"Aan De Teugel"-hype.. Deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

"Aan De Teugel"-hype.. Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 10:58

Aangezien het andere topic te oud was om de discussie voort te zetten open ik hierbij het vervolgdeel in de hoop op een fijne manier verder te discussïeren over dit onderwerp.

Hierbij de Link van het eerste topic en de gequote beginpost.
[RT-D] "Aan De Teugel"-hype..

Petulan schreef:
Ik heb me laatst toch iets mee gemaakt, dat was echt de druppel! Vanwaar dit topic, lees even mee:

Afgelopen zondag, onderlinge dressuurwedstrijd bij ons op de manege. Mijn bijrijdster moest rijden (L1, HC) halverwege de middag, en na haar kwamen de jongste kinderen. Daarbij moet je denken aan kinderen van 8 t/m 11 jaar met ongeveer 2 jaar rij-ervaring. Ik zat rustig op een muurtje naar het losrijden te kijken, tot een meisje voor mijn neus kwam staan aan het hek. Schreeuwend naar haar vader dat ze drinken moest en dat ze nog een voorlezer zocht. Op dat moment had ik al zoiets van: "Kind, stap van je pony af, laat hem even door iemand vasthouden en regel alles nog even, had het eigenlijk van te voren gedaan". Nou, niet dus. In de tijd dat het meisje zat te wachten, begint ze ineens te schoppen en te trekken bij dr pony. Ik kijk haar dus erg bedenkelijk aan, waarop zij zegt: "Goed hè, ik kan 'm al aan de teugel rijden. M'n vader was zo trots dat ik een nieuwe fiets heb gekregen". Echt waar, mn mond viel open van verbazing. Natuurlijk kan ik niet de discussie aan gaan met een meisje van 9, maar ik heb wel gezegd dat het knikje door alleen in zn mond trekken niet valt onder "aan de teugel-lopen", maar aan het ontlasten van de mond voor die belachelijke rukken. Het kind keek me aan alsof ze water zag branden, en toen ben ik weggelopen.

Zowiezo ben ik geen fan van die ene term. Je rijdt voorwaarts, met contact en vanuit daar ontstaat nageeflijkheid en aanleuning. Al die factoren die zorgen dat je paard dus uiteindelijk nageeft, oftewel aan de teugel gaat.. Er komt zo veel bij kijken, dat 1 woord niet volstaat bij zo'n moeilijk proces.

Wat vinden jullie van de ontwikkeling dat kinderen zich alleen maar richten op het knikje, en de rest vergeten? Jeetje, lastig om dit onder woorden te brengen!! Zowiezo lijkt het dat mensen zich meer druk maken of er een knikje is, dan dat het paard voorwaarts is, takt heeft, ontspannen loopt en zich los dúrft te laten!! Ik ga me er steeds meer aan ergeren, dus vandaar dit topic!!

Brand maar los!

Riri94

Re: "Aan De Teugel"-hype.. Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:04

oke:P, ik heb mijn paard nu ong. een jaar, en ik rij al best lang paard, maar ik heb m,n paard zelf nog nooit aan de teugel gezet, ik wil eerst gewoon goed kunnen paardrijden, ik laat soms ook mijn instructrice er op rijden en soms doet zij het wel, ze is me het nu een beetje aan het leren maar ik doe het gewoon rustig aan, wat betreft dat meisje met die pony volgens mij een beetje verwend:P
Laatst bijgewerkt door Riri94 op 19-04-08 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:06

Nino94 schreef:
Arme pony!!

Uhm.. Huilen van het lachen Het gaat hier niet over die pony specefiek, maar om het fenomeen wat er achter zit, mischien kun je je post editten en je mening geven hier over, jou huidige reactie is een beetje nutteloos voor dit topic. Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:08

ach,om te beginnen...schreeuwen naar je vader om drinken te halen?En hij doet het ook nog?
Dan moet je toch eerder de schuld zoeken bij de vader lijkt mij..
En verder,je zou al die kinderen de kost moeten geven,die zo zitten te rukken en plukken......mijn kleine vriendin van 9(ik heb zelf geen kinderen..)ging op mijn shet zitten en geeft benen,nou ja benen....een flinke schop,toen heb haar uitgelegd dat ik dat hier bij mij niet wil zien,drijven o.k maar ik mag er niets van zien,maar dat leren ze dus op de manege,dat schoppen.
Ik ben (heel lang geleden)opgeleid om les te geven,in engeland,nou daar moest je het als kind echt niet proberen in de mond te zitten van de pony's,laat staan aan de teugel te rijden....Kinderen moeten zich niet bezig houden met het aan de teugel rijden van een pony,zit er eerst gewoon maareens op zonder het arme beest te irriteren.....

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:42

geerke schreef:
ach,om te beginnen...schreeuwen naar je vader om drinken te halen?En hij doet het ook nog?
En verder,je zou al die kinderen de kost moeten geven,die zo zitten te rukken en plukken......mijn kleine vriendin van 9(ik heb zelf geen kinderen..)ging op mijn shet zitten en geeft benen,nou ja benen....een flinke schop,toen heb haar uitgelegd dat ik dat hier bij mij niet wil zien,drijven o.k maar ik mag er niets van zien,maar dat leren ze dus op de manege,dat schoppen.
Ik ben (heel lang geleden)opgeleid om les te geven,in engeland,nou daar moest je het als kind echt niet proberen in de mond te zitten van de pony's,laat staan aan de teugel te rijden....Kinderen moeten zich niet bezig houden met het aan de teugel rijden van een pony,zit er eerst gewoon maareens op zonder het arme beest te irriteren.....

Klopt Ja
Ik had dat eerst ook heel erg, toen ik een eigen pony kreeg moest ik alles opnieuw leren omdat het mij verkeerd aangeleerd was op de manege. Schandalig, eigenlijk.

Maar even ontopic:
Ik vind het belachelijk, dat die jonge kinderen (en mensen over het algemeen) zo bezig om hun paard 'mooi aan de teugel' te laten lopen. Het belangrijkste van paardrijden is nog altijd plezier erin hebben, lijkt mij. Mijn pony hoeft van mij ook echt niet aan de teugel te lopen; doet ze het wel vind ik het super en als ze het niet doet dan vind ik het best.

En dan hoef ik nog helemaal niks te zeggen over mensen die hun paard/pony in de krul trekken... Lips are sealed

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:14

Ik vind aan de teugel wel belangrijk omdat een paard zijn rug daardoor goed gebruikt. Het bovenstaande is echter geen aan de teugel rijden maar in de krul trekken. Daar kan niemand voor zijn lijkt me Haha!

Om een paard correct aan de teugel te kunnen rijden is een gevoelige ruiterhand nodig en dat moet eerst aangeleerd worden. Daarom vind ik het niet verkeerd dat ik eerst heb aangeleerd dat ik gewoon van de mond af moest blijven vroeger. Ik heb ook een goede leerpony gehad aan de eerste pony waar ik mee mocht rijden want die had een erg gevoelige mond. Van daaruit kun je leren wanneer wel druk te geven en hoe snel je moet zijn in het druk geven en weer wegnemen.

En vooral been he. Als ik lesgeef kan ik een half jaar bezig zijn met eerst de paarden/pony's voor het been te maken door de ruiter, de meesten vinden dat niet leuk en dat heeft me ook al wel lesklanten gekost. Maar zo zie ik wel wie er wil leren rijden en wie er wil showen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:25

geerke schreef:

Idd. Ik herinner mij een specifieke les dat je maar moest kneden (men beschreef het als om ste buurt naar je toe halen) en maar been geven. Het werd aangemoedigd om dit wat ruiger te doen als het niet lukte.
Ik wist toen niet beter en deed het later bij mijn verzorgpaard ook. Wat heb ik daar de wind van voren gekregen, om nooit meer te vergeten Nagelbijten / Gniffelen
Sinds dien is het mij geleerd dat dat 'aan de teugel' niet belangrijk is, maar wat belangrijker was, was het voorwaarts en de ontspanning.

Die uibarsting was 3 jaar terug, en nog steeds fixeer in onbeuwst op dat 'aan de teugel' rijden. En mijn huidige verzorgpaard zet mij dat ook goed betaald (bv. bodeminspectie uitvoeren). Toen was ik opzoek gegaan naar een lesgeefmens zodat ik bewuster leerder paardrijden. Deze meneer kwam na een kwartier meteen aan met een slof en had hem toen de deur verwezen. Hij zei toen nog dat elk paar aan de teugel hoort (waar hij die orun heeft gehaald, geen idee).

Wat ik ermee wil zeggen is dat er de jongere meiden een beeld in zich hebben van de mensen die in de top rijden. Geef ze nog eens een paard en de genoemde effecten in de beginpost is het resultaat.
Deze fout kan je denk ik erg goed op de lesgevers en de ouders afschuiven.

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:21

Ik vind het ook belangrijk dat een paard/pony "aan de teugel" loopt. Natuurlijk niet direct als je begint met rijden. (ik bedoel als je voor het eerst op les gaat). Maar als je een eigen paard/pony hebt en wedstrijden rijdt of wilt gaan rijden, haal je de punten echt niet als hij/zij met z'n hoofd in de lucht loopt. Ookal is het in de B. In de krul trekken is nou ook weer niet de bedoelling maar je kunt geen goeie oefening rijden zonder dat het paard of de pony goed in de aanleuning loopt.

En dat sommige zeggen : Mij maakt het niet uit of die wel of niet aan de teugel loopt, als hij het doet mij best en als hij het niet doet dan niet.
Dan weet hij op den duur toch ook niet meer wat wel en niet goed is ??(niet aanvallend bedoeld ofzo Knipoog )

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:44

Ik wordt in eerste instantie al moe van de term, omdat deze door de meeste mensen totaal NIET begrepen wordt.

Daarnaast moet ik toegeven dat je die kids de schuld ook niet kan geven vaak. Bijna overal wordt het je zo geleerd.

Op mijn eerste manege werd amper dressuur gereden en de manege staat in de buurt bij de dressuurmutsen bekend als niet professioneel e.d., nou 1 ding kan ik je wel vertellen: probeerde niet in monden te gaan trekken, want dan kreeg je me toch op je kop!
Daarnaast: hoeveel ruiters hebben uberhaupt het idee dat ze niet zomaar aan het 'paardrijden' zijn, maar beginnende atleten aan het trainen zijn voor de sport, met een nog ingewikkelder lichaam dan de onze! Hierbij heb ik het voornamelijk over de ruiters, die zelfstandig een paard trainen.
Maar: als je van de manege af komt heb je daar vaak ook geen idee van, omdat er altijd is gezegd wat je moest doen en de theorie achter de kennis wordt ook vaak niet vermeld.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:32

Ik zie het ook gebeuren, gelukkig is het mij nooit specifiek aangeleerd dat een paard aan de teugel moest. Mij is vooraal geleerd -> Voorwaarts rijden! Op mijn oude manege werd er wel is geoefend met aan de teugel rijden, maar meestal neit echt en al helemaal niet in de beginnerslessen! Pas in de wat gevorderde lessen en als de eigenaar zelf les gaf werd er veel aandacht aan geschonken. En dan wel op de goede manier! Je moest druk van voor houden, en drijven. Niet schoppen of trekken.. absoluut niet dat moest je is proberen Nagelbijten / Gniffelen Whoah..

Nu rijd ik dan bij de club met 2 bijrijdpony's en leer ik het wel echt, ook in de priveles. Toen pas ben ik er echt serieus mee bezig gegaan.

Maar helaas wordt er inderdaad nog veel te veel gezegd: Trekken en schoppen dan komt ie wel want je sluit hem dan op.. Uhum? Hoe zit het met de rest van het lichaam? Paardje is na een aantal jaar zo erg verknald... En dan is de volgende aan de buurt Scheve mond

Wat Judje zegt over zelfstandige ruiters die met "atleten" trainen, zijn er idd ook bewust mee bezig. Net als wedstrijd-ruiters, maar dat zijn wel de mensen die het (hopelijk) op de juiste manier doen. En ik denk niet dat de kinderen van 8/11 jaar zijn.. Knipoog

Overigens zie ik hier op wedstrijden in de AB-klasses (en C ook nog wel) dat het helemaal niet erg is als de pony niet aan de teugel loopt. Zolang het kind de pony maar netjes de baan rond krijgt gewoon ronde voltes rijd enzo. Dan is het niet erg als de pony niet nageefelijk is. Als het kind de juiste druk heeft (en stil in de hand is), voldoende been en pony is ontspannen kun je dat snel genoeg zien. En dan hoeft ie niet eens perfect aan de teugel te lopen. En daar beoordelen ze op, al worden hier denk ik vaak misverstanden over gemaakt.

Zelf kreeg ik zaterdag nog als commentaar van de jury dat m'n pony wat meer nageefelijk moest worden van voor. Hij was niet tegen de hand, maar ik moest er van voor iets meer ana rijden dat ie wat ronder werd zegma. Maar dat was niet noodzakelijk, het beeld was dan gewoon iets " mooier" en dat zei die er ook bij! Maar dan hebben we het over de DB en ik ben 16 Knipoog Denk dat hij dat in de ABpony's B niveau niet had gezegd.

Verder denk ik dat het ook komt door de ouders/instructrice's dat kinderen " aan de teugel " willen rijden.. Ja Dit zie je vooral bij ouders die zelf ook veel ambitie hebben.. en hun kind echt pushen.. Helaas.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:20

Och ik maak het weekelijks mee, paarden met veroeste bitten in hun mond er ruk en pluk werk van die zogenaamde talentjes Misselijk

Nee hoor mijn paard geeft zelf wel aan waneer hij er klaar voor is Ja

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:45

Dit alles ontstaat helaas grotendeels door gebrek aan goede instructie

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:47

En dat is inderdaad waar! Als ik zie wat zich hier (buitenland) instructie noemt Vreselijk gewoon, de jury haar paard steigerd een eind in het weg en het paard van de instructrice word met grof geweld strak gereden.
En maar blèren dat die kinderen die pony moeten zagen Misselijk Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:54

VValar schreef:
Dit alles ontstaat helaas grotendeels door gebrek aan goede instructie

Dat geloof ik ook.
Ik denk niet dat het zozeer aan de kinderen ligt, al ligt het natuurlijk in de aard van de mens om te gaan trekken en dwingen als iets niet direct lukt zoals zij het willen, en een kind is daar niet anders in. Mensen gebruiken te snel geweld als ze niet direct hun zin krijgen, en rukken en plukken, en schoppen valt bij mij net zo goed onder geweld.

Het probleem is meer dat dat gedrag niet onmiddellijk en duidelijk afgeleerd wordt en gecorrigeerd (en dat mag best streng) maar aangemoedigd en beloond (want, oh, wat loopt ie mooi Gestoord ).

Ik kan me herinneren dat ik een paar keer een paard reed voor een lieve oude dame, en dat dier was zo scheef, dat een rechte lijn rijden niet mogelijk was, laat staan ontspannen van achter naar voor nageeflijk rijden (daar heb je ook een zekere rechtheid bij nodig, hoe dat biomechanisch in elkaar zit, snap ik niet, maar ik weet wel dat het zo is. Mocht iemand ooit de behoefte voelen om mij uit te leggen hoe het een in verband staat met het ander, houd ik me aanbevolen Knipoog )

Ik had hem op zeker moment min of meer ontspannen, dmv overgangen stap/draf en terug, en een beetje schakelen, wendingen en voltes lagen wat moeilijker en hij liep fijn lang en laag, en begon een beetje de rug los te laten en de onderkaak ook.

En toen kwam er iemand, die al had staan kijken, bleek later, bij de bakrand staan, en vroeg me. waarom ik hem niet aan de teugel reed (dat zou dan 'in de krul trekken' geworden zijn, want op een normale manier was het niet mogelijk). Ik heb het min of meer geprobeerd uit te leggen wat ik deed, maar het kwam niet binnen... aan de teugel moest ie gewoon.

En dat is het imo ook: het blinde focussen op "aan de teugel" en vergeten waarom... en hoe... wat. Het paard moet aan de teugel, en als je dat kunt, kun je in de ogen van iedereen goed rijden. En anders niet.
Het is niet uit te leggen dat ik een paard soms bewust níet opppak, en soms met het hoofd ter hoogte van de knieën laat sjouwen... want alleen dat aan de teugel, dát is goed.

Dat je daardoor (als je het op de een van de vele verkeerde manieren doet) een paard totaal vast kunt rijden, wil er niet in. Dat het soms alleen maar een knikje is, en geen werkelijke nageeflijkheid, wil er niet in.
Men heeft immers nog nooit gevoeld hoe het is als een paard écht aan de teugel loopt, en van alle kanten nageeflijk, en soepel en gehoorzaam is... want daar hebben ze het geduld niet voor... Rolleyes

Het begint echt een 'de kip of het ei' verhaal te worden Ach gut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:01

het grappige vind ik dat de leken die aan de kant staan te kijken het mooi vinden dat het hoofd naar beneden gaat.
Aan de teugel lopen is een teken van ontspanning,ik ken maar weinig paarden die dat na enkele seconden doen...meestal heeft dat even loswerken nodig,helemaal als een paard van stal komt en wat ouder is.
En hoofd naar beneden wil ook helemaal niet zeggen dat de rest van het lijf ook nog mee doet,maar ja,moet je dat een kind gaan uitleggen,van 9?of een leek?
Ik heb het weleens geprobeerd een kind het uit te leggen,maar na een paar minuten verslapt de aandacht al,alleen de wat serieusere ruitertjes zijn er in geinteresseerd....

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:06

Ik heb een hekel aan die mensen ..
Ik werd laatst ook al een beginner genoegt , door iemand die na mijn op het zelfde paard ging rijden.
Moet je horen :

Ik was dus op een paardje aan het vrijrijden , en hij is een oud western paard en hij hij is helemaal geen dresuur paard. Maar goed , het was mooi weer , en ik had geen zin om dresuur te gaan rijden , maar liever iets van spelletjes of lekker even crossen. Nouw , mijn paard had wel zin om even te gaan crossen , dus wij hebben lekker lopen crossen , met de teugels iets losser dan normaal.
( Wel druk , maar niet aan de teugel ofzo : Lekker vrij als een vogel ! ) Maar hij voind het dus helemaal te gek. Rij ik lang de bak rand , staan daar 2 meiden te kijken naar mij. Toen reed ik langs ze , en toen hoorde ik ze zeggen : Die kan echt niet rijden , heeft ze nog nooit van aan de teugel lopen gehoord ? .. Ik dus niet gereageerd.
Toen gingen we uitstappen en heb ik hem goed beloond , en ben ik er als enige naast gaan lopen , om hem zo lekker vrij laten uitstappen , keken ze ook al zo raar..
Maar goed , wij moesten dus halt houden op het midden. Ik naar het midden , zie ik dat dat meisje ( een jaar of 14 , 15 ? ) naar mijn toe komen , ze moets dus op het zelfde paard. Oke , ik haar er op geholpen , zegt ze : ik heb nog nooit op dit paard gereden , is hij wel lief ? Dus ik antwoord : Ja hoor , hij is echt heel erg lief ! Maar hij houd zeker niet van dresuur , wel van springen en crossen.
Zegt zij : Oke , daar hou ik wel van.

Maar goed , ik dus de bak uit , en ik ging kijken naar iedereen , zie ik haar heel erg lopen zagen , en hem aan de teugel aan het "trekken" . Dat noemde zij dus rijden !! Clown

Maar goed , ik moest even alle paarden water gaan geven , en zij mochten dus gaan draven en galoperen. Kijk ik nog een keer , trekt ze hem zo hard in zijn mond , tot dat hij bijna met zijn nek op zijn borst liep. Echt zo zielig , ik kon er echt niet naar kijken.

Ik ben ook snel weg gegaan , en ik hoopte dat de manege eigenaar het zag en er wat van zij.

Maar goed , dat noemde zij dus rijden Clown !!

Ik zag haar laats nog een keer , stond ze me uit te lachen , omdat ik op een niet popie paard zou , die toe vallig mijn lieverlings paard is , en omdat ze nog erg stijf is , dus je moet haar een half uur lekker lang warm rijden ( ze heeft pas een veulen gekregen ) .
Ik heb trouwens echt super gereden , was echt blij om weer op de paard te rijden , want ik had er al meer dan 1 maand niet meer opgezeten omdat ze bij haar veulen moets zijn.

De volgende keer at ik haar zie , maak ik haar troch eens duidelijk wat ik van haar vind , heb ik met me zelf afgesproken ! .. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:14

Hmm zou ik doen idd, want dat getrek valt bij mij onder dierenmishandeling... Boos!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:56

Hmm, je ziet het ook bij ons op de manege. Kindjes die al bij het instappen de teugels 2 meter korter nemen en maar trekken. Maar gelukkig is onze manege daar niet echt van gediend dus daar wordt ook direct wat van gezegd. Maar het is wel een hype ja en ik moet ook wel toegeven, het ziet er toch wel mooier uit dan wanneer je pony/paard met zijn hoofd in de lucht loopt. Maar dan doe je ook zelf wat fout. Maar ik rij niet om het aan de teugel rijden, gewoon omdat ik het leuk vind en als het lekker gaat wil het paard ook wel eens met zijn neusje naar beneden gaan. Maar ik ga hem niet in de krul trekken.

Maar hoe je dat uitlegt een aan 9-jarige? Hmm ik zou echt harde/strenge maatregelen nemen door te zeggen dat wanneer ze dat weer doet gewoon niet meer op die pony komt. Maar dit kun je alleen doen bij manegeruiters, kinderen met eigen paarden/pony's kan je ze erop aanspreken maar als ze er wat aandoen is een tweede. Maar dat het een hype is is zeker. (Jammer genoeg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:38

Ik was afgelopen weekend mee met een 12-jarig meisje naar een dressuurwedstrijd. Nou ben ik ooit zelf gestopt met wedstrijden om de nare praktijken (trekken, schoppen, alles veel te prestatiegericht ten koste van de dieren), maar ik had het idee dat het nu nog veel erger is.

Kinderen van ong. 8 t/m 12 jaar waren daar hun pony's aan het losrijden. Naast mij stond een vader van 1 van die meisjes, met de oma die er blijkbaar niet veel van wist en vragen stelde over wat het meisje deed. Ze zette haar handen helemaal vast (naar beneden) terwijl ze de arme pony vooruit porde met haar sporen.

Vader:
"Nu gaat ze hem even aan de teugel laten lopen. Dan moet ze eerst even flink aan de teugels trekken en tegelijkertijd aansporen. Als hij zo een tijdje blijft lopen kan ze hem om de andere pas een ruk en een por geven" (letterlijk zijn woorden hoor)

Dat kind was zo oneerlijk met die pony -die ongelooflijk zijn best voor haar deed- bezig, ik kon wel janken. En dan nog die vader, een volwassene notabene, die de hele aanpak gewoon goedkeurde. Waarschijnlijk had hij het zelf bedacht.

Even later komt er een B-pony met een ruiter van ong. 8 jaar binnen. Moeder loopt een stukje mee terwijl ze de pony 'aan de teugel' zaagt. Zegt tegen het kind: "Nu zelf dit blijven doen, anders loopt hij lelijk" Gestoord

Zo kan ik nog even doorgaan.

Meisje met wie ik mee was reed netjes zonder al die praktijken, maar krijgt als opmerking op haar coupon: Pony moet nageeflijker en meer aan de teugel lopen. In de klasse B, een 12-jarige met een B-pony! Mensen, waar gaat dit nog over?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:00

Wat ik dan niet begrijp (dat die kinderen het niet zien is 1 ding, imo dat kun je ze niet echt kwalijk nemen) Begrijpen die ouders dan niet dat het voor een paard niet echt leuk kan zijn, wanneer ze voortdurend in hun ribben geschopt en in de mond getrokken worden?

Ik vind het echt ziek dit Gestoord

Ik zou dan wel eens op de rug van die vader (of die moeder, maakt mij niet uit hoor Duivel ) willen gaan zitten en hen laten voelen wat hun kinderen die pony's aandoen...
Wellicht is dat de enige manier om het ze af te leren.... Extreme duivel

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:45

Inderdaad verschrikkelijk!
Het gebrek aan goede instructeurs/trices? Houd er alsjeblieft over op! Als ik zie wat zich instructeur/trice noemt...
Hoeveel paarden worden er wel niet gekrengt, omdat ze in protest komen, in plaats van of er gekeken wordt of door de 'training' zijn zadel soms niet meer past, of hij last van zijn bit heeft.
Nee, hoor, paard moet niet zeuren, het is namelijk verzet en dat is gericht om je als ruiter te pesten. 's Morgens verzinnen ze het al hoor... "Als m'n baasje vanavond komt..." Alsjeblieft he! LUISTER naar je paard en NIET alleen naar zo'n muts met d'r rijbroekie aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:58

Dat is het ook vaak idd... dat mensen er vanuit gaan dat het paard niet aan de teugel wil om het baasje te pesten....
Het is zó moeilijk om aan mensen uit te leggen dat iets als "in de maling" nemen, iets menselijks is, en dat paarden zich totaal niet bezig houden met zulke dingen...

Het enige wat een paard interesseert is dat het baasje vindt dat hij goed z'n best doet (ok, er zijn ook paarden die interesseren dat geen bal Clown ) en zijn eten en zijn weidemaatjes... en spelen met baasje. That's it.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:20

oohw.. ik kan ook écht niet tegen geruk en getrek in de paardenmond en tegelijkertijd flinke schoppen (al dan niet met sporen) uitdelen om dat paard maar zo "mooi aan de teugel te laten lopen"!

maar dat wil NIET zeggen dat ik dr niet voor ben om een paard aan de teugel te laten lopen.. ik zie hier echt het nut wel van in, mits het met een vriendelijke hand/been gaat!
toen mijn verzorgpaard was bevallen van haar veulen en ik ongeveer 2weken later weer rustig het rijden wilde gaan oppakken, drukte ze zooo ontzettend haar rug weg dat ik weer een week of 2gestopt ben met rijden.. heb dr toen bijgezet gelongeerd. weer even haar hele lichaam ontspannen krijgen en de juiste spieren weer wat sterker maken..
toen ik na die twee weken weer ging rijden ging het rijden super! met kleine hulpjes kreeg ik mn paardje al zooo ontzettend lekker aan het lopen!

ik heb in mijn 11jaar dat ik paard rij 3jaar op een manege gereden.. het 1e jaar dat ik begon en later nog 2jaar (vanaf mn 13e/14e) op een manege waar ze gelukkig niet van het ruk- en schopwerk waren! als ze dit wel hadden gedaan had ik het daar echt geen 2jaar volgehouden!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:40

@Imke: het werkelijke aan de teugel lopen, zoals jij volgens mij bedoeld heet GEEN 'aan de teugel', maar NAGEVELIJKHEID.
Nagevelijkheid is het van achter naar voren het paard voorwaarts rijden, tegen de hand, zodat deze nageeft, maar dan wel uit ontspanning.
Aan de teugel is hetzelfde als 'aan het bit': het paard volgt de hand van de ruiter.
Daarom hebben we het over 'de aan de teugel-hype', omdat het meerendeel het idee heeft dan een knikje in de nek (bij de meeste paarden, die verkeerd getrokken worden bij de 3e halswervel) te maken heeft.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:43

Ik had gereageerd in het vorige topic. Daar wilde ik toch nog wat aan toe voegen.
Onlangs keek ik bij wat lessen, met gesjor en gepluk kwam de pony rond aan de voorkant en tot mijn verbazing zegt de instructrice: "Goed daar, mooi en houden zo!"
Zo nieuwsgierig (en verbaasd) als ik was vroeg ik waarom de pony zijn achterhand niet hoefde te gebruiken en waarom een 'dwingmethode'.
Mevrouw vertelde mij dat dit zo een mooi plaatje is, pony loopt in een mooi tempo(:?) en rond aan de voorkant.
Verder was er geen discussie mogelijk en ze liep naar het midden van de bak..