rijden met manegepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijeme

rijden met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:53

Ik heb 4 jaar lang nles gehad op hele goeie paarden, toen die vrouw ging verhuizen had ik geen keus en moest ik wel op de manege gaan rijden. Niks mis mee maar de manegepaarden vind ik een min puntje.
De manege paarden doe alles wat je van ze vraagt en soms zelfs voordat je het vraagt.
Is natuurlijk mooi makkelijk maar echt paardrijden leer ik er niet meer van.
Aan de teugel rijden hoeft van mij allemaal niet, het blijven tenslotte manegepaarden.
Maar, wie heeft er tips en leuke ideeën voor mij om toch iets anders aan het werk te gaan dan die normale rondjes door de bak.
Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn omdat het dus wel manegepaarden blijven maar, ik wil wel net iets anders dan anders.
Zo dat het net iets leuker en leerzamer word voor mij en het paard.
Aan de teugel hoeft van mij dus niet, gewoon zo dat ik wel met de les meedoe natuurlijk (ik kan niet gaan wijken als de rest galopeerd) het hoeft ook niet heel moeilijk te zijn, een uitdaging is leuk maar denk eraan dat het dus een manegepaard is Knipoog Het hangt natuurlijk wel weer af van wat ik met het paard kan maar zeg maar gewoon iets leuks en dan kijk ik wel wat ik er mee doen.
Danku Lachen

Britt

Re: rijden met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:01

Als de paarden al iets door voordat je het vraagt is dat toch een mooie uitdaging? Zorg ervoor dat ze nog niet gaan draven wanneer de instructeur het zegt, maar wanneer jíj het aangeeft. Veel figuren rijden enz, veel overgangen en binnenhoefslag ed, zolang je niet in de weg rijd.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:05

Is het dan niet juist een leuke uitdaging om te proberen of ze nageefelijk/aan de teugel willen lopen? En inderdaad, veel figuren rijden, veel schakelen zodat de pony op jou gaat letten. En misschien kan je eens vragen of je mag proberen te wijken?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:05

veel tempo wisselingen..oftewel schakelen..kun je overal in de bak doen..paar pasjes reactie vragen op je been en weer terug rijden, en dat veel herhalen..worden paarden sneller van op je been, ze gaan meer de achterhand gebruiken zodat ze sterker worden en het is vind ik leuk voor het af wisselen, je paard blijft als het ware opletten..
dus geen lange stukken gas geven maar een paar passen en dat herhalen..
succes ermee!

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:58

Bovenstaand zijn al nuttige tips gegeven.
Ik vind echter wel dat je manege paarden onderschat hoor. Ook deze kunnen nageeflijk lopen.
Verder heel veel plezier.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:08

Bij ons op de manege staan ook hele leuke paarden. Verschillende zijn echt fijn nageeflijk te rijden. Natuurlijk heb je bij een manege paard meer kudde gedrag, bijv. plakken en achter een ander aan willen lopen. Maar dat kun je toch ook als uitdaging zien.
Over manegepaarden wordt vaak negatief gesproken en zielig gevonden. Ik ben het daar niet mee eens. Bij ons op de manege zie je geen verschil tussen pension en manege paarden!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:10

Zelf heb ik ook groepslessen gehad op manegepaarden en daar heb ik inderdaad op een gegeven moment niks meer van geleerd.

Toch ben ik augustus weer begonnen met het rijden op een manege, omdat ik bezig ben met het zadelmak maken van mijn paard en ik was er al 9 mnd uit, vandaar.
De eerste les groepsles, maar dit beviel niet, daarna over gegaan op privelessen met manegepaarden en daar heb ik MEGA veel van geleerd.
JUIST op paarden, die niet altijd goed gereden worden is het een uitdaging om de basis der dressuur goed uit te kunnen voeren. Ik reed een paar weken achter elkaar op hetzelfde paard en als ik het paard links- en rechtsom in alle gangen lekker aan het lopen had gingen we door naar het volgende project. Hier heb ik echt veel van geleerd, dus misschien is dit voor jou ook een optie?

@zonneglans: niet heel vervelend bedoeld hoor, maar als je het verschil niet ziet tussen de manege en de pensionpaarden ben ik benieuwd naar de kwaliteiten van de manegepaarden en -ruiters en de pensionpaarden en -ruiters. Niet om vervelend te doen, maar als je een eigen paard op pension hebt staan mag ik hopen dat je daar toch wel meer uit krijgt, dan wanneer mensen 1 x per week op een paard zitten, die ook nog eens door veel anderen wordt gereden en lang niet altijd correct worden gereden en vaak ook nog eens op hele verschillende stijlen.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:12

Zorg inderdaad dat ze alleen naar jou luisteren en niet de rest achterna hobbelen
Bij mij was het trouwens nooit zo op de manege :p Die beesten luisterden juist zeer slecht ..
Anders ga je een verzorgpaard rijden ofzo, ik weet verder ook niet Lachen

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:38

In de groepslessen die ik volg rijden verschillende soorten paarden mee, sommige reageren heel licht op jóúw hulpen en lopen heel netjes. Andere paarden die erg makkelijk genoemd worden doen de hele les hun eigen ding, alles gaat dan dus uitermatte sloom en op het moment dat de instructeur het zegt. Ik vind de laatste paarden een grotere uitdaging dan de paarden die heel netjes aan de hulpen zijn. Ik probeer zo goed als het gaat het paard op mijn tempo te laten lopen, nog even een paar passen te laten draven ook al staat de rest al stil. Een makkelijk kinder paard kan dus in hogere lessen waar je echt zelf moet rijden een grotere uitdaging zijn.. Ga dus echt voor je gevoel lekker trainen met zon paard hou hem aan jouw tempo en leer hem te reageren op jouw hulpen en niet op de stem van de leraar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:48

Vind dat je de manegepaarden een beetje onderschat hoor!
Ik zou zeggen, zoek een fijn paardje uit, liefs een die bijvoorbeeld al M gelopen heeft en alle oefeningetjes nog wel weet, en ga samen met je instructeur eens aan de slag.
Met het aan laten nageven van een manegepaard bijv. is niks mis hoor! Ik doe het ook altijd, en ze vinden het heerlijk, gewoon omdat ze lekkerder lopen als ze nageven.
Nou als je daar dan met je instructeur mee bezig bent, kun je in bv. galop ook wel eens wat meer als voltes rijden gaan doen. Probeer eens een stukje contra galop, door een gebroken lijn te rijden. Je begint me een gebroken lijn 5 meter, en breid dat steeds verder uit. (Geloof me 5 meter is al moeilijk hoor!)
Nou als je je paard een beetje na kunt laten geven, kun je eens verder gaan kijken als wijken.
Probeer eens schouderbinnenwaarts (wel op de 2e hoefslag, gewone hoefslag is te diep.) Lukt dat niet, bouw het dan rustig op door eerst schoudervoor te doen.
Lukt het, dan kun je rustig aan door naar de travers. Dat mag wel gewoon op de hoefslag.
Heb je nou echt een superpaard, kijk dan samen met je instructeur eens of je ook een stukje kunt appuyeren.
En zelfs een keertwending om de achterhand in stap kun je mischien nog wel leren, er is zoveel!

Wat ik je als tip meegeef, is dat je deze dingen op een ervaren paard leerd, waar de knopjes al op zitten. Zo leer je hoe het voelt als je het goed doet. Weet je hoe het voelt, dan kun je het in principe ook andere paarden gaan leren.

Maar waar je ook aan kunt denken. Waarom blijf je hangen in een dressuurles... Mischien kun je in een springles, of een carouselteam. Is die er niet, kijk dan of die er kan komen.
Er is zoveel in de paardensport, dus beperk je niet tot 1 ding!

marijeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 15:03

Alatariel schreef:
Ik vind echter wel dat je manege paarden onderschat hoor. Ook deze kunnen nageeflijk lopen.

Ik weet het maar dat is niet bepaald mijn sterkste kant Clown Bij die vrouw waar ik eerst altijd reed ging het wel maar nu lukt het me bij weinig paarden en vaak alleen in stap. :S
Maar wijken, schouderbinnenwaarts enzo dat doen we ook wel, ik bedoel ook niet dat manegepaarden niks kunnen Ik wil gewoon net iets anders. Ik ga zo ook weer rijden dus ik zal al jullie tips meteen gebruiken Lachen En bedankt voor al jullie tips hoor alleen volgens mij hebben jullie het idee een beetje geregen, en dat ligt natuurlijk aan mij, dat ik vind dat de manegepaarden niks kunnen. Dat is niet zo, sorry als dat zo is overgekomen, ik wil alleen net dat beetje anders dan anders. Maar alsnog bedankt ik ga het meteen uitproberen!
Laatst bijgewerkt door marijeme op 18-04-08 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:08

Ik rijd gelukkig op een manege waar ze veel verschillende pony's en paarden hebben.
Ik lease daar een pony waar ik 2 tot 3 keer in de week op kan rijden (1x les en 1x vrij)
Maar af en toe word mij gevraagd of ik nog even 1 van de "beginners"paardjes ff door te rijden. tja, ze zeggen beginners paardjes, maar zodra ze aan het werk worden gezet kunnen ze heus wel lopen hoor Bloos!
Ik rijd dan gewoon mee tussen de kleintjes maar zorg dat de pony net overal ff wat langzamer mee is.

Pas in draf gaan als iedereen in draf zit.
Pas gaan stappen wanneer iedereen al in stap zit.
Zorgen dat je niet de heletijd achter een andere pony aan rijd, maar lekker voor je zelf een plekje op zoeken.
Af en toe een gebroken lijntje meepikken.
En zodra je achter een andere pony loopt gelijk achter weg sturen en een eigen plekje opzoeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:09

marijeme schreef:
Alatariel schreef:

Ik weet het maar dat is niet bepaald mijn sterkste kant Clown Bij die vrouw waar ik eerst altijd reed ging het wel maar nu lukt het me bij weinig paarden en vaak alleen in stap. :S
Maar wijken, schouderbinnenwaarts enzo dat doen we ook wel, ik bedoel ook niet dat manegepaarden niks kunnen Ik wil gewoon net iets anders. Ik ga zo ook weer rijden dus ik zal al jullie tips meteen gebruiken Lachen

Dan ben je dus teveel met de voorkant bezig.
Als je goed rijd, zouden draf en galop het makkelijkste moeten zijn.
Namelijk eerst een kwartier goed voorwaarts rijden, losrijden, en als het paard niet ontspannen genoeg is een paar rondjes voorwaarts(!!!!!!!!!!!) aan de lange teugel. Daarna rustig oppakken, voorwaarts blijven rijden, van achter naar voor rijden, en dan aan de voorkant op gaan vangen.
Its as easy as that. Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:16

Als ik het zo lees, vraag ik me eerlijk gezegd af of een manege wel geschikt voor jou is. Je wilt het namelijk allemaal net even anders hebben. Dat is verder een hele goede instelling, niks mis mee. Maar ik vraag me sterk af of dat in een groepsles wel geschikt is. Vaak is het toch hinderlijk dat jij andere dingen gaat doen dan de rest van de groep. Ik zou in zo'n geval liever op zoek gaan naar een bijrijdpaard of privé les nemen.

Amber_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:43

Ik doe op de manege juist veel moeillijke dingen. Wij moeten de paarden ook gewoon nagefelijk rijden en wij gaan ook gewoon wijken, traver en schouderbinnewaarts etc. Lijkt me juist een leuke uitdaging voor jou!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:18

@judje moet je een keer een les proberen op stal te bokkel, daar rij je alleen op paarden die ook worden geleased, ik rij nu op een Z dressuur pony!

marijeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 09:15

Bedankt voor jullie tips!
Ik heb vrijdag weer eens op een ander paard gereden dan waar ik normaal op rij en dat is tog wel leuk zo een keer een andere pony. egt een hele leuke pony is dat. Ik ga nu ook vaker wisselen van pony. Ik ben opzoek naar een verzorgpaard of pony maar heb nog niks gevonden. Als je iets weet zeg je het maar Knipoog het moet wel in Dronten zijn.
En nog weer bedankt!