[i]''Het paard gehoorzaamd vrijwel direct op de hulpen die via de teugels/ jouw handen worden doorgegeven, denk hierbij aan ophoudingen, dan wel heel of half, zonder hierbij in verzet te gaan of ontspanning en takt te verliezen''
Mijn probleem: Mijn paard is verre van het aan de hand van wat ik zou willen. Hij dramt door, gooit zijn mond open of gaat in verzet. En nee, ik hang niet aan de teugels...Gebit en lichaam zijn bekeken en zonodig bijgewerkt(gebit). Zadel is net aangepast en moet over 3weken nog weer terug voor controle, dit lijkt mij het probleem ook niet te zijn. Verder loopt hij wel ontspannen en nagevelijk, alleen niet bij ophoudingen. Hij wil sneller, maar mag niet van mij, moet zijn gewicht naar achteren verplaatsen en ruimer worden van voor. Dit lukt uiteindelijk wel maar niet volgens de weg die ik zou willen.
Mijn oplossing: Ik ging ervan uit dat je dit probleem hetzelfde kon oplossen als het aan je been maken van je paard. Bij geen gehoor, iets feller doorkomen, weer niks tik van de zweep op de plaats waar je been ongeveer ligt. Bij de mond zou je dus een halve ophouding geven, bij geen reactie een hele, en bij nog geen reactie een rukje. Heb het toch een les geprobeerd --> Het was een ramp. Dit werkt echt niet en ik vind het onwijs dieronvriendelijk. Vergeet niet, het is mijn schuld dat hij niet goed aan die hulp staat, dan kan ik hem ook niet meer pijn gaan doen omdat hij iets moet doen wat ik hem fout heb aangeleerd
Moelijk.Wie heeft dit probleem ook (gehad) ? En vooral: Hoe heb je het opgelost? Wat is jouw manier van doen, hoe beloon je bij goed gedrag?
Help me, I'm desparate
Met springen maak je ze meestal behoorlijk heet bij de sprongen, met een beetje dress erbij krijg je ze meer naar je hand/been/whatever
.
Een mogelijke slechte herinnering aan het bit bij een vorige eigenaar oid kan het ook zijn, maar dat is lastig te zeggen vanaf hier.
*
Staat een hoop nuttige info in naar mijn idee. Toch lopen de reacties uiteen, de een gaat toch voor de halt, welke manier dan ook. De ander doet het op de zit een halve bak lang...Het domme is, ik heb er nog nooit over na gedacht om op de zit te gaan rijden