Wat doe je..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Wat doe je..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 18:46

... als je bent aan het rijden, en na een kwartiertje ofzo wilt je paard altijd aanspringen in galop wanneer dit niet de bedoeling is :

1. Je neemt je paard terug, want als ik zeg draf, is het draf en geen galop

2. Na een paar keer je paard terug in draf gezet te hebben maar die weer galoppeert, denk je van : ok je wil galoperen , nu ga je een paar rondes doen. Nadien doe je verder met wat je bezig was.

Zo van zouden jullie doen? Brand maar los!

daNiielle_

Re: Wat doe je..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:48

ik ga voor optie 2.

In elk geval bij Tessa. Heb liever dat ze haar energie even kwijt kan, en daarna weer fijn loopt.
Dan dat ze al haar energie niet kwijt kan, en ze dus de hele tijd druk is.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:52

Hangt een beetje van de situatie af.
Vaak gaat hij van gang verwisselen als hij iets moeilijk vindt. Meestal zet ik hem dan wel de eerste keer terug in stap/draf maar mijn paard is best wel slim en heeft dan snel door dat wanneer hij harder gaat, we ook even met de oefening stoppen.
Dus daarom ga ik ook regelmatig gewoon in de gang verder waar hij uitzich zelf is in gegaan en dan wil ik toch wel mijn zin krijgen en maakt het mij even niet uit dat hij een gang opzoekt die voor hem misschien makkelijker is Lachen.

Vaak gaat het daarna ook makkelijker in de gang waarin ik het eigenlijk wilde zien.

Soms moet hij gewoon even zn energie kwijt.. Prima, gaan we in galop even hard werken Lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:53

hangt totaal van het dier af Lachen

maar in de regel blijf ik galopperen MAARRRRR Wel op MIJN manier en gruwelijk aan het werk Lachen

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:55

Eerst terug nemen.
Als hij toch door gaat.
Ook flink aan het werk zetten.
En zodra hij terug wil vallen, gewoon nog ff een extra rondje er bij doen

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:57

optie 2. en als hij eruit wil, doorgaan! hij wilde toch zo nodig? nou dan gaat ie ook.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:11

kan allebei, hangt helemaal van de situatie af.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:15

--> RT-P

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 07:50

Celede_x schreef:
optie 2. en als hij eruit wil, doorgaan! hij wilde toch zo nodig? nou dan gaat ie ook.

Was laatst met mijn merrie aan het rijden en ze deed dit steeds, dus had toen ook voor optie 2 gekozen want erna deed ze het niet meer Haha!

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:55

Ik zou 'm terugnemen en even later op mijn commando laten aanspringen. Op die manier kan 'ie wel z'n energie kwijt, maar wel nadat ik erom heb gevraagd.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:56

Als die van mij uit zichzelf in galop aanspringt, ga ik in galop door waar ik in draf mee bezig was. Hij wil galoperen, prima maar ik wil graag mijn oefening af rijden dus dan maar in galop. Als ik dan heb bereikt wat ik wilde bereiken ga ik weer terug naar de draf en probeer ik het in draf nog een keer.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:55

optie 2 je hebt geprobeert het recht te zetten, even goed vooruit en terug halen
waarschijnlijk heeft het paard veel energie
misschien de volgende keer voor het rijden even loszette of longeren

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:12

Ik ben voor optie 1, maar zou het dan wel voorwaarts blijven oplossen. Na een kwartier rijden denk ik niet dat hij zijn energie nog kwijt moet. Denk eerder dat hij niet goed voor je been is of niet sterk genoeg in zijn achterhand. De gemakkelijkste oplossing voor hem is dan om aan te springen in galop. Als je bijvoorbeeld meer impuls wilt in de draf en hij springt aan in galop, dan zou ik hem gelijk een zetje mee geven (zodat je een flinke voorwaartse reactie krijgt), dan rustig terugnemen naar draf en het zelfde herhalen, tot hij in draf van achteruit aantrekt. Heel veel schakelen dus!! Hij leert zo dat hij moet reageren op je been én gehoorzaam zijn (als jij wilt dat hij blijft draven dan moet hij dat ook doen!).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:13

paard en situatie afhankelijk....
is het omdat het paard je hulp niet goed begrijpt of is het puur klieren...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:15

Galopperen, maar niet doorgalopperen wanneer het dier het aan geeft. Eerst terugnemen en pas galopperen wanneer ik weer de hulp geef.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:17

Terug nemen om vervolgens later toch nog (dan dus door mijn hulp) aan te springen en dan goed aan het werk zetten.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 12:22

Liezel1 schreef:
paard en situatie afhankelijk....
is het omdat het paard je hulp niet goed begrijpt of is het puur klieren...

Het was klieren, want er was ook een ander paard in de bak aan het springen, en ze werd gewoon wat lastig.
En ik rijd zonder sporen dus kon haar ook niet onbewust geprikt hebben o.i.d.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:24

Ik ga voor de eerste optie, ikwerk eerst m'n oefening af (ookal is dit moeilijk, gewoon even doorzetten) en daarna gaan we galopperen!
Anders ga je te snel teogeven en denkt je paard: "ah ze laat dat toe, leuk, doe ik gewoon m'n eigen zin"
en dat is hopenlijk niet de bedoeling..

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 12:27

Snoop_fan schreef:
Ik ga voor de eerste optie, ikwerk eerst m'n oefening af (ookal is dit moeilijk, gewoon even doorzetten) en daarna gaan we galopperen!
Anders ga je te snel teogeven en denkt je paard: "ah ze laat dat toe, leuk, doe ik gewoon m'n eigen zin"
en dat is hopenlijk niet de bedoeling..

Inderdaad! Daarom wou ik ook kijken naar andere mensen hun mening, want ik dacht ook even van 'oei heb ik nu de juiste beslissing genomen?'.
Na 5tal keer teruggenomen te hebben liet ik haar even galoperen, daarna was het gedaan, dus dacht ik het toch goed gedaan hebben.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:28

Optie 2: maar dan ook echt hard en lang, tot dat hij er geen zin meer in heeft en dan nog even aanpakken en aan het werk

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:29

WOw Knipoog ik kan ook eens goed antwoorden;) sorry normaal ben ik niet goed in zo'n praktijk vragen beantwoorden maar probeer toch te helpen..
Op ponykamp hadden we in de 1e groep ook soms lastige pony's, waarbij sosm de beste ruiters wel de ganse les vastgehouden moesten worden!! daar moesten we dan ook hun in bedwang kunnen houden..
PS als je voor het rijden even longeerd is de meeste energie er zl vanaf

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:45

Optie één want als ik 2 bij mijn paard toepas, werkt er helemaal niets meer. Dan wil ze gewoon heel de tijd galopperen en wordt ze heet. No way dus, even laten merken dat ik de baas ben. Werkt ook goed. Ja

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:08

optie 1, en als je dan een paar rondjes hebt gedraaft aangalopperen als JIJ dat wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:42

Paardrijden is geen multiplechoicesport dus ik doe eigenwijs en kies niet Haha!
Ik wil eerst weten waarom het paard dat doet. Je hebt paarden die op een gegeven moment een beetje ongedurig worden en dus eigenlijk energie kwijt moeten. Als je weet dat dat na ongeveer een kwartiertje gebeurt, dan is het kwestie van zorgen dat je erg interessant werk aanbiedt. Desnoods ook eerder wat galopwerk oppakken (galop is prima, maar graag op mijn verzoek en voorwaarden Haha! ) en niet proberen 'hem geduld te leren' want dat draait gegarandeerd uit op frustratie voor paard én ruiter. Tempowisselingen, schouder- en heupcontrole-oefeningen, oftewel zorgen dat het paard niet zelf aan de volgende gang gaat denken.

Wat ook een reden kan zijn, is dat het paard na dat eerste kwartier wat verkrampt, en daardoor een voorkeur voor galop krijgt. Daarmee geeft het paard aan niet fijn in het lijf te zitten, stijfheid/ongemak/pijn te hebben. Dat uit zich ook vaak in aangalopperen, maar dan krijg je zo'n stijf en beetje truttig galopje. In dat geval moet je echt op zoek naar de oorzaak. Verzuurt 'ie na het loswerken? Rij je 'm vaster in plaats van losser? Ligt het zadel misschien niet prettig waardoor spieren niet goed kunnen bewegen? Etc.

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:34

daNiielle_ schreef:
ik ga voor optie 2.

In elk geval bij Tessa. Heb liever dat ze haar energie even kwijt kan, en daarna weer fijn loopt.
Dan dat ze al haar energie niet kwijt kan, en ze dus de hele tijd druk is.

jep me 2 Knipoog