Hoe zit ik dit uit? (springen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Hoe zit ik dit uit? (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 13:10

Hallo allemaal!

Ik rijd een heel leuk paard, wat het springtalent van haar vader heeft ge-erfd (vader is Landwind). Ik spring ook regelmatig met haar. Alleen bij het springen 'opent' ze enorm van achteren. Hiermee bedoel ik dat ze haar achterbenen als het ware nog een keer extra de lucht in gooit boven de sprong. Hierdoor krijg ik boven de sprong nog een soort 'klap' na en val ik nogal eens voorover na een sprong.

Zijn er mensen die tips hebben om dit netjes uit te zitten, zonder dat ik voorover klap na een sprong?

Ik probeer er zelf op te letten dat ik voor een sprong netjes terug blijf zitten en mijn hakken uit blijf drukken..

Hierbij nog even een filmpje, waarop heel goed te zien is hoe ik voorover klap na een sprong:

http://nl.youtube.com/watch?v=QJkktSshsPk

Ik hoef verder geen ander rijtechnisch commentaar!!

Alvast bedankt!

just_kiki

Re: Hoe zit ik dit uit? (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:11

film doet het niet Lachen

[edit] nu wel, ik ga even kijken Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:27

-> HAW

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 13:55

Okee.. Dit topic is overgeplaatst naar HAW, wat niet de bedoeling is, aangezien ik een rijtechnisch probleem heb en geen rijtechnisch commentaar hoef. Dus aub niet meer reageren op dit topic!! Slotje erop alsjeblieft!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:06

Je hebt een rijtechnisch probleem maar wilt geen rijtechnisch commentaar? Je spreekt jezelf een beetje tegen.
En zelf om een slotje vragen, zo werkt dat niet, dan had je hem niet moeten plaatsen. Lachen

Wat mij opvalt aan je filmpje is dat het tempo van je paard erg hoog ligt, heb het idee dat hij zeker vlak voor de hindernis erg onder je uitloopt. De sprong zelf wordt daardoor ook snel. Als je hem wat meer terugneemt wordt de sprong waarschijnlijk ook beheerster.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:11

Ik kan het filmpje niet zien, maar ik heb zelf ook een Landwind gereden met hetzelfde 'probleem'. Zorg ervoor dat je niet te veel naar voren zit op de sprong (dus niet alleen voor de sprong erop letten) en in de landing al bijtijds terug komen in je schouders en evt je benen wat naar voren steken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:14

Het viel mij idd ook op dat je paard een erg hoog tempo heeft. Misschien iets terug nemen, waardoor je meer controle over hem heb voor en tijdens de sprong!
Verder ziet het er best goed uit

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:14

Ik ben het eens met Mocca t.a.v. het grondtempo. Het ritme ligt naar mijn idee te hoog. Het naslaan boven de hindernissen vind ik eigelijk wel meevallen! Ik zou minder naar voren gaan met je bovenlichaam en eerder terug zitten!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:16

Ik volg dit topic even, heb namelijk het zelfde probleem.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:16

Ja, ik heb ook het idee dat je paard onder je vandaan loopt.
Op het filmpje zie ik niet goed dat je paard enorm opend van achter, ze gooit alleen hoog op, en dat heb ik ook gehad met een pony, maar ik was er op een gegeven moment aan gewent. Weet natuurlijk niet hoelang je 'm al rijd? Maar misschien moet je er gewoon aan wennen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:19

(filmpje doet het wel *LOL* )
Ik zie wel wat je bedoelt met het doorklappen, niet in de landing zelf, maar de galopsprong erna. Tempo vind ik overigens wel meevallen, zou iets rustiger mogen, maar ik vind niet dat hij wegloopt onder je vlak voor de afzet. Maar je gaat idd iets te veel mee, zeker op dit soort huppeltjes mag je veel rechter blijven zitten.

Een foto van mezelf (ander paard) op een wat hogere sprong, maar daar heb je enig idee wat ik bedoel.

/edit betere foto gevonden
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... anding.jpg
Je ziet dat ik duidelijk terug kom in mijn schouders, ik zou wel mijn benen hier wat meer voor me mogen houden.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-04-08 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:38

Hoi, ik kan de filmpjes wel zien Het tempo lijkt idd wat hoog (op de film maar denk dat het op zich wel meevalt) en hij/zij trekt lekker naar de sprong.....alleen maar fijn toch.

Mijn paard (zie de charmante foto op mijn profiel) die maakt(e) er af en toe een bijna handstand van door nog even extra te openen tussen "hemel en aarde". De tip die ik meekreeg, de beugels iets korter dan kom je makkelijker mee -omhoog- op de sprong dus minder naar voren in de landing en idd het gevoel houden dat je de benen wat naar voren steekt.
wel rustig blijven wachten voor zo'n sprongetje dus niet alvast naar voren gaat zitten. Succes

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:09

als ik jou was zou ik goed achterover zitten en niet te vroeg gaan staan.. laat je paard maar wachten met springen en maak desnoods een stapje bij. probeer goed achterover te zitten en tijdens de landing ook meteen op je kont gaan zitten!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:15

Het is gewoon een goed springpaard!

Enige oplossing is meer achterover zitten in de landing. Vanaf het moment dat het paard weer naar beneden gaat moet jij achterover gaan zitten, jij doet dat niet maar blijft voorover gebogen met je bovenlichaam.
Oplossing; op tijd achterover gaan zitten boven de hindernis.

Ik zou haast zeggen; klassieke beginnersfout Knipoog

Edit; ik heb het filmpje nog even 5 keer bekeken want ik wilde er zeker van zijn voor ik het zou zeggen; Ze opent helemaal niet extra boven de hindernis, ze springt gewoon keurig zoals een springpaard dat hoort te doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:45

Ik denk wel dat ik snap wat TS bedoelt, ik had dat probleem precies hetzelfde met die Landwind. Op de een of andere manier maken ze weinig front in de landing, je denkt idd dat je er voorover af gaat. En de opmerking "klassieke beginnersfout" gaat voor mij toch echt niet op Knipoog

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:16

ik heb ook ooit zo'n meisje gekend die d'r paard had ook hetzelfde probleem...
wat miss kan helpen is om proberen NIET te gaan zitten na de sprong maar gwn lekker in die verlichte zit te blijven!
dan heb je dus ruimte tussen je achterwerk en je zadel en kan je paard wippen wat ie maar wil, jij voelt het niet (als je kort genoeg zit tenminste, op het filmpje zit je denk ik wel goed)
bij dat meisje hielp het wel.
je moet eens goed kijken naar internationale springruiters, er zijn er veel die dat ook doen...
je kan proberen maar ik garandeer niets Tong uitsteken
veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:43

Lielle schreef:
Ik denk wel dat ik snap wat TS bedoelt, ik had dat probleem precies hetzelfde met die Landwind. Op de een of andere manier maken ze weinig front in de landing, je denkt idd dat je er voorover af gaat. En de opmerking "klassieke beginnersfout" gaat voor mij toch echt niet op Knipoog

Zo herken ik het anders wel.
En kijk maar eens goed naar het filmpje, paard springt helemaal niet zo apart.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:00

Ik kan niet over TS praten, ik kan alleen zeggen dat voor mij jouw opmerking "klassieke beginnersfout" niet op gaat, terwijl ik het probleem wel herken met een paard van dezelfde vader.

Paard springt niet heel spectaculair maar wel goed, en als ze dan wat weinig voor je komen in de landing is het lastig uitzitten.