Willemijn D (Idocus x Houston) en Jootje @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Willemijn D (Idocus x Houston) en Jootje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:53

Het is weer mooi weer en dus eindelijk weer eens een keertje tijd voor foto's. Het is al weer veel te lang geleden dat ik rijfoto's had van Willemijn.

Willemijn is 5 jaar (12-4-2003) en nu ruim 1 jaar onder het zadel. We hebben inmiddels goede tijden en minder goede tijden achter de rug, we hebben wat zadelproblemen gehad, maar voor haar pubertijd is ze erg braaf (klopt dit gelijk af). Afgelopen zondag ben ik voor het eerst met haar op buitenrit geweest en dat was heel erg gaaf. Afgelopen dinsdag heb ik voor het eerst sinds tijden weer eens helemaal alleen in de buitenbak gereden en dat hebben we woensdag doorgezet in de les.

Het was tijdens de les dus ook tijd voor foto's. Ik had les van Lucie Lous en voor m'n gevoel ging het goed. Ik rijd dus ook niet met m'n eigen zadel, deze is nog in bestelling, maar met een passend zadel van een stalgenootje (waar ik dus erg dankbaar voor ben, anders had ik zeker 4 maanden niet kunenn rijden). M'n vriend en een vriendin hebben foto's en filmpjes gemaakt met onze camera, alleen is de kwaliteit helaas niet helemaal super. Ze zijn wel erg confronterend, maar aan de andere kant is dat juist ook wel eens goed.

Mijn eigen commentaar:
* Rechtop zitten: ik val nog wel eens voorover en mag ook mijn schouders wat meer naar achteren brengen. Hier wordt hard aan gewerkt.
* Voeten minder ver in de beugels: helaas hebben deze beugels (inmiddels) gladde beugelblokjes, waardoor dit dus gebeurd.
* Minder met m'n sporen prikken: voor m'n gevoel doe ik dat dus niet, maar de foto's zeggen genoeg. Bloos Ga ik dus extra goed op letten.
* Handen meer naar voren en niet op m'n benen.
* Handen stil houden en niet zo mee zitten friemelen.
* Minder met m'n binnenhand doen en meer op m'n buitenhand rijden.
* Meer op m'n kont zitten in galop, niet voorover vallen.

Eigenlijk heb ik dus best veel commentaar op mezelf, maar daar zijn we ook hard mee aan het werk. Commentaar mag, maar graag wel opbouwend, zodat ik er ook wat aan heb. Dus hou het netjes.

1. Losstappen (m'n instructrice begint het koud te krijgen)
Afbeelding

2. Aandacht op de instructrice
Afbeelding

3. Charmante foto
Afbeelding

4. Rechtop zitten! Bloos
Afbeelding

5. Oeps, wat ik hier aan het doen ben weet ik niet Bloos
Afbeelding

Hier een filmpje van een stukje draf. We zijn hier wat figuurtjes aan het doen. Zie hoe Mijn die fietser met aanhangwagen eng vindt! Wow!
http://nl.youtube.com/watch?v=Dsk9eM49qsw

6. Wat een kapstokjes
Afbeelding

7. Voeten te ver in de beugels
Afbeelding

8.
Afbeelding

Filmpje van de rechtergalop. Hij is al flink verbeterd in vergelijking met een paar maanden geleden. Afgelopen zomer was haar galop super, maar door zadelproblemen is dat achteruit gegaan en hebben we weer opnieuw de knopjes moeten vinden. Die zitten er weer op.
http://nl.youtube.com/watch?v=26s4bgVyvyE

Hier een filmpje van een stukje draf, waarbij ik erg op m'n houding moet letten.
http://nl.youtube.com/watch?v=PLBzF8MWHD0

9. Oei, die sporen Bloos
Afbeelding

10.
Afbeelding

Nog een filmpje van de linkergalop. Deze ziet er qua nageeflijkheid erg goed uit, zo heb ik haar heel lang niet kunnen rijden. Moet wel wat meer op m'n gat gaan zitten.
http://nl.youtube.com/watch?v=bs5x5V-WVl0

Zo hopelijk hebben jullie er net zo van genoten als ik Haha!

_Margot_

Re: Willemijn D (Idocus x Houston) en Jootje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:56

het ziet er goed uit, maar wat me opvalt is dat je voorover valt Knipoog

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:58

leuk paardje! ziet er erg leuk uit! aandachtspuntjes geef je zelf al! dus heb weinig te zegge Tong uitsteken dekje staat trouwens ook erg leuk bij je paard! Knipoog

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:06

Leuke foto's Jojet, alle aandachtspuntjes heb je zel al genoemd, dus ik heb verder geen commentaar Knipoog

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:09

Leuke foto'er zitten idd wat verbetrpuntje in, maar die geef je zelf al aan en ik zie jullie veels te weinig rijden merk ik weer Bloos

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 16:11

@_margot_: ja ik val nogal eens voorover, daar ben ik ook echt mee aan het werk en m'n instructrice hamert er ook heel erg op. Helaas hebben we in de binnenbak maar 1 spiegel en wordt je er dus niet de hele tijd mee geconfonteerd. Deze foto's zijn dus des te confonterender.

@immii_clarr: dankje. Ik vind het dekje haar ook heel erg leuk staan.

@Simone: dankjewel.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 16:12

Ja Letiets, maar we zijn er ook bijna nooit samen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:53

Willemijn is leuk! Haha!
Commentaar geef je eigenlijk zelf al, ziet er verder goed en vriendelijk uit hoor Lachen
Jullie zijn een leuke combi!

Majow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:04

Mooi paardje!
Ik zelf ben aan het leren 'zien' en ik zie dat je eigen commentaar wel klopt.. Op mijn topic staan wat oude foto's van mijn oude verzorgpaard. Ik heb wel een beetje de zelfde dingen Lachen Maar daar werk ik veel aan. Heel veel suc6 en geniet van je paardje

X

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:11

Erg leuk paard, kan lekker lopen.

Maar jammer genoeg kan ze beter lopen dan nu, je houd haar teveel vast van voren, je hand is wat stijf en staat vast op de schouders. Ga daar echt aan werken . Je hebt net zo'n fijn paardje Knipoog

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:45

Jammer van de kwaliteit van de foto's maar ze geven wel een goed beeld van de hele les

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:32

Willemijntje.. Hyper! Leuk ding vind ik het Jo!
Vind het er netjes uitzien! Ja

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:35

Leuke naam Knipoog ! Hihi en een leuk paard ook, mooi die hoge witte laarzen. Verbeterpuntjes heb je zelf al aan gegeven en je hebt les dus gaat vast helemaal goed komen!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:59

Letizia schreef:
Leuke foto'er zitten idd wat verbetrpuntje in, maar die geef je zelf al aan en ik zie jullie veels te weinig rijden merk ik weer Bloos

Ik realiseerde me net hetzelfde Bloos!

Leuke foto's hoor, en gewoon lekker door blijven oefenen Lachen Komt helemaal goed met jullie Ja

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:05

Wat een goed idee die filmpjes, kan je veel van opsteken Ja

Wat is ze braaf, knappe Mijn !

Wat mij het meest opvalt is dat ze regelmatig links rechts met haar hoofd schud. Oorzaak is jou hand die ongelijk inwerkt. Is onder andere goed te zien op 1e filmpje bij het begin van je gebroken lijn, op ongeveer 1 minuut en 1.30. Probeer veel constanter te zijn in je hand.
Om fijner en met meer ontspanning in te werken met je hand kan je beter je hand meer gaan dragen, 10cm voor het zadel, 10cm boven de manenkam en 10cm uit elkaar. Daarbij vorm je een knik in je ellenboog, en je onderarm vormt een lijn met de teugel naar het bit.
Let op dat je je wendingen naar de A-C lijn niet met je binnenteugel maakt.

Vind de galopfilmpjes er daarom super uitzien, je zijn lekker aan het rondgaloperen zo samen OK dan!

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:27

Leuk hoor Jojanneke!

Commentaar is al geleverd!

Veel succes en plezier met Mijn!

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 05:27

Ziet er goed uit hoor Ja
Je weet zelf waar je aan moet werken, dus dat komt wel goed!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 08:41

crossmonster schreef:
Erg leuk paard, kan lekker lopen.

Maar jammer genoeg kan ze beter lopen dan nu, je houd haar teveel vast van voren, je hand is wat stijf en staat vast op de schouders. Ga daar echt aan werken . Je hebt net zo'n fijn paardje Knipoog

Dankjewel. Ik probeer ook echt minder stijf te zijn in m'n armen, maar ik vind het erg moeilijk mijn handen ook te dragen. Ik ben daar ook echt aan het werk mee. Iig bedankt voor het commentaar, daar kan ik wat mee.

Kelly_ann schreef:
Wat mij het meest opvalt is dat ze regelmatig links rechts met haar hoofd schud. Oorzaak is jou hand die ongelijk inwerkt. Is onder andere goed te zien op 1e filmpje bij het begin van je gebroken lijn, op ongeveer 1 minuut en 1.30. Probeer veel constanter te zijn in je hand.
Om fijner en met meer ontspanning in te werken met je hand kan je beter je hand meer gaan dragen, 10cm voor het zadel, 10cm boven de manenkam en 10cm uit elkaar. Daarbij vorm je een knik in je ellenboog, en je onderarm vormt een lijn met de teugel naar het bit.
Let op dat je je wendingen naar de A-C lijn niet met je binnenteugel maakt.

Vind de galopfilmpjes er daarom super uitzien, je zijn lekker aan het rondgaloperen zo samen OK dan!

Ja Kel dat viel mij dus ook al op. Heb echt niet altijd het idee dat ik dat dus doe, dus daar ga ik ook extra goed op letten. Vind het zelf namelijk ook geen prettig beeld geven zo. En idd doe ik af en toe (beetje vaak) te veel met m'n binnenteugel. Heb ik mezelf op de een of andere manier aangeleerd en is best moeilijk af te leren, maar wordt ook hard aan gewerkt.

Ja de galopjes hier zijn echt fijn, heb in tijden niet zo'n fijne galop, vooral linksom, gereden.

Dankjewel voor jullie opmerkingen en commentaar. Hier kunnen we wat mee.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:11

Je hebt zelf goed door waar de verbeterpunten liggen. Verder ben ik het met Kel eens, die schouders en armen hangen niet ontspannen naast je lichaam met een duidelijke knik in je ellebogen. Zo blokkeer je teveel en voel je te weinig. Je kan heel makkelijk 'op het droge' oefenen zonder paard. Als je die houding jezelf eigen maakt naast het paard, kun je die op het paard ook makkelijk terughalen. Je hebt hem immers al gevoeld zonder paard onder je kont. Werkt echt! Ik spreek uit ervaring Ja

Bovenlichaam kan nog iets verder terug met je onderbenen iets meer naar achteren liggend. Buikspiertjes eraan en je borstbeen uitdrukken naar voren/boven + meer op je kont gaan zitten en meer buigen in je kniegewricht. Dan hangen je schouders ook automatisch naast je romp en hoef je daar niet krampachtig te gaan zitten doen om je schouders meer naar achteren te laten hangen.

Maar verder zitten er al wel hele fijne stukken tussen! Keep up the good work Haha!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 09:27

@Charlot: ben ook idd bezig om op het droge ook te werken aan m'n houding. Ik heb 1 1/2 jaar geleden cesar gedaan en dat heeft toen goed geholpen, sowieso omdat ik naat het paardrijden ook last kreeg van m'n houding. Er is toen helaas eens tegen me gezegd dat ik niet zo netjes rechtop moet willen zitten op m'n paard, waardoor ik m'n houding dus ook heb laten versloffen. Ik weet dat ik daar nu weer heel erg aan moet gaan werken en daar ben ik dus ook mee bezig.
Wat m'n armen betreft ook helemaal waar, ik zet m'n schouders vast op een of andere manier, waardoor ze niet mee kunnen veren in de beweging en ik dus ook met m'n handen mee beweeg. Hier ben ik ook erg op aan het letten.
Alleen als je op zoveel dingen tegelijk moet letten, vergeet je wel eens wat en het is best moeilijk. Zeker als je ook nog een paard onder je kont hebt, die af en toe de baas wil gaan spelen. Clown Maar er wordt dus wel zeker aan gewerkt.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:56

God meis, ook voor mij zo herkenbaar Ja Maar stap 1 is nu zien op foto's waar die punten zitten en dat werkt zo goed op je zelfbewustzijn in het rijden zelf. Dat je het erkent voor jezelf en eraan gaat werken, gaat er gewoon voor zorgen dat je komende tijd sprongen vooruit gaat maken.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 18:15

Ja zeker, ik ben echt blij dat ik nu eens materiaal heb om mezelf te bekijken. Het is wel confronterend, maar je weet wel waar je aan moet werken. En als je jezelf er van bewust wordt en bent, gaat dat ook gewoon van zelf. Het is wel moeilijk, maar het komt vast wel goed. Gewoon een kwestie van goed oefenen. Vandaag ging het voor me gevoel al weer beter.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:16

Mee eens Jo, ik vond het er vandaag een stuk rustiger uit zien Lachen

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:31

ik ga mee met de rest hier.
Ik vind het er best goed uit zien. 10 keer beter als bij mij hahah.
Je leert er veel van van filmpjes. Heb zelf ook 2 filmpjes maar die moet ik nog krijgen.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 19:37

@Letiets: dankje, nu heb je me eindelijk weer eens zien rijden, al was het maar eventjes.
@Marjolein: dankje, kan je idd veel van leren. Zou wel continu een camera willen hebben als ik rij.