ze snapt het niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

ze snapt het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:21

hoi iik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen op de juiste manier.
ik ben mijn pony aan het inrijden maar ze snapt het niet zo goed Bloos
heb er nu 2 keer op gezeten, stappen gaat redelijk maar als ik wil gaan draven dan doet ze een paar passen en dan snapt ze het niet meer en gaat ze stil staan.
met een longeerzweep longeren en ik erop is geen optie want ze is een beetje bang voor de zweep en ik wil het wel leuk houden.
zadel ligt goed daar is naar gekeken door de zadelmaker.
wie heeft er een handige tip voor mij?

joyce83

Re: ze snapt het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:27

Vooral in het begin veel stemhulpen aanleren. Dan als je aandrijft en ze zegt draf (of tongklikt) en ze gaat draven dan vooral belonen. Laat haar maar steeds een paar passen draven en steeds belonen. Ze moet natuurlijk wel leren om haar evenwicht te houden als je erop zit, het is voor haar al moeilijk genoeg in het begin dus elk klein stukje draf is al goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:29

Goede begelieding zoeken
Dit is gewoon iets wat elk jong paard doet en niet vanzelf snapt.
Daar kun je dan toch uithalen dat jij de ervaring in het inrijden mist.
Dus aub goede hulp halen, want je komt nog wel meer "problemen" tegen Lachen

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:37

ja dat is ook de bedoeling hoor, mijn instructrice komt volgende week maar ik wou wel dat ze alvast heel rustig aan het gewicht en alles kon wennen.
met longeren is ze heel goed op de stem alleen als ik er op zit is ze heel onzeker denk ik ofzo.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:40

Snapt het niet zo goed??? Twee keer erop gezeten??? Wat wil je dan??? Geef dat dier de rust en de ruimte om het te leren en heb geduld, heeeeeeel veel geduld Knipoog

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:42

met 2 keer er op zitten zou ik nog niet eens aan draven denken. Ze moet haar eigen evenwicht weer helemaal opnieuw gaan opzoeken, en het is verwarrend dat er in plaats van naast haar loopt, iemand op haar zit die ze niet kent.
Dus blijf rustig stappen, wat simpele voltes of andere figuren maken, en iemand naast haar laten rennen als je wilt gaan draven (als je dat nu al wilt gaan doen moet dat zeker niet meer dan een rondje oid).

ik denk dat je ietsje te veel van haar verwacht Lachen
veel succes!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:47

In draf houdt een paard gemakkelijker evenwicht dan stap; Vergelijkbaar met fietsen, langzaam fietsen is moeilijker in evenwicht blijven.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 13:09

met draven bedoel ik ook niet meer dan een half rondje ben niet gek ofzo, maar ik ben haar ook niet vooruit aan het slaan dat ze moet gaan lopen maar ik vraag me af hoe ik haar aan het lopen krijg op een vriendelijke manier.zit er 2 keer in de week op dus overloop haar heus niet.
maar ooit moet je toch weten hoe ik verder kom met haar.dan weet ik dat alvast

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:33

Ben je nu al los of wordt ze dan gelongeerd?
Want ik zou aanraden te beginnen met gewoon een klein stapje verder tov het longeren: longeren door de vaste longeur met iemand erop. En dan rustigaan proberen om de hulpen door de ruiter over te laten nemen door eerst been en stem te doen en dan pas de hulp van de longeur. Jij weet waar het naartoe moet maar voor het paard is los echt iets totaal anders.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:08

Alles met kleine stapjes wat Urielle al zegt doe het samen met je instructrice desnoods als je er toch maar twee keer per week op zit vraag dan of zij ook twee keer per week komt. Zodat het niet fout gaat en zij kan jou goed begleiden.

Dan kan ze je de eerste weken longeerles geven. Wees duidelijk in je stem en dan kuit en stem tegelijk, en neem een zweepje erbij niet om te slaan maar reageert ze niet dan raak je, je paardje heel licht achter de kuit aan en kleine stukjes draven. En heel veel belonen. En met duidelijk met je stem bedoel ik ook echt de worden halt, stap, draf en galop gebruiken en geen andere worden zoals ja en nu of kom maar of andere dingen.

succes Knipoog

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:22

ze loopt wel al los want ze is echt vreselijk braaf. heb met mijn instructrice gebeld en die gaf het advies om een klein springzweepje te gebruiken,dat werkt heel goed ze reageert nu op mijn been in combinatie met mijn stem en het zien van het zweepje!hi hi bedankt allemaal

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:54

Ook al is ze vreselijk braaf aan de longeerlijn blijven. Je kan pas los als het aan de longeerlijn goed gaat. Los uitstappen kan al wel maar zeker een jong paard is snel overdonderd en lijkt dan heel erg braaf maar dan weten ze eigenlijk niet meer wat ze moeten doen en zijn ze in "paniek" (is wel een heel groot woord om de state of mind te beschrijven maar ik kom zo gauw niet op een ander woord)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:02

Ach arm peerd. Je hebt duidelijk geen idee waar je mee bezig bent. Een paard inrijden is niet zomaar iets. Dat is voor het hele leven van het paard. Dus doe het dan in een keer goed. En niet alleen aan gaan lopen klooien. Het paard moet eerst braaf aan de longe lopen en reageren op de hulpen. Dan wennen een zadel, dan aan ruiter op zijn rug. De eerste keren longeer je met ruiter erop, maar degene die longeert doet al het werk. Daarna ga je pas rustig de ruiterhulpen aanleren. Het paardje snapt er niets van en jij gaat dan maar met de zweep slaan. Is niet echt eerlijk naar het paard toe. Ga nu weer terug naar de basis en reken er niet op dat je je paard in een paar dagen of weken ingereden hebt.