been op de singel. En op binnenbeen aanspringen, hier ook weer actie/reactie. Want anders kunnen ze makkelijker uit de stelling komen of toch nog zo buigen dat ze verkeer aanspringen.
Bij mij heeft het veel moeite gekost, en alles geprobeerd vanaf voltes en alle truucjes die mensen konden verzinnen, maar niets hielp ongeveer. Tot ik hier op bokt las dat je rechtop moest zitten, toen ineens sprong ze een van de eerste keren gewoon in de hoek aan, ipv na 20 keren eindelijk op de volte.
En het is dus heel belangrijk consequent te zijn, vind ik ook lastig, maar helpt een stuk

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:39

Amelii, ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel met je paard fouten laten maken.
Als je jonge paard reageert op je been en aandraaft als je het vraagt is dat braaf. Maar gaat hij in tempo terug en drij je direct bij, is dat voor hem nog niet een fout. Je kan van een jong paard nog niet verwachten dat hij een constant tempo kan lopen. Dus je houdt je been stil en laat hem 'een fout maken' door naar stap terug te vallen. Dan geef je weer been (dat is druk en vindt hij dur eigenlijk niet fijn) en draaft hij weer aan. Op een gegeven moment snapt hij dan dat hij niet terug moet naar de draf als jij dat commando niet geeft. Want dan geef jij weer die 'vervelende' druk. In een later stadium van africhten kan je dan gaan verwachten dat hij een constant tempo loopt. Maar op deze manier wordt je paard veel meer aan het been en stompt hij er niet op af. Met fout maken, bedoel ik hier dus, dat je paard zelf een overgang maakt naar stap.
Dit heeft ook niets te maken met je paard de schuld geven, of dat het paard het altijd fout doet. Maar dit heeft te maken met het in stapjes africhten van je paard. Niet te grote stappen nemen, want dan snapt hij het allemaal niet meer.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:41

AAh! dankje spokie 79! Ik begrijp het Lachen .
Vandaag was ik echt blij over Eros zijn galop hij ging goed vlot ö! Lachen En hij reageerde ook goed op de benen.
Bedankt voor jullie info allemaal! Ik ga het zeker gebruiken!