Bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 09:50

Ik heb een vraagje ...

Bokken jullie fjorden ook weleens onder het rijden?

Mijn fjord heeft namelijk sinds een korte tijd dat zodra we een 100 meter van huis zijn ze niet verder wil lopen en dan richting de berm (gras) gaat en daar blijft staan als ik haar dan aandrijf of een zacht tikje met de zweep geeft gaat ze staan bokken en achteruit lopen richting de sloot..

Tijdje geleden heeft ze dit ook gedaan toen was het weer een poos goed en nu begind ze er weer mee.. Ze is pas geleden medisch nagekeken ook dr zadel ligt goed want normaal loopt ze ook gewoon door ...

Ze doet het echter alleen als ze op het gras (zachte ondergrond) komt..

alcootje

Re: Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:35

nee, nooit.

ik heb daar gelukkig geen last van.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:56

Wenno doet het soms, als hij er vantussen schiet. maar dat gebeurt niet zo vaak..
Kan je niet iemand vragen om mee te gaan om je te helpen dat ze gewoon doorloopt??

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:06

ja heb ik al gedaan maar ja om elke keer iemand mee te moeten laten lopen is ook niet de bedoeling, begin er wel aan te twijfelen of ik wel duidelijk en streng genoeg voor dr ben..
Ik blijf er natuurlijk aan werken wil gewoon lekker samen met mijn paardje weg kunnen gaan Tong uitsteken

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:54

die van mij heeft tot nu toe nog nooit gebokt maar misschien de moet de eerste tijd met iemand samen naar buiten gaan en daarna langzaam af bouwen en kijken of ze het dan wel doet zo niet dan een keer zorgen dat je iemand meeneemt en die langs je fjord wilt lopen (soort begeleiding) en dat jij er dan gewoon op zit en dat ze alleen helpt als jou fjord niet meer voor uit wilt lopen misschien helpt het

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 17:55

jaa Dat wil ik binnenkort ook weer es proberen Knipoog

Het is een hele poos weer goedgegaandat we alleen met zijn 2en weg waren dit heeft ze altijd gewoon gedaan ook bvij de vorige eigenaar.. dus ik begin sterk te twijfelen en denk dat het probleem echt aan mij ligt misschien ben ik niet duidelijk of streng genoeg of ze is me nog goed aan het uitproberen heb dr ook nog maar sinds oktober 07

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:23

Ik denk dat ze je aan het uitproberen is. Ze voelt waarschijnlijk al twijfel bij jou zo gauw je op het gras komt. Wees heel consequent en duidelijk dat ze door moet lopen. Probeer anders tijdelijk dat gras te vermijden.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:04

ik heb Olja eerst geleased en nu gekocht, nu 1 1/2 jaar geleden begonnen met haar en het rijden in de bak vond ze echt 10x nix en was heeeeel traag niet overdreven Bloos en na ong 2 weken ging ik met nog 2 paarden+ruiters ha ha een buitenrit maken en dat vond ze echt geweldig Haha! ze fleurde helemaal op en liep lekker vlot door (hoefde niet eens te drijven Cool ) dus dacht ik dat vind ze echt leuk nou ik op 1 januari 2007 een buitenrit maken alleen met Olja nou toen ik een klein stukje op weg was moest ik over een bruggetje en halverwege begint ze opeens achteruit te lopen en ik pushte haar wel, maar ik was niet overtuigend (was wel water aan weerskanten) en ik kende haar nog niet goed en ben dus omgekeerd maar ben op een andere weg een paar keer heen en weer gegaan omdat ik niet echt wilde opgeven Bloos

nou dus dat was geen succes, dus om te oefenen dat ze alleen met mij was (heeft daarvoor misschien nooit alleen buiten gereden) en vertrouwen in mij zou krijgen ben ik aan de hand gaan wandelen een paar weken en in t begin liep ze ook niet echt door en wilde eigenlijk terug totdat ze meer aan mij gewend was en ik aan haar ha ha

na een paar weken wandelen ben ik er op gegaan en hetzelfde bruggetje weer genomen en eerst zijn er 2 meiden meegefietst en die sloegen linksaf na de beruchte brug (dus dat ging goed) en ze dacht he we moeten toch ook naar links...ik nee wij gaan rechtdoor en vanaf toen was t goed Haha! en rij ik met veel plezier buiten Cool

je moet gewoon geduld hebben en veel oefenen, misschien ook een idee om eerst te wandelen en ik ben absoluut geen held hoor Bloos

succes ermee en sorry voor het lange verhaal Slapen

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:56

hey ik heb ook mijn fjord vanaf oktober vorig jaar haha wat grappig

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:18

alleen als ik haar vraag om de rechter galop aan te springen, dat vindt ze nog moeilijk

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:21

Wandelen is helemaal geen enkel probleem bij dr dan loopt ze vrolijk mee ze is ook werkelijk nergens bang voor, volgens mij is het meer dat ze geen zin heeft ofzo ..

Maar wat jij zegt Cynthiar zou best eens kunnen wezen, ze man van mij ook prima in de berm lopen hoor, zolang ze niet staakt en gaat bokken maar misschien onbewust ben ik er toch wel mee bezig idd en komt er misschien toch angst bij kijken van tja ze kan gaan bokken hier misschien voelt ze het al wel zodra ik opstap ofzo? zenuwen? zelf merk ik het niet maar kan ze best hebben natuurlijk..

Het gras probeer ik ook te vermijden maar lukt me dus niet altijd ..

@ molly wat toevallig ja Lachen

dit is mijn eerste eigen paardje heb 13 jr geleden op de manege gereden tja en dan is dit iets heel anders haha

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:30

ja dat klopt want voor dat ik haar had ree ik ik ook op een manege maar dit is veel beter en fijner dan een manege knol hahah

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 13:37

tja het is alleen wel wennen je moet continu eraan werken haha

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:14

Ach Danc kan ook bokken en na 11 jaar nog niet afgeleerd hoor!
Als ik met Danc buitenloop of rijd dan gaat ie ook wel eens stil staan en achterwaarts..en echt niet meer voorwaarts willen...Lief doen, meppen niks heeft zin..gelukkig wordt het wel minder maar het gaat niet weg..helaas!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:53

Die van mij bokken eigenlijk nooit.. Ze doen het een enkele keer als ze echt geen zin hebben, of het te zwaar vinden..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:16

tja te zwaar kan ze het toch niet vinden lijkt me gewoon lekker buiten lopen.. denk toch dat het uitproberen is dat achteruit lopen en gaan staan bokken en irriteren net zolang tot we weer terug gaan.. vreemde is tijd geleden deed ze het ook toen was het een hele poos goed en nu begind ze er weer mee.. ik ga het morgen weer proberen hoor geef echt niet op Haha!

breezar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:07

ja dat klopt SecretLIN en nooit niet opgeven

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:08

Nee, maar soms wordt je er weleens flauw van haha

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:47

Zal in jouw geval ook wel niet, maar hier was de bak niet zo fraai en ik was met de kar aan het rijden, maar dat vond mevrouw maar niets en gaf ze een bok..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 23:41

hmm nou ja gelukkig is mijne niet de enigste die het doet haha een vreugde bokje oke, maar geen zin hebben zonder reden is toch wel vreemd?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:15

Zoow het is me gelukt vandaag Haha! ze was weer lekker opstandig en vervelend heb dr in totaal iets van 7 keer de berm uit moeten ''sturen'' en ze heeft niet eenkeer gebokt Haha! maar tis me toch gelukt haha ze was wel een beetje gepikeerd hoor dat ze de kant op moest lopen waar ik heen wouhaha maar weet nu waarschijnlijk ook wat ik zelf fout deed was niet streng genoeg en mijn hulpen kwamen niet goed over..en zat niet toppie in mn zadel maar da;s nu dus goed

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:36

FJ > RT-P

Amber_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:08

Misschien even afstappen en dan naast er meelopen en er later were op!