Op 3-jarige leeftijd beginnen, vind ik meestal te vroeg en zo ook voor Wilena. Haar heb ik in de winter voordat ze 4 werd veel gelongeerd en laten wennen aan het zadel. In de Kerstvakantie van 2006 heb ik er 2 keer opgezeten en toen is ze weer de wei opgegaan. De bedoeling was om haar in het voorjaar weer aan te rijden en naar de keuring te brengen maar ze werd ernstig ziek. Een acute leverontsteking werd haar bijna fataal en in plaats van rijden werd het weer een zomer op de wei om weer aan te sterken.
Door drukte met de andere paarden, een flinke gebitsbehandeling (bij haar gelukkig
) en het veelal slechte weer de afgelopen maanden, heb ik haar niet meer gereden maar wel regelmatig gelongeerd. Deze foto's zijn gemaakt tijdens het eerste echte rijden dus ze kent helemaal niets en probeert af en toe de teugels eens uit
Halverwege heb ik het zweepje erbij gepakt omdat ze me een beetje uitprobeerde en ik niet teveel wilde schoppen.Voor de eerste keren leg ik meestal mijn springzadel erop om net wat meer steun te hebben als ze een keertje bokken dus mijn zit is niet echt perfect maar wel effectief.
Over een paar weken, als het rijden bevestigd is en ik vaker ga rijden, kijk ik even welk zadel haar het best past.

Lekker even gek doen als de camera er is en vooral lekker met de neus omhoog als baasje geen bijzetteugels omdoet

Soms voelt de aanleuning al bevestigd maar soms ...

Sturen gaat al goed

Halthouden is nog moeilijk, daarom een kleine beloning

Lekker in een sukkeldraf, voelt allemaal nog onwennig maar ziet er al fijn uit

Pas als het stuur en de rem wat meer bevestigd zijn en zij wat meer kracht opgebouwd heeft, beginnen we met de galop.
Haar weidemaatje van 4 studeert intussen al mee vanuit de wei, hij is deze zomer aan de beurt