Middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vraagjeeh

Middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:32

Het klinkt best dom,
Maar ik heb nooit echt "geleerd" hoe je naar middendraf gaat.
En dan bedoel ik dus niet harder gaan maar de passen groter maken.
Als ik dat in de les bij ons op de manege vraag krijg ik dus het antwoord:
Harder drijven.
Ik weet in ieder geval dat dat het niet is, want als ik dat doe zie ik kwa passengrootte geen verschil tussen de gewone en de middendraf.

Ik heb altijd dus gewoon maar meer gedreven.
En laatst in de les hadden we het nog over middendraf, dat je dan niet harder moet, maar grotere passen moet maken.
Ja, dat had ik nog niet door, Boos! HOE moet je in hemelsnaam nou een GOEDE middendraf doen?!

Kan iemand me hierbij helpen?
Dus gewoon vertellen wat de hulpen hiervoor zijn?

Claudia__

Re: Middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:37

Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Even een stipje Lachen

Vraagjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 17:03

Iemand anders nog??...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:23

Ik schakel de mijne altijd eerst iets terug om der actief op het achterbeen te krijgen, vervolgens stel ik der goed recht (schakel vaak terug door een stapje schouder voor te rijden oid) kantel mn bekken, drijf der achterbeen naar vore en sta met mn handen minimaal iets toe om haar de ruimte te geven om te verruimen.. Terug nemen doe ik door extra uit te ademen zodat ik zwaarde ga zitten, been eraan te houden om te voorkomen dat ze op der voorhand valt en mn bekken terug kantelen..

Vraagjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 19:39

Oke, dankje.. Lachen Meer uitleg is altijd welkom!

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:11

Bij die van mij heb ik het zo kunnen aanleren, met mijn kuiten drukken of 1 keer bene geve is gewone draf en 2 keer kort na elkaar bene geve is middedraf.
Maar geen idee of je alle paarde het zo kan aanleren.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:16

De achterhand moet wel lekker actief zijn. Als je dan in draf wat meer kuitdruk geeft en voor een beetje toestaat, zal hij vanzelf verruimen. Dit kun je ook oefenen door veel te schakelen in draf. In de manegeles oefenden wij dat ook vaak. Bv op een korte kant doorzitten en heel sloom draven, dan een lange zijde middendraf en de rest weer arbeidsdraf.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:23

Hou er rekening mee dat je op een manegepaard rijd en dan (neem ik aan ) ook nog eens elke week op een ander.
Dat is toch even iets anders dan een eigen paard die je bijna dagelijks rijd. Je kan van een paard dat door zo veel verschillende ruiters wordt gereden, dan ook niet verlangen dat er een mooie midden draf uit kan worden gereden.
Maar om even op je vraag terug te komen...je moet een paard sowieso eerst nagevelijk en over de rug kunnen rijden om vanuit de achterkant te kunnen stuwen. De tip van Romyv is in elk geval een hele goede!
Meer drijven behoort wel tot de hulpen ( wat je instructrice verteld), maar daar komt dus nog veel meer bij kijken.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:52

Je hebt gelijk, op mijn eigen paard lukt het beter, maar vroeger lukte het met manegepaarden ook hoor, vooral als we dat schakelen deden.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:53

Bij mijn pony moet ik juist niet teveel toegeven met mijn handen, maar druk op de ketel houden. Anders duwt ze meteen haar neus eruit en komt de energie er alleen maar in snelheid uit en niet in extra beweging. Het is dus wel altijd een beetje aftasten. Natuurlijk is het streven wel om het ook met een lichte verbinding te kunnen.

Misschien kun je vragen aan je instructrice of ze eens wat extra aandacht aan de middendraf wil besteden in de les. Gewoon met een stukje theorie erbij en dan stap voor stap uitleggen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:42

ik vind het erg kort door de bocht om het af te doen met een opmerking als: het is een managepaard.. Ik begrijp heel goed dat je het aandraagt, maar ben van mening dat he tniet per difinitie zo hoeft te zijn! Sterker nog: al onze manegepaarden hadden minimaal M1 gelopen, verder liepen ze in he tZ mee!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:35

fijn
hier kan ik ook weer van leren!
goede tips!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:30

Romyv schreef:
ik vind het erg kort door de bocht om het af te doen met een opmerking als: het is een managepaard.. Ik begrijp heel goed dat je het aandraagt, maar ben van mening dat he tniet per difinitie zo hoeft te zijn! Sterker nog: al onze manegepaarden hadden minimaal M1 gelopen, verder liepen ze in he tZ mee!

Dan heb jij een van de HEEEEL weinig manege's die het goed doen!
Maar zeg nu eerlijk...

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:04

aerdenhout1 schreef:
Romyv schreef:

Dan heb jij een van de HEEEEL weinig manege's die het goed doen!
Maar zeg nu eerlijk...

Heb je idd gelijk de meeste manege's kopen maar wat zeg maar...

Ik geef altijd been en geef dr van voor iets meer ruimte om te kunnen verruimen

bea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:42

Romyv schreef:
Ik schakel de mijne altijd eerst iets terug om der actief op het achterbeen te krijgen, vervolgens stel ik der goed recht (schakel vaak terug door een stapje schouder voor te rijden oid) kantel mn bekken, drijf der achterbeen naar vore en sta met mn handen minimaal iets toe om haar de ruimte te geven om te verruimen.. Terug nemen doe ik door extra uit te ademen zodat ik zwaarde ga zitten, been eraan te houden om te voorkomen dat ze op der voorhand valt en mn bekken terug kantelen..

Doe je dat in lichtrijden of doorzitten