Paard schrikt ineens van een ruiter op zijn rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Paard schrikt ineens van een ruiter op zijn rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:54

Hoi.

Ik en een vriendin verzorgen samen een pony die we mogen inrijden.
We hebben van te voren veel gelongeerd met zadel en alles. We hebben er eerst ook opgehangen.
We gingen er later op zitten en de eerste paar keren gingen echt prima. Afentoe een paar pasjes draven.
Op een dag toen ik daar kwam, was hij al best onrustig. Ik zat er op en ineens schrok hij en heeft mij er uiteindelijk afgegooit.
We gingen later voor het eerst naar een manege.Daar eerst gelongeerd en toen ging die vriendin er op.Hij steigerde en ze gleed er af.

De baas van de manege zei dat het aan het zadeltje lag.dat die drukt.
Nu gaat het baasje van het verzorgpaard waarschijnlijk een nieuw zadel kopen.

Maargoed wat mijn vraag is:

Hoe zorgen we ervoor dat hij dit alles niet meer eng vind?
Dat er een ruiter op zijn rug komt.

ps. opzadelen vind hij ook nog wat eng.

Silence

Re: Paard schrikt ineens van een ruiter op zijn rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:58

Alles wat je noemt, vind ik duiden op een absoluut niet passend zadel.
Niks meer doen tot je een goed zadel hebt wat betreft rijden.
Laat hier zo snel mogelijk iemand naar kijken.

En wat betreft het schrikken, neem een stapje terug, volgens mij gaan jullie veel te snel.
Laatst bijgewerkt door Silence op 07-04-08 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:59

Ik denk dat jullie een paar stappen overgeslagen hebben in de opleiding van dit paard. Zoek liefst professionele hulp, want dit kan erg verkeerd aflopen, zowel voor jullie als voor het paard.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:01

Ik ben het met Silence eens. Jij verteld dat hij het eng vindt als er iemand op zit, en met opzadelen ook. Dan is het dus heel duidelijk dat het aan het zadel ligt. Heb je misschien een foto van je pony met het zadel op?

Ik zou ook niets meer ondernemen totdat je een nieuw passend zadel hebt. Hoe oud is je pony nu? Als hij jong is kan het namelijk nog dat hij zich de laatste tijd veel ontwikkeld heeft waardoor het zadel nu niet meer past (als het eerst wel paste).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:02

Ik zou in eerste instantie denken aan pijn. Er wordt al aangegeven dat waarscheinlijk het zadeltje te klein is, als dit zo is zou ik lekker wachten of longeren tot het nieuwe zadel er is.
Ik kan me voorstellen dat het hem dan pijn heeft gedaan, pijn is een negatieve prikkel en zijn reactie, zoals ik het nu lees, vind ik dan ook helemaal niet vreemd.
Heeft hij het opzadelen al die tijd al eng gevonden of is dat ook later gekomen?
Als dat al de tijd al is geweest dan zou ik even opnieuw gaan beginnen, rustig aan grondwerk doen en hem leren dat een zadel niet eng is, laat hem er aan snuffelen en leg dat zadel neer alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Uiteindelijk kan je het zadel rustig aan eens op zijn rug leggen en er weer vanaf halen, ook alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Heeft hij sinds kort dat hij opzadelen niet prettig vind, dan ook hier opnieuw beginnen. Zie mijn reactie hierboven, als hij namelijk echt pijn heeft omdat het zadel niet past, dan ook vind ik deze reactie 'normaal'. Zodra je het nieuwe zadel hebt zou ik lekker opnieuw even gaan beginnen, als er tijdens deze fase iets verkeerds gaat, zal het redelijk moeilijk worden dat er weer uit te krijgen. Je kan het dan beter vanaf het begin af aan goed doen, zodat je paard dit niet als iets negatiefs ervaard.

Niet geheel onbelangrijk: Medische problemen uitsluiten.

Succes!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:40

Volgens mij heeft hij het opzadelen altijd al wel een beetje eng gevonden.
We longeren nu op met ''tuigje'' en niet met het te kleine zadeltje.
Overigens als we met zadel longeren doen we dat met een tijdelijk leen zadel.

We zijn tot de conclusie gekomen toch weer vanaf vooraf aan te beginnen.

Dus ik probeer hem de meeste stappen richting mij te laten lopen als ik hem pak(als hij al in het ''bakje'' staat.), Een klein rondje in het ''bakje'' wandelen, dan rustig een borstel er over heen halen en dan het ''tuigje'' erop leggen en dan dus longeren. En vanaf nu aan denk ik ook aan het eind een stukje het bos pad op en af lopen. Dit voor het vertrouwen opbouwen en het een beetje ''verkeersmak maken''.

Is dit inprencipe een goede rooster?
Dit doen we dan eerst een tijdje totdat hij redelijk gewent is aan het tuig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:34

Het is jammer dat jullie geen hulp krijgen van een ervaren iemand!
Het beleren is zo belangerijk voor de rest van zijn rijpony carriere. Als jullie (onbewust) een paar fouten maken en/of stappen overslaan kan hij lang bang blijven voor de ruiter.

Je ziet vaker dat een paard pas reageert na een paar keer erop gezeten te hebben. De eerste paar keer is hij nog overdondert, daarom is vertrouwen ook zo belangrijk.

Lekker met het paardje aan de gang gaan en onder begeleiding van een ervaren iemand weer erop gaan zitten.

Veel succes!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 03:56

Het is zeer noodzakelijk dat hier iemand bij komt die ervarieng heeft met het beleren.

Hoe goed jullie bedoelingen ook zijn, een paard of pony beleren kan alleen goed gebeuren door ervaren mensen of onder goede begeleiding.
Veel verklooide paarden komen door onwetendheid van de ruiters,zo ook in dit geval.
Roep iemand erbij voor het te laat is. Een pony kan door verkeerde opleiding veranderen in een gevaarlijk monster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:02

lovelygirly schreef:
We zijn tot de conclusie gekomen toch weer vanaf vooraf aan te beginnen.

Probleem is dat reeds opgedane ervaringen niet gewist kunnen worden. Ik zou je echt adviseren om er iemand met ervaring bij in te schakelen, om jullie te begeleiden.