Wanneer terecht om zweep flink te gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer terecht om zweep flink te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:09

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik huur sinds 2 maanden een pony, en hij reageert nu goed op mijn been. Ik hoef maar heel zachtjes aan te drijven en hij versnelt, maar na 5 passen zit ie weer terug in z'n eigen tempo, dus elke 5 passen geef ik een zachte kuitdruk en afentoe een tikje als ik niet genoeg reactie krijg. Is het in dit geval oke om een paar flinke meppen te geven met de zweep om hem wakker te schudden?

Zeeuwtje68

Re: Wanneer terecht om zweep flink te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:12

Ik vind het nooit terecht!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:14

Je paard reageerd op je been. Dat hij terugzakt is voor jou een teken dat je je been er goed aan moet houden. slaan gaat dit niet oplossen...

@ zeeuwtje: soms is het wel terrecht. Ik had van de week een paard wat gewoon echt NIET reageerde op mijn been/zweephulp (dameszadel) Ik heb heb 1 goede klap gegeven, en daarna liep hij gewoon...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:14

nou ja. één flinke tik is beter dan heel veel kleine aaitjes met je been, maar in dit geval denk ik niet dat je hem moet 'wakker schudden'. Een paar flinke meppen vind ik dus niet terecht. Als je een duidelijke tik geeft gelijk na het geven van een duidelijkere beenhulp en dit blijft herhalen gaat hij het wel snappen. Geef hem wat tijd, maar flinke meppen vind ik onterecht.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:19

Als de pony weer snel terugvalt in tempo is ie dus niet goed aan je been. Ga veel overgangen met hem rijden, zodat je hem echt goed aan je been krijgt, voor tempobepaling heb je een zweep niet nodig, dat moet je in eerste instantie gewoon zelf kunnen.
Een keertje een tikje als ie even loopt te klieren of als ie inkakt is tot daar aan toe, maar geen flinke meppen geven.

In principe moet je ervan uitgaan dat je een zweep alleen sporadisch gebruikt, als je 'm constant gebruikt dan moet je met steeds grovere middelen aan de gang om dezelfde reactie te krijgen. Dat geldt ook voor sporen, die zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, niet om het tempo te bepalen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:00

Je doet een paard een groter plezier door hem een keer goed aan het been te zetten( desnoods met flinke tik), dan door hem elke vijf passen opnieuw te storen met een hulp waar hij dan onvoldoende op reageert.

Dus ik denk dat de zweep flink gebruiken terecht kan zijn, maar niet als het vaak gebeurt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:29

Als het gaat om een enkele tik dan is er ook niet zoveel aan de hand, maar een paar flinke meppen is in een dergelijk geval nogal onterecht. Bovendien moet ze er eerst zelf voor zorgen dat de pony aan het been is voordat ze die zweep gaat gebruiken. En als ie terugvalt in tempo na een paar passen, dan is ie dus niet goed aan het been.

Als ie eenmaal goed aan het been is en hij wil dan een keer niet doorlopen, dan kun je hem best een keer bijtikken, maar het moet geen gewoonte worden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:16

Als je je paard van achteren naar voren rijdt zul je altijd met je been en zit moeten rijden. Je been hou je er altijd bij en niet alleen als je "een versnelling hoger" wilt. Ik vind het in dit geval niet terecht om een paar flinke meppen te geven. Als hij echt slecht reageert op je been zou ik beginnen met een tikje met de zweep en niet gelijk met een paar flinke meppen...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:30

de zweep is een verlengstuk van jou lichaam, dus wees er voorzichtig mee. het is bedoelt om je hulpen kracht bij te zetten. Het is noooooit een strafmiddel! ALs het paard goed loopt, moet je alleen het tempo hoeven onderhouden, niet onnodig drijven, want dan heb je een hele grote kans dat het paard afstompt op de hulpen. een tikkie erbiuj geven is goed, wanneer deze samen en tegelijk met de beenhulp komt. dan snapt het paard de samenhang. let er goed op dat jij zelf niet degene bent die het paard terug rijdt, je moet steeds "de deur open laten staan" of op z'n minst op een kier. De aanhouder wint, blijf consequent en het dier zal leren dat je niet iedere 5 passen moet doorkomen om het tempo te kunnen behouden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:33

nee hier vind ik flink zweepgebruik niet terecht

Kitty_Misje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:48

Een keer heel flink pakken is ookw eer nie thet juiste woord. Ik tik hem liever een keer eens een beetje goed bij, dan dat ik honderd keer wat tikken geef en hij er aan begint te wennen.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:48

Ik vind in dit geval niet goed om een flinke mep te geven
Je moet gwn je been bijhouden en als je voelt dat hij sloomer gaat drijf je meer aan, gaat hij dan niet vanzelf door? Kweet t ook niet :p

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:55

ik heb heel lang een probleem gehad. pony was bang van zweep dus die bleef in de kast. ofja... eigenlijk reageerde de pony te goed er op dat ik bang werd. maargoed. ik was een manege ruiter en heb enorm veel moeite moeten doen om de manege paarden af te leren. want je drijft om de pas. en dan heeft de pony er op een gegeven moment de schijt er aan ( sorry voor mijn woorden) dan gaf ik wel een tik. maar toen bleek dat ik gewoon mezelf eerst moest veranderen.
nu rijd ik op een fjord. hij is braaf, maar met dat kleine extra tikje loopt hij beter dan als ik hard drijf. afentoe loopt ze zo te kliern ( dwars gaan liggen doen om naar haar vriendje te mogen in de andere bak) dat ik er afentoe een lel geef. dat vind ze niet leuk, maar ik vind het niet leuk dat ze naar Ziepie rent en dan een hoop pony's meeneemt met enkele ruiters die dan zand aan het happen zijn. misschien niet zo erg lief, maar ik denk dat anders een hoop ruiters mij en de pony niet meer lief vinden. maar er is een verschil tussen gebruiken en misbruiken. als hij gewoon jouw hulp ondermijnt mag je hem van mij gerust even een wakker-schud-tikje geven.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:01

Ik vind hier ook 'flink zweepgebruik' flink onterecht.
Het is niet nodig, rijdt je paard van achter naar voor, veel overgangen, schijnovergangen, overgangen in dezelfde gang.

Ik gebruik mijn zweep puur om hem te motiveren, dat zijn de zogenoemde 'aaitjes' maar wel op die spier die hij moet gebruiken, en het heeft enorm veel effect. Waarom zou ik van die 'aaitjes' dan een tik moeten maken? Nergens voor nodig.

Sowieso, als je paard/pony na een paar passen te versnellen, terugvalt, is hij/zij níet goed aan het been. Dus veel overgangen (schijnovergangen etc.) rijden! En handen stil, blijf van de mond af en leer op je zit rijden, dat scheelt (jezelf uiteindelijk) een hoop (rij)werk! Haha!

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:15

Ik vind het ook niet zo best om een flinke mep te geven met je zweep om die reden.
Ik raad aan om kleine spore te gebruiken.
Dan zal hij ook al wel beter vooruit gaan.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:27

Ik gebruik ook liever sporen, dan kan ik gewoon netjes blijven zitten. Zeker wanneer je een flinke mep wilt geven, ruk je ook nog eens aan je binnenteugel. Zo straf je dubbelop.
Ik gebruik de zweep alleen in het begin om eventueel met een zacht tikje de achterhand actiever te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:57

Zomaar uit het niets een paar tikken geven lost weinig op denk ik. De kans is vrij groot dat de pony niet begrijpt wat daar de bedoeling van is, en dan doet het meer kwaad dan goed.

Als je pony inderdaad na ongeveer 5 passen terugzakt, is het denk ik belangrijk om in het begin te zorgen dat je al binnen 5 passen iets doet om de aandacht te vragen, zodat de pony weinig tijd krijgt om steeds terug te zakken. Je houdt dan zelf het initiatief, jij bedenkt wat er allemaal gaat gebeuren.

Een andere manier die ik wel gebruik en die meestal werkt is om dan ook steeds actievere gangen te vragen. Je begint bv met een normaal staptempo en als je voelt dat de pony wil terugzakken naar suffen, dan vraag ik een middenstap. Zakt dat bijna terug dan vraag ik draf. Elke keer wel eerst correct vragen (beginnen met een kleine beenhulp) maar wel heel duidelijk reactie eisen, liever iets teveel dan te weinig, en vervolgens zelf weer iets anders gaan doen en zelf de overgang terug maken.

Sporen of zweep maakt m.i. niet veel uit, het belangrijkste is de timing, wanneer je ingrijpt. Als je wacht tot de pony alweer is teruggezakt ben je eigenlijk steeds net iets te laat.
Het nadeel van sporen is wel dat je dan veel makkelijker toch weer ongemerkt steeds hulpen blijft geven, dat is met een zweep wat minder.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:02

Hangt er natuurlijk vanaf wat je onder flinke klap van de zwap verstaat. Zoals ik dat zie zijn dat toch klappen richting striemen.

In het geval van de TS niet terecht als je het opeens doet. Wees superconsequent in je hulpen. Geen reactie op je kuit is gewoon een tik achter je been, wel tegelijk met je kuithulp, maar om opeens een paar flinke lellen te verkopen vind ik toch wat overdreven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:12

Oefenen, oefenen, oefenen.
Om mijn pony actief te houden en te krijgen, doe ik oefeningen. Maar absoluut geen zweep om een mep mee te geven, om het gebruik van mijn zweep tegen te gaan rijd ik zonder zweep en los ik alles op met zit en benen.
Overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen zijn de oefeningen die ik hierbij gebruik. Constant de hoefslag volgen is iets wat ik niet doe, dat is natuurlijk ook hardstikke saai Haha!
Om haar lekker bezig te houden maak ik veel figuren en denk niet te lang na welke oefening of welk figuur je wilt gaan rijden.
Zoals hierboven staat kan je je zweepje erbij houden voor hulp aan je pony, een tikje achter je kuit i.c.m. kuithulp.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:49

Een paar echt flinke tikken vind ik alleen terrecht als je je paard wilt straffen omdat hij bijvoorbeeld een ander paard aanvalt or something. Als je het doet omdat hij niet aan je been is, straf je hem dus voor iets wat hoogstwaarschijnlijk vooral aan jezelf ligt en dat vind ik niet fair

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:50

aukje91 schreef:
Ik zit een beetje met een dilemma. Ik huur sinds 2 maanden een pony, en hij reageert nu goed op mijn been. Ik hoef maar heel zachtjes aan te drijven en hij versnelt, maar na 5 passen zit ie weer terug in z'n eigen tempo, dus elke 5 passen geef ik een zachte kuitdruk en afentoe een tikje als ik niet genoeg reactie krijg. Is het in dit geval oke om een paar flinke meppen te geven met de zweep om hem wakker te schudden?

zorgen dat je voor de 5 passen blijft?

gr

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:03

Eigenlijk zou je moeten onderzoeken hoe het kan dat je pony geen zin heeft om te lopen. Misschien vind hij het wel saai, rijd je veel in de bak? Dan zou je wat meer met hem naar buiten kunnen gaan of je gaat dingen met hem doen in de bak waarbij hij kan zien WAT de bedoeling is. Overgangen bij een bordje zien paarden niet, als je overgangen bij een pion zou doen bv dan gaat je paard snappen wat de bedoeling is en kun je allerlei spelletjes bedenken. En weet je zeker dat hij geen lichamelijk ongemak heeft waardoor hij geen zin heeft actief te zijn onder het zadel? Misschien pas het zadel niet goed (meer) of heeft hij last van de mond, rug, niet fit of iets dergelijks. Het belangrijkste van paardrijden, samen met het paard lichamelijk gezond houden is dat het voor het paard leuk is, en dit bereik je niet door hem te dwingen. En als het voor het paard niet leuk is om met je te werken is er voor jou ook niets aan. 'Het been eraan houden' zorgt er ook nog eens voor dat je moet blijven drijven, veel beter kun je je paard leren dat hij na 1 hulp in hetzelfde tempo blijft totdat hij weer een hulp krijgt om sneller of langzamer te gaan, zoals een goede westernruiter dat doet. Verplaats je maar eens in je paard en denk dan of je het fijn zou vinden als je constant de druk van de benen van je ruiter voelt. Het wegnemen van de druk is de beloning juist voor een paard en een zweep is voor het geven van aanwijzingen, een verlengstuk van je arm en gebruik hem maar niet om mee te slaan. Succes met uitvinden wat jouw paard motiveert, en kijk bij alle verschillende soorten van omgang met paarden, bij clickertraining, western, klassieke dressuur en springen om maar wat te noemen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:44

Ik ken het probleem.
Heb er zelf ook mee te maken gehad, maar dan nog iets erger (manegepaard, vastgeroest in de gewoonte om lekker in sloftempo rond te hobbelen).

Wat bij hem heel goed werkt:
Zodra je erop zit, en weg wilt stappen (hij reageert dan niet of amper op je hulp) gewoon een flinke mep te verkopen (zweep in 1 hand, ergens op z'n bovenbeen omdat hij al zo vaak tikjes op zijn kont heeft gehad dat hij daar niet meer reageert) en dat bij iedere hulp het eerste kwartier volhouden. Dus geen of slecht reactie, rotmep.
Mag je wat mij betreft best een gevoelig plekje voor uitzoeken. Het klinkt gemeen, maar het werkt wel. Je hebt de rest van het uur je zweep niet meer nodig, en het paard gaat voorwaarts op JOUW gewenste hulp. (Ik ga altijd voor kuithulp.)
Kijk in mijn geval stapt er de volgende dag een ruiter op die alles weer teniet doet en met z'n hakken erin zit te porren, maar bij een eigen paard blijft het resultaat (als je je eraan houd) behouden.

Ik persoonlijk vind dit minder gemeen als constant drijven of heen heel uur je zweep gebruiken. Want daar word een paard enkel afgestompt van.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:50

rijd je hem met spoortje ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:15

Bedankt voor jullie berichtjes, ik twijfel nog ontzettend. Bij een mep geven hoeft het meestal maar 1 keer en gaat ie meteen doorlopen, maar ik vind het een beetje respectloos voor het paard. Bij de andere methode is het nadeel dat hij afgestompt kan worden en op een gegeven moment helemaal niet meer vooruit te branden is. Op een tikje reageert hij ook al niet geweldig.
Nog even reageren op wat vragen:
Ik probeer hem zoveel mogelijk afwisseling te bieden als ik kan, de ene keer gewoon dressuren, 1x in de week springen, ook een keertje longeren en afentoe gewoon lekker los longeren. Ik heb helaas nog geen mogelijkheid om met hem naar buiten te gaan, dat mag pas van de eigenaar als ik een ruiterbewijs heb en die haal ik hopelijk 14 juni Lachen Hij staat nu wel lekker 24/7 op het land.
Ik rijd niet met sporen, ik ben bang dat ie daar alleen maar meer afgestompt van raakt.