Even een korte inleiding. Door de weeks rijdt mijn vriend alleen nog op Nic. Dat gaat heel goed, maar hij is alleen nog maar bezig met de basis en zelf leren zitten.
In de weekenden (en zoals nu in de vakantie) rijd ik hem dus vaker. Het gaat best heel erg goed.
Hij heeft alleen 1 probleem, hij lost dingen op door zijn tempo te verhogen, dus onder me vandaan willen lopen.
Vandaag was de linkergalop (wat hij zowiezo nog erg moeilijk vindt) zwaar kl.te.
Springt aan (je hoort hem van verre al aanspringen......kaboem

Ik rij veel overgangen, van galop weer naar draf, stap en halthouden en weer opnieuw aanspringen. Maar dat had vandaag ook weinig effect. En als ik eenmaal in galop ben geweest is hij in draf ook niet meer te stuiten. Ik maak af en toe een flinke ophouding, rijd weer veel overgangen. Dat pakt hij dus mega goed op. Binnen no time staan we stil.
Zal het komen doordat hij er onderuit probeert te komen omdat hij met mij wat harder aan het werk moet? Snapt hij het niet? Wat kan ik doen om het allemaal wat duidelijker voor hem en voor mij te maken.
Ik wil niet gaan hangen in de teugels of met scherpe bitten gaan klooien (hij heeft nu een massieve watertrens)
Is het een kwestie van geduld en gewoon doorzetten? Hij is dan wel 7 jaar, maar heeft eigenlijk nog niet veel gedaan.
Bijv. teugels opnemen in stap = aandraven.
Doorzitten = galop
Lange teugel = ' ik ben klaar'

Zo werkt het bij mij dus niet. Dit is hem gewoon aangeleerd

Wellicht dat longeren met bijzet een oplossing kan bieden??
Hebben jullie een tip??