[HAW] Andalusier merrie Gitana @ springwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesGitana

[HAW] Andalusier merrie Gitana @ springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:04

hoi allemaal,
algelopen zondag mn 2e springwedstrijd gereden met mijn paardje. Er zijn niet erg veel foto's, dus ik laat ook de foto's van onze 1e springwedstrijd zien.
ter informatie, het is een andalusier merrie van net 5 jaar. we zijn nog niet zo lang aan het springen, maar het gaat echt super vooruit. ze vind het erg leuk.
Als jullie je afvragen wat dat ding om mn hand heen is (voor degene die erg goed opletten) dit is een gipsje omdat ik 2 bandjes in mn duim heb verekt en 1tje daarvan is een beetje gescheurd.

aandachtpunten
-mijn hakken meer naar beneden
-soms meer mee geven
-armen niet als een soort vleugels houden Verward

Graag commentaar, mits opbouwend!

Afbeelding
1e springwedstrijd, hoezo hoog over de sprong Bloos

Afbeelding
1e springwedstrijd, bagger houding Huilen

Afbeelding
1e springwedstrijd, weer bagger houding

Afbeelding
2e springwedstrijd, minder hoog!!

Afbeelding
2e springwedstrijd, ik vlieg weg Scheve mond

Afbeelding
2e springwedstrijd, Muurtje!

Afbeelding
en als laatste, ook van de 2e wedstrijd, vind deze echt het mooiste en ga deze laten uitvergroten.

We zijn uiteindelijk 3e geworden, geen echte punten gekregen want het was een onderlinge springwedstrijd! ik ben erg trots op mn meisje!!

Foto's met dank aan MBfotos

HarryM

Re: [HAW] Andalusier merrie Gitana @ springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:08

Heey
Ik heb niet zo veel verstand van springen hoor.. Alleen lijkt het soms alsof je je aan de teugels omhoog trekt iets minder druk op de voorkant zou denk ik een fijner beeld geven..

Groetjes Leonihuis

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:08

wat een leuk paard!!

hihi die eerste foto Tong uitsteken

ziet er goed uit hoor en het andere commentaar is al gegeven Knipoog

succes nog verder Lachen

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:09

Ja ik moet inderdaad meer mee geven. Ik ben hier druk mee bezig, ze springt nogal moeilijk soms waardoor ik te weinig mee ben.

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:12

wow Wow! wat springt jou paard er hoog over heen je hoeft tenminste niet bang te zijn dat er een balkje af gaat Tong uitsteken Misschien de teugels minder strak boven de hindernis wat het lijkt net of je hem omhoog wil trekken. Veel succes verder in jullie spring debuut rijd je ook dressuur met haar?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:14

Leuk! Ik wist niet dat Andalusiërs zo goed konden springen.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:15

Bij de foto's die vanuit de voorkant zijn genomen lijkt het inderdaad dat je je handen omhoog lift en dan je paard tegenhoudt. Probeer boven de sprong te ontspannen, echter niet geheel losgooien, op de laatste foto komt er ook een boog in je teugel en dat mag ook niet, je moet altijd contact houden.
Probeer ook je hakken uit te drukken en je tenen naar binnen te draaien (kapstokken Knipoog ) dan kun je meer druk op je beugels houden waardoor de verlichte zit gemakkelijker wordt.

Was het een onderlinge springwedstrijd omdat je met je dressuurzadel en een dressuurzweep rijdt?

Ik vind je merrie erg mooi, ze heeft ook een goede techniek. Op de laatste foto raakt ze bijna haar buik aan met haar hoeven. Blijf erop letten dat ze zichzelf niet raakt of koop anders een buikflap, vooral als je buitenwedstrijden gaat springen en dan kalkoenen moet draaien

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:17

ikuu schreef:
wow Wow! wat springt jou paard er hoog over heen je hoeft tenminste niet bang te zijn dat er een balkje af gaat Tong uitsteken Misschien de teugels minder strak boven de hindernis wat het lijkt net of je hem omhoog wil trekken. Veel succes verder in jullie spring debuut rijd je ook dressuur met haar?

haha nou soms kan ze ook heel lomp springen, zo erg dat de sprong met staanders en al omvalt:p maar meestal blijft het staan ja.

ja teugels wordt aan gewerkt.

en ik dressuur ook met haar, dit gaat wel al beter dan het springen, want spring nog niet lang met haar. ik ben niet vanplan om haar met springen uit te brengen op wedstrijden, omdat veel mensen zeggen dat dat niet goed is voor haar omdat ze niet spring gefokt is. maarja recreatief springen vinden we beide geweldig.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:18

Probeer meer in je beugels te steunen en hakken uitdrukken, tenen moeten altijd naar je knieën wijzen, dus omhoog, maar niet in een onnatuurlijke houding helemaal naar binnen gedrukt. Daarnaast lijkt het me handig als je eerst goed gaat werken aan je balans en je houding op lage hindernisjes en in uitjes (als je paard het braaf doet, in uitjes zonder handen springen).
Daarnaast proberen om recht voor je uit te kijken en je bovenlichaam iets dichter bij het paard te houden. Goed buigen in je heupen. Handen mag je soms iets meer meegeven.
En misschien is het fijner als je je beugels één of twee gaatjes korter doet..

Verder erg leuk paard en veel succes nog!
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 09-04-08 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:18

Je moet inderdaad meer meegeven op de laatste foto doe je dat al veel beter!;)
Verder super paard, springt goed!

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:20

Crisje_Lanc schreef:
Bij de foto's die vanuit de voorkant zijn genomen lijkt het inderdaad dat je je handen omhoog lift en dan je paard tegenhoudt. Probeer boven de sprong te ontspannen, echter niet geheel losgooien, op de laatste foto komt er ook een boog in je teugel en dat mag ook niet, je moet altijd contact houden.
Probeer ook je hakken uit te drukken en je tenen naar binnen te draaien (kapstokken Knipoog ) dan kun je meer druk op je beugels houden waardoor de verlichte zit gemakkelijker wordt.

Was het een onderlinge springwedstrijd omdat je met je dressuurzadel en een dressuurzweep rijdt?

Ik vind je merrie erg mooi, ze heeft ook een goede techniek. Op de laatste foto raakt ze bijna haar buik aan met haar hoeven. Blijf erop letten dat ze zichzelf niet raakt of koop anders een buikflap, vooral als je buitenwedstrijden gaat springen en dan kalkoenen moet draaien

Dankjewel voor deze tips, dit is echt iets waar ik iets aan heb!
ik vind het nogal moeilijk om tussen het losgooien van mn teugel en het contact houden te blijven, maar heb toch liever te losse teugels dan dat ik haar in haar mond zit.

ik rij met een dressuur zadel omdat mijn andere zadel nog niet in orde is, zij heeft hier verder geen last van alleen voor mij zit het een beetje vervelend:P

nogmaals beadnkt voor dit commentaar:D

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:21

ja inderdaad als ze niet spring gefokt kun je misschien beter met dressuur wedstrijden te gaan rijden maar een keer springen tussen door is ook leuk voor de afwisseling Knipoog

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:23

Sorry hoor, maar dat is dus echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb... Als een paard gefokt is voor het één, maar ook talent heeft voor het ander, dan kun je dat toch ook met dat paard gaan doen. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen (?)
Neem bijv. BMC Kigali http://www.dressuurstalvanbaalen.nl/pag ... 0000000175

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:26

lovelucky schreef:
Probeer meer in je beugels te steunen en hakken uitdrukken, tenen moeten altijd naar je knieën wijzen, dus omhoog, maar niet in een onnatuurlijke houding helemaal naar binnen gedrukt. Daarnaast lijkt het me handig als je eerst goed gaat werken aan je balans en je houding op lage hindernisjes en in uitjes (als je paard het braaf doet, in uitjes zonder handen springen).
Daarnaast proberen om recht voor je uit te kijken en je bovenlichaam iets dichter bij het paard te houden. Goed buigen in je heupen. Handen mag je soms iets meer meegeven.
En misschien is het fijner als je je beugels één of twee gaatjes korter doet..

Verder erg leuk paard en veel succes nog!

Met losse handen ga ik ook zeker oefenen! laag springen doe ik eigelijk altijd, het is eigelijk nooit hoger dan 60 cm, meestal rond de 40cm. beugels kunnen inderdaad korter, maar het zat echt voor geen meter om nog korter te gaan met dat dressuurzadel, Bloos maar ga zo snel mogelijk met een ander zadel rijden!

thanx voor de tips!

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:29

lovelucky schreef:
Sorry hoor, maar dat is dus echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb... Als een paard gefokt is voor het één, maar ook talent heeft voor het ander, dan kun je dat toch ook met dat paard gaan doen. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen (?)
Neem bijv. BMC Kigali http://www.dressuurstalvanbaalen.nl/pag ... 0000000175

ja ik denk eigelijk ook dat het niet klopt, maar ik word op stal echt doodgegooid met commentaar zodra ik ook maar ga springen. iedereen zeurt dat het slecht is voor haar benen, maar ze loopt goed na het springen en vind het nog leuk ook. ik weet niet waarom, maar vind het toch erg vervelend als iedereen denkt dat ik echt mn paard mishandel, want dat is echt niet zo. Misschien dat ik over een tijdje wel officieel ga, maar nu ga ik nog flink voorzichtig doen, en vooral oefenen aan mn rijstijl.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:29

Ja met een dressuurzadel zitten korte beugels inderdaad al vrij snel verschrikkelijk. Als je genoeg in je merrie vertrouwd en je maakt een leuk lijntje (3 kruisjes bijv.) en dat gaat 'met handen' goed, dan is het echt heel goed voor je balans en steun om het dan eens te springen met je handen in je zij of met je handen als een vliegtuig, succes!

Edit: Over het 'niet springefokt zijn' van je merrie... Tsja, als jullie er beiden lol in hebben en het gaat op onderlinge wedstrijden goed, dan zou het toch juist super zijn als je haar wat afwisseling kan bieden door af en toe op springwedstrijd te gaan. Misschien dat je stalgenootjes zich vergissen met dat het voor een jong paard (want dat is ze) niet goed is om té veel en té hoog te springen. Maar als je gewoon af en toe eens wat huppeltjes maakt en haar dan eens in de zoveel tijd, tussen de dressuurwedstrijden door, eens meeneemt op springwedstrijd, denk ik alleen maar dat dat goed doet. Het werkt als afwisseling, jullie vertrouwensband wordt (als het goed is) een stuk beter, ze leert nog beter op je hulpen te reageren en ze krijgt er een sterke achterhand van, kortom allemaal dingen waar je ook bij de dressuur baat bij kan hebben. (mits je dan ook les neemt natuurlijk)

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:37

Je kan eigenlijk niet springen in dressuur zadel, je beugels zijn te lang waardoor de rest van je houding niet goed kan zijn.
En je ook moeilijker meer komt.

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:39

toen ik de foto's zag,
dacht ik gelijk...jij moet veel hoger gaan springen
dit is bijna niks voor je paardje

en je handen inderdaad, verder een leuk paardje

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:53

Wat kan jou anda onwijs leuk en gaaf springen zeg!! Echt heel goed! Eigen commentaar heb je al gegeven Knipoog

Wel grappig, want ik heb een lusi en een anda gereden die dus echt niet konden springen Clown Die hadden echt géén besef wanneer ze moesten afzetten enzo Haha!

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:55

Als ik jou was zou ik zonder teugels gaan springen en je paard heel veel excuses maken voor het in zijn mond hangen. Sorry hoor maar dit ziet er echt heel rot uit.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:06

Commentaar is al gegeven! Ik vind dat er veel verbetering zit tussen springwedstrijd 1 en 2!! Leuk paardje! Jullie zijn een leuke combi. Ik hoop dat je aan de puntjes die al genoemd zijn gaat werken en hopelijk tot je volgende topic!

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:08

chertunzi schreef:
Als ik jou was zou ik zonder teugels gaan springen en je paard heel veel excuses maken voor het in zijn mond hangen. Sorry hoor maar dit ziet er echt heel rot uit.

Het is nog maar een 2de springwedstrijd hoor!
Niet alles kan meteen goed gaan, op de meeste foto's valt het in de mond "hangen" nog reuze mee!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:08

hinderd dat zadel je niet enorm???

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:10

ikuu schreef:
ja inderdaad als ze niet spring gefokt kun je misschien beter met dressuur wedstrijden te gaan rijden maar een keer springen tussen door is ook leuk voor de afwisseling Knipoog

Het springen ziet er hardstikke leuk uit! Onzin, tinkers zijn toch ook niet sportgericht, ze kunnen het nog wel in zich hebben.
Je paard heeft er plezier in en dat is hardstikke belangerijk!
Ras heeft er absoluut niet mee te maken! Boos!

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:11

Crisje_Lanc schreef:

Helemaal mee eens! Hier heb je nog wat aan Ja