rechtergalop kan ze niet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

rechtergalop kan ze niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:51

hoihoi
ik heb sinds 2 dagen een nieuw paardje,
ze is heel onervaren en nog erg groen, bijna 4 jaar.
ze kan echt geen rechter galop, ze word dan of druk of gaat stilstaan en springt steeds linksaan.
lijkt een balansfout, heb het idee dat ze echt niet kan (na 100 x proberen)
dus wil het anders gaan oplossen, aan de longe los kan ze het wel.

moet ik het met rijden nou wel of niet vragen?
want zo is het voor haar en mij ook niet leuk.
links gaat wel, al vind ze dat ook erg moeilijk.

ze is heel verkeerd ingereden, zeg maar gerust verpest.
ze vind alles heel moeilijk maar vooral de galop en de overgangen.
rechts is ze niet in galop te krijgen.

groetjes
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 10-04-08 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christine

Re: rechtergalop kan ze niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:54

Les nemen, vanaf hie ris het moeilijk te zien waarom ze het onder het zadel niet doet en los wel.. Misschien zit jij scheef (zonder dat je het merkt)?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:55

ze is nog zo groen dat ze ook bijna nog niet te sturen is,
kan bijna niet op eigen benen lopen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:56

Bonny4life schreef:
ze is nog zo groen dat ze ook bijna nog niet te sturen is,
kan bijna niet op eigen benen lopen.

Dan zou ik vooral rechte stukken gaan galoperen in het bos bijvoorbeeld, en zeker bij een jong paard les nemen!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:56

Ik denk dat je vooral heel veel en goed les moet nemen. anders gaat het van kwaad tot erger.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:57

dat ga ik ook zeker doen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:49

Buiten dat het bos inderdaad erg belangrijk is! Kun je het ook (!!)in de bak proberen, laat hem dan rustig in galop vallen. De draf wat opvoeren en dan aangalopperen, de hulpen snaptie waarschijnlijk nog niet, dus die kan je op deze manier leren. Om goed aan te springen kan het wel eens helpen om iets buitenstelling te vragen, hierdoor komt het gewicht op het buitenvoorbeen en kan hij de binnenste makkelijker wegzetten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:52

niet teveel te snel willen.

je kunt t proberen door haar hoofd iets naar binnen te vragen bij t aanspringen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:14

nee dat is ook zo, ik moet de tijd er lekker voor nemen.
eerst de stap en draf lekker voor elkaar. dan verder zien.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:39

Als je paard gezond is kan je paard galopperen. Als je 100x moet proberen om het paard in galop te laten gaan, dan doe je iets fout. Vaak is het paard ook scheef, door de manier van rijden en een jong paard moet je de galop niet afdwingen. Dat kan het paard heus wel. Beter is om ontspanningsoefeningen, leningheidsoefeningen en krachtoefeningen met het paard te rijden. Op een gegeven moment biedt het paard de goede galop zelf aan..... Het paard is onder de ruiter dan los, soepel en sterk genoeg. Als je galop afdwingt en het lukt niet, dan kan je dat beter zo laten. Laat je paard zonder ruiter af en toe aan de longeerlijn alle gangen en overgangen gecontroleed uitvoeren, dan zie je precies waar het goed en minder goed gaat. Afdwingen van een galop om te laten zien dat je op het paard kan galopperen, doet meer kwaad dan goed. Leer het paard eerst goed stappen en doe het werk in draf onder de ruiter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:56

Ik denk dat je met dit paard even een stapje terug moet doen.
Zorg eerst dat ie in draf zijn balans heeft en het stuur goed werkt. Daarna ga je met een instructeur aan je galop werken.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:04

Als je paard verkeerd is ingereden, lijkt het mij verstandig om haar even rust te gunnen en vooral niet dingen door te zetten die ze niet begrijpt. Het lijkt mij namelijk logischer dat ze niet begrijpt wat je wil als je rechtsom wil aangalopperen dan dat ze het niet kan, want alle paarden kunnen het en zoals je zelf al zegt; aan de longe kan ze het wel.

Geef haar even rust, lekker in de wei laten lopen, af en toe longeren, grondwerk doen. Laat haar lekker wennen aan jou en probeer het dan na een tijdje opnieuw. Je kunt haar met het longeren alvast leren op stemcommando's te reageren die je vervolgens met het rijden kunt gebruiken om haar te laten aangalopperen terwijl je de juiste hulpen geeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:07

Ik zou haar eerst wat sterker laten worden onder het zadel (en meer in balans), en de galop even laten zitten, ook op links. Eerst even de draf onder de knie hebben.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:57

he bedankt voor alle tips.
heb er vandaag een kwartier opgezeten, lekker de bak door draven en stappen. lekker op eigen benen met licht contact,
ze was zo braaf! liet haar gewoon op een grote volte of rechtuit, binnenhoefslag anders plakt ze heel erg tegen de wand.

maar dit deed ze zo super, galop links een half rondje gedaan,
en dat ging goed, toen terug naar draf, ze leert zo snel!

maar doe wel heel rustig aan, hierboven werd al beschreven dat ik het niet af moet dwingen, dus dat doe ik ook zeker niet.
ik gun haar lekker de tijd.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:58

verder vraag ik aan de longe kleine stukjes als ik het ga oefenen. niet met bijzet enzo toch?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:38

Ik heb een ouder paard geleerd om rechts aan te galopperen door eerst op de volte te gaan, en in draf m'n volte te verkleinen, tot ongeveer 10m diameter. Op dat moment vroeg ik haar aan te galopperen, en doordat ze op zo'n kleine volte zat kon ze niet anders dan rechts aanspringen.. Zo heb ik stilaan die volte voor het aanspringen groter en groter gemaakt, tot ze 't kon.
Maar als je een jong paard hebt dat nog niet zo goed in balans is, vrees ik dat die methode niet veel zal opleveren, integendeel..

Ik zou dan ook eerst rustig opbouwen in stap en draf, en zorgen dat ie daar z'n balans goed vindt, vooraleer verder te gaan..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 07:04

ikenindi schreef:

je kunt t proberen door haar hoofd iets naar binnen te vragen bij t aanspringen.

juist buitenstelling vragen zodat je de binnenschouder ruimte geeft.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 07:10

JulieDR schreef:
Ik heb een ouder paard geleerd om rechts aan te galopperen door eerst op de volte te gaan, en in draf m'n volte te verkleinen, tot ongeveer 10m diameter. Op dat moment vroeg ik haar aan te galopperen, en doordat ze op zo'n kleine volte zat kon ze niet anders dan rechts aanspringen.. Zo heb ik stilaan die volte voor het aanspringen groter en groter gemaakt, tot ze 't kon.
Maar als je een jong paard hebt dat nog niet zo goed in balans is, vrees ik dat die methode niet veel zal opleveren, integendeel..

Ik zou dan ook eerst rustig opbouwen in stap en draf, en zorgen dat ie daar z'n balans goed vindt, vooraleer verder te gaan..

dat lijkt me geen goed idee, aangezien het zeer waarschijnlijk een questie van balans is. en sowieso is het denk ik echt teveel gevraagd voor dit dier.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 07:11

Lielle schreef:
ikenindi schreef:

juist buitenstelling vragen zodat je de binnenschouder ruimte geeft.

waarom is het dan voor veel paarden makkelijk om in een bocht aan te springen. serieus, dit is wat ik op de manege leer hoor...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:16

omdat je met buitenstelling meer gewicht op het buitenbeen brengt. Hierdoor kan het paard makkelijker het binnenbeen naar voren brengen, en zal sneller goed aanspringen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:19

als ze het aan de lijn wel doet, en onder jou niet...... dan ligt de fout bij jou Lachen

goed les halen, dat is het belangrijkste in deze

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:23

Werk in 1e instantie aan balans en het sturen en doe het galopwerk aan de longe.
Als het paard beter in balans is, pak je het galopwerk erbij. Vraag op de moeilijke zijde licht stelling naar buiten. Ik heb vroeger heel wat jonge paarden gereden en kreeg ze op die manier altijd in de goede galop.

Als het paard de goede galop nu nog niet snapt en je richt je er teveel op, kan het ook naar het negatieve doorslaan. Pas hiervoor op. Succes ermee.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:45

ikenindi schreef:
JulieDR schreef:

dat lijkt me geen goed idee, aangezien het zeer waarschijnlijk een questie van balans is. en sowieso is het denk ik echt teveel gevraagd voor dit dier.

Dat zei ik dus Tong uitsteken

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 12:24

wat jullie zeggen doe ik ook allemaal.
vandaag doe ik haar even aan de longe los, en dan kijken we wel.
bijzetten lijkt me niet slim toch? omdat ze als zo moeilijk op eigen benen loopt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:28

ja en nee,
Ja, omdat je haar iets steun kan bieden (bijzet absoluut niet te strak). En nee, omdat ze dan sneller leert om op eigen benen te lopen. Je kunt het misschien beide proberen, mocht je haar bijzetten dan op een manier dat ze laag en rond gaat lopen.