Hoe moet het nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Hoe moet het nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:29

Jullie weten misschien nog dat ik mijn vorige topic postte nav een flinke val,waarbij mijn paard (6 jaar) zomaar ineens begon te te bokken en bleef bokken totdat ik ernaast lag.

Na die val ben ik geopereerd, heb een boel medische problemen gehad en ben kortom 2 maanden out geweest. Intussen heb ik haar laten rijden door een professional. Die er dus zonder enig probleem mee wegreed. Het probleem is dat ik, door mijn angst, niet consequent genoeg ben. En het paard dus gewoon de kans geef om zich zo t gaan gedragen.

Maar ik kom niet over die angst heen. Als ik nog maar denk aan opstappen herbeleef ik in gedachten die val. Ik heb nu een keer gereden, helemaal alleen in een binnenbak onder begeleiding van mijn instructrice. Dat ging wel goed.

Maar zonder begeleiding, buiten of tussen andere paarden durf ik er gewoon niet op. Om nog maar te zwijgen van het feit dat mijn paard ongetwijfeld mijn angst aanvoelt.

Wat moet ik nu?

Silence

Re: Hoe moet het nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:34

Misschien kun je eens een paar lesjes nemen op een paard dat je wel vertrouwd. En dit dan langzaam gaan uitbreiden naar je eigen paard. Je moet je paard ook een kans geven om te laten zien dat hij echt geen opzet qua kwaad in de zin heeft.
Alleen als je zelf al heel gespannen op je paard gaat zitten, geef je hem die kans niet.
Wat misschien ook kan werken als je geen ander paard kunt rijden, is eerst heel veel grondwerk met je paard gaan doen.
Zet het rijden gewoon helemaal stil en bouw het vertrouwen op, op de grond. Als je merkt dat je je paardje daar helemaal vertrouwd, dan kruip je erop. En dat hoeft de eerste keer niet lang te zijn. Al stap je een half rondje. En steeds maar dat ene rondje, totdat je verder durft. En zo opbouwen tot je weer volop het vertrouwen terug hebt. Dit zal een hele tijd gaan duren, maar het gaat zeker wel werken. En als je het vertrouwen terug wilt krijgen, zul je er de nodige tijd en moeite in moeten steken Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:36

ik zou ook zeggen: eerst je vertrouwen terug winnen op een ander paard misschien?

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:39

Heb ik zelf ook gehad, alleen niet met zon vreselijke nasleep. Ik was wel in orde na de val. Maar wat een angst nadien...ik ben eerst weer veel grondwerk gaan doen. Pas toen ik me daarmee weer vertrouwd voelde weer erop. De eerste keren echter heb ik wel aan een longeerlijn gereden. Dat gaf me net wat vertrouwen. Eerst alleen stap en draf en beetje overgangen rijden. Later de galop en ook dat ging goed. Toen ik me in galop weer veilig voelde ging de longeerlijn eraf. Daarna ging het prima.

Van de week was ze me wel weer goed aan het uitproberen. Ik had les en vind het topch spannend als ze weer gek gaat doen dus is mijn instructrice erop geklommen. Zij heeft het randje opgezocht en inderdaad, madam zette rodeo stand op. Mijn instructrice bleef het mooi uitzitten en daarna ging het wel beter. Ze heeft de knopjes er weer opgezet en ik kon weer fijn verder. Ooit komt ook dit goed en durf ik weer goed door te pakken.

Wees niet bang om hulp te vragen. Het is niet erg om onzeker te zijn. Neem je tijd, dat is belangrijk Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:56

Heb je misschien stalgenoten waar je je erg goed bij voelt?
Misschien dat zij je kunnen helpen hierbij.
Ik vind het ook reuze eng op mijn paard, maar zolang er iemand bij is op stal dan voel ik me al een stuk beter en gaat het rijden ook fijner. Neemt niet weg dat ik het nog steeds eng vind, maar dat moet met de tijd goed komen.

Succes

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:03

Ik volg het hier ook eventjes. 2 maand geleden ben ik ook van mijn paard gevallen op straat. Resultaat was een open duimfractuur waardoor ik mijn duim nu nog niet voor de volle 100procent kan gebruiken. Na een dikke 3 weken ben ik er zelf terug opgekropen in de bak bij mij thuis en in de binnenbak van de club en dat ging vrij goed (als ik alleen rij ben ik minder nerveus). Ik had ondertussen ook nog een les gehad bij mijn instructrice waarvoor ik vrij nerveus was en in die les ben ik er bijna 3x afgevallen door zijn wegspringen en is hij met mij omhoog gegaan. Op dat moment ben ik afgestapt omdat ik echt bang had. Nu rijdt er een jongen mee (die na ik was gevallen er ook mee reed) en we hebben afgsproken dat hij de komende tijd hem alleen gaat rijden. Gisteren ben ik dan voor het eerst met 2 verschillende paarden gereden waarvan ik weet dat ze braaf zijn. Het kriebelt echt wel om terug met mijn paard te rijden maar momenteel blijf ik er nog maar af tot als ik er mij echt klaar voor voel. En dan zal het ook onder begeleiding zijn van die jongen dat er nu mee rijdt: eerst longe en zo opbouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:21

Niet te hard voor jezelf zijn en voorlopig alleen onder begeleiding rijden tot je je vertrouwen hervonden hebt denk ik. Dagen dat je geen begeleiding hebt gewoon longeren, zodat 'ie wel in beweging blijft.
Je zult eerst weer -tig keer moeten zien dat er niets gebeurt, en dat je 't echt wel kan allemaal. Maar dat is een gevoel. En dat laat zich niet zomaar beredeneren.
Niet te hard zijn voor jezelf hoor, gun het wat tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:30

Wat vooral heel belangrijk is, is dat je bij jezelf alle druk van het "moeten" wegneemt. Zoals hierboven ook wordt genoemd is het grondwerken een uitstekende methode om alle vertrouwen weer te bevestigen. Ik zou wel vooral met je eigen paard aan de slag blijven. Rustig in stapjes opbouwen. Zorg dat er altijd iemand bij je is en longeer je paard van te voren eerst even om het ergste frisheid eruit te krijgen. Ga daarna de eerste paar keer niet zelf aanklooien, maar doe dit vooral onder begeleiding. Je hebt hele goede oefeningen op het paard die je makkelijk in stap kunt uitvoeren waarbij je zelf een stuk vertrouwder raakt met je paard! Ook een belangrijk punt is het terug nemen van je paard (vanuit elke gang) dit geeft meer vertrouwen en controle gevoel! Dat je paard merkt dat je gespannen bent, is helemaal niet erg. Maar zorg er welk voor dat je onder goede begeleiding staat! Iemand die op zijn minst 95% van alle stappen van het paard kan voorspellen. (oplettendheid op spierspanningen en het opbouwen van spanning wat uiteindelijk zich ergens in zal uitten)
Neem er rustig alle tijd voor en bedenk je 1 ding: uiteindelijk doe je het voor jezelf en voor je paard. Als jij nog niet toe bent om te rijden, dan hoeft dat ook helemaal niet. Pas als jij er een goed genoeg gevoel over hebt om het te gaan proberen kun je er op stappen.
Succes! en hou ons op de hoogte Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 22:18

Heb er vandaag buiten al even op gezeten Haha!

Eerst gelongeerd met bijzet en flink aan het werk gezet. Daarna erop.

Ik moet nu goed voorwaarts rijden, op het haastige af, om hem goed aan het werk te houden. Heeft hij geen tijd om rottigheid te verzinnen. Dat lijkt te werken, op het eind had ik best een goede aanleuning.

Morgen mag hij rusten, overmorgen gaan we weer. Ik hou jullie op de hoogte!

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:15

Goed zo meisje Knipoog

Lizzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:38

ik heb dit probleem ook gehad,
alleen dan met een manege paard,
ik leasde dat paardje,
maar het gooide me elke dag als ik erop reed eraf,
waardoor ik haar dus 'eng' begon te vinden.
wat ik toen heb gedaan is beetje knuffelen met het paard,
op de andere paarden rijden voor mn eigen vertrouwen,
en zo ben ik er uiteindelijk toch weer opgestapt.

je moet eerst je vertrouwen in je zelf & het paard terug krijgen.
dan pas zou ik als ik jou was weer gaan proberen te rijden Lachen