Beleren van een 3-jarige.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Beleren van een 3-jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:40

Dilemma Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb een jonge pony, (welshcob).
1 juli wordt hij 3 jaar, vrij laat in het jaar dus.

Nu had ik hem graag dit jaar voor de winter nog onder het zadel gehad. Zodat ik hem deze winter weer de wei op kan gooien en dan tegen volgende zomer (wanneer hij bijna 4 is) weer rustig kan oppakken en wat buitenritjes mee kan maken.

Maar ik twijfel, omwille van zijn late verjaardag is hij dan natuurlijk nog niet eens 3,5. Bloos
Ik heb gisteren de persoon gesproken die hem voor mij zou rijden. En die zag er geen graten in.
(Ik heb het gevraagd aan de dochter van de staleigenaar, waar mijn andere paard in de winter altijd staat. Dat meisje beleert jaarlijks enkele 10-tallen paarden. En doet dit in mijn ogen zeker niet slecht.)
Hij zou dan eind augustus naar daar gaan. En zij rijdt hem dan een keer of 10 à 15. Dan zouden er 3 gangen moeten opstaan, een rem en een stuur. En normaal gezien heeft hij dan ook al wat korte buitenritjes gedaan. (Meisje heeft de gewoonte om zodra er een gas en rem op een paard staat, hem mee naar buiten te nemen.)
In het najaar zou ik hem dan weer meenemen. Misschien nog een paar keer zelf mee rijden en dan een ruim een half jaar met rust laten.
(Aangezien het volgens mij toch geen nut heeft om bij zo'n jong paard dressurmatig door te gaan rijden. Beestje is dan natuurlijk fysiek nog niet in staat voor zulke dingen. Het gaat mij vooral om het feit dat hij het 'kent', het leuk vindt en braaf is.)

Maar ik twijfel dus.
Het meisje dat hem voor me wil opleren gaf aan dat ze alleen tijd heeft in de zomer. (Ivm wintercompetitie (jumping) en een hoop jonge paarden die dan getraind moeten worden.)
Maar als ik wacht tot volgende zomer is hij al ruim 4. En dat vind ik laat. Dan zit hij al in zijn pubertijd en maakt volgens mij dingen onnodig gecompliceerd.
Ik wil vooral een pony die 'graag' werkt en plezier heeft om te gaan rijden. En bij paarden die later opgeleerd zijn, mis ik dat toch vaak.
Plus dat ik dan ook minder geneigd zou zijn om hem nog een half jaar vakantie te geven. (Want dan zou hij al bijna 5 zijn als ik hem pas kan doorijden.) En eigenlijk vind ik dat ook wel belangrijk, dat hij nog even de kans krijgt om alles te verwerken en weer even alleen maar jong te zijn.

Langs de andere kant ben ik ook bekend met het feit dat de rug van een 3-jarige nog niet verbeend is. (Uit die welbekende tekst Knipoog ) En ben ik zelf ook niet bepaald voorstander van 3,5 jarigen die wedstrijden lopen of een 3-jarige die al mee op jumping gaat.
Ik wil mijn pony ook niet overbelasten of onrecht aandoen.
Zou hij hier echt nadeel van ondervinden, van die paar keer een ruiter op zijn rug?

Ik kan het natuurlijk ook aan iemand anders vragen. maar dat doe ik liever ook niet.
Die stal ligt hier 5 minuten vandaan. Ik kan mijn pony te voet naar daar brengen. (En hoef hem dus niet half het land door te verschepen.) Ik ken de mensen en weet dat hij daar goed verzorgd zal worden. (En veel op de wei mag met de rest van de jonge paarden Knipoog ) En het meisje is erg goed en rustig met jonge beestjes.
En t'is hier praktisch in m'n achtertuin en kan dan ook alles goed in de gaten houden. Haha!

Verder vraag ik mij ook af of het zinvol is als ik hem al een beetje zou voorbereiden. Beetje longeren zodat hij al wat sterker is ofzo?
Of is dat alleen maar extra belasting?

Wat zouden jullie doen?

Judje

Re: Beleren van een 3-jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:02

In hoeverre je hem voorbereidt ligt aan wat je afspreekt met de 'beleerdster' en wat je zelf qua geld kwijt wilt zijn aan het beleren. Ze is natuurlijk langer bezig, wanneer het paard het longeren, bijzetten e.d. allemaal nog niet kent.

Wat je bijv. wel kan doen is lekker veel gaan wandelen met hem aan de hand, zo leert hij alvast de commando's voor stap, draf en ho en je kan dan ook achterwaarts al leren. Wanneer jij of de beleerdster dan begint met longeren, hoeft hij niet alles in 1 te leren, maar snapt hij iig een deel van je commando's.

Je kan hem natuurlijk deze zomer laten beleren en dan hem volgend jaar oppakken, maar zelf zou ik dat allemaal een jaar opschuiven en wel pas echt gaan beginnen waneer hij bijna 5 jaar is.

Misschien kan je aan de hand van dit topic je antwoord vinden:
[RT-D] Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Luckystory schreef:
Maar als ik wacht tot volgende zomer is hij al ruim 4. En dat vind ik laat. Dan zit hij al in zijn pubertijd en maakt volgens mij dingen onnodig gecompliceerd.
Ik wil vooral een pony die 'graag' werkt en plezier heeft om te gaan rijden. En bij paarden die later opgeleerd zijn, mis ik dat toch vaak.Plus dat ik dan ook minder geneigd zou zijn om hem nog een half jaar vakantie te geven. (Want dan zou hij al bijna 5 zijn als ik hem pas kan doorijden.) En eigenlijk vind ik dat ook wel belangrijk, dat hij nog even de kans krijgt om alles te verwerken en weer even alleen maar jong te zijn.

Dit ligt imo aan de manier van beleren en niet aan de leeftijd.
Het is natuurlijk wel zo dat jongere paarden wat makkelijker te overdonderen zijn, maar dat hoeft ook niet altijd een voordeel te zijn. Imo is het zelfs niet eerlijk om een dier op een leeftijd, dat hij er nog niet aan toe is, wat aan te leren. De pubertijd hoeven ze met 4 ook niet te hebben, het belangrijkste is, is dat je ervoor zorgt dat JIJ de leider bent voor je paard en dat hij vertrouwen heeft in jou, dan kan je je paard ook beleren wanneer hij 8 of 10 is. Zonder vertrouwen zal je dan wel een groter probleem hebben, dan bij een 3jarige.
Wanneer paarden 4 jaar zijn, komen ze pas geestelijk in staat om ons echt helemaal goed te begrijpen. Een stukje over de mentale ontwikkeling van het paard kan je vinden op: http://www.horses.nl Dan zie je onder Nieuws het kopje Spotlights staan en daar het stukje 'De mentale ontwikkeling van het paard' (staan op volgorde van data en staat bij 16/01-2008).
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-04-08 12:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:05

Ik zou er ook een jaartje mee wachten als ik jou was en het komende jaar de pony de basisbeginselen bijbrengen aan de hand. Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:12

Wat longeren betreft,... eigenlijk kent hij dat al. Bloos (daar heb ik dan weer niets mee te maken. Nagelbijten / Gniffelen )
Maar toen we hem als 1,5 jarig gekocht hebben, werd hij aan ons getoond aan de longe. (aan een halstertje natuurlijk.)
En de manier waarop hij dat deed, was zeker niet alsof het de eerste keer was. Kwam vrij geroutineerd over.
Ik heb hem zelf nooit meer gelongeerd. Want een veueln longeren, vind ik ook voor niks nodig.

Waarom ik hem liever laat beleren voor zijn 4-de. Is Vooral mijn eigen ervaring.
Mijn andere paard is later beleerd maar zat toen al volop in haar pubertijd en heeft het nooit leuk gevonden.
En ook mijn instructrice vindt dat ik het beter dit jaar nog zou laten doen. Zij heeft namelijk dezelfde ervaring met paarden die later beleerd werden.
En kent mijn pony ook en zijn karakter. En zij voorspelt een beetje hetzelfde scenario als met mijn andere paard, als ik te lang zou wachten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:17

Ik zou een jaartje wachten. Ik vind 3 wel heel erg jong...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:39

ik heb uut ook een jaar laten staan, die was 4,5 toen ze zadelmak gemaakt is,

Overigens heb ik meer jonge pony's zadelmak gemaakt en nooit problemen gehad op 4 jarige leeftijd,
persoonlijk vind ik 3 te jong, ik laat ze liever dan nog aansterken in de wei Knipoog

suc6 met je keuze Clown

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 07:45

Laat hem maar rustig tot volgend jaar staan. je kunt dit jaar hem misschien een beetje voorbereiden door te wandelen en wat grondbeginselen te oefenen...

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:03

kun je niet nu beginnen met wat longeren, misschien een bijzetteugel eraan (dat maakt het ook weer makkelijker voor dat meisje) en als ie vier is daar naar toe?
je zou hem nu ook al daar heen kunnen doen, maar als hij nog nix kent kan het nog best wel ff duren voor hij het kent, en dan zet je m een half jaar weg, en dan kun je t m weer bijna opnieuw leren

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:11

tja op zich is dit je eigen keuze als het echt gaat zo als jij zegt, het word rustig opgebouwd, een paar keer erop, dat hij het kent en verder niet, waarom niet, is voor jou makkelijker als je hem na een half jaar weer oppakt.
bovendien hij is al drie dan de meeste doen dit al met 2,5 jaar, niet dat ik het daar mee eens ben.

verder over het moeilijker met oudere paarden, dit is natuurlijk onzin en ligt puur aan het paardje zelf.
ik zelf vind 3 jaar te jong om er op te gaan en zou met die leeftijd pas beginnen met de basisdingen (longeren enz).
maar dat is ieder voor zich denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:27

Ik vind je plan niet verkeerd. Nu zadelmak maken, keer of 10-15 onder het zadel en dan hoppa de wei weer op.
Longeren zou ik overleggen met degene die hem zadelmak maakt.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:10

Ik ga in dit geval met Urielle mee, ben mijn 3 jarige op dit moment ook zadelmak aan het laten maken, wel rustig aan, totdat de gangen en de rem en het stuur wat bevestigd zijn. Mijn stalgenootje had nu ook tijd ervoor en dus hoef ik mijn paard niet te verhuizen en heb ik er zelf zicht op.
Die van mij mag straks ook nog even vakantie vieren op het land en pak hem daarna weer rustig op...

Ik weet dat er voor en tegenstanders zijn van paarden op 3jarige leeftijd al licht beleren om ze later weer op te pakken en dat sommigen het liever op een wat latere leeftijd zien gebeuren maar als de gelegenheid er nu is en je anders nog een zomer moet wachten en hem daarna nog een half jaar weg wil zetten zou ik ervoor kiezen om hem deze zomer zadelmak te laten maken en hem daarna nog even vakantie te geven.

Edit: die van mij is eind februari al wel 3 geworden en zijn er toen mee aan de gang gegaan