commentaar gevraagd:) (Kapi_dust aan het werk aan HAAR houdi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

commentaar gevraagd:) (Kapi_dust aan het werk aan HAAR houdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:02

Sinds mijn pony is overleden in febrauri, ben ik veel meer met Kapitein aan het werk gegaan.
Op dat moment heb ik ook toegegeven dat ik de factor ben waarop hij reageert en dat mijn houding fout is (door angst van een zeer gemene val). Ik heb sinds een paar weken veel contact met mensen erover en wordt aan alle kanten geholpen. Maar om mijn voortgang iets te laten zien, heb ik een vriendin vandaag mijn camera (een Kodak c713) in haar handen geduwd en heeft ze fotos gemaakt.
Tot 2 weken geleden zat ik zo:
Afbeelding (deze is van een fotoshoot van 23-3-2008)

En nu is het al zo:
Afbeelding

Zelfs de achterdeur was vroeger eng en nu gaan Kapitein en ik er gewoon lekker langs.
Afbeelding
Afbeelding

Waar ik aan werk, is vooral het voorover hangen tijdens het rijden. Andere punten mogen worden aangegeven.
Hierbij nog een aantal fotos:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(vooral dat tongetje.... zodra die ontspant doet Kapitein dat)

Bedankt voor het kijken, een reactie geven (positief en negatief) is altijd welkom. Net als tips...

missnynke

Re: commentaar gevraagd:) (Kapi_dust aan het werk aan HAAR houdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:05

ze lijkt wat voorover te duiken naar de teugels. Ik denk dat het goed zou zijn eens een zitles te doen: aan de longe, teugels eraf, en je puur concentreren op je zit: schouders naar achter, recht vooruit kijken, goed zitten.
Veel plezier!

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:05

probeer een knik in je armen te krijgen en goed te blijven zitten. Op deze manier ziet het er erg gespannen uit. Verder gewoon op deze manier doorgaan om je vertrouwen terug te krijgen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:08

Even voor de duidelijk, die erop ben ik (Kapi_dust ook wel Mirjam;))

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:10

het gaat steeds beter met rijden zeg!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:35

je ziet idd al heel wat verandering. Lijkt het zo of zit je nogal kort. Ik zou mn beugels een beetje langer maken en eens kijken hoe dit gaat. Als ze lang genoeg zijn, kan het dat je je been wat optrekt. Probeer je been ontspannen naar beneden te laten hangen. Je armen kun je ook meer ontspannen, doe in het begin een aantal oefeningetjes (controleer of je ademhaling diep genoeg is en adem die in en uit tot je voelt dat je zelf wat ontspant), armen en schouders loslaten. Schouders mag je mooi opentrekken zeg maar, dan kom je armen ook wat verder achteruit en houd een knik in je ellebogen. Er zitten wel al heel nette foto's tussen hoor. Het paard zelf loopt ook heel anders. Op de eerste foto's stijf en strak en in je nieuwe foto's zie je heel duidelijk op een aantal foto's ontspanning. Jullie zijn zo te zien heel goed bezig. Zo verder doen dus!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:59

Goed dat je aan je houding werkt. Veel paarden gaan lopen naar de houding van de ruiter, als die dus slecht is, stuit je op problemen.
Veel tips over je houding kun je op een forum niet uitleggen, dat moet je echt oefenen met mensen die je daarbij helpen.

Maar het komt zeker goed! Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:09

je houding is sterk verbeterd OK dan!
maar probeer je armen te ontspannen ,zorg dat er een knik in de elleboog zit,je mag je handen best wat hoger dragen deze hoeven niet op het zadel te rusten Haha!
elleboog tegen het lichaam en een knik in de elleboog dan heb je ruimte om mee te gaan met de beweging.
verder is je zit stukken beter geworden!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:14

wat de rest zegt Knipoog
probeer je tenen wat meer naar binnen te houden..
voor de rest zit je een stum beter (Y)

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 22:17

voor het overzicht:
juli 2007 (daarvoor heb ik geen foto's) hier ben ik net doof en houding aan het zoeken
Afbeelding

oktober 2007
Afbeelding

(slechte foto) februari 2008
Afbeelding

en vervolg staat eerder:)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:23

dan ben je egt héél erg vooruit gegaan Knipoog
vind het knap

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:28

jij doet hetzelfde als mij Bloos

houd je ellebogen naast je lichaam Knipoog

is ook mega probleem van mij hoor, en echt moeilijk,.
maar als die ellebogen goed zitten dan zit je hele lichaam zowat al goed Haha!

Nachttmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:13

missnynke schreef:
ze lijkt wat voorover te duiken naar de teugels. Ik denk dat het goed zou zijn eens een zitles te doen: aan de longe, teugels eraf, en je puur concentreren op je zit: schouders naar achter, recht vooruit kijken, goed zitten.
Veel plezier!

Daar sluit ik me bij aan! lijkt me een goeie manier.

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 07:36

leuk paard! Ik schrok eerlijk gezegd wel een beetje van de foto's, je moet neem ik aan ontzettende spierpijn hebben als je er vanaf komt?
Goed dat je er aan werkt maar ikzou ookz eer zeker een tijd lang zitles nemen! Mij hielp het enorm in mn houding maar ook in leren hoe je je lijf goed kunt onstpannen,

Succes ermee!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 07:57

Ten eerste: super dat je hulp zoekt en onderkent dat je houdingsprobleem hebt, zo zijn er niet veel. Lachen
Ten tweede: je bent zeker op de goeie weg, je ziet duidelijk al meer ontspanning, al zijn er nog een paar werkpunjes die misschien best aan een zitles aan de longe idd kunt afleren.

Ik denk dat je vooral moe leren loslaten, al de spanning moet je durven van je af zetten, daar zit de oorzaak van je probleem.
Probeer eens de teugels los te gooien, terwijl iemand je paard aan de longe heeft, en je balans te vinden door gewoon recht in je zadel te gaan zitten zonder steun te zoeken op de teugels, dan ben je al een heel eind op weg. Dan maak je je benen lang en zwaar, en laat je ellebogen een natuurlijke knik maken en hou je ze gewoon voor je of laat je ze ook soepel naast je neerhangen in het begin.

Ik denk dat het boek van centered riding een superboek voor je kan zijn! Veel succes!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:11

Er is zeker wel verandering te zien!
Maar waarom heb je je beugels zo kort? Daardoor ga je ook voorover zitten. Doe ze in eerste instantie eens een gat langer (mss wel 2) en dan ga je zitten, voor jouw gevoel achterover. En de teugels wat meer ontspannen.
Rijd je wel eens met een losse teugel. Dat leert je paard ook om op z'n eigen benen te lopen en jij op je zit te rijden!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:06

inmiddels zijn de beugels al 2 gaten langer en zitles gaat jammer genoeg niet. De teugels gaan ook geregeld lang. (Misschien niet goed te zien, omdat mijn paard meteen in de krul loopt)

Meeste boeken heb ik al gelezen, maar door problemen door een gebroken rug, weet ik de theorie wel, maar de praktijk heb ik nog niet helemaal door...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:10

kijk.. als jij je rug gebroken hebt. heeft het meerdere oorzaken dat je zo zit denk ik.

je bent al vooruit gegaan. probeer een knik in he armen te houden. bij je elleboog, je zet je handen te vast. probeer eens als een slappe zak te zitten. je drukt je schouders wel naar achteren.. maar je rig wordt dan hol.. daardoor kiep je ook weer voorover.

carrie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:47

jolentinus schreef:
kijk.. als jij je rug gebroken hebt. heeft het meerdere oorzaken dat je zo zit denk ik.

je bent al vooruit gegaan. probeer een knik in he armen te houden. bij je elleboog, je zet je handen te vast. probeer eens als een slappe zak te zitten. je drukt je schouders wel naar achteren.. maar je rig wordt dan hol.. daardoor kiep je ook weer voorover.

dat hoeft niet natuurlijk....mischien heeft ze er wel geen pijn meer aan?
ik heb ook een gebroken rug gehad...en ook de neiging om voorover te vallen in het zadel dit om mijn rug te ontlasten...maar als ik weer een tijdje les/hulp heb gehad en dus weer netjes rechtop zit dan train ik mijn spieren en gaat het heel goed.
tja de tips zijn wel gegeven denk ik...probeer je handen rechtop te houden, je armen in een lichte knik aan je lichaam aangesloten te houden. probeer meer te ontspannen vanuit je schouders...rechtop te zitten, vooruit te kijken, je hakken uit te trappen en op je achterste te blijven zitten Haha!

verder vindt ik het goed dat je er zo druk mee bezig bent en je ziet zeker al vooruitgang!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:01

Ik vind dat je op de goede weg bent, je zit al beter dan eerst, probeer je handen iets meer te dragen en een knikje in je ellebogen.
Verder vind ik dat je een leuk dekje hebt. Haha! Zit je trouwens nooit op je haren? Bloos Beetje rare vraag, maar op 1 foto lijkt dat net zo.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:07

Zijn er spiegels in de bak? Anders kan je tijdens het rijden even spieken naar jezelf of je wel goed zit.
De meeste tips zijn wel gegeven denk ik. Probeer vooral te ontspannen, dit kan je bijvoorbeeld goed oefenen tijdens het warmstappen. Teugels los, beugels uit en dan even vanaf je tenen tot je kruin nagaan of je wel goed ontspannen zit.

Je bent zeker op de goede weg!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:09

Renee__ schreef:
Ik vind dat je op de goede weg bent, je zit al beter dan eerst, probeer je handen iets meer te dragen en een knikje in je ellebogen.
Verder vind ik dat je een leuk dekje hebt. Haha! Zit je trouwens nooit op je haren? Bloos Beetje rare vraag, maar op 1 foto lijkt dat net zo.

haha, geregeld zit ik op mijn haren (ooit al een topic over gestart). En er is al een stukje vanaf:))
(dekje, welke van de 2? de groene is van HH van vorig jaar, de rode is van Global)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:24

Hee Mirjam. Lachen
Leuk dat je een overzichtje gemaakt hebt. Ja Zit toch duidelijk al wel wat verbetering in over het algemeen, maar ook nu duik je soms nog naar voren. (bijv. foto 4).
Ook met lichtrijden moet je proberen iets meer 'recht' omhoog te gaan, op foto drie lijk je namelijk heel erg uit balans. Je kunt dit oefenen door eens een rondje verlichte zit aan te nemen, dan leer je evenwicht zoeken op je beugels. Ja
Verder ziet het er wel al zeker beter uit dan de foto's van eerder, dus ga zo door zou ik zeggen. OK dan!

(en ik ben nog steeds weg van Kapitein. Schijnheilig Lovers)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:37

Wat een leuk paard om te zien en je ziet duidelijk dat je heel hard hebt gewerkt. Ik denk dat jouw houding wordt veroorzaakt doordat jij je wat minder vertrouwd voelt op Kapitein en dan in elkaar kruipt. Ook helpt een blessure als een gebroken rug niet mee om fijn vol zelfvertrouwen te paard te zitten als je het paard al een beetje spannend vindt. Je bent heel goed bezig, je erkent dat er wat kleine verbeterpuntjes zijn en je staat er voor open om er aan te werken, dan ben je al heel dichtbij de oplossing. Probeer dingen te doen met Kapitein zodat jouw vertrouwen in hem nog groter wordt, dat kun je doen door lekker veel op stal met hem bezig te zijn maar ook met rijden. Ga eens een oefening rijden die je moeilijk vindt zodat je op die manier je zelfvertrouwen groter maakt dat jullie die moeilijke oefening toch maar mooi samen correct hebben gereden. Op deze manier hoef je geen hele spannende dingen nog te doen en kun je het heel makkelijk uitbouwen naar wel wat spannendere dingen als een klein buitenritje aan het einde van de les met vriendinnen met hele brave paarden of over een paar balkjes draven. Ik ben ook door een zware val met een chronische blessure geen grote held meer en mij heeft het doen van "spannende" dingen enorm geholpen om mijn vertrouwen een beetje ter hervinden. Hij vindt duidelijk rondrijden met jou zo leuk en relaxt dat hij zijn tong naar buiten hangt, als ze zo ontspannen met je rondlopen zullen ze op dat moment echt niet snel gekke ideeen gaan uitvoeren.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 14:06

door ongeluk van gister, mag ik tijdelijk niet rijden, dus we gaan wandelen. Ook dat is 'eng' voor mij... als ik weer kan en mag rijden, zal ik nieuwe fotos laten maken.