Sjapaz @ work in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Sjapaz @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 08:37

Hoi allemaal! nou vooruit ik durf het aan, een topic!

Ik heb mijn paardje nu ongeveer 8 maanden. Hij is een 12jarige ruin van Sjapoer ox. Hij heeft vanaf zijn geboorte tot ik hem kocht dezelfde eigenaresse gehad, en met haar tot de M2 gelopen, wel altijd dezelfde ruiter dus. Hij kan behoorlijk eigenwijs en eigenzinnig zijn, maar dat maakt niet uit want ik vind ben helemaal verlieft op hem Bloos

Toen ik hem kocht had ik de afgelopen 3 jaar daarvoor vrijwel niet gereden, dus mijn rijden moest ook weer opbouwen. Gevolg was wel dat de combi van alles, mijn nog niet zo goede rijkunsten, zijn eigenwijsheid en 12 jaar lang dezelfde ruiter gewend te zijn ervoor zorgden dat het rijden alles behalve goed ging. Hij liep met zijn neus zo hoog mogelijk in de lucht rond rennen op stevast een veel te hoog tempo, drukte zijn rug weg en ik kon er neits mee beginnen. Na een paar maandjes wennen zijn we met lessen begonnen, maar het bleef maar zo slecht gaan. Soms kreeg ik hem na ruim een uur vw-nw rijden eindelijk mooi nageeflijk, het zij niet voorwaarts genoeg. Maar meestal lukte dit niet.

Zo zijn we een tijd bezig geweest tot we er eens een fysio bij hebben gehaald, nu 4 weken geleden. En hij is meteen een stuk vrolijker. Dit bleek een goed idee, hij zat direct achter zijn oren vast waardoor hij niet kon inbuigne, en grote stukken van zijn rug zaten muurvast, het arme beestje. Dat dus los gemaakt, en een week lang alleen grondoefeningen gedaan om soepel te blijven, en na een week is de Fysio op controle geweest. Dat was allemaal goed, en we mochten het rijden weer gaan opbouwen. Deze les was inmiddels de 5de keer dat ik weer dressuur reed nadat hij gekraakt is, en aangezien mijn laatste foto's van september waren moesten er maar weer eens foto's

Hoewel hij voor mijn gevoel best aardig liep (al heeft hij afgelopen weekend beter gelopen), en het best aardig ging is dta op de foto's niet te zien... Ik ben zelf een beetje ervan geschokken, dit is helemaal niet hoe het voelde!! en mijn houding ook...

Inmiddels hebben we wel gemerkt dat hij linksgericht is, links buigt hij redelijk makkelijk, soms te veel, terwijl ik hem rechts amper in buiging krijg. Daar gaan we nu dus ook maar eens aan de gang. Zodra ik hem echter naar rechts vraag zet ie alles vast, en doen mijn armen in no time zeer... Zelf ga ik vaak juist weer te ver naar rechts zitten.

mijn vele verbeterpuntjes:
- tenen naar binnen
- hakken uitdrukken
- niet voorover vallen
- in het midden blijven zitten, niet naar rechts.
- schouders ontspannen
- teugels op maat houden!! hier heb ik zelf erg veel moeite mee, ze glijden eindeloos door mijn handen. En dan heb ik zlefs al springteugels en anti-slip handschoenen aan... ze worden altijd veel te lang. En dan krijg je verhalen dat als ik toch contact wil houden, mijn teugels ongeveer op mijn bovenbenen zitten...Iemand tips? want ik kan ze gewoon ehct niet op maat houden.

Nou vooruit, hier komen de foto's. Eerst even twee fotootjes van hoe het in september was:
Afbeelding
Afbeelding

En dan die van gisteravond:
[img]Afbeelding[/img]
[img]Afbeelding[/img]
Afbeelding
Ik zit hier belabberd, maar dat achterbeen Vingers aflikken
[img]Afbeelding[/img]
[img]Afbeelding[/img]
Afbeelding
Afbeelding
[img]Afbeelding[/img]
[img]Afbeelding[/img]
[img]Afbeelding[/img]
[img]Afbeelding[/img]
[img]Afbeelding[/img]

Nou wat vinden jullie ervan? We hebben nog een hoop te oefenen, maar we komen er wel!
Laatst bijgewerkt door Sjapaz op 10-04-08 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollybolly

Re: Sjapaz @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:06

ziet er leuk uit, t paardje heeft al wat meer bespiering gekregen. Let erop dat je je handen niet vastzet en probeer hem laag en rond te rijden. zonder druk Knipoog veel plezier nog met m

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:30

Haha! Coole foto's meid! Houding inderdaad, erg irritant hè als je het zo terug ziet op de foto's, maar vergeet niet dat het momentopnames zijn, en dat je er echt niet constant zo opzit! Bovendien heb je je lekkere dansruggetje ook, waar je ook aan werkt..
Ik vind dat Sjapaz toch echt wel behoorlijk afgevallen is, zo op de foto's Bloos maar langzamerhand wordt nu weer beter!
Heb je weleens even zonder beugels gereden? 5 of 10 minuutjes? Dat doet wonderen op mijn zithouding, misschien ook op de jouwe?!?
Jullie hebben de mentaliteit om er samen iets leuks van te maken, dus jullie komen er echt wel! Uit een diep dal gaan we nu naar een hoge piek!!!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 10:30

Ja ik ben nu af en toe even zonder beugels aan het rijden, maar meneer gaat dan heel hard lopen, en dan zit ik maar wat te bonken... dus daar moeten we aan werken!

Hij is al een hele boel aangekomen als je hem 4 weken geleden bekijkt, al een stuk beter! maar er moet inderdaad nog wta mer bij, maar de slobber doet wonderen..

Daarnaast heeft hij nu ook bijna geen bespiering nog, daar moeten we zeker aan werken. Maar ik ga nu eerst maar even bezig met mijn eigen houding, dan komt dat rond van voren vanzelf wel! gewoon voorwaarts blijven houden en veel schakelen...maar we moeten wel echt werken ook aan die rechterkant!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:33

Leuk paardje!
Wat ik eens heb gedaan om mijn houding te oefenen is gewoon opgezadeld en alles, maar mijn paard laten longeren, hoef je niet al te veel bezig te zijn met je paard sturen, maar je houd wel zelf de teugels vast Knipoog Degene die longeert kan je dan wat aanwijzingen geven. Bij mij heeft het erg geholpen Knipoog

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 11:00

Ja ik wil ook graag een keer gewoon een half uurtje zitles aan de longe, lijkt me erg handig! vroeger reed ik altijd zonder zadel om mijn houding wat te oefenen, maar mijn paardje is dat dus neit gewent en ik heb het ooit een keer geprobeerd maar dat was geen succes...

Maar ik ga zeker nu regelmatig zonder beugels enzo, want ik ben toch wle geschokken van mijn houding, wist niet dat die zo erg was!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:01

nog iemand anders tips? hoe meer tips hoe beter...

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:20

Niemand anders? ik wil graag iets ervan leren...

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:11

heeft iemand trouwens ervaring met antislip-teugels? iemand bood ze mij aan, maar als er nu mensen zijn met goede ervaringen wil ik ze wel overkopen...en proberen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:56

iemand?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:39

Je kan anti-slip teugels proberen, of anders betere handschoenen?!? Ik heb zelf nu betere handschoenen gekocht bij de hippo's en ik glijd niet meer..
Ik heb nog wel meerdere springteugels liggen, 1 met rubber ofzo erdoor, die is behoorlijk anti-slip, probeer eerst die maar eens..!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:01

hmm is goed zal ik doen! ik heb op mijn teugels dus zelfs van die dingen erop waar je acher zou moeten blijven hangen, maar zelfs daar glij ik voorbij...wat voor handschoenen heb je dan? laat ze morgen ofzo maar even zien!

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:15

Wat een leuk paardje zeg! Lieverd ik zou lekker zo verder gaan jullie komen er echt wel en als het voor jou goed voelde dan was het ook goed, ook al ziet het er minder goed(als jij het voelde) uit. Als ik rij en mijn paard reageerd op wat ik wil mag hij van mijn zijn halfe oefening verkeerd maken als hij maar goed aanvoelt. Als ik iets nieuws oefen en mensen zeggen: Ja.. Zo doet hij het niet goed hoor(proberen vaak alleen maar te helpen). Dan trek ik me daar niets van aan omdat hij bij mij goed voelt en dan vaak hebben we het ook in no time onder de knie

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:58

ja dat is ook zo, heb je helemaal gelijk in! en op sommige foto's vind ik hem bij nader inzien toch best aardig lopen, ook al loopt hij niet helemaal nageeflijk en met de achterhand eronder, we gaan gewoon door oefenen!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:10

Je had echt foto's moeten maken tijdens springen! Wow toen liep hij pas lekker! Helemaal in de ontspanning, daar is dit nog niks bij Haha! Toen echt klasse hoor!!!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:30

dankje!! ja hij liep gisteren echt mooi he Kwijl kun je nagaan hoe lekker los hij wordt van springen!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:39

Oei ik vind dit toch niet zo'n fijn beeld geven als ik eerlijk mag zijn. Paard is erg tegen de hand en jij zet je handen vast lijkt het wel. Probeer hem eens van achteruit te rijden en van voren wat lossen te laten. Je handen wat meer ontspannen. Als hij goed zijn achterhand eronder gaat zetten komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Houd wel goed contact maar houd het wel zacht. Het lijkt nu heel erg op verzet van zijn kant.

Citaat:
Soms kreeg ik hem na ruim een uur vw-nw rijden eindelijk mooi nageeflijk, het zij niet voorwaarts genoeg.

Nageeflijkheid mag nooit ten kosten van het tempo gaan hè. Dan gaat er toch iets fout..

Leuk beestje is het wel! Veel succes en plezier verder!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:59

hij was dus veel erger tegen de hand... we hebben hem een periode geprobeerd steeds met die achterhand eronder te rijden, en dan voor lekker los laten dat die nageeflijkheid vanzelf komt, maar dat doet ie dus mooi niet, zelfs niet als hij mooi voorwaarts liep met de achterhand eronder, dan nog bleef hij lekker met de neus in de lucht...

Hij was op sommige momenten ook wat tegen de hand vandaag, omdat ik hem dus rechts probeerde door te vragen, omdat hij zo links gericht is. Dus vroeg ik hem wat meer naar rechts, waardoor hij dus ineens links zijn spier op moet rekken als het ware, en dat voelt ie natuurlijk...dus dan ging hij behoorlijk tegen mijn hand werken inderdaad... Dit gaat nu alweer een stuk beter trouwens!

Afgelopen weekend hebben we dus gesprongen, en heb ik hem niet zozeer dressuurmatig gereden, vooral met springen bezig. En uiteindelijk ging hij inderdaad bijna vanzelf lekker zakken en mijn hand opzoeken aan het eind, en hij liep echt heerlijk!! mooi ontspannen, bijna uit zichzelf en zonder druk op de teugels! dus we kunnen het wel, alleen nog even hard oefenen... de knopjes zitten er ook nog niet helemaal op heb ik het idee om sommige dingen voor elkaar te krijgen, of althans ik heb ze nog niet gevonden.

Mijn handen zet ik niet vast, maar omdat mijn teugels dus glijden zijn ze te lang, waardoor ze vervolgens op mijn beneb belanden als ik nog een beetje contact wil houden...volgens mij lijkt het daardoor vooral of ik ze vastzet... wel zet ik mijn schouders en rug vast, maar dat komt mede omdat ik ook op hoog niveau dans en dat is moeilijk te combineren af en toe, dus ik werk er hard aan om die ontspanning te krijgen!