aanspringen in verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

aanspringen in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 13:08

Hai,
Mijn paard springt sinds een week continu aan in de verkeerde galop. We lessen nu juist heel fijn en ze is eindelijk lekker los door het lijf. Heb haar goed over de rug lopen, maar elke keer springt ze verkeerd aan. Aan het paard zal het zeker niet liggen, zij is Z dressuur en kan het allemaal. Ik doe dus echt iets verkeerd, maar voorheen ging het altijd goed. Nu begin ik echt aan mezelf te twijfelen of ik het wel goed doe???

Hoe geven jullie de hulpen en welke stelling nemen jullie aan?

Carlijn__

Re: aanspringen in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:11

ik neem gewoon stelling (niet overdreven, maar normale) en doe me buiten been naar achter en binnenbeen op dezelfde plaats en dan aanspringe, maar mijn pony heeft moeite met de rechtergalop zij spring niet goed aan op de linkerhand wel, maar ik heb een maniertje om op een kleine volte te gaan rijde dan wijkend naar buiten en dan gelijk aanspringen of tijdens het aanspringen een klein hulp tikje geven aan de binnenhand, bij mij werkt het erg goed ( & veel maniertjes uitproberen of telkens van hand veranderen en in de hoek aanspringen in andere galop telkens succes ermee

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:15

Bij jonge paarden die nog niet in balans zijn kan het helpen om wat buitenstelling te nemen om het binnenvoorbeen vrij te geven, maar gezien de opleiding van het paard lijkt me dit nu niet de manier.
Hoe galopeert het paard aan de longeerlijn of los? Zijn er dan ook problemen? Zo niet, dan ligt het inderdaad aan de ruiter.

Probeer in de hoek aan te springen, stelling en buiging naar binnen en goed je heup, schouders en knieën mee de wending in te draaien.
Ik spring aan op het binnenbeen en met een kleine ophouding op de buitenteugel. De binnenteugel lift ik bij problemen iets omhoog om wat meer ruimte op het binnenvoorbeen te creeren. Mijn gewicht ligt voor ong. 65-70% op het binnenzitbeen knobbel.
Maarrrr... Ik ken ook mensen die het heel anders doen. Het ligt aan je manier van rijden en wat bij jou en je paard past. Overleg dit probleem dus eens met je instructeur of iemand die de combinatie goed kent.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:18

Is dit een nieuw probleem of recent ontstaan? In ieder geval nog een paar puntjes om over na te denken: blokkeer je niet in je binnenhand bij het aanspringen? En begrenst de buitenteugel naar behoren? (dit kan gebeuren bij teveel stelling: je vraagt teveel stelling met je binnen teugel, deze houdt het paard tegen en de buitenkant is dan vaak te los, gevolg; paard springt toch verkeerd aan omdat de ruimte op de buitenkant zit ondanks de goede stelling).
En je zit: binnenheup naar voren?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 13:33

Bedankt voor de reacties. Dit is een probleem van de laaste 2 weken, sind sze echt goed los door het lijf is. Ik ga inderdaad ook goed zitten, binnenbeen op de singel buitenbeen iets naar achter. Inderdaad denk ik dat mijn binnenhand wat te strak is. Aan de longe springt ze wel goed aan. Ik weet zeker dat het probleem bij mij ligt :S

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:31

Probeer er eens goed op te letten tijdens het rijden. Aangezien je paard Z heeft gelopen kent hij waarschijnlijk heel veel trucjes. Misschien dat je je buitenbeen te ver naar achter doet of te weinig binnenbeen geeft. Je binnenhand ontspannen en een kleine ophouding geven. Als het dan nog niet lukt, kan je misschien op de volte aanspringen en je gewicht iets overdreven naar binnen brengen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:56

Misschien zit je zelf niet recht?
en verdere tips zijn hierboven al gegeven

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:59

je kan ook aanspringen op de volte dat helpt soms ook in iedergeval bij een vriendin van mij haar pony springt ook vaak verkeerd aan Knipoog

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:00

Probeer eens aan het eind van een gebroken lijn aan te springen. en kijk idd uit, dat je je buitenbeen niet te ver naar achter legt,dit kan ook verwarring veroorzaken, vooral bij een dier wat meer kent.

lani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:17

probeer maar eens vanuit een volte tien meter aan te springen en dan extra op die binnenhad letten dus soepel in die hand.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 06:58

Bedankt voor de tips. Ik heb haar gister gelongeerd, toen ging het goed. Ik ga vandaag rijden en jullie tips proberen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:06

Binnenhand moet je los kunnen laten (ontspannen) en druk op je buiten teugel nemen. En stil blijven zitten! Lachen (Dus je kont in het zadel, rechtop blijven en alleen je buitenbeen bewegen).

Succes!

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:06

poeeh, mijn pony springt nooit in de rechtergalop aan! wel aan de longeerlijn, maar niet als ik erop zit. heb al zoveel geprobeert, met verschillende instructeurs, maar niks helpt. wat wel helpt bij mij, is dat ik hem laat bokken. dan geef ik hem een tik op zn kont, en dan geeft hij een bok. en dan zit hij in de goede galop! hahaha, klinkt mss heel raar, maar ik wil het natuurlijk wel anders proberen, maar het lukt gewoon niet. Tong uitsteken

ninow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 07:28

Goeie stelling dat zou kunnen helpen..
veel ontspannen... zodat het paard zelf ontspand en dan proberen rustig aan te springen en ook veel erin oefenen

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:38

ik neem stelling en doe mijn been rustig naar achter. Maar een goede oefening voor de goede gallop is een acht vorm rijden en dan na iedere bocht aanspringen en op het "schuine stuk" terug naar stap. Hoop dat je het snapt. Succes!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:50

Kleine volte en net doen alsof je de volte wilt
openen naar buiten wijken dus en dan
aanspringen, ze heeft dan namelijk de goede
stelling.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:48

gister gereden en inderdaad mijn binnenhand wat meer geopend en toen sprong ze goed aan

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:54

ik neem ook de verkeerde stelling aan.. maar zo min mogelijk! ik heb het voordeel dat mijn paard snapt dat hij aanspringt op de kant waarop ik hem aangeef(beenhulp)