Nandoo longeren met dubbele lijnen na blessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Nandoo longeren met dubbele lijnen na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:48

Voordat ik wist wat hij had, bokte en sloeg hij constant als ik erop zat. Toen heb ik hem stil gezet en is de dierenarts langs geweest.
Hij constanteerde een schoftblessure en rechtsvoor kreupel (heel licht, want niemand zag het).
Hij moest op rust en 2 x daags stappen incl. antibiotica en pijnstillers.

Die pijnstillers waren geen succes, want de volgende dag meteen over de paddock gesprongen, en dus niet meer los gezet.
Het springen had als gevolg dat ook zijn linkerbeen dik werd.

Sinds woensdag loopt hij weer helemaal rad, mooie droge benen en zijn schoft gaat veeel beter.
Volgende week komt Stubenitsky om mijn zadel te controleren en een nieuw zadel aanmeten, daarna ga ik er weer op.

Vandaag was hij enorm druk, paar keer de lucht in gegaan, en noem maar op.
Toch was hij wel braaf, maar genoeg gepraat Knipoog
Mijnalbum.nl heeft mijn foto's erg achteruit gehaald mbt kwaliteit

Lees dit aub eerst even:

Ik longeer met dubbele lijnen, omdat ik hem van voor niet wil vast zetten met halsverlengers, slofteugels, bijzet, passoa en noem maar op. Zeker als hij druk is kunnen er dan gevaarlijke dingen gebeuren, en daarnaast wil ik hem gewoon niet vast zetten, als hij ontspant komt hij vanzelf naar beneden. Met dubbele lijnen kan je ze toch weer wat beter bewerken dan enkele lijn.
Soms lijkt het alsof mijn lijnen erg slap hangen, dit is ook zo, maar wel zo dat hij er niet in kan staan, alleen om hem de ruimte te geven om naar beneden te komen. Ik heb ook gezien dat op sommige foto's mijn lijnen erg strak lijken, ik trok hem absoluut niet in zijn mond, maar dan stonden ze gewoon onder hele lichte spanning.

Afbeelding

Afbeelding
Eerst even losstappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Springschoen was losgegaan, wat is ie zo toch ook lief

Afbeelding
En draven

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QEFRP6EF.jpg
En meneer ging even uit zijn plaat

Afbeelding
Eigenlijk mocht hij vandaag niet in galop, maar hij was zo ontzettend druk dat hij het zelf deed, daarna ging hij heel hard, en ik was blij toen hij weer met alle 4 de benen op de grond stond

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hij weet wel wanneer hij stout is Extreme duivel

Afbeelding
Meneer vond zichzelf errug cool

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken, opbouwende kritiek is meer dan welkom !

Chaneltjje

Re: Nandoo longeren met dubbele lijnen na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:56

ik heb weinig ervaring met het longeren met dubbele lijnen,
maar ik vind het er wel ontspannen uit zien..
succes verder samen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:01

ik zou de volgende x de binnenlijn ook zo door een ring heen halen zoals je ook op de buiten kant hebt.

ziet er goed uit en lekker ontspannen

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:06

Ik vind het er lekker ontspannen uitzien Lachen
[En wat een hippe kleur trainigsbroek heb jij aan Bloos]

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 18:53

Onley:

Dat had ik idd daarna ook gedaan (zie 1na laatste foto)

Had ooit de tip van iemand gekregen om die direct naar het bit te doen, eigenlijk werkt het beide wel goed, alleen als ik hem door ook de binnenring heb, blijft hij af en toe te lang hangen, waardoor hij niet helemaal lekker naar beneden komt

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:58

Ziet er ontspannen uit, maar ik zou toch de binnenste gewoon door een ring doen..

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:01

Ik had hem een half uurtje aan de longe, het laatste kwartier had ik hem idd door de ring, maar zoals ik al zei blijft bij dan hangen en komt mijn lijn strak te staan.

Maar ik ga het proberen, alleen eerst even dan andere lijnen kopen die wat smaller zijn

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:05

T ziet er goed uit.. Lachen Leuk beestje, en mooi dat hij weer zo goed als goed loopt.. Haha!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:35

Vervelend voor je Liza. Had al in de gaten dat je een tijd niet gestart was. Hoe lang ben je al uit de running? En weet je waardoor het is gekomen?

Probeer wat dunnere lijnen te kopen, want zo trek (ookal komt er weinig druk op) je het bit een verkeerde richting op in haar mond. Scharniert het naar buiten en dat geeft een andere druk in de mond, dan dat de bitringen evenwijdig zijn.

Maar als hij zo'n probleem met de schoft had, waarom doe je er dan een longeersingel om? Dat geeft juist druk op de schoft.
Loopt wel lekker ontspannen.

Je hoofdstel ziet er wel rommelig uit. Bruin dun frontriempje, zwart/witte neusriem... hihi...

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:41

Ben al 2 maanden niet meer gestart, en de laatste keer dat ik startte gingen we over de hekjes.

Hij had bovenop zijn schoft last, dus niet waar de longeersingel ligt. Echt erbovenop.

Mijn frontriem is een ketting, koperkleurig, mijn andere zijn de strass steentjes eruit, en heb even geen andere, ach boeiend hoor...

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:47

je weet dus niet waardoor het is gekomen? apparte plek namelijk.... (gebeurd vaak na val of klemliggen of niet goed passend zadel)

lijkt mij dat je niet wil dat het nog een keer gebeurd...
heb zelf namelijk een merrie gehad, die daar al problemen had toen ik haar kocht, maar die is nu eneklt nog maar geschikt voor de fok...
vind het maar een enge plek.

hoop dat je gauw weer kan starten!!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:48

Ik vind het er netjes ontspannen uitzien zo aan de dubbele longe. Ik vind de keus daarvoor ook erg begrijpelijk, ikzelf zou ook eerder dubbele longe gebruiken dan een paard helemaal vastzetten van voren.
Let er wel op (zie 3e foto) dat de lijn niet te laag gaat hangen op de achterbenen. Kan een momentopname zijn of erger lijken dan het is, dan heb ik verder niks gezegd. Knipoog
heel veel succes met het trainen verder!

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:55

ik denk dat je enkel moet rechtrichten, ook aan de longe, en dan is de blessure zo voorbij. naar mijn idee is het rechtsachter en linksvoor en dat komt omdat je paard niet rechtgericht is, teveel belasting op 1 voorbeen en dus uit balans. je kan er dan wel weer op willen maar je staat binnen de kortste keren weer bij de DA.

dus rechtrichten is de boodschap, lijkt mij.
en absoluut NIET bijzetten, want dat moet je én kunnen én het geeft spanning in de rug! daar los je dus niks mee op, in jouw ogen misschien nu wel maar dat is voor de korte termijn.
en dat je stubenitsky laat komen helpt ook niks want je paard is scheef en drukt jou scheef in het zadel en het zadel is binnen twee maanden weer scheef.
stubenitsky komt wel, kan niet rechtrichten en vult je zadel wel weer op, kassa!
dat is mijn mening.
zoek een goede instructrice die je leert rechtrichten aan de longe. eventueel kan ik het jou ook aanleren, het is het behoud van je paard en het bespaar je hoge dierenartsrekeningen.
kijk maar eens naar de hoeven, wedden dat de één voor lager is dan de andere?
ik zou zeggen succes!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 20:07

Naar de hoeven kijken heeft geen zin, hij is deze week bij de hoefsmid geweest.

Waarschijnlijk heeft hij vast gelegen, en zijn we bezig met recht richten.
Ik les bij Michel van Loon, en geloof mij, hij weet absoluut wat hij doet.

Wat bedoel je met bijzetten? Met de longe? Hoe wil jij gaan rechtrichten met een enkele lijn dan?

Ook is mijn zadel niet scheef, maar dan ligt gewoon niet meer goed, dus een ander zadel is zeker geen overbodige luxe, en ga niet met mijn huidige zadel erop.

Ook weet Paul van Gorkom vast wel aan welk been hij kreupel is..

Ik kan trouwens wel longeren hoor, ook met dubbele lijnen..Heb genoeg ervaring daarmee.
Zoals in mijn post al staat is hij sinds woensdag weer aan het werk, en ben nu dus enkel rustig aan het opbouwen en was hij erg druk, wat ook niet meewerkt.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:09

Zit zeker wat in Me_lodY !
DAar had ik nog niet aan gedacht. Ben benieuwd wat liza daar van vind.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 20:10

sunnymay schreef:
je weet dus niet waardoor het is gekomen? apparte plek namelijk.... (gebeurd vaak na val of klemliggen of niet goed passend zadel)

lijkt mij dat je niet wil dat het nog een keer gebeurd...
heb zelf namelijk een merrie gehad, die daar al problemen had toen ik haar kocht, maar die is nu eneklt nog maar geschikt voor de fok...
vind het maar een enge plek.

hoop dat je gauw weer kan starten!!

Wij denken dat hij heeft vastgelegen, want hij had ook meerdere wondjes.
Mijn zadel ligt daarnaast ook niet meer optimaal, dus stub komt een nieuw zadel aanmeten.
Enge plek is het zeker, hij heeft ook echt een enorme schoft, en als ie dan vast ligt, is wat het eerste op de grond komt zijn schoft.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:14

Hey die liza,

Zit er goed uit, ik vind de enige foto minder ertussen waar je dus de lijn door de ring hebt. Zou ik dus ook nooit doen, geeft te veel druk, neusje is op die foto er ook niet uit, terwijl de andere foto's er perfect uit zien, echt goed hoor!!!! Maar gewoon blijven doen waar jij een goed gevoel bij hebt.

Het niet vastzetten met allerlei ondingen vind ik super van je, want je ziet het heb je helemaal niet nodig.

Wat melody zegt over het rechtrichten dat weet je, ben ik grootvoorstander van. Wat ze zegt over linksvoor en rechtsachter zie ik niet, vind het ook erg knap dat zij dat via foto's kan zien Knipoog

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 20:20

Heey bri,

Ik had van jou idd die tip gekregen, en ik vind het zelf ook veel fijner.

Ik weet idd dat jij daar een mega voorstander van bent ja, rechtrichten vind ik zelf ook belangrijk, maar was nu nog even bezig om hem lang laag te krijgen, en vanuit daar rechtrichten, alleen ben ik er vandaag niet aan toe gekomen.

Ik vind het niet eerlijk om hem meteen een uur aan het werk te zetten, dat komt allemaal vanzelf. Eerst die energie eruit en lang laag.

Jij weet ook wel dat Michel aan rechtrichten doet, en zou vandaag gaan lessen, jammer genoeg zijn we er nu nog niet klaar voor.

Eerst lekker ontspannen in drenthe, en daarna als hij weer helemaal goed is, weer lekker trainen bij Michel.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:42

Dat dacht ik al dat ik dat tegen je gezegd had van die lijn rechtstreeks naar bit toe Haha! Haha! Knipoog .

Dat je lang laag gaat in het begin is prima, maar probeer hem daarin toch recht te houden. Gewoon net doen als je rijdt, wat Michel je geleerd heeft.

Zelf als ik met dubbele lijnen longeer maak ik vierkante voltes, recht stuk, stelling buiten en dan bochtje om, weer stelling naar buiten en bochtje om, zal hij in het begin moeilijk vinden denk ik. Kijk waar hij zijn benen neer zet, buitenbenen op 1 lijn, binnenachterbeen onder de massa, neus eruit en met zijn voorbenen van de loodlijn naar voren.

Je kan trouwens wel rechtrichten met 1 lijn hoor, maar dat is nog moeilijker als met dubbele lijnen, raar maar waar. Hoe rechter je paard hoe makkelijker het gaat.

p.s foon is leeg, oplader ligt op me werk, msn?

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:25

Kangaroo_Syl schreef:
Naar de hoeven kijken heeft geen zin, hij is deze week bij de hoefsmid geweest.

Waarschijnlijk heeft hij vast gelegen, en zijn we bezig met recht richten.
Ik les bij Michel van Loon, en geloof mij, hij weet absoluut wat hij doet.

Wat bedoel je met bijzetten? Met de longe? Hoe wil jij gaan rechtrichten met een enkele lijn dan?

Ook is mijn zadel niet scheef, maar dan ligt gewoon niet meer goed, dus een ander zadel is zeker geen overbodige luxe, en ga niet met mijn huidige zadel erop.

Ook weet Paul van Gorkom vast wel aan welk been hij kreupel is..

Ik kan trouwens wel longeren hoor, ook met dubbele lijnen..Heb genoeg ervaring daarmee.
Zoals in mijn post al staat is hij sinds woensdag weer aan het werk, en ben nu dus enkel rustig aan het opbouwen en was hij erg druk, wat ook niet meewerkt.

dat druk zijn komt omdat hij dus idd niet rechtgericht is en dan heb je geen controle

wanneer jij zegt dat je aaqn het rechtrichten bent, ben ik het er niet mee eens aangezien je niets corrigeert met je longeerlijn, d elijn staat niet gespannen en dus "bestuur" je niet en begeleid je hem niet.

een paard heeft begeleiding en aanwijzing nodig en zeker wanneer een paard wsl heeft vastgelegen moet je hem begeleden in zijn revalidatieproces.

met alle respect voor je instructeur(s), vraag hen jou te leren longeren, óf ga het leren bij een goede instructeur of bij haanstra, in 2 dagen supercursus, maar wel zonder het echte rechtrichtwerk dus pas daar wel op, je leert er wel bijzetten op een degelijke en professionele manier, alleen ik ben erg tegen bijzet omdat er dan spanning wordt opgebouwd en spanning blokkeert de vrije stroom van de energie, en breid het daarna verder uit met het rechtrichten.

kan je instructeur het je niet leren, ga dan op zoek naqar iemand die het je wel kan leren.

wederom het is het behoud van je paard.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 22:59

Misschien dat een paard druk wordt van onderhand 3 weken stilstaan en max 2 x daags 10 minuten stappen?

Ik weet niet waar jouw paarden hun energie dan laten hoor, maar volgens mij is dat hardstikke natuurlijk

Mijn instructeur is prima, hij heeft het me ook uitgelegd, en zoals ik al meerdere keren heb gezegd: Ik ben er NIET mee bezig geweest nu, maar NORMAAL wel, snap?

Zou ik daarnaast mogen weten hoe jij vanaf een foto kan zien aan welk been mijn paard kreupel zou zijn en dat je van zijkant foto's met onduidelijke bewegingen kan zien dat mijn paard scheef is?
Laatst bijgewerkt door Liess__ op 19-04-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 23:00

ik begrijp het, succes!