Ik heb een jonge pony, (welshcob).
1 juli wordt hij 3 jaar, vrij laat in het jaar dus.
Nu had ik hem graag dit jaar voor de winter nog onder het zadel gehad. Zodat ik hem deze winter weer de wei op kan gooien en dan tegen volgende zomer (wanneer hij bijna 4 is) weer rustig kan oppakken en wat buitenritjes mee kan maken.
Maar ik twijfel, omwille van zijn late verjaardag is hij dan natuurlijk nog niet eens 3,5.
Ik heb gisteren de persoon gesproken die hem voor mij zou rijden. En die zag er geen graten in.
(Ik heb het gevraagd aan de dochter van de staleigenaar, waar mijn andere paard in de winter altijd staat. Dat meisje beleert jaarlijks enkele 10-tallen paarden. En doet dit in mijn ogen zeker niet slecht.)
Hij zou dan eind augustus naar daar gaan. En zij rijdt hem dan een keer of 10 à 15. Dan zouden er 3 gangen moeten opstaan, een rem en een stuur. En normaal gezien heeft hij dan ook al wat korte buitenritjes gedaan. (Meisje heeft de gewoonte om zodra er een gas en rem op een paard staat, hem mee naar buiten te nemen.)
In het najaar zou ik hem dan weer meenemen. Misschien nog een paar keer zelf mee rijden en dan een ruim een half jaar met rust laten.
(Aangezien het volgens mij toch geen nut heeft om bij zo'n jong paard dressurmatig door te gaan rijden. Beestje is dan natuurlijk fysiek nog niet in staat voor zulke dingen. Het gaat mij vooral om het feit dat hij het 'kent', het leuk vindt en braaf is.)
Maar ik twijfel dus.
Het meisje dat hem voor me wil opleren gaf aan dat ze alleen tijd heeft in de zomer. (Ivm wintercompetitie (jumping) en een hoop jonge paarden die dan getraind moeten worden.)
Maar als ik wacht tot volgende zomer is hij al ruim 4. En dat vind ik laat. Dan zit hij al in zijn pubertijd en maakt volgens mij dingen onnodig gecompliceerd.
Ik wil vooral een pony die 'graag' werkt en plezier heeft om te gaan rijden. En bij paarden die later opgeleerd zijn, mis ik dat toch vaak.
Plus dat ik dan ook minder geneigd zou zijn om hem nog een half jaar vakantie te geven. (Want dan zou hij al bijna 5 zijn als ik hem pas kan doorijden.) En eigenlijk vind ik dat ook wel belangrijk, dat hij nog even de kans krijgt om alles te verwerken en weer even alleen maar jong te zijn.
Langs de andere kant ben ik ook bekend met het feit dat de rug van een 3-jarige nog niet verbeend is. (Uit die welbekende tekst
) En ben ik zelf ook niet bepaald voorstander van 3,5 jarigen die wedstrijden lopen of een 3-jarige die al mee op jumping gaat.Ik wil mijn pony ook niet overbelasten of onrecht aandoen.
Zou hij hier echt nadeel van ondervinden, van die paar keer een ruiter op zijn rug?
Ik kan het natuurlijk ook aan iemand anders vragen. maar dat doe ik liever ook niet.
Die stal ligt hier 5 minuten vandaan. Ik kan mijn pony te voet naar daar brengen. (En hoef hem dus niet half het land door te verschepen.) Ik ken de mensen en weet dat hij daar goed verzorgd zal worden. (En veel op de wei mag met de rest van de jonge paarden
) En het meisje is erg goed en rustig met jonge beestjes. En t'is hier praktisch in m'n achtertuin en kan dan ook alles goed in de gaten houden.
Verder vraag ik mij ook af of het zinvol is als ik hem al een beetje zou voorbereiden. Beetje longeren zodat hij al wat sterker is ofzo?
Of is dat alleen maar extra belasting?
Wat zouden jullie doen?