in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michelle95

in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:52

Hoi, ik heb niet echt een probleem maar eigenlijk een vraag.
Ik heb een pony, een haflinger van 8 jaar.
Ik heb hem nu ongeveer 1 jaar.
En mijn vraag is :
Als ik in de bak rijd, is hij heel chagerijnig. Hij vind de bak dus niet leuk, en buitenritten vind hij helemaal geweldig.
Hoe kan ik het in de bak leuker maken, zodat hij de bak ook leuk gaat vinden?
Bijv. een keer wat anders doen in de bak.
Weten jullie iets??

Alvast bedankt !

Groetjes michelle.

lotje_s

Re: in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:55

Probeer een keer iets anders te doen in de bak, dan behalve rondjes lopen. Zet er eens een hindernisje o.i.d. in. Wat ik altijd met mijn paard doe is na het rijden even een blokje om over de straat. Voor allebei ekker ontspannend.

michelle95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:56

Ja, dat doe ik ook na het rijden. Even een klein buitenritje maken. En een hindernis erin zetten, wel goed idee, maar hij kan nog niet springen, tenminste hij snapt het nog niet !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:58

prive-les Pling
Een goede instructeur kan de lichaamstaal lezen van het paard en je daarmee goed helpen om het de pony meer naar de zin te maken en ook leuk voor jou.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:58

Misschien kan je een keer gaan voetballen/vrijheidsdressuren/freestylen in de bak? Dan ben je toch in de bak bezig maar met iets anders als dressuur, dat maakt de bak dus afwisselend en mogelijk daarom ook leuker voor hem?

Verder kan je les nemen, ik weet natuurlijk niet hoe je nu rijdt maar misschien vind ie het wel wat saai en helpt het als je hem wat meer aan het werk kan zeten dan nu?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:59

Mijn pony heeft hetzelfde. Daarom zijn wij nooit erg lang in de bak te vinden. Ik doe alle oefeningen kort, en zorg voor veel afwisseling. En waar zijn humeurtje dan vooral van opknapt is een rondje galop in de verlichte zit, alsof we op buitenrit zijn, maar dan stiekem toch in de bak. Haha!

Les nemen zou je kunnen helpen. Misschien is het goed sowieso iemand naar het rijden in de bak te laten kijken, het zou kunnen dat je anders rijdt (bijv. erg veel drijft omdat je impuls verliest) dan op buitenrit.
Je moet trouwens wel zeker weten dat er geen lichamelijke oorzaak aan ten grondslag ligt. Misschien is je haf chagrijnig omdat het nou eenmaal zwaarder is om in de bak te lopen, en er intussen iets in zijn lichaam is dat hem hindert.
Ook kan het met conditie/bespiering te maken hebben. Voor een ongetraind paad is bakwerk nou eenmaal lastiger dan voor een getraind paard.

michelle95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:02

@sientje: Het kan best zijn dat hij chagrijnig is omdat de bak aardig zwaar is. Het is wit zand en erg snel mul. En hij heeft nog niet zo veel conditie, hij zweet al erg snel.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:26

Je kunt inderdaad een hindernisje maken, maar je kunt ook balkjes neer leggen. veel figuren rijden, hem bezig houden.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:28

Loswerken, grondwerk, werken vanaf de grond, afwisseling bieden, hindernis/schrikparcours, ander optoming (barebackpad, zonder zadel, bitloos, halsring, enz.), zitles, spelen, enz.

Je kan zoveel dingen bedenken om samen met je paard te doen. Je zou ook eens een lesje kunnen nemen van iemand die je iets nieuws/anders kan bieden.

Weet niet waar je woont, maar kijk anders eens op mijn site. Wie weet kan ik iets voor je beteken. Heb veel afwisseling te bieden...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:41

heel veel afwisseling. Veel figuren, overgangen etc. Maar ook zoals hierboven is genoemd balkjes in de bak. Als je om een medische reden niet mag springen of balkjes draven kan je met de balkjes ook vormen uitleggen waar je tussendoor kan stappen. Bijvoorbeeld voor en achterwaarts stappen door een L vorm. Je kan ook met 1 balkje op de grond proberen er zijwaarts overheen te stappen. De voorbenen aan de ene kant en de achterbenen aan de anderen en dan wijken voor het been tot aan het einde van het balkje.
Met hindernispalen kan je een slalom bouwen (kan ook met blokken of kratjes etc.).
Je kan met een simpele voetbal ook al veel leuks doen in de bak. Wat ik ook heb gedaan als schrikparcours is met een paraplu rijden en dan open en dicht klappen.
Je kan aan de lange lijnen werken in de bak of longeeroefeningen.
Ga wat hierboven ook al gezegd werd eens met een andere optoming rijden in de bak probeer een keer bitlooos of zonder zadel rijden. Gewoon voor de lol van jullie beiden.
Bedenk ingewikkelde figuren die je samen met je paard doet en rij ze eerst in stap en later in draf.
Op deze manieren hou je hem naast lichaamlijk ook geestelijk bezig waardoor je een actief en werkwillig paard krijgt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:24

michelle95 schreef:
@sientje: Het kan best zijn dat hij chagrijnig is omdat de bak aardig zwaar is. Het is wit zand en erg snel mul. En hij heeft nog niet zo veel conditie, hij zweet al erg snel.

Dat zou er dan inderdaad zomaar mee te maken kunnen hebben. Mijn pony wordt narrig als iets niet lukt of het te zwaar is. Toen hij nog niet zo lang beleerd was, haatte hij de bak echt. Hij liep er met een grote boog omheen als we onderweg naar buitenrit waren. Dus ben ik buiten maar oefeningen gaan doen om hem sterker te maken. En inmiddels loopt hij in elk geval zo naar de bak en als ik niet te lang met hem bezig ben, loopt hij nog lekker door ook met zijn oortjes naar voren.

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:30

verschillende oefeningen en niet altijd streng dressuren maar tussendoor ook springen of een spelletje doen. Dit maakt het een stuk leuker

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:02

leuke dingen doen in de bak, laten eten aan de rand(als daar gras staat)
spelletjes: bv. paardenvoetbal
losgooien en longeren of bv een buitenritje als hij goed gewerkt heeft of juist daarvoor

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:50

Mijn paard had hier ook last van. Het enige wat ze leuk vond was om zo hard mogelijk tegen de bakrand te slaan Clown
Ik reed altijd alleen en deed eigenlijk veel hetzelfde. Toen ben ik les gaan nemen en ze vond het best leuk met alle andere paarden. De lessen zijn ook afwisselend. De ene keer doen we balkjes draven en een beetje springen, de andere keer zonder zadel rijden, of evenwichtoefeningen (zonder beugels, zonder teugels, achterstevoren zitten enz.) Dan doen we een keer wedstrijdje (bv. naar een staander draven, bodywarmer aantrekken, zweepje uit een pion pakken, balletje in een bakje gooien, slalommen om staanders) en de andere keer gaan we echt serieus aan het werk met dressuuroefeningen. Die dressuuroefeningen vind ze nog steeds niet geweldig, maar het gaat wel al een stuk beter. Maar ze geniet er echt van als we iets 'anders dan anders' gaan doen.
En natuurlijk ga ik ook af en toe met haar naar buiten of buiten een rondje uitstappen na de les.