Tips voor sturen op jong paard!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Tips voor sturen op jong paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 16:45

Hoi hoi,

Vorige week heb ik mijn 8 jarige merrie helaas moeten laten inslapen vanwege medische redenen. Heel toevallig heb ik echt heel snel een super leuk nieuw paard gevonden.. An easter Boy genaamd en 3 jaar oud en zadelmak..

Mijn vorige merrie heb ik zadelmak laten maken en het sturen allemaal zelf geleerd. Maar omdat dat toch alweer meer dan 5 jaar geleden is, zou ik toch graag wat extra tips hebben voor het sturen.. Ik krijg hem nu keurig netjes links en rechts door mijn hand iets van de hals te doen.

Zijn er mensen die nog meer tips hebben voor het verfijnen van het sturen of juist oefeningen waarvan het sturen nog beter wordt?

Groetjes Pauline

webster543

Re: Tips voor sturen op jong paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:49

Jonge paarden zijn heel gevoelig op je gewicht. Probeer dat zo te houden door te sturen met je gewichtshulpen. Later zal je daar veel baat aan hebben..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:42

Ben het eens met Webster; veel met gewicht begeleiden. Je zegt dat je de binnenteugel gebruikt met sturen, maar vergeet niet om ook (juist) de buitenteugel als begrenzing erbij te gebruiken. Dan bedoel ik niet dat je die aan moet halen of strakker aanneemt, maar tegen de hals aanlegt. Succes!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 08:57

Hoe ik het nu doe is iets meedraaien met mijn hoofd, daardoor ook iets meer druk op mijn binnenbeen.. Teugel heel iets van de hals, en buitenbeen erbij.. Soms reageert hij daar super goed op en andere keer is het iets minder.. Dat is niet erg. maar ik zou graag wat oefeningen hebben om het sturen te kunnen oefenen, want in stap kan ik overal heen waar ik wil, maar in draf nog lang niet.. Maarja oefening baart kunst!!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:34

Kijken naar de plek waar je naartoe wilt. Als je een volte linksom rijd, je buitenteugel er goed bij houden net zoals bij je binnenteugel (links) want anders gaan ze de andere kant op, dus goed begeleiden/ondersteunen. Evt. iets met je buitenbeen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:47

Oke, dat is ook wat ik nu al zo ongeveer doe.. Woensdag gaan we voor het eerst naar les 20 min.. Dus komt vast helemaal goed

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:49

idd met je zit niet in de mond gaan zitten mocht dat niet helpen je zit houding geven en een klein beetje mee sturen met je teugel zodat hij weet dat als jij zo zit dat hij die kant op moet gaan veels succes

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:27

Vooral de verbinding met de mond van je paard goed behouden, als die steeds los vast los vast is dan gaat het paard aan zichzelf twijfelen en dan gaat het gestrester en slordiger.
Verder ben ik het met de rest eens

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 08:14

De verbinding probeer ik in ieder geval heel fijn te houden, zodat hij inderdaad niet gaat twijfelen... Jullie zeggen allemaal precies wat ik al dacht, dat geeft naar mijn idee dus aan dat ik er goed mee bezig ben.. Woensdag gaan we ook weer naar les.. DUs bedankt allemaal!!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:58

Ik denk dat je er niet teveel over in moet zitten. Bij zo'n jong beestje wil je soms al snel teveel. Met de ervaring komt het stuur vanzelf wel. In draf kan ook iemand helpen door aan het eind van de lange zijde te gaan staan als jij de diagonaal op rijdt. Ook dmv longeren kun je het paard wat vertrouwd maken met sturen.
Je kunt al wel heel veel op binnen- en/of buitenteugel willen, maar dat snappen ze toch nog niet. Zoals gezegd wel met je lichaam.
Succes ermee.