Naar beneden 'duiken' met hoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Naar beneden 'duiken' met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:24

Mijn Jo is nogal moeilijk nageeflijk te rijden. Ik reed haar eerst met thiedemann, vrij streng. Toen ben ik even bitloos gegaan, en waren hulpteugels onmogelijk (gelukkig, want ik hou niet van die poespas). Bitloos en zonder hulpteugels kreeg ik haar met vlagen netjes naar beneden. Niet in een constante aanleuning, maar hee, het begin was gemaakt. Toen ik weer met bit ben gaan rijden heb ik alle zooi weggelaten, aangezien wel bewezen was dat het zonder hulpteugels ook ging.

Resultaat nu: ze loopt in het begin van de training met haar hoofd naar voren, en het kost me bloed, zweet, tranen en heul veul geduld om haar dan uiteindelijk na een minuut of 20 zover te hebben dat ze begint te zakken. *halleluja*.

Nu het probleem.

Als ze eenmaal begint te zakken dan begint ze na een paar minuten te 'duiken'. Stel je voor dat er een kriebel tussen haar voorbenen zit en dat ze daar plotseling naar hapt. Ze trekt dus niet de teugels uit mijn handen op de manier van dat ze haar hoofd naar de grond brengt, maar ze doet het echt met een ronde hals. Dit is erg vervelend. Voor mij, want af en toe wordt ik bijna uit het zadel getrokken, en voor haar, want er zit ergens iets niet goed. Ze blijft dit doen, soms heel vaak achter elkaar.

Het is geen headshaking of allergie ofzo, want zodra ik haar lange teugel geef en laat uitstappen is het meteen verdwenen. Het is ook niet dat ik te streng in mijn hand ben, want daar ben ik panisch voor, dus ik ben eerder te slap dan te streng.

Zondag laat ik haar nakijken door een paardenfysiotherapeut, die dit gedrag gezien heeft, dus hopelijk weet waar ze moet zoeken. Maar ik dacht: bokt is zo groot, misschien herkent iemand dit?

Is het een balansprobleem, zou ze last hebben van haar spieren?

Nog wat info:
Ze is 4, en sinds september onder zadel. Ik probeer haar nooit twee dagen achter elkaar te rijden omdat ik vind dat alles (spieren-botten) telkens een dagje mag bijkomen. Ze wordt ongeveer 3x per week gereden. Ze wordt wel gelongeerd aan de dubbele longe, los gelongeerd, met een hindernisje in de bak, en ze heeft natuurlijk een paar dagen rust per week. Afwisseling genoeg dus.

Wie herkent dit gedrag?

Amaris

Re: Naar beneden 'duiken' met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:26

Helemaal niemand die dit bekend voorkomt?

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:33

Hallo!
Je schrijft dat je eerder te slap in je handen bent, mischien dat je toch meer contact moet maken met de mond, misschien zoekt ze je hand juist op?
Maar ik denk dat je je paard goed aktief moet rijden zodat ze de kans niet heeft om dit te doen. Ze zal nog niet heel veel balans hebben en zal dan druk met jou bezig zijn. Steeds goed bezig houden, veel figuren rijden enzo.
Ik weet niet of dit iets is hoor hahaha! Probeer me beetje te verplaatsen in je situatie!
Maar ik geef je helemaal gelijk om niet te veel en te snel naar die hulpteugels/hulpmiddelen te grijpen, houd er ook niet zo van!

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:57

Misschien dat ze inderdaad je handen probeert op te zoeken. Zo van: hallo, waar ben je gebleven?
Als dat zo is, dan is het logisch dat ze het aan de lange teugel niet doet, want dan strekt ze toch haar nek enzo en is ze ontspannen, maar als jij haar aan het werk zet, dan heeft ze het wel nodig dat ze je handen voelt. Wat je zou kunnen proberen is af en toe een kneepje geven, zodat je laat merken dat je er nog bent, niet te veel, maar gewoon af en toe.

Veel succes

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:03

Meer voorwaarst proberen te rijden. Dan kan ze niet zo overdreven gaan duiken. Als ze duikt been geven. Het kan eventueel ook uit haar rug komen. Maar dat kan je vanaf hier niet zien. Als oefening om de rug Bol te maken kan je haar achterbeen optillen en naar haar voorbeen toe sturen. Niet verder gaan dan zij kan! En longeren met pessoa of doe je dat al? Ik moet dat nu doen van mijn dierenarts omdat hij ook last van zijn rug heeft.