te kort in hals (achter loodlijn)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

te kort in hals (achter loodlijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:37

Hoi!

Als sinds mijn ponytijd heb ik moeite om paard met lengte te rijden, en nu bij de paarden wordt dat steeds strenger afgerekend (terecht).

Paard waarmee nu Z2/ZZL start, heb ik de grootste problemen mee, deze is erg heet en wil ik daarom meer op mijn handen rijden. Moet er al veel aan denken om handen laag te houden, dan gaat het beter, maar nog blijft die neus steeds achter de loodlijn. Als ik aanvul met been loopt ze weer tegen mn teugels aan, waardoor weer korter wordt.
Rijd nu al veel (schijn)overgangen om haar ook snel op mn zit te maken, zodat minder hand nodig heb, maar dit is gewoon een lastig punt voor ons als combinatie.

Wie heeft er nog tips?

(bij ander paard, onderschrift foto's van, heb veel minder. Deze ook makkelijker op zit te rijden)

hangertje

Re: te kort in hals (achter loodlijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:45

Als je paard erg heet wordt, zou ik m niet bovenin willen rijden want dan lukt langer in de hals inderdaad niet echt. Misschien wat lager, dat ie z'n hals laat vallen en langer (maar wel rond) zodat ie z'n rug meer kan ontspannen en in die lage lijn proberen m bij je te laten blijven door inderdaad overgangen. Bovenin zet ie waarschijnlijk alleen maar z'n rug vast waardoor de ontspanning en dus ontspannen hand (neus eruit) toch niet gaan komen.
Succes ermee!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:59

Ik blijf dit even volgen, want zit met hetzelfde probleem.

Ik rij niet extreem op lengte. Wat ik in mijn achterhoofd hou zijn 2 dingen..
a) niet korter maken, alleen rond op een bepaalde lengte en
b)gevoel hebben alsof je een kruiwagen in je handen hebt die je vooruit duwt (dus neusje vooruit en eruit duwen). Maar dit zonder contact te verliezen.

Contact/Aanleuning moet je imo toch opwekken vanuit je been. Ik denk juist wel dat je je been eraan moet houden (kleven, noem ik dat), want het paard moet dat leren vertrouwen.

Succes iig..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:50

je moet zeker van achteren naar voren blijven rijden. En je moet erachter zien te komen hoe jou paard het beste kan ontspannen. Misschien moet ze eerst heel veel aan een 'los' teugeltje draven of galopperen. Of misschien moet je haar eerst heel rond en lang rijden met veel voltes en overgangen (die je rustig maakt, je wil haar niet nog heter maken) om haar te kunnen laten ontspannen. Als je weet hoe ze lekker los kan laten, kun je weer meer oprichting vragen. Zodra je merkt dat je been haar weer laat rennen en ze weer gaat krullen, moet je weer terug naar je 'basis' en dan pas weer door rijden als je paard weer los laat. Snap je de cirkel? Je hand is nooit een steun voor je paard, geen 5e been, hoe graag je paard dat ook zou willen, jij moet kunnen bepalen hoeveel druk je in handen hebt. Op het moment dat je paard gaat krullen, rug waarschijnlijk niet meer optimaal gebruikt en 'schrikkerig' reageert op je been, is het gewicht eerder aan de voorkant beland dan waar je het wil hebben (aan de achterkant). Geduld is heel belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:56

Iedereen bedankt voor de tips!

Blijft een hekel punt, vooral ook het naar de ontspanning toerijden omdat paard wel een behoorlijk verleden heeft. Maar we proberen jullie tips te volgen!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 05:41

Mijn pony wil ook graag snel kort worden in de hals.
Ik zou het paard niet te kort van voren houden. Hiertoe zou je snel geneigd zijn, maar dit werkt bij mij juist averects.
Bij mijn pony werkt het om haar iets langer te laten met een goed constant contact met de mond. Vanuit die houding rijd ik haar van achteren naar voren heel rond. Ze moet haar rug naar boven drukken en los laten in haar lijf.
Als ze op dat moment te heet zou worden ( ik rijd toevallig ook een hele hete merrie naast mijn pony ), zou ik zodra hij onder je weg begint te lopen een overgang maken naar halt, totdat hij weer op je wacht. Als hij wacht en de rust weer terug heeft gevonden, kun je weer verder rijden.
Succes.