springt verkeerd aan zodra ik ga doorzitten --> zie uitleg!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doom

springt verkeerd aan zodra ik ga doorzitten --> zie uitleg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:56

Hallo allemaal Doei!

Graag hoop ik van jullie wat tips te zien Knipoog
Het zit namelijk zo ik heb 4.5 jarig paard wat op het moment super goed gaat !! zo ook in de wedstrijden Ja
NU was het zo dat hij in het begin wat paniekerig was met doorzitten ( heb hier toen der tijd ook een topic over gemaakt..), dit omdat hij zeer moeilijk doorzit gooit erg hoog op, en ik in het begin dus nogal klapperde.
Nu gaat het doorzitten redelijk goed alleen merk aan mijzelf dat als ik een volte inzet hij mij flink naar buiten gooit en ik de kracht niet heb om aan de binnenkant te blijven.
We zijn dus i.p.v goed voorbereiden ( bijv eerst 10 sec doorzitten daarna aangalopperen), het toender tijd even verkort (vanwege de paniek) naar 2sec doorzitten en aangalloperen.
Dit gaat super hij springt ook altijd goed aan, en ook op een relaxte manier mooie aanleuning etc.
Omdat ik mijzelf toch ook wilt voorbereiden op het L en daar dus meer moet doorzitten ben ik dus flink aan het oefenen met doorzitten.

Tijdens de B proeven moet je eerst een halve volte doorzitten voordat je aangallopeerd (normaal gesproken doe ik dus een beetje doorzitten en een beetje lichtrijden heb hier ook nog nooit commentaar op gehad Tong uitsteken ) en dan springt hij dus goed.
Afgelopen zondag had ik zoiets van we proberen het gewoon in de proef ook en jahoor 2 maal weer verkeerd aangesprongen !! het is dat ik verder een nette proef reed en dus alsnog 188 had maar goed ik wil dat dat ook gewoon goed gaat.

Wie heeft de tip voor mij om mij te helpen tijdens het aangalloperen met het netjes voorbereiden door langer te doorzitten !!!

Laat ik nog wel even duidelijk zijn dat ik nu dus beter op hem kan doorzitten en er nu dus ook geen paniek meer is.. dus alles gewoon op de relaxte manier gaat Ja

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: springt verkeerd aan zodra ik ga doorzitten --> zie uitleg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:58

Mischien kun je proberen om steeds een paar pasjes door te zitten, en voordat ze aan kan springen licht te gaan rijden.
En dat ze verkeerd aanspringt, heeft dat er niet mee te maken dat het doorzitten (doordat ze hoog opgooit) nog steeds niet super is en jij op de volte je gewicht niet goed verdeelt, waardoor zij denkt dat jij gewichtshulpen geeft voor de contra?

(Ik denk maar even mee hoor.)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:01

Miss_Malfoy schreef:
Mischien kun je proberen om steeds een paar pasjes door te zitten, en voordat ze aan kan springen licht te gaan rijden.
En dat ze verkeerd aanspringt, heeft dat er niet mee te maken dat het doorzitten (doordat ze hoog opgooit) nog steeds niet super is en jij op de volte je gewicht niet goed verdeelt, waardoor zij denkt dat jij gewichtshulpen geeft voor de contra?

(Ik denk maar even mee hoor.)

ja idd dat is dus ook de reden hij gooit mij teveel naar buiten waardoor het voor hem makkelijker is verkeerd aan te springen!!! Ja
Daarom dit topic in de hoop voor een slim foefje Haha!
En over het pasjes door zitten en lichtrijden tijdens het aanspringen dit gaat goed dit doe ik nu dus ook tijdens de proeven :p
Maar ik wil dit natuurlijk wel gaan veranderen Ja

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:08

En als je meer stelling vraagt? Of doe je dat al? Tong uitsteken

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:10

Toch proberen overdreven je gewicht naar binnen te brengen? Misschien al sje het een paar keer overdreven doet dat het voor hem een stuk duidelijker wordt?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:12

Mariannedeb schreef:
En als je meer stelling vraagt? Of doe je dat al? Tong uitsteken

Ik geef idd al meer stelling...
Maar dat wordt hij zo scheef en logisch ook.
want mijn Binnenhand is dan naar binnen en de rest van mijn lichaam naar buiten waardoor ik dus slecht mijn binnenbeen er aan kan houden en hij dus hierdoor voor de makkelijke weg kiest en verkeerd aanspringt Ja
Laatst bijgewerkt door doom op 11-04-08 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:13

Lotte1990 schreef:
Toch proberen overdreven je gewicht naar binnen te brengen? Misschien al sje het een paar keer overdreven doet dat het voor hem een stuk duidelijker wordt?

Zal het wat zijn als ik even mijn beugels een gaatje korter doe ?
en dus meer druk op mijn beugels kan behouden ofzo (meer staan idee bedoel ik dus )?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:14

Zitles nemen en zonder beugels rijden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:15

Beugels gat korter zal je wel hlpen met het beter verdelen van je gewicht. Maar het doorzitten wordt er niet makkelijker van.. denk ik.
Moeilijk..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:17

Eerst zorgen dat je super kunt doorzitten op de volte, en doorbij je paard ook recht onder je kunt houden. Tot die tijd gewoon vanuit het lichtrijden aangaloperen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:21

asjemenou schreef:
Eerst zorgen dat je super kunt doorzitten op de volte, en doorbij je paard ook recht onder je kunt houden. Tot die tijd gewoon vanuit het lichtrijden aangaloperen.

Ja idd dat denk ik ook Ja want recht uit gaat dus perfect he ..
zitles nemen heeft niet heel veel nut ik kan netjes doorzitten... alleen ik moet het op dit paard gewoon goed leren.
Tijdens de lessen zijn we ook veel aan het doorzitten en tijdens de normale trainingen pak ik het er ook bij als je dat soms bedoelt Knipoog

Edit: Beugels los op dit paard ga ik nog echt niet doen, daar hij is nog te jong en te fris voor Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door doom op 11-04-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:22

Oja wat ik nog vergat te zeggen.
Als je steeds een paar pasjes doorzit, en dan voor ze aan kan galoperen weer gaat lichtrijden, moet je dit natuurlijk wel uitbreiden, steeds langer doorzitten dus.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:46

probeer meer druk te houden op je binnenbeugel en misschien zelfs een klein beetje buitenstelling te vragen. Dit klinkt misschien onlogisch, maar wanneer je iets buitenstelling vraagt, zal er meer gewicht op het buitenvoorbeen komen, hierdoor kan hij makkelijker het binnenvoorbeen weg zetten en zal sneller goed aanspringen.

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:33

zonder beugels rijden zorgt voor een onafhankelijke zit en op die manier verdeel je ook goed je gewicht

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 14:38

_LuCa_ schreef:
zonder beugels rijden zorgt voor een onafhankelijke zit en op die manier verdeel je ook goed je gewicht

Ik kan/durf met dit paard nog niet zonder beugels te rijden had het graag gedaan Ja

Het oefenen gaat al met de dagen beter ... ik doe gewoon kleine stukjes doorzitten voordat ik aanspring en dit verleng ik steeds en dit gaat nu goed Ja
Mijn instructrice zegt ook dat ik hem te veel wil helpen om het goed aan te laten springen, en hierdoor de juiste en correcte hulpen vergeet omdat ik mij teveel focus op 1 ding ! Bloos

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:03

Misschien hou je het paard te veel vast in een van zijn mondhoeken. Ik reed een tijdje geleden ook een 4-jarig paard die moete had om juist aan te springen. In linkergalop bijvoorbeeld had ik te veel druk op linkerteugel. Voor de rest, probeer stabiel in het zadel te zitten en blijf ook recht zitten(zowel horizontaal als vertikaal)