Citaat:
Heb je al ooit 's geprobeert bij om het even welke rit niet "thuis" te komen als je bij je huis/stal bent, maar door te rijden?
nee, zal vanmiddag vragen of suzan (bijrijdster) het wil proberen......wie weet
misschien heeft ze dat wel eens gedaan hoor, niet dat ze me ooit verteld heeft....
Citaat:
Wat goed helpt is een rustig paard meenemen. Tenminste dat helpt bij mijn paard.
Verder vroeg ik me af of je het voer niet kunt aanpassen aan jouw onrustige paard. Ik weet niet wat je voert, al is het hetzelfde als al jou andere paarden krijgt, misschien reageerd jouw paard daar net iets feller op?? Het is maar een idee hoor, maar ik ben ook benieuwd wat je voert.
We rijden altijd met een groepje, of met zijn tweeen of met zijn drieen....dit omdat ik vines niet meer alleen wil laten lopen. Alleen als de vrachtwagen in de buurt is en naar strand kan rijden, mag ze alleen erop uit.
Ze krijgt op dit moment luzerne, brok en 4granen en schep slobber....de anderen krijgen dan nog een bak haver en alle paarden krijgen een halve baal hooi.
Citaat:
Waarom wil ze zo graag naar huis ?
Krijgt ze meteen voer , wil ze naar de anderen toe ?
Of juist de hele tijd bezig houden , concentratie , en pas bij het punt waarop het gezanik begint eindelijk vrije teugel , wellicht dat ze dan heerlijk haar halsje strekt ? Ik kan me voorstellen dat als je de hele tijd netjes moet lopen , je blij bent dat je eindelijk helemaal vrije teugel krijgt , en dan geen puf meer hebt in het gooien met je hoofd
aan het voer ligt het niet, want die krijgt ze sóchtnends vroeg en s'avonds laat(4 of 5 uur nadat ze gereden heeft)....het ligt aan brechje, daar wil ze naartoe denk ik......ze kan moelijk alleen, ze heeft tot haar tweede ergens op een landje gestaan en kon niet aan het halster meelopen, toen kwam ze bij ons...bij brechje in het weiland en sindsdien houd ze haar in de gaten (brechje niet die vind haar niet zo interessant
)....maar het gekke is dat ze dus wel heel graag mee gaat en vrolijk en enthousiast begint aan de buitenritjes
Ze hoeft niet de hele tijd netjes te lopen hoor, het is een trekpaardje en vanmij hoeft ze niet aan de teugel of iets dergelijks
, ze wordt van losse teugel iets wat rustiger dat wel, maar dan 100 meter verder begint ze weer. Maar we zouden haar natuurlijk wel een dressuurpaardje kunnen maken, teugel lopen en oefeningen rijden....lekker werken en dan pas de losse teugel.....houden we in mijn achterhoofd. Nu word nu door Suzan toch wat meer recreatief gereden, behalve in het weiland dan(maar dan hebben we minder problemen, dan is ze thuis)
Dat ik net die 2 paarden heb die er moeite mee hebben betekend niet dat ik geen ervaring heb....weet dat het goed is, daarom loopt ik ook nu stage bij een hengstenhouder waar ik de 10 jonge hengsten aan het beleren ben en dus ook moet longeren(ik had zeker deze stageplek niet gekregen als ik geen ervaring zou hebben)....en dat gaat super! verder heb ik zelf ook 4 bijrijdpaardjes (friezen)die dagelijks gelongeerd moeten worden.
En wij hebben nu 9 paarden gehad op stal en daarvan heb ik er dus 7 volledig beleerd(met longeren)en ze doen het nog steeds goed....truus en marion kunnen het ook uitstekend(onze andere 2)
Dat brech problemen heeft staat in de andere topic uitgelegd(ze is volledig beleerd, maar op een andere manier(freestyle)......longeren heeft ze dus moeite mee, maar verder doet ze het uitstekend
)
Dat brechje het dus niet kan is mijn eigen probleem , maar daar zijn we mee bezig........Vinessa is gewoon een apart geval, misschien dat we haar daarom wel een nieuw huis hebben geboden!
Hoop dat ik zo alles voldoende heb uitgelegd......ik kan nu al iets verder, we gaan gewoon straks dingentjes uitproberen. Bedankt