niet willen stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijnthju

niet willen stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 19:09

Heej...

Als ik aan het losdraven ben enz.
Ook als ik al een tijdje aan het rijden ben...
Dan gaat mijn pony heel hard galoperen en draven.
Ik krijg haar niet terug naar stap.
Ik rij veel overgangen en dat helpt ook niet veel.
Ik moet dan heel goed mijn teugels erbij houden en mijn dijbenen aan drukken maar als ik haar dan op een kleine volte zet dan blijft ze ook maar
door gaan...

Hebben julie tips ik hoor het heel graag,

Vriendelijke groetjes,

Nijnthju

Alicia2u

Re: niet willen stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:37

Heb je wel een onafhankelijke zit? Daarmee bedoel ik dat je niet met je benen knijpt voor balans en dat je ook zonder teugels in het zadel kunt blijven zitten.
Waarschijnlijk span je teveel in je lijf waardoor je onbewust een voorwaartse hulp geeft. Op een voorwaarts paard is dat geen goede combinatie.
Probeer, als je paard er weer 'vandoor' gaat, een de teugels wat losser te laten en gewoon te zitten. Lekker ontspannen, laat maar lopen, je bent toch in de bak, ze kan nergens heen. Niet sturen, niet proberen langzamer te gaan, niet proberen sneller te gaan, gewoon zitten en meegaan met wat je paard doet. Kijk eens wat er dan gebeurt Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:40

Denk er ook aan dat je halve ophoudingen maakt en niet alleen blijft trekken want dan gaan de meeste paarden alleen maar harder.

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:44

Ik heb ooit een paard gehad die dat ook deed. Hij deed dat als hij iets moeilijk vond en dus wilde proberen onder het werk uit te komen. Hoe meer ik hem dan van voor tegen wilde houden, hoe harder hij ging lopen!
Op aanraden van mijn instructeur heb ik de teugels juist eens een keer losgelaten en dat hielp! Ik kreeg 'm op dat moment heel gemakkelijk terug in tempo door alleen maar diep te gaan zitten.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 11:27

Silke doet het alleen als ik haar terug wil hebben naar stap.
Verder doet ze haar werk graag.
Ik merk er niet veel verder aan.
Maar als ik terug wil lukt dat niet en
gaat ze hard rennen.
Ik wil me laten ontspannen maar mijn instructriece
zegt dat ik mijn dijbenen moet aan knijpen.

P.s. Alvast bedankt voor de info...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:30

Als jij gaat knijpen met je benen, zal je paard daardoor harder gaan lopen..probeer ontspannen te gaan zitten en praat met dr..en zodra ze terug komt uitbundig belonen! Longeer haar anders eens een tijdje en leer haar hier op je stem terug te komen!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:32

ga heel langzaam lichtrijden en je heel zwaar maken. en dan echt heel sloom doen:). word je paard ook slomer. niet aan het bit hangen maar ophoudingen maken.

LiekeXviona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:21

Ik zou het inderdaad eens proberen met je zit! Haha!
en verder veel succes!

Stanneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:00

Heb je al eens geprobeerd met een ander bit? Misschien reageert je apard niet goed op het bit dat je nu gebruikt. Welk bit heb je?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:16

je moet je zwaar maken en goed achterover gaan zitten (op je kont gaan zitten) en verder langzaam lichtrijden.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:21

ik zou niet meteen een ander bit nemen, maar met je houding en eventueel wendingen rijden, zodat het paard op een ontspannen manier terug komt.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 18:49

ik heb een enkel gebroken bit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:54

Begrijp ik het goed als ik denk dat je pony dus eigenlijk alleen maar harder gaat als jij een overgang terug naar stap probeert te maken, en anders niet?
Dan geef je dus volgens je pony juist een hulp om harder te gaan. Gewoon miscommunicatie dus. Kwestie van heel goed voor jezelf beredeneren wat je precies doet, en dan kijken wát jouw paard als 'harder' zou kunnen verstaan. Dat zou het aanknijpen van je dijbenen wel eens kunnen zijn. Wat gebeurt er als je in die overgang terug eens niet knijpt, maar alleen wat meer gewicht in je beugels zet, in combinatie met wat dieper in je zadel gaan zitten, hand iets sluiten en desnoods stemhulpje hoooooo erbij?

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:19

Misschien ook wat schijnovergangen rijden, veel schakelen. Klinkt idd als miscommunicatie..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:37

IK zou ook erg aan mijn zit gaan werken , want als je klemt gaat je paard alleen harder, blij gewoon heel zwaar zitten en maak de volte kleiner en terk nooi aan beide teugels , dat geeft ook weer een impuls dat het paard alleen maar harder gaat, durf de boel los te laten en leer je paard zelfstandig lopen, een paard wat gaat rennen geeft aan dat er iets niet helemaal jofel is en zoek de fout bij jezelf.