Paard is erg lui!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaristo

Paard is erg lui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:44

Het paard waar dit om gaat is 5 jaar oud. Hij is ontzettend lui, en wil niet graag voor je werken. Hij is wel heel braaf in de omgang en een leuk dier. Er is echter 1 probleem, zodra je hem voorwaarts wil rijden gaat hij extreem bokken, dit is niet uit te zitten. Dit soort actie's heeft hij ook aan de longeerlijn. Het paard is best scheef, is al naar de kliniek geweest maar er is lichamelijk niks aan de hand. Ze hebben foto's gemaakt, buigproeven gedaan en echo's gemaakt, van zijn benen bekken en rug. Hoe kunnen we dit paard naar voren krijgen zonder dat hij zo in protest komt. Nogmaals, het is niks lichamelijks!

superwoman

Re: Paard is erg lui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:53

osteopaat al geprobeerd?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:56

indd misschien is het wel een spierprobleem of iets anders. Knipoog

En is zijn zadel al eens na gekeken of hij goed ligt, en zijn zijn tanden na gekeken. Knipoog

superwoman schreef:
osteopaat al geprobeerd?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:01

ik zat ook meteen aan een osteopaat te denken..heb er goede ervaringen mee..
pb gerust het hoe en wat..
en ja zadel eens nakijken of het wel echt goed ligt,niet schuift, etc..succes ermee

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:08

Zoals ik al zei, het is niks lichamelijks, ook de tanden en het zadel zijn in orde, dit is echt een rijtechnisch probleem

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:09

Paard eens lekker een paar maanden vakantie geven en dan rustig opnieuw beginnen.
Door blijven gaan als het paard niet wil, lijdt tot helemaal niets.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:15

helemaal mee eens goof.

Wanneer de dierenartsen niks kunnen vinden, wil het nog niet zeggen dat het paard ook niks mankeerd.

Geef het paard vrij en laat 'm daarna nog eens door een osteopaat bekijken voor je weer gaat beginnen.

paard dat zo heftig reageerd, terwijl hij verder lief is, wil jou echt wat vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:16

Jaristo schreef:
Het paard is best scheef, is al naar de kliniek geweest maar er is lichamelijk niks aan de hand. Ze hebben foto's gemaakt, buigproeven gedaan en echo's gemaakt, van zijn benen bekken en rug. Hoe kunnen we dit paard naar voren krijgen zonder dat hij zo in protest komt. Nogmaals, het is niks lichamelijks!

Aan de ene kant zeg je dat het paard scheef is en aan de andere kant zeg je dat er lichamelijk niks aan de hand is.
Lichamelijk is er dus weldegelijk iets aan de hand, want het paard is scheef.
Dat betekent dat hij niet kan doen wat jij van hem vraagt.

Je zou er goed aan doen om er in ieder geval een osteopaat of fysio bij te halen en les te nemen in rechtrichten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:31

aan de lange teugel gaan rijden, zodat hij op eigen benen moet gaan lopen en niet in een gedwongen houding. in galop in verlichte zit zodat het paard zich makkelijker kan bewegen.
longeren aan halster!

maar zoals hierboven. paard is scheef zeg je , dus wel een lichamelijk probleem!!
goeie smid er aan, osteopaat erbij en daarna ook nog eens goede begeleiding.
een smid kan een paard ook scheef maken, wordt vaak niet aan gedacht maar 1 mm de ijzers er scheef onder en een paard moet anders gaan lopen, waardoor er verder in het lichaam problemen gaan ontstaan

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:44

het gaat hier niet om mijn paard, hij heeft net anderhalve maand rust gehad

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:56

`Heb je goed les? en wat zegt je instructeur/trice van dit paard en wat zegt hij dat je moet doen om je problemen op te lossen. er moet in iedergeval een profesioneel naar je paardje kijken.

Een paard van vijf jaar hoort juist in de bloei van zijn leven te zijn voorjaar in zijn bol en lekker puberen.

Hoe lang is hij al lui, ze kunnen dit ook zijn door dat ze in de rui zijn. Maar ik denk dat, dat niet het geval is bij jou paard.

Een DA kan niet kijken echt of hij een spier probleem heeft dat kan alleen een ostheopaat of een fisiotherapeut.

En als hij net anderhalve maand rust heeft gehad en hij heeft last van zijn spieren dan zou ik ook gaan klieren en bokken.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:59

Als een paard protesteert, als je sneller wilt, zou er iets mis kunmen zijn met de wervels. Mijn paard was 3 weken geleden ook 'lui'. HIj kon gewoon niet sneller, want de Osteopaat heeft ontdekt dat er 3 wervels verschoven waren. Paard is behandeld en loopt nu al veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:02

JoviBan schreef:
Aan de ene kant zeg je dat het paard scheef is en aan de andere kant zeg je dat er lichamelijk niks aan de hand is. Lichamelijk is er dus weldegelijk iets aan de hand, want het paard is scheef.

Ieder paard is van nature scheef en dit geldt al zeker voor jonge paarden. Dus ik neem aan dat TS gewoon bedoelt dat er niets bijzonders aan het paard mankeert.

TS, wat vind je instructeur/trice hiervan? Kan je normaal gesproken goed met tragere paarden rijden (en dan bedoel ik niet perse dit paard) of juist beter met paarden die een stuk meer looplust hebben? Hoeveel ervaring heb je met het rijden en dan vooral wat jonge paarden betreft?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:06

ik rij ook een pony die loopt gewoon niet zo snel ze wil best werken weet niet of jou paard echt niet wil werken of gewoon niet voorwaarts is. maar de pony die ik rij is gewoon niet echt snel. ook krijg ik af en toe een bok sessie die ik nu wel kan uitzitten en aan de longeerlijn is het alleen maar stijgeren en omdraaien dus dat werkt ook niet. ik acepteer nu gewoon dat zij niet snel is en de bok sessies zie ik nu als wakkerschut momentje. (zij doet dat ook niet heel vaak gelukkig misschien is dat wal bij jou het geval) verder gewoon afwisselend werk. probeer ook af en toe wat anders. verder weet ik het ook niet. succes in iedergeval

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:11

Als het paard scheef is, geeft dan meer problemen dan je denkt. Lesnemen in rechtrichten kan heel veel oplossen.
Behandeling door osteopaat/fysio is altijd goed.

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:52

osteopaat kijkt vaak ook naar de spieren, als een paard scheef is licht het vaak ook daaraan.. waarschijnlijk kan het paard niet naar voren omdat hij zo scheef is, met behulp van een ostheopaat en goede instructie moet het wel al beter gaan

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:07

Jaristo schreef:
Het paard waar dit om gaat is 5 jaar oud. Hij is ontzettend lui, en wil niet graag voor je werken. Hij is wel heel braaf in de omgang en een leuk dier. Er is echter 1 probleem, zodra je hem voorwaarts wil rijden gaat hij extreem bokken, dit is niet uit te zitten. Dit soort actie's heeft hij ook aan de longeerlijn. Het paard is best scheef, is al naar de kliniek geweest maar er is lichamelijk niks aan de hand. Ze hebben foto's gemaakt, buigproeven gedaan en echo's gemaakt, van zijn benen bekken en rug. Hoe kunnen we dit paard naar voren krijgen zonder dat hij zo in protest komt. Nogmaals, het is niks lichamelijks!

Misschien is je paard wel "lui" gerèden, daarmee bedoel ik dat hij/zij met het inrijden en daarna niet voorwaarts is gereden en niet heeft geleerd om voor been en zit onvoorwaardelijk voorwaarts te gaan. Dan krijg je later dit soort problemen, ze hebben dan ook niet geleerd om rechtgericht te lopen waardoor de natuurlijke scheefheid alleen maar wordt bevestigd.

QUOTE:
aan de lange teugel gaan rijden, zodat hij op eigen benen moet gaan lopen en niet in een gedwongen houding. in galop in verlichte zit zodat het paard zich makkelijker kan bewegen.
longeren aan halster!

Met bovenstaande ben ik het eens, alleen niet met dat halster, dan heb je er te weinig contrôle over; kaptoom gebruiken! Goed voorwaarts longeren, maar dan ook echt voorwaarts.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:31

Het paard was al ingereden toen het gekocht werd, het is nu een jaar in het bezit van de eigenaresse. Er is echt al goed naar het paard gekeken, en hij is altijd al lui geweest, ook voor de rustpauze. Het gekke is dat hij soms echt helemaal uit zijn dak gaat, dit kan op je been zijn maar soms ook op een deur(bij deuren gaat hij vaak aan de kletter). We zijn nu bezig met veel longeren, veel schakelen en goed voorwaarts maken. Verder gaat de ruiter er op en loopt er iemand achter met een longeerzweep in de hand, die zweep wordt niet gebruikt om het paard te raken maar om kracht bij te zetten bij het beengeven. Hier zijn we nu bijna een week mee bezig en dit helpt wel. Het paard krijgt ook genoeg afwisseling, komt vaak los in de bak, wordt gelongeerd, maakt af en toe een sprongetje en buitenritjes en verder wordt hij dressuurmatig gereden op L1 niveau. De ruiter is onder begeleiding van een goede instructrice maar het blijft een lastig punt. Het paard is al redelijk goed rechtgericht, dit is iets waar de instructrice veel aan doet. Wie heeft er nog goede oefeningen om een paard voorwaarts te krijgen?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:11

Merlijn schreef:
Jaristo schreef:

Misschien is je paard wel "lui" gerèden, daarmee bedoel ik dat hij/zij met het inrijden en daarna niet voorwaarts is gereden en niet heeft geleerd om voor been en zit onvoorwaardelijk voorwaarts te gaan. Dan krijg je later dit soort problemen, ze hebben dan ook niet geleerd om rechtgericht te lopen waardoor de natuurlijke scheefheid alleen maar wordt bevestigd.

QUOTE:
longeren aan halster!

Met bovenstaande ben ik het eens, alleen niet met dat halster, dan heb je er te weinig contrôle over; kaptoom gebruiken! Goed voorwaarts longeren, maar dan ook echt voorwaarts.

kaptoom kan ook, maar ik ga er van uit dat je in een circel longeert. altijd handiger Tong uitsteken
paard moet nergens "verplichte druk" hebben, alleen het rondje lopen en voor de rest op zijn eigen manier.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:59

Hij wordt gelongeerd met bit of dually halster van Monty Roberts, hier hebben we wel genoeg ervaring mee.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:52

heel veel schakelen!!!
misschien een idee om van voren af aan te beginnen..
het idee van opnieuw aanleren..
overgang stap-draf..niet goed, nog een keer..
in draf schakelen, kleine stukken,door de hele bak om hem vlotter te maken, beter aan het been te krijgen en aandacht vast te houden..
zorgen dat het paardje steeds bezig moet zijn, met reactie opwekken en het wat uit te dagen mee te denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:59

Is er al eens bloed afgenomen van dit paard?