Niet achterwaarts willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaFleur

Niet achterwaarts willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:23

Sinds kort rijd ik op een nieuw paardje en zijn we aan het oefenen voor het L2. Het achterwaarts wil echter niet lukken, hij gaat steeds steigeren ipv achterwaarts. Ik probeer echt zo min mogelijke teugelhulpen maar zelfs als ik niets doe en iemand vanaf de grond drijft hem achterwaarts dan nog gaat die met de voorbeentjes van de grond ipv gewoon achteruit te lopen. Iemand die tips heeft voor ons?

Amadeo

Re: Niet achterwaarts willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:25

het dier voelt zich waarschijnlijk niet vertrouwd genoeg om je blind te vertrouwen. Zorg dat je paard eerst super scherp aan de hulpen is. En probeer het dan niet te vaak, maar af en toe een keer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:27

Gaat ie wel op de poetsplaats achterwaarts op commando?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:29

Dat kan soms iets zijn wat met de tijd moet komen.
Een paard wat ik ken, daarbij heeft het 2 jaar intensief dressuren, losmaken en voorwaarts rijden gekost voor hij het deed. (En hij doet het nu nog niet van harte, hij sleept, doet zijn hoofd omhoog ipv na te geven, maar hij doet het wel.)

Ik zou zeggen, zorg zoals Amadeo al zeg eerst dat hij voorwaarts is, en dan komt dat achterwaarts wel.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:30

Achterwaart àltijd aanleren met een hulp erbij die je in het begin helpt

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:30

Maanling schreef:
Gaat ie wel op de poetsplaats achterwaarts op commando?

Bedoel je puur op mijn stem? In dat geval nee. Wel als ik hem tegen zijn boeg duw

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:32

Aha. Dan zou je daar eerst eens mee moeten oefenen. Zodra hij bijvoorbeeld op commando "terug!" een paar stapjes terug doet, kun je dat ook onder zadel oefenen. Dan weet paardje in ieder geval wat je bedoelt. Misschien snapt ie nu gewoon de hulp niet.
Op deze manier heb ik twee paardjes achterwaarts geleerd: een simpele manegefjord en mijn Josie die het al snapte toen ze een paar maanden onder zadel was. Als ze tenslotte weten wat ze moeten doen op "terug!" dan maakt het niet uit of je er naast staat of erop zit.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:38

Charlottte schreef:

Waarom? Hoeft helemaal niet, het is niet een truukje dat je het paard aanleerd, het is een rijtechnische oefening. Of heb jij ook altijd iemand naast je bij alle andere dingen die je het paard aan gaat leren? Ik snap de toegevoegde waarde hier niet van.

En wat er verder gezegd word, met stemhulpen enzo, kan wel werken, maar feit blijft dat je het paard voorwaarts goed voor elkaar moet hebben, achterwaarts is een logisch gevolg van een aantal hulpen die het paard alleen kan als de hulpen goed getraind zijn!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:40

ROFL

Ken er ook één die met hetzelfde probleem worstelt. Is inmiddels Z2 met vette winst, maar achterwaarts blijft een heikel punt. Haha!
Gelukkig gaat hij niet meer op zijn achterbenen zoals inderdaad ook in het L.

Wij blijven maar oefenen en hopen dat het ooit goed komt. Vanaf een bepaald niveau zit er toch geen achterwaarts meer in de proef Tong uitsteken .

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:42

Om een paard achterwaarts aan te leren, heb je iemand nodig die hem de eerste keer helpt, zodat hij het principe ervan gaat snappen, zéker als je paard graag rechtop wilt gaan snapt hij niet wat je van hem wilt.
Als het paard eenmaal de hulp snapt, zal dit ook zonder gaan.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:43

Het eerst aan de hand aanleren. zet je hem in de wei? even een paar pasjes terug met stem en evt. een duw tegen zijn boeg. loop je naar de bak? even een paar pasjes achteruit. je houding zegt vaak al heel veel tegen je paard. ik kan het niet heel goed uitleggen, ik hoop dat je het snapt Knipoog als je naast je paard loopt is je houding als het ware "gesloten" (zo van kom maar, volg me maar), wil je dat hij stil staat en achteruit gaat is je houding als het ware "open" (zo van ga terug!) en groot naar hem toe. als je je paard wilt stoppen draai je je voorkant naar zijn voorkant en dan zet je hem een paar passen terug. sorry voor de onduidelijke uitleg, maar ik ben niet zo goed in uitleggen. Dit herhaal je vaak zodat hij je stemhulp begint te snappen.

en niet de moed opgeven, want mij is het ook na een aantal maanden flink zweten gelukt Haha!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:44

Amadeo schreef:
Charlottte schreef:

Waarom? Hoeft helemaal niet, het is niet een truukje dat je het paard aanleerd, het is een rijtechnische oefening. Of heb jij ook altijd iemand naast je bij alle andere dingen die je het paard aan gaat leren? Ik snap de toegevoegde waarde hier niet van.

En wat er verder gezegd word, met stemhulpen enzo, kan wel werken, maar feit blijft dat je het paard voorwaarts goed voor elkaar moet hebben, achterwaarts is een logisch gevolg van een aantal hulpen die het paard alleen kan als de hulpen goed getraind zijn!

en als het op de ene manier niet lukt, is het een idee om het op een andere manier te probere, wat bij het ene paard niet werkt werkt bij het andere paard wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:47

Je zou kunnen gaan grondwerken en hem op die manier achterwaarts aanleren. Dan kan hij zien dat het niet erg is. Ik moest mijn paard ook eerst duwen maar nu als ik stop en ik loop naar achteren loopt ze uit zichzelf mee achterwaarts. En hou het ook niet tuttig bij 3 pasjes maar oefen als het beter gaat ook eens een aantal meter. Kunnen ze prima hebben en het is een goede oefening Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:47

Wanneer een paard achterwaarts gaat, moet het zijn bekken kantelen. Sommige paarden hebben hierin een blokkade zitten, waardoor achterwaarts niet mogelijk is. Ik zou dus eerst dit uitsluiten d.m.v. b.v. een osteopaat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:48

Daar kom je toch al achter als ie op de grond niet achterwaarts gaat?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:49

@ Charlotte: ik heb het ook niet over 'werken', natuurlijk kan je het paard van alles aanleren, maar het ligt eraan hoe je het doet en uit de manier waarop je het doet blijkt of je er een truukje van maakt of dat je het dmv rijden voor elkaar krijgt. Een paard kan ook knielen, maar dat is een truukje. Zo kun je een paard ook leren achterwaarts gaan, maar dan is het niet een verdienste uit je rijden. er leiden velen wegen naar rome, welke weg je kiest, moet ieder voor zich weten. vroeger deed ik ook veel middels truukjes, tegenwoordig kies ik ervoor om alles zo mogelijk rijtechnisch op te lossen!
Laatst bijgewerkt door Amadeo op 11-04-08 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:49

Misschien een keer wel opzadelen en dan eraf gaan en zo proberen naar achteren te duwen
endan zo opbouwen Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:50

mii_jessy schreef:
Misschien een keer wel opzadelen en dan eraf gaan en zo proberen naar achteren te duwen

?????????????

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:55

Hulp van iemand op de grond hebben we al Knipoog
Ik denk dat ik het wel eens ga proberen met het aan de hand te leren, baat het niet schaad het niet, toch?
Wat betreft het voorwaarts, het is allemaal nog niet super maar met tempowisselingen en schakelen heb ik geen problemen, ze is goed aan het been en komt relatief goed terug op de zit. Dit laatste kan nog heel wat beter maar daar zijn we dan ook volop mee aan het oefenen. Lachen

*edit*Ik ga zodadelijk naar stal dus heb nog niet alle reacties gelezen maar dit ga ik zeker doen, allemaal alvast heel erg bedankt voor de reacties Lachen

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:56

Amadeo schreef:
mii_jessy schreef:

?????????????

je zadelt hem op
en rijd hem gewoon los
dan ga je er langsstaan en hem achteruit duwen
weetje wel en dan zo proberen en daarna iemand eropzetten (of jij zelf) en dan weer naar achter duwen en de hulpen erbij geven
totdat het zonder kan Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:16

En dan nog netjes recht achterwaarts, in oprichting, diagonaal Knipoog .

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:21

Nou dat herken ik wel *LOL*
Ik heb altijd geleerd dat achterwaarts best een moeilijke oefening is voor het paard. In de natuur is achterwaarts namelijk niet echt vanzelfsprekend. (alleen bij hoge nood). Je moet dit dus met kleine stapjes opbouwen. Doe je toevallig al grondwerk? elke keer bij het rijden een paar pasjes achteruit oefenen. maar ook niet te veel, want dan heb je kans dat je paard gefrustreerd wordt. Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:25

Amadeo schreef:
@ Charlotte: ik heb het ook niet over 'werken', natuurlijk kan je het paard van alles aanleren, maar het ligt eraan hoe je het doet en uit de manier waarop je het doet blijkt of je er een truukje van maakt of dat je het dmv rijden voor elkaar krijgt. Een paard kan ook knielen, maar dat is een truukje. Zo kun je een paard ook leren achterwaarts gaan, maar dan is het niet een verdienste uit je rijden. er leiden velen wegen naar rome, welke weg je kiest, moet ieder voor zich weten. vroeger deed ik ook veel middels truukjes, tegenwoordig kies ik ervoor om alles zo mogelijk rijtechnisch op te lossen!

Maar als dit niet gaat; probeer je het op een andere manier ( bijv als je paard rechtop gaat).
Mij is altijd gezegd geworden dat je een paard dit moet leren met iemand erbij, zodat het paard het gaat begrijpen wat je van hem wilt, zonder hem achteruit te moeten trekken enz..
Het betekent niet dat als mensen het niet op jou manier doen dat het fout is, laat ieder toch in z'n eigen waarde.
Bij mij en minn omgeving werkt dit prima, ben ook niet van plan het anders te gaan doen Knipoog

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:52

gewoon volhouden en niet opgeven. aanhouder wint:)