Tips voor het koppigste mormel van de eeuw???!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Tips voor het koppigste mormel van de eeuw???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:51

Wij hebben hier een Merens staan, zo een eigenwijs paard heb je werkelijk nog nooit meegemaakt!!!

Ga je buitenrijden, dan doet hij heel onnozel, snuiven, wegspringen ... en hij maakt zo de andere paarden
erg zenuwachtig ... meneer gaat al 10 jaar op buitenrit hoor, hij is het echt wel gewend (hij wordt gereden door een meisje van 16, als ik erop zit, laat hij die kuren achterwege).

Kom je in de binnenbak ... boenk ... dan is hij het meest luie paard van de eeuw ... met sporen rijden, de zweep gebruiken, hij lummelt maar rond ... soms gaan we eerst buiten, en komen dan in de bak, op enkele luttele seconden verandert hij compleet! Boos! Boos! Boos!

In stap ga je even snel vooruit als dat je stil staat, de draf is amper een slakkengang, en galop weigert hij soms al helemaal! Nu raadde onze lesgeefster sporen met wieltjes aan ... maar is dat wel een goed idee voor een meisje van 16?

Hebben jullie tips voor de buitenritten én het rijden in de bak om hem meer respect voor zijn ruitertje te doen krijgen???

Marigold

Re: Tips voor het koppigste mormel van de eeuw???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:55

dominantie, hij voelt zich niet aangesproken door dat meisje van 16.
ze kan grondwerk met hem doen of wat dan ook, om respect te krijgen van het paard.
op deze manier vind ik het eigenlijk onverantwoord klinken, sporen zijn écht niet de oplossing! (juist niet!)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:59

Marigold schreef:
dominantie, hij voelt zich niet aangesproken door dat meisje van 16.
ze kan grondwerk met hem doen of wat dan ook, om respect te krijgen van het paard.
op deze manier vind ik het eigenlijk onverantwoord klinken, sporen zijn écht niet de oplossing! (juist niet!)

Ja dat dacht ik ook al ... sporen met wieltjes, ik heb er nog nooit iemand mee zien rijden!

Feit is wel dat hij idd totaal niet onder de indruk is van zijn ruiterke ... wat bedoel je zoal met grondwerk, aan het halster?
Dan trekt hij zich al helemaal niks van haar aan ... en springt regelmatig op haar hielen / tenen.
Neem ik hem over, is meneer weer een lammeke!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:05

Misschien kan grondwerk inderdaad een oplossing zijn. Wederzijds respect en vertrouwen is hier heel belangrijk. Ga er vooral niks van een slofteugel aanhangen of nog scherpere sporen, dit lost het probleem absoluut niet op en maakt het zelfs erger.
Probeer eens wat afwisseling, laat het meisje met hem aan de hand wandelen of iets wat rust en respect overbrengt. Longeren kan ook, maar pas op dat ze daar weer niet met elkaar gaan worstelen (pony komt naar meisje toe, meisje slaat hem van zich af met de zweep, respect en vertrouwen weer weg Knipoog)
Succes ermee!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:12

Olympus_ schreef:
Misschien kan grondwerk inderdaad een oplossing zijn. Wederzijds respect en vertrouwen is hier heel belangrijk. Ga er vooral niks van een slofteugel aanhangen of nog scherpere sporen, dit lost het probleem absoluut niet op en maakt het zelfs erger.
Probeer eens wat afwisseling, laat het meisje met hem aan de hand wandelen of iets wat rust en respect overbrengt. Longeren kan ook, maar pas op dat ze daar weer niet met elkaar gaan worstelen (pony komt naar meisje toe, meisje slaat hem van zich af met de zweep, respect en vertrouwen weer weg Knipoog)
Succes ermee!

Als ze hem aan de longe hangt, valt hij constant stil ... en dan moet ze inderdaad ferm dreigen ... of zelfs tikken met de zweep.
Afwisseling heeft hij eigenlijk veel ... van eens een sprongetje tot wat dressuuroefeningen tot een rustige buitenrit tot eens echt crossen ... ook dagelijks zijn poetsbeurt, enz.

Slofteugel of zo gebruiken we niet ... en die sporen, daar ben ik ook niet voor!

Maar hoe kan je nu met dat grondwerk vermijden dat hij haar omver duwt, express op haar tenen enz gaat staan? Hij is bvb totaal niet onder de indruk van een tikje tegen zijn neus ...

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:31

Ha oké, dat is wat meer opheldering Lachen In de eerste post kwam het op mij over dat je een heel gefrustreerde eigenaar was die haar pony wel eens even een lesje wilde leren Bloos Mede door de Boos! emoticon. Sorry daarvoor!

Nu zal ik het meisje toch aanraden om eens met hem te gaan wandelen of op een andere manier met hem bezig te zijn (zoals poetsen, aan de hand laten grazen), zo is ze toch met hem bezig, met weinig risico op frustratie van beide kanten.
Met grondwerk kan lichaamstaal heel veel doen. Stel je zelfverzekerd op, maar niet té. Als je met hem bezig bent, eventueel met een klein zweepje, wees dan consequent. Geef een tik als dat nodig is en zet een stem op. Daar zijn ze meestal wel van onder de indruk. (als hij op haar tenen dreigt te gaan staan) Beloon hem ook op goede momenten. Vooral dat belonen is heel erg belangrijk. Laat de pony nooit voor je uitlopen, hij moet jou volgen, ook al heeft hij nog zo'n haast. Dit bereik je weer met een touw, je stem en eventueel het zweepje.

Zoals net gezegd, stel jezelf zelfverzekerd op, dat scheelt de helft. Ik weet niet of ze een beetje bang is voor je pony? Omdat hij haar omver duwt, op haar tenen gaat staan enz.

Als je meer diepte informatie wil over grondwerk, ik kan je daarbij helaas niet helpen, maar veel bokkers zijn hier wel in thuis Lachen Ik praat hier alleen over eigen ervaring.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:37

Olympus_ toch erg bedankt, we gaan hier al mee aan de slag!

Die emoticon was van mij, dat meisje doet zo haar best en dat verdraaide stijfkoppige mormel speelt zo met haar voeten!!!

Het is een vrij stil en verlegen meisje ... ze is niet bang of zo, maar laat letterlijk over haar heen lopen! Bij poetsen bijvoorbeeld geeft hij gewoon geen achterbenen ... vraag ik ze hupla, geen enkel probleem. En als ik het been dan aan haar overgeef, dan gaat hij hangen!

Tis ne pestkop!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:41

Paard is niet koppig, hij is slim. Hij weet blijkbaar precies wanneer en bij wie hij eea kan maken. Dit is er een die je aan moet pakken. Drie keer doen en hij draait vanzelf bij.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:42

Haha, jouw pony is een slim dier Tong uitsteken Misschien toch door de houding die het meisje aanneemt t.o.v de pony. Mij lijkt het dat jij goed bezig bent. Hupla, niet zeuren, gewoon een voetje Lachen Die consequentheid hebben sommigen (vooral pony's!) gewoon nodig.

Nogmaals veel succes!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:45

Het is ook erg grappig om aan te zien ... soms dan moet ik mijn hoofd echt wegdraaien ... zij die zo haar best doet, en hij hangt de lummel uit! Maar toch moeten we aan de slag, want ik wil echt niet dat zij haar enthousiasme verliest ...

El_ine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:46

Misschien moet ze meer een soort van klik krijgen en het beestje daarna wat respect voor haar te laten tonen door veel te rijden dingen te doen enzo.. zodat hij snapt dat zij ook zijn ''baas'' is..

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:47

sorry maar ik moet even kwijt dat een merens niet voor in een bak is maar voor hele lange buitenritten.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:52

Me_lodY schreef:
sorry maar ik moet even kwijt dat een merens niet voor in een bak is maar voor hele lange buitenritten.

Daar ben ik het echt niet mee eens ... als je googled naar 'merens' kan je zien dat ze zowel voor springen, dressuur, aangespannen als inderdaad buitenritten gebruikt kunnen worden ...
Maar ieder zijn mening natuurlijk

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:55

Mag ik dan even vragen waarom dat zo is? Een merens kan zich toch goed aanpassen? Of zit ik nu helemaal fout Bloos Ze maakt trouwens wel regelmatig buitenritten als je haar posts leest. Ik vind dit niet echt een zinnige reactie, sorry.

Edit; ik ben ook elke keer te laat Tong uitsteken

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:01

niet iedere merens kan het, en ze zijn echt voor de trec ritten. vanwege hun grovere bouw, je moet ze heel goed kunnen rijden willen ze in een bak kunnen lopen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 19:04

Tja ik heb er in de bak geen problemen mee in ieder geval.

En het enige wat hij bij dat meisje moet doen, is overgangen, wat figuren in stap en draf ... kortom gewoon luisteren en doen wat ze vraagt ...

Dat is echt maar de gewone basis hoor ...

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:06

Ik kan me best vinden in de opheldering van Me_lody, maar ben ook van mening dat ieder paard de basis van de dressuur sowieso in de bak kan leren. Haflingers en fjorden zijn ook zwaar gebouwd en sommige van hen kunnen het immers ook uitzonderlijk goed Lachen Daarbij is het maar net wat je ermee wil bereiken. Lachen

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:08

en misschien is hij niet rechtgericht en wordt dat in de bak alleen maar duidelijk en wordt hij daar niet vrolijk van. en dus kan hij zijn oefeningen onmogelijk. en vooral zo'n barok paard als de mérens moet echt rechtgericht zijn zodat hij in een ruimte van 20 bij 40 wel zijn oefeningen zou kunnen doen. het is geen vervelend mormel imo maar een paard wat aangeeft dat er iets in zijn lijf niet goed zit. daar wel eens aan gedacht?

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:10

Zweep erbij en over met de pret, het blijft geen feest!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:10

Echt heel conseqent blijven en niks, helemaal niks meer pikken.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:15

Inderdaad heel consequent zijn... als ie weer expres op haar tenen gaat staan laat hem dan maar eens een keer een stuk achteruit lopen stilstaan en weer vooruit.... Hij moet even weten wat zijn plek is (ook bij haar).... want bij jou weet hij schijnbaar heel goed waar die aan toe is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:17

slim dier!!!!

maak zijn werk veeeeeeel uitdagender.
vraag de allermoeilijkste oefeningen van hem in de bak en maak tijdens de buitenriten af en toe een sprongetje ofzo.

denk dat hij slim is en op deze manier mooi overal onderuit wil komen Knipoog
aanpakken,en geef hem wat te doen,dan heeft hij zijn hersens bij jou in plaats van bij andere dingen

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:20

Ik zou het meisje met hem aan de slag laten gaan met grondwerk Knipoog
Paard heeft duidelijk geen respect voor haar.
Oefeningen aan het halster, hem voetjes laten geven,achteruit zetten,omgaan,...
Zoek op internet en bokt onder grondwerk, je vindt zo een heleboel informatie;)
Dit zijn ook enkele goede boeken vindt ik:
*grondwerk met paarden
*paarden trainen aan de hand

OPGELET!Ook met grondwerk moet je geduld hebben!paard kan niet binnen de 3 trainingen ineens alle respect voor de ruiter hebben.
Probeer dit toch 1 a 2 keer per week te doen en in omgang voor de rest ook enorm consequent zijn.
Ook het meisje best geen voedselbeloningen uit de hand meer laten geven, dan komt hij weer in haar persoonlijke ruimte enz.
Beter beloning op de grond geven of in een voerbak.
succes Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:23

KiekKiek schreef:
Zweep erbij en over met de pret, het blijft geen feest!

Denk niet dat het helemaal de goede manier is hoe jij m beschrijft. Je kan best een zweepje gebruiken maar om hem er nou echt mee te gaan slaan (zo komt jou tekst bij mij over tenminste) lijkt me geen strak plan... ze zullen alleen nog maar gekker gaan doen of schuwer worden... en dat is toch ook niet wat je wil?????

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:32

idd eerst vanaf de grond respect van het paard krijgen. wat ik nu ga zeggen zal wel commentaar opleveren maar als hij echt doelbewust op haar voet gaat staan laat haar dan eens flink op zijn kroonrand terugtrappen. hooguit 2x en hij snapt dat hij dat niet kan maken (ja ik heb het bij mijn pony ook gedaan) verder heel consequent zijn, hij mag haar niet omver lopen, dus terugzetten op zijn plaats met flinke stem, en groot maken in houding.

en wat betreft een merens en barokke paarden die niet in de bak zouden kunnen werken, elk paard kan dat en juist voor een niet recht paard is dat een goede plek om te oefenen. en persoonlijk ken ik een fjord die z2 loopt