Het inrijden!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Het inrijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:51

Hoi.

We beginnen/zijn begonnen met het inrijden van een verzorgpaard.

Maar was nieuwschierig hoe jullie rooster er van het inrijden er uitzag.
Hoelang heb je er over gedaan, etc etc...

Dus, kom maar op!
Misschien dat we daar ook wat aan hebben.

(We zijn met longeren begonnen!!)

Goofke

Re: Het inrijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:55

Wij beginnen ook net met inrijden.
Longeren met bitje gaat al prima, gister voor het eerst met longeersingel op de rug, meer niet, dit vond ze al heel erg spannend.
Maar ze pakt het goed op!

Ik zou gewoon rustig aan doen, vast schema is denk ik moeilijk, elk paard is anders en reageert anders...
Volgens mij zijn er al genoeg van dit soort topic's, dus zou daar gewoon even in zoeken en rondneuzen

Succes verder

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:56

Oke. Lachen

Najaa, wij hebben al een tijdje gelongeerd met longeersingel en zadel.
We hebben er ook al op gezeten. alleen op een gegeven moment had hij ons er afgegooid.
De manege eigenaar waar we een keer op zijn manege bezig waren geweest zei dat het zadeltje drukte. Dus nu moeten we als ware op nieuw beginnen. Maar er is een nieuw zadeltje gekocht. Dus wie weet.

Maar ik zou eventjes rond zoeken!

EDIT: Ook wij zijn eerst begonnen met gewoon aan het halstertje, daarna met singeltje, toen met dekje en zadeltje en nu weer met singeltje.
Bitje heeft hij nog niet zo vaak in gehad.
Laatst bijgewerkt door lovelygirly op 14-04-08 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:57

Kijk maar eens hoe het paardje reageert...

Ik ben begonnen met aan het halster longeren, dan met longeersingeltje en dekje, bitje erin, dan zadeltje erop, longeren met zadel met zandzak voor het gewicht te leren dragen.
Daar heb ik toch wel zeker een half jaar over gedaan.
Wilde mijn paardje niet overvragen. Nu is ze 5 jaar en werkt ze zo'n 2 à 3 keer als het weer en de bak dat toelaat.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:11

Hoe snel hebben jullie het gedaan dan?
Of al heel erg lang bezig?

Maar is inderdaad niet heel erg handig als je een niet goed passend zadel hebt en er nu van af gevallen bent? Daarna er niet weer op gezeten? Zou paardje dan in de tussentijd wel bezig houden met longeersingel en met bitje. Leren ze dat wel en op die manier kun je ze ook leren dat ze naar je luisteren moeten op een rustige manier (vertrouwen).
Als je er eventueel een beetje angst voor hebt gekregen zou ik dan eerst iemand anders voor hulp vragen....

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 14:30

In het begin ging alles erg lekker dus hadden we het niet echt door.
Ik durfde er toen niet meer op te klimmen. Stond te trillen en had pijn.
Die vriendin durfde er ook niet meer op.(Die keer dat zij er afviel.)
We zijn ook gewoon door gegaan met het longeren.
(Dat we er van afgevallen zijn is al weer een paar weken geleden hoor!)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:21

zorg er in ieder geval voor dat je de volgende keer iemand erbij hebt die precies weet hoe dit moet.
vooral nu je er een keer bent afgevallen kan het paard dit in de gaten krijgen, of worden jullie onbewust toch wat banger met alle gevolgen van dien.

ikzelf ben nu ook bezig om mijn 3 jarige in te rijden en heb alles vanaf stap 1 zelf gedaan. maar niet zonder begeleiding van een zeer ervaren persoon, en pas toen ik een keer een clubles had gereden ging ik bijvoorbeeld alleen zonder hulp verder ermee aan de slag

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:30

Ik heb vorige zomer een (ijslandse) merrie ingereden van 4 jaar. Dit ging heeeel erg snel, 2 weken gelongeerd, vervolgens met brokjes voeren een zadel erop, een weekje met zadel gelongeerd, vervolgens gaan hangen en een beetje aan de lange lijnen gestuurt. Ik vind het altijd wel fijn dat ze het stuur gedeelte aan het bitje snappen voordat ik erop ga zitten.

In de vierde week heb ik er voor het eerst op gezeten echt. de 4e keer dat ik erop zat heb ik met een lesje in de bak mee gereden, en de 6e keer dat ik erop zat ben ik met een groepje mee geweest naar het bos, en voor het eerst gegalloppeerd. Dat bos gedeelte was nog wel erg spannend, omdat ze nog nooit bomen van dichtbij had gezien.
Ondertussen is ze ook ingetölt, en is ze nog steeds erg braaf. Bij mij heeft ze nooit gebokt, of gek gedaan. Bij anderen wel, maar dat was dus al een tijdje nadat ze ingereden was.

Wel moet ik er even bij vertellen dat de merrie al 14 jaar was toen ik haar inreed, en ze al aan longeren aan een halster gewend was.

En ik heb er ook altijd iemand bij gehad die het vaker heeft gedaan, ook al was dit niet mijn eerste inrijdpaard. Maar je moet er sowieso iemand bij hebben die je helpt met vasthouden ed, en die in de bak kan staan als 'steunpuntje' voor je paard, ook als je van de longe af bent. En daar heb je een ervaren iemand voor nodig, en niet zomaar je klein zusje, want die reageren niet adequaat op sommige situaties.

Succes en heel veel plezier ermee!

EDIT: luister naar je paard, die zal je vertellen hoe snel je verder kan gaan. 'Mijn' merrie was eigenlijk van niets onder de indruk en kon ik steeds een stapje verder gaan. Ook doen we het met ijsco's eignelijk altijd zo dat ze na het inrijden een paar weken of maandjes rust krijgen om het te verwerken in hun koppie.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:40

Ik heb vorig jaar mijn merrie in 1,5 week echt beleerd. Ze had hiervoor in 2 maanden tijd al geleerd wat een zadel en bit was en daarmee gelongeerd. Daarna ben ik in die 1,5 week eerst gaan hangen en toen er een keer op gaan zitten. De eerste keer alleen even stappen. Toen de tweede keer draven en daarna een paar dagen aan de longeerlijn stappen en draven en vooral oefenen met op en af stijgen.
De laatste paar dagen ben ik los gegaan in de bak en heb haar heel voorzichtig een beetje met de teugels opgepakt. Ik had een superrustig paard wat absoluut niet van mij onder de indruk was.
Hierna heb ik haar een half jaar stilgezet nog wel 1 keer in de 3 weken er even opgezeten maar niet langer dan 10 minuutjes en alleen in stap. In oktober ben ik toen begonnen met het echte doorrijden. Van oktober tot en met half januari is ze goed doorgereden (2 tot 3 keer in de week een half uur tot 3 kwartier). Hierna heeft ze door een blessure 2 maanden stilgestaan. Ik ben nu weer goed aan het werk en die 2 maanden rust hebben haar ook echt goed gedaan ze is zelfs nog wat in de hoogte gegroeid en meer paard geworden. nu begin ik langzaam met trainen voor de eerste dresuurwedstrijd deze staat gepland voor ongeveer oktober.
Ik heb het echte beleren dus snel gedaan maar daarna heel rustig oppakken en vooral luisteren naar wat zij aangaf. Ik rij op het moment 3 keer in de week en dat is ruim voldoende. Ik ga het nu langzaam opbouwen tot 3 keer in de week een uur en 1 keer in de week een half uurtje maximaal. Op het moment loopt ze nog maar 2 tot 3 keer per week een half uur.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:12

Er zijn geen roosters voor het inrijden van een paard. Dat is echt per paard heel erg verschillend. Het belangrijkste is dat je naar je paard kijkt, wat ze aankunnen enz. En vooral dat je ze niet overvraagd.

Je kan beter eens een stap terug doen en daardoor verder komen, dan een stap te ver/snel gaan.

Kijk heel goed hoe je paard zich ontwikkeld en of ze er geestelijk en lichamelijk aan toe is. Bouw het rustig op en ga spelenderwijs steeds een stapje verder.

Hou er plezier in, voor zowel jullie als het paard. En doe ook nog gewoon andere dingen tussendoor om afwisseling te bieden.

Mocht je nog speciefieke tips of advies zoeken, kijk eens op mijn site, pb me of vraag het maar. Ben jullie graag van dienst.

Begripvol, respectvol en liefdevol omgaan met paarden is mijn motto!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:23

Hoe zien julle aan het paard dan, wanneer het te ver gaat?

Oke, als een paard echt de hele tijd heel rustig en alles doet. Snap ik dat hij niet echt onder de indruk is.
En als het paard heel wild is dat hij het dan minder leuk vind,

Maar kun je het op andere manieren ook nog zien?
En, hoe?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:43

king was 2 toen ik begon met longeren 15 min 2x per week, dit opgebouwd naar een half uur ook ben ik gaan leren balkjes lopen om zijn achterhand sterker te maken. Toen hij bijna drie was eerst met longeersingel gelongeerd daarna met zadel maar alles stap voor stap.
En tussen tijds al aan de hand er even opgezeten en dan een stukje wandelen van 10 min ongeveer en dan er weer af. Dit ook maar twee keer per week.
Met drie jaar er een paar keer op gezeten aan de longeerlijn en dan liep mijn man mee. Ik gaf zelf de hulpen met kuit en stem. En daarna los er op en in het begin veel gestapt dat hij mij vertouwd op zijn rug, en daarna de draf met mijn stem en kuit, kleine stukjes draven en met de galop ben ik met de eerste keer weer aan de longeerlijn geweest en daarna los.
en dat is altijd super gegaan bij alle paardjes die ik heb ingereden.

En heel veel belonen en geduld hebben het hoeft niet vandaag allemaal perfect mag over een half jaar ook. Stap voor stap daar bereik je veel meer mee dan een paard in een maand te willen inrijden. Knipoog

succes Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:04

maar ook een te rustig paard kan niet goed zijn (te veel overdondert door alles).
Ken je paard goed voordat je begint moet je een goede band met het paard opbouwen en het paard moet bovenal vertrouwen in jou krijgen.
Om het paard wat minder schrikkerig te maken is het leuk om allemaal hele gekke dingen te doen. Denk hierbij aan touwtje springen naast het paard, samen met een vriendin over het paard heen een bal opgooien. Doe maar gek dan schrikt je paard daar later veel minder van. Hou hierbij natuurlijk wel rekening mee of het paard het ook leuk vindt je hebt paarden die hier helemaal van flippen begin klein en bouw het dan op.
Longeren met dingen op de rug is ook een goede. Van een simpele longeersingel tot zo een fietsvlaggetje wat hoog op de rug wappert. Longeren met zakken met gewicht ben ik zelf een wat mindere voorstander van ik zie daar het nut niet echt van in. Een paard ziet in mijn ogen echt het verschil wel tussen een zandzak van 20 kilo en een ruiter.
Hoe meer je uiteindelijk kan doen rondom het paard hoe minder eng hij het daadwerkelijke opstijgen en rijden zelf vindt. Mijn paard was na al die gekke spelletjes absoluut niet onder de indruk van een ruiter op haar rug. Ze had meer zoiets van wat heeft de baas nou weer verzonnen. Ze is nu een jaar onder het zadel en ik kan op haar rug werkelijk alles doen al zou ik gaan touwtjespringen dan nog vindt ze het niet raar. Ik sta regelmatig boven op haar of doe allemaal spelletjes op haar rug. Misschien zie je daar nu het nut nog niet van in maar ik wil dat deze merrie als ik haar ooit nog een keer moet verkopen aan alles gewend is. Ze kan nu dus ook als ze een paar jaar ouder is voor het voltigeren worden ingezet. Hierdoor heb ik gewoon een ontzettend veelzijdig inzetbaar paard gekregen.
Laatst heeft er ook een spastisch kind op haar gereden ze was superbraaf hoe raar het kind ook deed ze heeft niks aparts gedaan ze was er ook niet van geschrokken etc.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:35

@InekeH87 : Dat is een erg goede tip.
We kunnen vandaag wel eens gaan kijken!

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:48

veel wandelen vertrouwen opbouwen en alles helpt ook heel erg! daarnaast ook heel veel met het paardje doen, het paard geeft het over het algemeen zelf wel aan of het te snel gaat en het teveel is (mijn eigen paard heb ik ook zelf zadelmak gemaakt en eerste tijd 2 x in de week gereden met les en dan ook maar een 3 kwartier denk ik dat ik erop zat nu ben ik het aan het uit bouwen en zit er soms wel eens 5 x in de week op maar ja blijkbaar vindt ze het allemaal leuk en rent toch de hele tijd naar voren goed aan je been en alles dus heb ook niet echt het idee dat het d'r te veel word) zoals ik al zei als je je paard goed kent geven ze het vaak zelf wel aan, natuurlijk moet je wel weten waar je moet stoppen!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:50

Ik denk niet dat je er echt een rooster voor kan maken, je moet het gewoon heel rustig aandoen, maar je merkt wel aan je paardje wanneer het teveel wordt. Die van mij hebben we op het begin aan de longeerlijn misschien 2x per week bereden, alleen stappen eerst en langzaam kleine stukjes draven.
Hij wordt nu (hij is nu 4) ook nog maar 2x per week gereden. Dit komt vooral omdat mijn verzorgster er maar 2x per week is, en ik mag van de fysio nog niet rijden. De andere dagen gaat hij aan de longeerlijn, of gewoon een beetje aanrommelen met poetsen enzo.
Neem de tijd.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:04

: wij maken de paarden altijd zadelmak, in een afgesloten cirkel, doen we eerst los,dan aan een halster van Monty Roberts, als dat naar wens gaat doe ik een spelletje, aanraken met een stokje met plastik er aan, ritselen en aanraken over hele paard,als dat goed gaat morgen weer, met hoofdstel onder het halster dan vlotter en zadel er op, met beugels naar beneden onderlans vast gemaakt, dubbele lijnen en even longeren links en rechtsom , morgen weer verder, weer hele ritueel, dan kennis maken met B.O.B. (een pop) kan op de Site kijken) als het paard hem leuk vind mogen ze samen een paar rondjes maken, morgen weer, alles rustig en vlotter achter elkaar of wat dingen overslaan. In principe worden ze niet echt moe of staan ze te hijgen.(geeft veel indrukken en vergt wel energie), Geen lange tijden werken.
Dan hangen een paar keer als het goed gaat een rondje lopen, licht aan de tijd, er even op zitten en er af en morgen weer. Meestal 5 dagen 6 de dag los spelen en gek doen, 7 de dag even dubbele lijnen dan er op eerst hangen lopen zitten en lopen even stappen en weer met rust laten morgen weer. Wat je ook doet, niet overhaast werken neem de tijd, geen fouten maken, wat je doet moet vertrouwd zijn voor je zelf, is meestal dan ook voor het paard.