zadelmak maken en inrijden,lastig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

zadelmak maken en inrijden,lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 14:18

ik heb nu vakantie en ben bij een vriendin gaan helpen een aantal paarden in te rijden,althans,ze zijn zadelmak en we zijn nu aan het hangen enzo.
alleen paard 1 heeft als "probleem" dat hij soms schrikt om niets,dan heeft ie waarschijnlijk ineens door dat er wat op z'n rug zit en doet z'n hoofd omhoog en dan trekt er een rilling door z'n lichaam,als je hem dan laat lopen rent hij naar voren,ik denk dat we dit met veel rust en geduld wel voor elkaar krijgen.
paard 2 is moelijker,een merrie.
zij ging bij de eerste keer hangen gillend omhoog,daarna gaat het wel en gister was ze na een paar keer super braaf,ook gestapt terwijl ik hing enzo.
alleen,als je aan haar rechterkant komt springt ze opzij,dus ik ben nog een beetje huiverig om m'n been over het zadel te doen en te gaan zitten,aangezien deze merrie liever omhoog komt dan naar voren gaat heb ik een beetej angst om achterover te klappen met haar.
met hangen doet ze een paar pasjes lopen,dit vind ik niet erg want ze doet verder nix,gaat niet gillen en springt ook niet opzij ofzo.alleen het "probleem" aan de rechterkant....
wat zouden jullie doen in het geval van beide paarden??

paard 1 is van hun zelf dus hoe lang het duurt maakt niet zoveel uit,paard 2 is van een ander,dus dat mag wel wat sneller zeg maar.paard 2 is ook echt raar,snel met d'r voorbenen tijdens hoofdstel indoen,als het tuig er allemaal op ligt en aanhangt gaat ze staan slapen...

ELpatcho

Re: zadelmak maken en inrijden,lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:21

Ik zou paarden laten inrijden door iemand die er wel verstand van heeft. Met paarden inrijden moet je al helemaal niet met tijd werken, dat kost per paard verschillend tijd.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:23

Neem de tijd en denk niet dat je in een weekje klaar bent, ga weer terug naar 'af' en bouw vertrouwen op, begin weer te longeren zonder zadel en bouw het uiteindelijk uit naar het er weer opklimmen, maar doe het niet te snel!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 14:27

die vriendin doet het voor haar werk

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:28

iemand anders het "probleem" geven, iemand die weet wat ie moet doen en niet moet raden wat wellicht het beste is van alle tips die er komen

inge_de_laat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:13

Tja, zadelmak maken en inrijden blijft lastig als je het mij vraagt. Zeker omdat elk paard een andere aanpak nodig heeft. Ik denk dat je het toch rustig moet proberen om je been erover te leggen, je moet op een gegeven moment over de drempel heen. Maar dan wel stukje bij beetje, dus steeds een beetje verder. Maar als je vriendin dit voor haar werk doet, denk ik ook wel dat dat goed komt!
Wat ik het belangrijkste vind bij het zadelmak maken en inrijden van paarden is dat je er de tijd voor neemt en het met rust en beleid doet, dan houd je de fijnste paarden over!
Succes ermee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:29

Met alle paarden die ik zadelmak maak ga ik eerst idioot doen. Bekloppen, met een plastic zak erover, met de paraplu erover (dicht en open), met de beugels zwieren, opgestoken beugels met een klap naar beneden trekken, op een stoel ernaast, op die stoel staan huppelen, vanaf de stoel tegen ze aan hangen en kloppen en met allerhande spullen over ze heen (dus ook aan de linkerkant staan en op de rechterflank kloppen en wrijven)... alles wat ik kan bedenken, zowel links als rechts. Als ik twijfel, eventueel nog plastic zakken aan de beugels binden en dan met losse beugels longeren en dat soort acties. En pas als ze geen spier meer vertrekken als ik de meest debiele acties heb uitgevoerd, ga ik hangen. En ik moet zeggen dat er tot dusver geeneen meer ervan opkeek toen ik erover hing, je zag ze denken: heb je dat gekke wijf ook weer met haar rare dingen... Clown

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:09

Urielle schreef:
Met alle paarden die ik zadelmak maak ga ik eerst idioot doen. Bekloppen, met een plastic zak erover, met de paraplu erover (dicht en open), met de beugels zwieren, opgestoken beugels met een klap naar beneden trekken, op een stoel ernaast, op die stoel staan huppelen, vanaf de stoel tegen ze aan hangen en kloppen en met allerhande spullen over ze heen (dus ook aan de linkerkant staan en op de rechterflank kloppen en wrijven)... alles wat ik kan bedenken, zowel links als rechts. Als ik twijfel, eventueel nog plastic zakken aan de beugels binden en dan met losse beugels longeren en dat soort acties. En pas als ze geen spier meer vertrekken als ik de meest debiele acties heb uitgevoerd, ga ik hangen. En ik moet zeggen dat er tot dusver geeneen meer ervan opkeek toen ik erover hing, je zag ze denken: heb je dat gekke wijf ook weer met haar rare dingen... Clown

haha dat doe ik dus ook Knipoog Maar daar neem ik natuurlijk wel eerst de tijd voor

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:30

timilon schreef:

Dan weet ze toch ook wel hoe ze hier mee om moet gaan? Of heeft ze dit soort paarden nog niet eerder meegemaakt? Eerst moet het vertrouwen op de grond gecreert zijn, dan pas kun je denken aan 'erop'. Zijn vele manier voor.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:33

Je moet dus het paard niet alleen van de linkerkant benaderen!
Ook eens beginnen met borstelen, op zadelen en hangen aan de rechterkant, maar als je vriendin dit voor haar werk doet, zal ze dat natuurlijk allang gedaan hebben.

Zo te lezen is er nog helemaal geen basis van vertrouwen tussen jullie en de paarden.
Eerst daaraan werken en dan verder. Besef wel dat het soms weken kan duren.

Dat gaan staan slapen kan een afscherming zijn door de stress.
Een paard is dan zo gestresst dat hij zichzelf afsluit van alles.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-04-08 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:34

Ik ga helemaal met Urielle mee, dus eerst nog een flinke portie grondwerk.

Mijn merrie vloog al over de wei als ik met mijn ogen knipperde bij wijze van spreken, ben dus met emmers gaan gooien (niet naar haar, maar omhoog he!), druk doen, zingen, fluiten, springen... Nu denkt ze alleen maar "maf wijf" Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:39

Ik ga ook met urielle mee zo heb ik mijn merrie ook beleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:44

Net als urielle doe ik aan beide kanten rare dingen.
Doe bewust lomp nadat ze rustig goed vinden.
Zoals beugelriemen naar beneden klatsen. Op het zadel trommelen.
Overal kloppen.
Staan springen op de grond, idd op een stoel staan, hangen, zwaaien met de armen omhoog enz enz.

En die dingen idd ook buiten.
Ik hoefde eerst ook maar boe te zeggen en ik kon actie foto's van Zanda maken (vroeger ook van Kawa)
Nu sta ik met mijn jas te wapperen en te springen en je ziet ze idd kijken van...kijk haar, ze heeft de dolle 5 miniten... Gestoord en vreten rustig door Lachen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:46

we zijn nu 3 dagen bezig(normaal doet die vriendin het in haar eentje,maar met deze 2 had ze gewoon iemand nodig,zodat de 1 het paard vast kan houden en de ander erop kan) en omdat ik langer ben dan haar ben ik degene die erop moet:D

de ruin was vandaag super mak,die heeft het spelltje geloof ik wel door nu,veel op en afgestapt,paar rondjes erop gezeten en veel halthouden en weer weg,hij gaf geen kick.morgen een stapje verder.
de merrie bijft apart...hoofdstel indoen ging vandaag wel makkelijker.ik kan nu eigenlijk zonder problemen in de beugel staan en eroverheen hangen,ook aan de rechterkant(zo slim was ik zelf ook nog wel:D)
het moment van been erover heen leggen gaat opzich ook nog wel,dan gaat ze wel een beetje bewegen maar dat maakt niet uit,maar ja,wat gaat ze doen als ik ook mn voet in de rechterbeugel zet?bij t afstappen lag ik trouwens in het zand haha,ze schrok en rende zo onder me uit:D morgen gaan we weer een stapje verder door echt te gaan zitten.het is voor mij ook echt wel even slikken,ben niet zo heldhaftig maar ik geloof dat we het op deze manier best goed doen.

en wat betreft het mak maken met enge dingen,daar ben ik ook altijd wel voor,maar deze paarden zijn inmiddels zadelmak en het is alleen maar een kwestie van erop kunnen zitten en een rondje kunnen sturen,dan neemt mn vriendin het weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:58

De term zadelmak is overigens overal anders Lachen
Zadelmak is bij mij kunnen rijden, maar goed daar gaat het niet over Lachen

Als hij het gehups enz kent op de grond dan is het been erover gooien vaak het probleem niet meer.
Dan is hij gewend dat er rechts ook gekke dingen gebeuren Lachen

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:59

Ik weet neit hoe oud de paardjes zijn maar 't klinkt een beetje alsof de merrie er nog niet helemaal klaar voor is (kan ook aan mij liggen k ben ook geen paardenfluisteraar ofzo Bloos )
Fijn dat het met de ruin al beter gaat!
Heb niet echt tips voor je eigenlijk behalve veel geduld. Lachen Succes ermee

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:02

Bij paard 1 zou ik ervoor zorgen dat hiij eerst beseft dat er iemand op zijn rug zit die beweegt en aan raakt..

Bij paard 2 zou ik beginnen met aan de rechterkant te gaan hangen.. zelfde als links.. tot ze dat ook vlekkeloos accepteerd..

Bovendien ben je pas een paar dagen bezig, wat verwacht je nou?
Ieder paard is anders, en hier zul je op in moeten spelen.
Bij sommige kun je zo opstappen en weg rijden, bij andere juist weer niet, en doen er wat langer over om uberhaupt vertrouwen te winnen..

En dan is het nog een vak apart om een paard op goeie wijze iets aan te leren..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:07

Urielle schreef:

Klopt, ik ben ook zo'n debiel Haha!
Als je alles kan doen zonder dat ze een krimp geven, heb je hun vertrouwen, en zullen ze accepteren wat jij doet...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:13

timilon schreef:

Als die het echt voor haar werk doet, dan zou je toch verwachten dat ze weet hoe ze hier mee om moet gaan. Of heeft ze altijd van die hele brave paarden gehad, die geen stap verkeerd doen?
Terug naar af lijkt mij inderdaad de beste optie.
Ik zag al een hele boel goede adviezen langs komen.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 16-04-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:23

de adviezen die ik gevraagd heb zijn dan ook niet voor die vriendin,maar voor mij....ik heb niet genoeg lef om er op te springen,ogen dicht en gaan.en zoals gezegd,we zijn pas een paar dagen bezig,hoewel mn vriendin ze al wat langer op stal heeft,maar het in haar eentje niet kon klaren omdat ze geen hulp heeft en de ruin erg groot is en de merrie erg vlug.
maar gelukkig merken we elke dag al dat we een stapje vooruit kunnen doen,zodra er weer iets gebeurd doe ik weer een stap terug.ik ben ervan overtuigd dat het met geduld en de tips die hier gegeven zijn helemaal goed komt.

oja,onder zadelmak versta ik dat ze niet meer reageren op het zadel:D,even voor de duidelijkheid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:32

Op een jong paard moet je zowiezo niet erop springen, ogen dicht en gaan. Juist hierdoor loop je tegen problemen.

Gewoon op je gemak, kijk naar je paard, is die eraan toe dan ga je een stapje verder.. en soms moet je een flinke stap terug.. en soms sta je even stil... maar geef het paard de tijd..

Verder heb je paarden die zadelmak zijn, licht aangereden, of beleerd. Zo leg ik altijd uit wat ik bedoel..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:41

Urielle schreef:

Jeetje... dat hoef ik dus écht niet te doen hé bij mijn paard!! Die gaat meteen door de bedrading en die eindigd op de snelweg denk ik!
Maar ik snap wel dat ze daarna niet veel eng meer vinden...
Ik zal het eens vóórzichtig proberen! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:43

Waarom zou ze door alles heen vliegen...dan zou mijn Tango, die er om bekend staat met zijn Jazz bloed, dat helemaal moeten doen Lachen
Gewoon aan laten wennen Lachen Ik heb er nog geen 1 gehad die er na een poos niet tegen kon.
De een kun je sneller maf doen dan de ander, maar het lukt eigenlijk altijd wel.
Maak je zelf ook niet druk met het idee hij gaat gek doen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:49

Precies, longe eraan zodat je hem niet kwijt bent als hij toch een keer mocht vliegen...
Net als Timilon ben ik geen ruiter om erop te springen en jihaaaa! Dus ik wil dat het paard gewoon denkt dat enge dingen kunnen gebeuren maar dat er in feite niks aan de hand is. Mocht het dan zo zijn dat er bij de eerste paar keren rijden een plastic zakje door de bak waait, iemand langs de kant een rare beweging maakt of de regen klettert ineens op het dak, dan hoef je niet gelijk zand te happen. Want zeker als zoiets net met opstijgen gebeurd dan kost het zoveel tijd om zo'n paard weer kalm te krijgen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:30

runningkawa schreef:
Waarom zou ze door alles heen vliegen...dan zou mijn Tango, die er om bekend staat met zijn Jazz bloed, dat helemaal moeten doen Lachen
Gewoon aan laten wennen Lachen Ik heb er nog geen 1 gehad die er na een poos niet tegen kon.
De een kun je sneller maf doen dan de ander, maar het lukt eigenlijk altijd wel.
Maak je zelf ook niet druk met het idee hij gaat gek doen Lachen

Omdat ze het al 3 x gedaan heeft!!
Ze krijgt een soort van "black out", kijkt nergens meer naar en loopt zo door de bakomheining heen... !!
Wij hebben ook een Tango, en daar kon ik zo op gaan zitten, de 1e dag dat ze een zadeltje droeg.. Clown