vast op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:29

ik heb eens even een probleempje
het paard wat ik rij staat ook bij de eigenaar voor de kar. en elke keer als hij dus voor de kar is geweest, houd hij vast op rechts. ik kan dus geen stelling vragen ofzo. het gevoel is dat ik aan een touw trek wat vast zit aan de muur bij wijze van. het is alleen rechts, en links loopt die super!

hebben jullie nog tips om hem losser te krijgen?
*wat wij vaak doen is linksom en daar extra door vragen zodat zijn spieren gerekt
*voltes rijden beide kanten en dan omwisselen. grote voltes/kleine voltes.
hij is ook al een poosje andersom voor de kar geweest maar dat hielp dus ook niks.

Mayaki

Re: vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:32

Ik volg dit even, heb hetzelfde probleem op links.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:34

Ik volg dit ook even heb dit probleem namelijk ook op rechts

Hummell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:36

Nou volgensmij zijn er dus duidelijk meer mensen die een kant hebben die vast zit! Ik kijk dus ook even mee mijn verzorgpony kan geen stelling geven (wat ik ook probeer!!) en zit recht HEEl erg vast..

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:43

Zo min mogelijk aan die voorkant friemelen en zorgen dat hij om je been buigt, dus voltes rijden met stelling, stelling naar buiten waar zijn moeilijke kant buiten is, wenden om je been, wijken voor je been, wat ik fijn vind is schoudervoor rijden waar zijn moeilijke kant binnen is. Niet teveel op 1 hand focussen want dan worden ze uiteindelijk toch weer scheef.

www.stalmireille.nl geloof ik? Dat is een site waarin duidelijk wordt verteld over rechtrichten, vind het zelf best lastig met links / rechts uitleggen, daar staat het vast duidelijker. Anders heb je nog www.hoefkatrol.com ofzoiets (de site van Atoine de Bodt).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:52

Mares, je legt het prima uit OK dan!

Als een paard "vast"zit. Dan is de andere kant dan die vaste kant, veel te los.
Wat je dus moet doen is gewicht gaan drijven in de losse kant.
Door goed om je been te buigen,binnenhand wat verder van de hals en niet vastzetten!
Buitenteugel goed begrenzen,zodat daar meer gewicht in komt.

Beste kun je goed les nemen zodat je het probleem niet erger maakt Knipoog

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:21

Ik heb al 2x in de week les.. Maar bij Antoine de Bodt heb ik geleerd dat ik steeds kleine bochtjes moet "slingeren" en zo krijgt hij even veel druk op beide kanten.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 18:27

mareska: klinkt heel logisch wat je zegt maar die oefeningen gaan voor ons nog niet echt op. paard is pas een half jaa ronder het zadel dus wijken en schouder voor word hem nog niet echt.. Lachen
maardankje voor je voor je uitleg!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:03

Voordat je een perfecte volte hebt gemaakt ben je wel een tijd oefenen verder hoor... Knipoog Daar kun je ook veel mee oefenen en variëren!

Wijken voor het linkerbeen is in principe gewoon "opzij gaan naar rechts als jij druk aan zijn linkerzijde geeft", dit kun je op de grond ook al oefenen en wordt veel gebruikt met het zadelmak maken (wijken voor druk is een belangrijke basis). Het rechtrichten zelf kun je ook vanaf de grond doen, maar daar ben ik ook niet bekend in maar is wel genoeg over te vinden.