Tips gevraagd voor travers en keertwendingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Tips gevraagd voor travers en keertwendingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:48

Hallo allemaal,

Op dit moment zijn we in de training meer en meer de travers en keertwendingen aan het oefenen voor straks in de M2. Ik heb mijn paard zelf opgeleid (uiteraard met hulp van instructeur) tot het niveau waar we nu op zitten en we leren dan ook samen steeds de nieuwe dingen. Zoals nu dus de travers en de keerwendingen (ook appuyeren in stap, maar daar moet ik nog zo hard over nadenken...). In stap gaat de travers al heel aardig, soms wat te weinig, soms wat te veel. In draf heb ik er zelf veel meer moeite mee (met instructeur erop doet het paard het goed) en weet ik me soms geen raad met mn handen, benen en zitbeenknobbels. De keertwendingen lukken redelijk, alleen rijd ik ze zelf vaak te groot en vallen we regelmatig wat "dood". Alle oefeningen probeer ik af te wisselen met even lekker voorwaarts te rijden en hals te strekken. Maar wat kan ik doen om het voor mezelf makkelijker te maken. Het paard kan het met de juiste ruiter, zou dus zelf graag die juiste ruiter willen worden!

Ik moet erbij zeggen dat op dit moment mijn paard iets meer moeite heeft het rechterachterbeen eronder te zetten, dit verbetert naarmate we meer bezig zijn met de bovenstaande oefeningen in combinatie met overgangen stap/draf/stap in schouderbinnenwaarts.

Tips zijn welkom! En als iemand een paard heeft die deze oefeningen wel heel goed en makkelijk kan, ik zou graag eens willen voelen...

kaatje77

Re: Tips gevraagd voor travers en keertwendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:54

Misschien moet je je zelf een keer op laten nemen en later bekijken wat je fout doet?
Zo ben je je veel meer bewust van je lichaam en ben je de volgende keer veel allerter op het geven van je hulpen.
Wij moeten op de les vaak ook keertwendingen maken en komen van een volte en moeten die dan sluiten in draf, overgaan in stap, kleine ophouding maken en keetrwending om de achterhand maken en vanuit daar weer wegdraven en volte weer groter maken.
Niet te vaak achter elkaar doen en beloon je paard ook uitgebreid als je merkt dat het ineens wel goed gaat. Vork
Succes ermee.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:02

Ik ben me er redelijk van beweust wat ik fout doe, maar hoe het dan precies goed moet en voelt is dan een volgende. Maar jouw oefening is wel een leuke. Ga ik morgen eens uit proberen!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:04

Oké. Succes ermee. Vork
Ik heb les van een instructeur op leeftijd Knipoog die rijdt nog onder het motto: oude stempel. Nagelbijten / Gniffelen
Dus zulke oefeningen moeten we uitvoeren.
En ik ben maar een B ruiter. Nagelbijten / Gniffelen

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:01

het beste kun je les nemen van een deskundig iemand
als je zelf gaat oefenen en je weet niet precies hoe het moet en voelt, is er erg lastig om dit te leren.
als er iemand mee kijkt kan die zeggen of het goed is of niet. op die manier kun je leren voelen wanneer het goed gaat en wanneer niet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:08

Travers: uit de hoek een volte halve baan inzetten, laatste kwart van de volte iets meer lengtebuiging vragen en een paar passen voor de hoefslag duw je met je buitenbeen de kont naar binnen, terwijl je de hoefslag op rijdt. Niet te veel willen doen, je buitenbeen houdt die kont naar binnen en verder rijd je gewoon rechtuit.

Keertwending, eerst beginnen met een paar passen, en bij voorkeur eerst een volte travers stappen. Dan een paar passen de schouder omzetten en meteen weer recht eruit stappen, gevolgd door weer een volte in travers. Dat te grote is nog niet erg, zorg eerst dat dit goed bevestigd is. Op deze manier houd je nl het voorwaartse beter in de gaten.

Appuyeren in stap: diagonaal op rijden en meteen travers inzetten, dan kun je het gevoel ontwikkelen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 17:49

antjes schreef:
het beste kun je les nemen van een deskundig iemand
als je zelf gaat oefenen en je weet niet precies hoe het moet en voelt, is er erg lastig om dit te leren.
als er iemand mee kijkt kan die zeggen of het goed is of niet. op die manier kun je leren voelen wanneer het goed gaat en wanneer niet

Volgens mij staat er nergens dat ik geen les heb. En ik ben er van overtuigd dat mijn instructeur deskundig is, maar ik ben op zoek naar andere/nieuwe oefeningen, verschillende inzichten en tips. Niet omdat ik niet tevreden ben met mijn huidige instructie, maar meer onder het mom van dat je van iedereen iets kunt leren!