Paard met peesproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Door2411Jarig

Paard met peesproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:13

Hallo,

Ik heb een vraagje over een peesproblemen. Ik krijg de mogelijkheid om een oudere merrie te gaan rijden maar zij heeft 2 jaar terug een peesblessure gehad. Nu is ze ook nog eens veelste dik op het moment.

Kan iemand mij helpen om een goede aanpak voor haar te maken? Hoe ik weer met haar aan het werk kan en hoe ik dit voorzichtig moet oppakken?
Zijn er ook mensen die dit met zijn/haar paard heeft meegemaakt? Ik heb er namelijk totaal geen ervaring mee en ben benieuwd of iemand mij kan helpen!

Graag een reactie!

Groetjes Dorian!

Klara16

Re: Paard met peesproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:31

Opbouwschema: eerst stappen, dan geleidelijk maar draf introduceren. Zodat ze heel geleidelijk conditie opbouwt.

En ze mopet op een goed gewicht komen. Overgewicht is extra belasting voor de pezen. Dus diëten maar! Vork

Door2411Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:21

Snap dat we het heel rustig moeten opbouwen maar ze moet dus ook eigenlijk zo snel mogelijk afvallen. Is het dan wat om te beginnen met longeren? en kan dit wel gelijk in draf of ook hier eerst alleen stappen? Ze is een jaar geleden genezen verklaard maar ik wil het graag rustig en goed aanpakken!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:36

Ik zou niet beginnen met longeren, juist het lopen op de volte belast de pezen behoorlijk. Lachen Ook niet meteen op een crash-dieet zetten, dat is niet gezond. Geleidelijk aan voer minderen in combinatie met rustig opbouwen van het werk is beter. Serieus mee aan de slag gaan, maar daarbij er wel de tijd voor nemen.

Heeft ze ook echt 2 jaar stilgestaan? Hoe oud is ze nu?

Ik ben met mijn pony (toen 24) begonnen met staptraining, eerst aan de hand op zachte ondergrond, vervolgens ook een stukje verhard mee pakken. Dat 'wandelen' heb ik toen rustig uitgebreid tot een uur, met daarbij wat grondwerkoefeningen zoals een pasje achteruit en halthouden. Daarna kun je er rustig op gaan zitten. Je kan dan vrij snel de staptraining onder het zadel uitbouwen en een drafje mee gaan pakken. Daarbij heb ik me nog wel geconcentreerd op de rechte lijnen, oefeningen als voltes sluiten nog even kalm aan mee doen, net als met een balkje springen. Verder is het raadzaam om na het werk de pezen goed af te spuiten. Lachen

Door2411Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:04

De merrie is nu 16 en heeft altijd op ZZ-licht niveau gedressuurd. Het is dus ook de bedoeling om de wedstrijden weer op te gaan pakken! voor zover ik weet heeft ze 2 jaar rust gehad maar loopt ze wel gewoon buiten enz hoor! In de wei is ook niet te zien dat ze een blessure heeft gehad. Verder weet ik niet precies wat er wel/niet in die 2 jaar is gebeurd maar dit ga ik navragen aan de vorige eigenaar. Bedankt voor de tips! Hoe is het met jouw pony afgelopen? Tot hoever ben je met hem/haar weer gekomen?